استاتور موتور سیکلت – علائم خرابی استارت موتور سیکلت

استاتور موتور سیکلت

استاتور موتورسیکلت عملکرد مهمی را بر عهده دارد. سیستم الکتریکی موتورسیکلت ها عموماً سیستمی است که کمتر شناخته شده است زیرا افراد از کار کردن در اطراف سیم کشی می ترسند. داشتن یک استاتور قوی به دلایل زیادی مهم است. اما چگونه می توانید تشخیص دهید که عیب پیدا کرده است؟ و علائم خرابی استاتور موتور سیکلت چیست؟ بارزترین علائم استاتور بد موتورسیکلت شامل عدم وجود جرقه، جرقه ضعیف یا جرقه متناوب. استارت های سخت و عملکرد ضعیف موتور نیز می تواند سرنخ هایی باشد که استاتور نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید استاتور خود را تعمیر کنید و در صورت خرید یک استاتور جدید چه چیزی باید پرداخت کنید. در پایان این مقاله، هدف استاتور، نحوه عملکرد آن و نحوه تشخیص استاتور معیوب را خواهید فهمید.

علائم خرابی استاتور موتور سیکلت

استاتور موتورسیکلت شما بسیار شبیه دینام خودرو است با این تفاوت که استاتور تنها بخشی از دینام است که وظیفه تولید نیرو برای اجرای وسایل الکترونیکی مختلف روی موتور را بر عهده دارد.

استاتور همچنین نقش بسیار مهمی در تولید برق برای شمع های موتور دارد. بدون استاتور، موتور سیکلت شما هیچ جرقه ای دریافت نمی کند زیرا باتری شما قادر به تامین سطوح قدرت مناسب برای ایجاد جرقه نیست. در نتیجه، اگر استاتور شما خراب شود، موتورسیکلت شما بسیار ضعیف کار می کند. و در نهایت موتور سیکلت روشن نخواهد شد.

تشخیص خرابی استاتور می تواند بسیار سخت باشد زیرا علائم بالقوه کمی وجود دارد. بسیاری از علائم مختلف وجود دارد که نشان از یک استاتور از کار افتاده است. به طور کلی، متوجه خواهید شد که موتور شما آنطور که باید کار نمی کند. اگر متوجه شدید که موتورسیکلت شما به سختی راه اندازی می شود و به نظر می رسد این سختی با دمای موتور تغییر می کند، می توانید کاملاً مطمئن باشید که مشکل استاتور وجود دارد.

مهمترین علائم استارت خراب موتور سیکلت

یک استاتور معیوب وقتی سرد است نسبت به زمانی که گرم است رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد. این یک راه عالی برای تشخیص اینکه آیا استاتور شما از کار افتاده است یا خیر خواهد بود.

عملکرد ضعیف موتورسیکلت شما می تواند به بسیاری از مشکلات احتمالی اشاره کند که یکی از این احتمالات استاتور بد است. همانطور که استاتور جرقه شمع را فراهم می کند، اگر به درستی کار نکند ممکن است جرقه بسیار ضعیفی دریافت کنید. این می تواند ثابت یا کاملاً نامنظم و پراکنده باشد.

ممکن است گاه به گاه در حین رانندگی با جرقه زنی اشتباه مواجه شوید. این وضعیت بدتر می شود تا زمانی که در نهایت جرقه ای نداشته باشید و حتی نتوانید موتورسیکلت را روشن کنید. این می تواند تشخیص را بسیار سخت کند زیرا بسیاری از این علائم مشابه زمانی ظاهر می شوند که مواردی مانند باتری، شمع یا مشکل در جرقه زنی وجود دارند.

همچنین احتمال دارد مشکلات دیگری را تجربه کنید که در شرایط مختلف ظاهر می شوند. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که موتورسیکلت شما در دورهای پایین‌ تر به خوبی کار می‌ کند، اما زمانی که به دورهای بالاتر می‌ رسید، خوب واکنش نشان نمی دهد. این در نتیجه خراب شدن سیم پیچ با سرعت بالا در استاتور است. عکس این موضوع نیز می تواند در مورد سیم پیچ کم سرعت اتفاق بیفتد. اینها نشانه هایی خواهند بود که استاتور شما از کار افتاده است.

همچنین ممکن است متوجه شوید که موتور شما شروع به استارت مجدد می کند. این می تواند نتیجه یک استاتور بد باشد. اینها چیزهایی است که می تواند به شما بگوید که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض استاتور خود داشته باشید.

علت از کار افتادن استارت موتورسیکلت

استاتورها ممکن است به دلایل متعددی از کار بیفتند. اولین و به طور کلی نادیده گرفته شده ترین علت؛ زمان است. همه چیز به مرور زمان فرسوده می شود. هر چه مدت زمان بیشتری یک موتورسیکلت داشته باشید، بیشتر در معرض ارتعاشات، گرما، سرما، باد، آب و غیره قرار می گیرد. همه این موارد بر روی تمام اجزای موتورسیکلت شما سایش خواهند داشت. استاتور شما به مرور زمان فرسوده می شود. اما اگر به خوبی از آن مراقبت کنید، مدت زمان بیشتری دوام خواهد داشت.

دلیل اصلی دیگر از کار افتادن استاتور، اضافه بار برق است. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که لوازم جانبی زیادی را همزمان اجرا کنید. برای مثال، اگر از چراغ‌ های جلو، دسته‌ های گرمکن، جی‌ پی‌ اس، استریو و سایر لوازم جانبی خود استفاده می‌ کنید، برای اینکه همه چیز را روشن نگه دارید، به قدرت بسیار بیشتری نیاز دارید.

استاتور شما باید با تمام این لوازم جانبی هماهنگ باشد، اما همچنان به تامین برق شمع های شما ادامه دهد. استاتور بسیار سخت‌ تر شروع به کار می‌ کند و بنابراین قدرت بسیار بیشتری تولید می‌ کند. با گذشت زمان این می تواند استاتور شما را فرسوده کند. در واقع می توانید با بارگذاری بیش از حد استاتور را بسوزانید. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما چاره ای جز تعمیر یا تعویض دستگاه ندارید.

آیا می توانید استاتور را تعمیر کنید؟

بیایید فرض کنیم که استاتور شما به تازگی سوخته شده است. آیا خودتان می توانید استاتور را تعمیر کنید؟ یا بهتر است آن را به تعمیرگاه ببریم؟ شما در واقع می توانید استاتور را تعمیر کنید. این نیاز به توجه به جزئیات دارد، اما خودتان می توانید تمام کار را خودتان انجام دهید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که استاتور را از موتور سیکلت خود خارج کنید. استاتور معمولاً در زیر درب سمت چپ موتور قرار می گیرد. هنگامی که استاتور را برداشتید، می توانید یک بازرسی بصری انجام دهید، که معمولاً به سرعت نشان می دهد که مشکل چیست.

هنگامی که استاتور را خارج کردید، می توانید شروع به کار بر روی جدا کردن اپوکسی از سیم پیچ ها کنید. این به شما امکان می دهد در واقع به سیم پیچ ها برسید و آنها را بردارید. این قسمت می تواند بسیار مشکل باشد زیرا اپوکسی به سختی جدا می شود. هنگامی که اپوکسی را جدا کردید، می توانید تمام سیم پیچ ها را از استاتور جدا کنید.

اکنون، می توانید استاتور را برای پیچیدن مجدد آماده کنید. باید لبه های تیز استاتور را جدا کنید. اکنون آماده هستید تا استاتور را دوباره بپیچید. باید سیم AWG جدید بخرید. برای اندازه مناسب سیم مسی لعاب شده به موتورسیکلت خاص خود نگاه کنید. سیم پیچی می تواند بسیار مشکل باشد زیرا باید سه فاز مجزا را بپیچید.

هنگامی که هر سه قطب را به درستی سیم کشی کردید، اکنون بید کل اجزا را با رنگ عایق بپوشانید. این به استاتور کمک می کند برای مدت طولانی دوام بیاورد. پس از پوشاندن استاتور، باید  آن را در فر با دمای ۳۰۰ درجه حدود ۳۰ دقیقه پخت کنید. در نهایت، فقط باید سیم های رابط را به سه فاز لحیم کرده و دوباره روی موتور قرار دهید.

روش افزایش عمر استاتور موتور سیکلت

اگر به درستی از آن مراقبت کنید، استاتور شما مدت زمان زیادی دوام خواهد آورد. بسیاری از مردم استاتورها را بیش از ۳۲ هزار کیلومتر دوام می آورند، استاتور شما نیز می تواند به همین مدت دوام بیاورد. دلیل اصلی سوختن استاتورها آمپر بالاست. اگر به آمپرهای بالاتر نیاز دارید، عمر استاتور شما را کوتاه می کند.

عملکردهای خاصی در موتورسیکلت شما وجود دارد که استاتور باید آنها را اجرا کند، مانند شمع های جرقه. این آمپر مطلق است و قابل کاهش نیست. لوازم جانبی شما اجزای اختیاری هستند که به مقدار آمپر مورد نیاز می افزایند. با استفاده از لوازم جانبی زیاد، استاتور را مجبور می کنید تا برای تامین برق همه چیز سخت تر کار کند. پایین نگه داشتن آمپر بهترین راه برای ماندگاری استاتور تا حد امکان است.

لرزش همچنین آسیب زیادی به استاتور وارد می کند. لرزش می تواند شروع به مالیدن لاکی کند که به عنوان عایق روی سیم پیچ های استاتور شما عمل می کند. اگر از بین رفت، می توانید اتصال کوتاه را از سیم پیچ به بدنه استاتور آغاز کنید. پرش نیز به سرعت استاتور موتور سیکلت را خراب می کند. اگرچه پیشگیری از این امر بسیار سخت تر است. می توانید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برخورد با دست اندازهای بزرگ انجام دهید، اما موتور شما همچنان لرزش را تجربه می کند.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *