استفاده از روغن ماشین در موتور سیکلت خطرناک است؟

استفاده از روغن ماشین در موتور سیکلت

وقتی صحبت از ماشین‌ ها، به‌ویژه وسایل نقلیه می‌ شود، بیشتر مردم می‌ دانند که برای عملکرد صحیح به مایعات خاصی نیاز دارند. یکی از مایعات اصلی که همه خودروها از آن استفاده می کنند روغن است. اگر موتورسیکلت دارید، احتمالاً چند بار روغن را در طول مالکیت خود تعویض کرده اید. اما سوالی که برای خیلی از رانندگان پیش می آید اینست که استفاده از روغن ماشین در موتور سیکلت امکان پذیر است؟

بنابراین، آیا یک موتورسیکلت می تواند از روغن موتور ماشین استفاده کند؟ اگر گزینه دیگری برای شما باقی نمانده است یا به طور تصادفی از آن به جای روغن موتور سیکلت استفاده کرده اید، استفاده موقت از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت اشکالی ندارد. اما نباید مکرر از آن استفاده کرد. اگر روغن موتور خودرو در موتورسیکلت شما ریخته شده است، روغن موتورسیکلت شما باید زودتر از فواصل تعویض روغن معمولی تعویض شود.

اگر از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت خود استفاده کرده اید یا قصد استفاده از آن را دارید، چندین نکته وجود دارد که باید بدانید. در این مقاله پرشین سیکلت فروشگاه موتور یاماها به این موضوع پراخته ایم.

آیا موتورسیکلت می تواند از روغن موتور خودرو استفاده کند؟

موارد متعددی از خانواده و دوستانم شنیده ام که آنها به طور تصادفی بطری های روغن اشتباهی را از قفسه گاراژ یا قفسه فروشگاه برداشته و در موتور سیکلت خود ریخته اند بدون اینکه متوجه شوند چه کرده اند.

برخی از افراد مجبور می شوند روغن موتور خودرو را در موتورسیکلت خود بریزند، زیرا چاره‌ ای ندارند، یا به دلیل سرگردانی یا قرار گرفتن در شرایط اضطراری که باعث شده است. برخی از انواع روغن مطمئناً بهتر از کمبود یا نداشتن روغن است.

با کمال تعجب، اگر روغن موتور خودرو را در موتور سیکلت خود ریخته باشید، واقعاً مشکلی ندارد. بین روغن موتور خودرو و روغن موتور سیکلت تفاوت وجود دارد (که در ادامه پرشین سیکلت فروشگاه هوندا کلیک به آن پرداخته است)، اما شباهت های کافی وجود دارد که باعث می شود موتور سیکلت شما به طور موقت روان شود.

وظیفه اصلی روغن موتور محافظت از هر چیزی است که داخل آن است. هنگامی که روغن موتور خودرو در خودرو ریخته می شود و خودرو روشن می شود، از مخزن روغن از پمپ روغن مکیده می شود و سپس روغن را از طریق فیلتر روغن برای تمیز کردن روغن می رساند. سپس روغن از طریق مدارهای مختلف گذرگاه های روغن به قسمت های مهم موتور مانند یاتاقان ها، پیستون ها و قطار سوپاپ تحویل داده می شود.

از آنجایی که بیشتر این قطعات بسیار سریع حرکت می کنند، ضروری است که روغن برای آنها روغن کاری کند یا در غیر این صورت قطعات در معرض گرم شدن و ایجاد اصطکاک بسیار زیاد هستند که در نهایت به هم جوش می شوند و/یا می شکنند.

موتور موتور سیکلت مشابه نحوه کار موتور خودرو کار می کند. موتورسیکلت ها از یک ذخیره روغن تشکیل شده اند که در آن روغن از فیلتر روغن عبور می کند و سپس روغن به قسمت های حیاتی موتورسیکلت می رسد. با موتورهای موتور سیکلت، روغن از طریق گیربکس نیز جریان می یابد زیرا این دو اساساً یک واحد ترکیبی هستند.

به دلیل شباهت هایی که در عملکرد آنها وجود دارد، استفاده از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت برای آن مضر نیست. با این حال، اگر بیش از حد طولانی استفاده شود، تفاوت‌ های بین دو روغن می‌ تواند به موتور موتور سیکلت آسیب وارد کند که در نهایت منجر به مشکلات بزرگ‌تری می شود.

تفاوت بین موتور خودرو و روغن موتور سیکلت

اگرچه استفاده موقت از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت اشکالی ندارد، اما استفاده مداوم از آن اشکال دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردم، بین این دو روغن تفاوت هایی وجود دارد و به دلیل این تفاوت ها، موتورسیکلت شروع به خراب شدن می کند.

اگرچه موتور خودرو و گیربکس آن به هم متصل هستند، اما هر کدام یک نهاد جداگانه به شمار می روند و به انواع روغن های جداگانه خود برای روانکاری داخل نیاز دارند. روغن موتور در گیربکس قابل استفاده نیست و بالعکس.

همانطور که قبلا ذکر شد، موتور و گیربکس نیز به هم متصل هستند، به این معنی که روغن یکسانی برای روغن کاری داخل دارند. اساساً روغن موتور سیکلت هم موتور و هم گیربکس را روغن کاری می کند.

روغن موتور سیکلت دارای خواص روان کنندگی بیشتر و سایر مواد افزودنی اصطکاکی است که گیربکس برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد. بزرگترین تفاوت بین روغن موتور خودرو و روغن موتور سیکلت این است که روغن موتور خودرو دارای خاصیت افزودنی اصطکاک و روانکاری اضافی نیست که روغن موتور سیکلت برای انجام عملکرد مورد نیاز گیربکس موتور سیکلت دارد.

اگر بیش از حد از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت خود استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگرچه روغن موتور خودرو که در موتورسیکلت استفاده می‌شود یک وصله مناسب است، اما هرگز نباید به طور مداوم یا برای مدت طولانی از آن استفاده کرد. انجام این کار با خطرات زیادی همراه است.

بزرگترین خطری که شما می کنید این است که گیربکس روغن کاری کافی را دریافت نمی کند. دنده‌ های گیربکس شما در نهایت ممکن است سریع‌ تر از بین بروند.

این بدان معنی است که شما همچنین می توانید برخی از مشکلات موتور را نیز داشته باشید. هنگامی که گیربکس شروع به خاموش شدن می کند و به دلیل عدم روغن کاری از هم جدا می شود، براده های فلزی کوچکی ایجاد می شود.

از آنجایی که گیربکس و موتور در یک موتورسیکلت به هم متصل هستند، همان روغن نیز از طریق موتور عبور می کند تا موتور آن براده های فلزی را دریافت کند. این به خودی خود می تواند آسیب های فاجعه باری ایجاد کند. از آنجایی که موتور و گیربکس در یک موتورسیکلت یک واحد هستند، وقتی یکی خاموش می شود به این معنی است که دیگری نزدیک به عقب است و ممکن است به سادگی نیاز به تعویض کل واحد داشته باشید.

اگر از روغن موتور خودرو در موتورسیکلت خود استفاده کرده اید، به محض اینکه فرصت پیدا کردید، باید روغن خود را تعویض کرده و آن را با روغن مخصوص موتورسیکلت تعویض کنید. برای استفاده طولانی مدت از روغن خودرو در موتورسیکلت خود برنامه ریزی نکنید.

روغن مناسب برای استفاده در موتور سیکلت

تولیدکنندگان معمولاً این موضوع را برای ما آسان می‌ کنند که بدانیم چه روغنی برای کدام وسیله نقلیه باید استفاده شود. بیشتر روغن های موتورسیکلت به طور خاص روی بطری می گویند که برای موتور سیکلت در نظر گرفته شده است.

با این گفته، شما نمی توانید به سادگی وارد فروشگاه خودرو شوید و بطری روغنی را که تصویر یک موتورسیکلت روی آن است، بردارید. هر موتورسیکلت به ویسکوزیته خاصی از روغن نیاز دارد که باید از آن استفاده کنید. می‌توانید با مطالعه درپوش روغن، خواندن دفترچه راهنمای مالک یا جستجوی آنلاین آن، تشخیص دهید که موتورسیکلت شما به چه نوع روغنی نیاز دارد.

جدا از نوع ویسکوزیته مورد نیاز موتورسیکلت شما، باید نوع روغن مورد نیاز خود را با انواع خاصی از مواد افزودنی و مواد داخل آن نیز بدانید. سه نوع اصلی وجود دارد.

  • روغن معدنی یا MO: این ابتدایی ترین نوع روغن است و برای موتورسیکلت های با ظرفیت کمتر یا موتورسیکلت هایی که موتور بزرگ ندارند توصیه می شود. این معمولاً نوع روغن مقرون به صرفه تر است و عمومی تر در نظر گرفته می شود
  • روغن نیمه سنتتیک یا SS: این مخلوطی بین روغن معدنی و روغن فول سنتتیک است. این روغن معمولاً برای موتورسیکلت هایی استفاده می شود که هنوز در مقیاس کوچکتر هستند اما روزانه مانند رفت و آمد روزانه شما به محل کار استفاده می شوند.
  • روغن تمام سنتتیک یا FS: این نوعی روغن است که برای موتورسیکلت های با کارایی بالا با موتورهایی که تحت فشار زیادی قرار می گیرند بهتر است استفاده شود. این ممکن است شامل موتورهای مسابقه ای باشد که گران ترین و با کیفیت ترین روغن نیز می باشد.

برخی از این روغن ها با موتورسیکلتی که دارید قابل تعویض هستند، اما باید مراقب نحوه انجام این کار باشید. استفاده از روغن مصنوعی در یک موتورسیکلت با ظرفیت کمتر به سختی نتایج بدی را به همراه دارد در حالی که استفاده از روغن معدنی در یک موتورسیکلت با کارایی بالا ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.

پرسش های مرتبط

آیا می توان از روغن موتور سیکلت در ماشین استفاده کرد؟ مشابه استفاده از روغن موتور خودرو در موتور سیکلت، امکان استفاده از روغن موتور سیکلت در موتور خودرو نیز وجود دارد. این فقط باید به عنوان یک تعمیر موقت استفاده شود تا زمانی که بتوانید روغن مناسب را در آنجا وارد کنید زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است به معنای خرابی نهایی موتور است.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *