چگونه برای اولین بار موتور برانیم؟

چگونه برای اولین بار موتور برانیم؟

چگونه برای اولین بار موتور برانیم؟

چگونه برای اولین بار موتور برانیم ؟ یادگیری موتور سواری یک ماجراجویی هیجان انگیز جدید است، اما اگر تازه می خواهید با آن آشنا شوید، در ابتدا می تواند کمی طاقت فرسا به نظر برسد. موتور سیکلت یک سیستم کاملاً ساده برای کار کردن است و با یادگیری نحوه انجام آن به یک سرگرمی مادام العمر تبدیل می شود. در این مقاله نحوه کار یک موتورسیکلت را برای شما شرح خواهم داد. پس از یادگیری می توانید نسبت به خرید موتورسیکلت اقدام کنید.

آموزش موتور سواری

وقتی موتور در حال کار است، میل لنگ داخل موتور یک چرخ دنده را می چرخد. همین چرخ دنده جلو می چرخد​، زنجیری را که به چرخ دنده عقب متصل است می چرخاند. چرخ دنده عقب چرخ عقب را می چرخاند، که موتورسیکلت را به جلو سوق می دهد.

البته بسیاری از کارهای کوچک دیگر در داخل موتور و گیربکس در جریان است. در ادامه جزئیات ساده نحوه کار یک موتورسیکلت را توصیف کرده ایم.

انجین و میل لنگ

میل لنگ نزدیک قسمت پایین موتورهای موتور سیکلت است. اصطلاح rpm (چرخش در دقیقه) ناشی از اندازه گیری تعداد دفعاتی است که میل لنگ در یک دقیقه یک چرخش کامل ایجاد می کند. بنابراین وقتی موتور سیکلت خود را افزایش می دهید و دور موتور را افزایش می دهید، به این معنی است که میل لنگ شما با سرعت بیشتری می چرخد.

میل لنگ با حرکت پیستون ها و میله های اتصال درست در بالای موتور قرار می گیرد. وقتی سوخت و هوا در داخل سیلندر سوخت پیستون ها به بالا و پایین منتقل می شوند. هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند میل لنگ را می چرخاند. تا زمانی که موتور روشن است، میل لنگ شما می چرخد.

تمام موتورهای احتراق داخلی تقریباً یکسان عمل می کنند ، بنابراین اگر می توانید نحوه کار یک موتور ساده موتورسیکلت را بیاموزید به شما کمک می کند تا موتور داخل اتومبیل خود را بهتر درک کنید. یکی در اتومبیل شما کمی بزرگتر است.

چرخش میل لنگ همان چیزی است که در نهایت چرخ عقب را می چرخاند. اما برای اینکه بتوانیم قدرتی را که به چرخ عقب منتقل می شود کنترل کنیم ، هر موتورسیکلت باید کلاچ و چند دنده داشته باشد. کلاچ از حدود ۴ یا ۵ دیسک لاغر تشکیل شده است که به هم فشرده می شوند و برای انتقال نیرو از میل لنگ به چرخ عقب جدا می شوند.

کلاچ

دسته کلاچ معمولاً دسته چپ موتورسیکلت هاست. وقتی آن اهرم را می کشید، دیسک های کلاچ را جدا می کند و به شما امکان می دهد چرخ دنده مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر وقت دنده عوض می کنید باید اهرم کلاچ را بکشید. در غیر این صورت، انتقال خود را خراب می کنید که نتیجه آن خیلی گران تمام می شود.

برای اینکه موتورسیکلت در ابتدا حرکت کند، باید آن را در دنده یک قرار دهید. این کار با کشیدن اهرم کلاچ و فشار دادن اهرم دنده به پایین با یک کلیک انجام می شود. اهرم دنده معمولاً کنار پای چپ شماست. همیشه با شمارش کلیک ها می دانید که در چه دنده ای قرار دارید. اگر می خواهید از دنده یک به دنده دو بروید، یک بار روی آن کلیک کنید.

اکثر موتورسیکلت ها ۵ دنده دارند، بنابراین در دور موتور بالا می روید و به راحتی می بایست روی اهرم دنده کلیک کنید.

انتقال

گیربکس موتورسیکلت به همان روشی است که دنده دستی در اتومبیل کار می کند. کلاچ را می کشید، دنده خود را انتخاب می کنید و سپس در حالی که کمی گاز به آن می دهید، آرام آرام کلاچ را بیرون می دهید تا متوقف شود. جعبه دنده یک سری چرخ دنده است که اندازه های مختلفی دارند و چرخ دنده های آن در اندازه های مختلف تعیین می کنند سرعت شما چقدر باشد.

همیشه باید با دنده اول شروع به حرکت کنید. شروع هر دنده بالاتر باعث توقف آن می شود و برای کلاچ بد است. هنگامی که دور شما در دنده ۱ بالا می رود، کلاچ را می کشید، به دنده دوم تغییر مکان می روید و سپس کلاچ را به آرامی بیرون می دهید. این روند را برای همه دنده ها تکرار کنید.

چگونه برای اولین بار موتور برانیم؟

کاربراتور و انژکتور سوخت

بدون داشتن درک درستی از نحوه راه اندازی موتورسیکلت، هیچ مقاله ای در مورد نحوه کار یک موتورسیکلت کامل نیست. برای شروع؛ موتورسیکلت به سوخت، هوا و جرقه نیاز دارد. سوخت با استفاده از یکی از دو روش درون موتور منقبض می شود. بیشتر موتورسیکلت های قدیمی از کاربراتور استفاده می کنند و موتورسیکلت های مدرن (۲۰۰۵ به بالا) اغلب از تزریق سوخت استفاده می کنند.

کاربراتور سوخت خود را از طریق یک یا دو شیلنگ کوچک از مخزن سوخت تأمین می کند. کاربراتور مقدار کمی سوخت سوزن می زند و هوا را به داخل محفظه احتراق موتور می راند. سوخت و هوا با هم مخلوط می شوند و سپس شمع باعث می شود تا سوخت / هوا به یک انفجار کوچک در محفظه احتراق تبدیل شود. احتراق؛ پیستون را به پایین هل داده و میل لنگ را می چرخاند.

موتورسیکلت های تزریق سوخت در تمام شرایط دما قابل اطمینان تر و راحت تر هستند. کاربراتورها وقتی کاملاً گرم یا واقعاً سرد می شوند دچار مشکل می شوند، اما تزریق سوخت تحت تأثیر نوسانات دما قرار نمی گیرد، زیرا می تواند جریان سوخت را کنترل کند. موتور سیکلت های کاربراتور کنترل سوخت ندارند.

تزریق سوخت به این معنی است که سوخت تحت فشار قرار گرفته و با قدرت بیشتری درون محفظه احتراق سوزانده می شود، در حالی که کاربراتورها برای جذب سوخت و هوا به قدرت مکش موتور بستگی دارند.

موتورسیکلت ها معمولاً بین یک تا چهار سیلندر دارند. بنابراین این توالی احتراق می تواند ۴ بار پشت سر هم خیلی سریع، بارها و بارها اتفاق بیفتد. بنابراین اگر موتوری چهار سیلندر دارد، به این معنی است که ۴ اتاق احتراق و ۴ پیستون در موتور آن وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله انواع انجین موتورسیکلت و نحوه تشخیص انجین موتورسیکلت را مطالعه کنیدو

شروع حرکت

همه موتورسیکلت ها یا استارت الکتریکی دارند و هم هندلی. یک موتورسیکلت با استارت الکتریکی دارای یک دکمه کوچک در یکی از کنترل های عقب است که به شما اجازه می دهد تا قدرت را به استارت بفرستد و موتور را روشن کند. اما بسیاری از موتورسیکلت های قدیمی فقط شروع به کار دارند. اهرمی در سمت راست موتور سیکلت است که توسط نیروی دست موتور را روشن می کند.

برای موتورسیکلت های استارت برقی نیز همیشه هنگام راه اندازی مطمئن شوید که در حالت خلاص باشید. برخی موتور سیکلت ها با زدن دکمه استارت به جلو حرکت می کنند و می توانند با چیزی برخورد کنند. به دلایل ایمنی فقط مطمئن شوید که موتورسیکلت را همیشه در حالت خلاص روشن می کنید.

نکته بعدی که باید درباره آن بیاموزید این است که چگونه از حالت ایستاده سرعت بگیرید. هنگامی که موتور سیکلت روشن شد و در حالت خلاص قرار گرفت، اهرم کلاچ را با دست چپ خود کشیده و یکبار روی دنده کلیک کنید. اگر توجه کنید کلیک را حس می کنید.

پس از کلیک بر روی دنده اول، به آرامی اهرم کلاچ را رها کرده و گاز را به آرامی می پیچانید (فرمان سمت راست خود). به آن گاز زیادی ندهید وگرنه ممکن است کنترل خود را از دست دهید.

تعادل موتورسیکلت همانند دوچرخه است. بنابراین اگر نمی دانید چطور دوچرخه سواری کنید، پس موتور سواری را امتحان نکنید، باید ابتدا دوچرخه سواری یاد بگیرید تا به فنون تعادل عادت کنید. همانطور که به آرامی شتاب می گیرید، هر دو پای خود را روی پایه قرار دهید. پای راست شما ترمز عقب و دست راست ترمز جلو را کنترل می کند.

تمرین موتور سواری

در ابتدا آرام حرکت کنید و فقط در دنده اول بمانید. بیاموزید که چگونه مواردی مانند توقف و شروع ،چرخش به چپ و راست و استفاده از کنترل های دستی مانند بوق و سیگنال های تعادل را به درستی تمرین کنید. قبل از اینکه سریعتر پیش بروید، این موارد ساده را ابتدا بیاموزید. هنگام یادگیری نحوه شروع و توقف، مجبورید چندین بار موتور سیکلت را متوقف کنید.

یک نکته بسیار مهم برای تمرین، هدایت است. فرمان بر روی موتورسیکلت دو برابر است. شما باید فرمان را مانند یک دوچرخه معمولی بچرخانید اما باید وزن خود را به چرخش متمایل کنید.

تلاش برای ثابت نگه داشتن بدن در حین چرخش خطرناک است و باعث از بین رفتن تعادل و خراب شدن شما می شود. همیشه با موتور خم شوید. طول می کشد که به آن عادت کنید. یک پارکینگ خالی بزرگ در نزدیکی خانه خود پیدا کنید و چرخش و مانور را تمرین کنید.

چگونه ترمز کنیم و با خیال راحت متوقف شویم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، دو ترمز در موتور سیکلت وجود دارد. پای راست شما ترمز عقب و دست راست ترمز جلو را کنترل می کند. وقتی می خواهید سرعت خود را کم کنید بسیار مهم است که فشار مساوی را به هر دو ترمز وارد کنید. ترمز فقط با یکی یا دیگری خطرناک است و می تواند باعث خرابی شود.

ترمز فقط با ترمز جلو باعث می شود که از بالای فرمان عقب بروید و کنترل خود را از دست دهید در حالی که فقط ترمز گرفتن با ترمز عقب باعث لغزش لاستیک عقب شده و باعث افتادن می شود.

اکثر موتورسیکلت های مدرن ترمز دیسکی دارند. ترمزهای دیسکی معمولاً دایره های استیل یا سرامیکی هستند و وقتی اهرم ترمز را می کشید، یک لنت کوچک وجود دارد که به دو طرف آن دیسک فشار می آورد و سرعت موتورسیکلت را کند می کند.

اکثر موتورسیکلت های قدیمی ترمز کاسه ای دارند. آنها به روشی مشابه کار می کنند اما بجای فشار دادن روی دیسک، لنت ها به سمت بالا و بیرون به چرخ دوار فشار می آورند. اینها به همان اندازه موثر نیستند.

سوالات مرتبط در رابطه با نحوه کار کردن موتور سیکلت

چرا موتور سیکلت من شروع نمی شود؟ معمول ترین دلایل شروع نکردن موتورسیکلت معمولاً ساده است. از خلاص بودن آن اطمینان حاصل کنید، فیوزهای سوخته را بررسی کنید، مطمئن شوید که سوخت دارید و کلید روشن است.

استاتور موتورسیکلت چگونه کار می کند؟ استاتور سیم پیچ سیم پیچیده شده ای است که در وسط آن آهن ربا می چرخد. همانطور که آهنربا می چرخد​​، یک بار القایی مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد می کند و این شارژ برای شارژ مجدد باتری و تأمین انرژی سیستم های موتور سیکلت مانند چراغ ها و بوق ارسال می شود

امیدواریم با مطالعه مقاله چگونه برای اولین بار موتور برانیم با نحوه رانندگی با موتورسیکلت آشنا شده باشید. اگر نکته ای از قلم افتاده و یا تجربه ای در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *