آشنایی با انواع انجین موتورسیکلت

انواع انجین موتورسیکلت

آشنایی با انواع انجین موتورسیکلت

دنیای موتور سیکلت پر از طیف متنوعی از ماشین آلات است، و چگونگی تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است. حتی اصطلاحاتی هم که به کار برده می شود، پیچیده است. در مقاله آشنایی با انواع انجین موتورسیکلت سعی کرده ایم به شما کمک کنیم با انواع موتورها و ویژگی هایی مانند پیکربندی کلی موتور، تعداد سیلندرها، نوع سیستم خنک کننده، سیستم درایو نهایی و موارد دیگر آشنا شوید.

موتور یک سیلندر – Singles

ساده ترین تنظیمات موتور بوده که اغلب در موتورهای سواری و اسپرت، و همچنین اسکوترها و سایر مدل های ارزان قیمت، بعلاوه برخی از مدل های سطح پایین مانند CBR300R هوندا یافت می شوند. این نوع موتور نسبت به سایر آرایش های موتور قطعات کمتری دارد، ارزان تر بوده و نگهداری آن نیز آسان است، اگرچه لرزش زیادی ایجاد می کنند و به همین دلیل معمولاً در اندازه هایی ارائه می شوند که به ندرت از ۶۵۰ سی سی بالاتر هستند. این موتورهای سبک و کم قدرت؛ بسیار کم تولید می کنند و به همین دلیل آنها را به گزینه ای برای بسیاری از آفرودها تبدیل می کند.

انواع انجین موتورسیکلت

موتور دو سیلندر خطی – Parallel-Twins

موتورهای دو سیلندره که معمولاً با دوچرخه های کلاسیک Brit از مارک هایی مانند Triumph و BSA همراه هستند، یک موتور محبوب برای موتورسیکلت های مدرن و قدیمی هستند. با قرار گرفتن جفت سیلندرها در کنار هم در بالای میل لنگ (که به آنها دو سیلندر خطی نیز گفته می شود) یک تجربه سواری خوب را ارائه می دهند. این موتورها هم کمی از لرزش رنج می برند، اما ماهیت کارآمد آنها را محبوب تر از مدل های استاندارد کرده است.

علاوه بر این دو سیلندره کلاسیک به سبک بریتانیایی، نسخه های مدرن تری نیز در موتورهایی مانند Kawasaki’s Ninja 650 یا Yamaha’s FZ-07 یافت می شود. این مدل انجین در مدلهای بزرگ دو اسپرت و ADV مانند Yamaha’s Super Tenere و BMW’s F800GS اغلب استفاده می شوند. همچنین برخی از مدل های سطح پایین مانند کاوازاکی نینجا ۴۰۰ و یاماها R3 وجود دارد که از انجین خطی استفاده می کنند.

انواع انجین موتورسیکلت

موتور دو سیلندر وی شکل – V-Twins

V-Twin معمولاً در مدل های کروزر یافت می شود. همانطور که از نام آن پیداست، دو سیلندر کنار هم و به شکل V شکل می گیرند. متعادل و دارای نظم ناهموار. شکل وی معمولاً در ورودی آنها در بین سیلندرها قرار دارد، همانطور که بیشتر موتورهای خطی ورودی ها را در پشت سیلندرها قرار می دهند.

انواع انجین موتورسیکلت

L-Twins & Transverse V-Twins

در حالی که اغلب از آنها به عنوان “L-Twins” یاد می شود، موتورهای Ducati (به استثنای V4 جدید آن) همه از این نوع موتورها هستند، نام آنها شکل L مانند سیلندر را نشان می دهد (در مقایسه با V شکل) .

انواع انجین موتورسیکلت

Flat-Twins

دوقلوهای تخت که به آنها “Boxer Twin” نیز می گویند ، به نظر می رسد. موتورهای دو سیلندر با سیلندرهایی که به صورت افقی (یا صاف) قرار گرفته اند و پیستون ها در دو طرف لنگ قرار دارند. این موتورها در کل دامنه دور خود قدرت زیادی تولید می کنند و به طرز باورنکردنی تعادل خوبی دارند. آنها همچنین دارای مرکز ثقل بسیار کم هستند، با این وجود عرض بسیار زیاد آنها، زاویه را بسیار محدود می کنند. در خیابان این به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کند، و دلیلی وجود دارد که BMW از بدو تأسیس عملاً از این پیکربندی موتور استفاده کرده است.

انواع انجین موتورسیکلت

موتور سه سیلندر خطی

موتورهای سه خطی فاقد قدرت پیشرفته و سرعت فوق العاده هستند، با این حال در دور در دقیقه با دور موتور پایین و متوسط ​ گشتاور دارند و در سفرهای جاده ای خارق العاده هستند. این انجین در تعدادی از مدل های هولیگان مانند Triumph’s Street Triple و Yamaha’s FZ-09 یافت می شوند.

انواع انجین موتورسیکلت

موتور چهار سیلندر خطی

موتورهای چهار سیلندر خطی بسیار قدرتمند هستند. روانترین و سریعترین دور موتورهای موجود در بازار که برای سوپراسپرت ها و سوپر موتورها استفاده می شود. اینها سریعترین موتورهای موجود هستند، با این وجود در گشت و گذار خیابانی غیر عملی هستند و پیشنهاد نمی شود.

انواع انجین موتورسیکلت

V4

V4 را می توان به عنوان دو V-Twins توصیف کرد که با هم جمع شده اند. به جای داشتن یک سیلندر در هر انتهای V، دو عدد وجود دارد. V4’s مانند چهار خطی ، قدرت تولید می کند و در تعدادی از موتورهای MotoGP توسط تیم های مسابقه ای کارخانه مانند هوندا و دوکاتی استفاده می شود. از آنجا که تولید آنها گران است، این موتورها به طور معمول در مدل های گران قیمت مانند Panigale V4 جدید یا Aprilia’s RSV4 یافت می شوند. علاوه بر گران تر بودن، V4 ها معمولاً سنگین تر از چهار خطی هستند، گرچه نمی توان منکر اگزوز تولیدی آنها شد که چیزی متعالی نیست.

انواع انجین موتورسیکلت

در ادامه با دیگر انواع انجین موتورسیکلت و البته کمتر محبوب آشنا شوید.

در اینجا چند پیکربندی دیگر با موتور کم محبوب دیگر آورده شده است:

چهار فلت/ شش فلت – Flat-Four/Flat-Six

مانند دوسیلندره فلت اما با سیلندرهای بیشتر. این موتورها نسبتاً کمیاب هستند و تقریباً هرگز در خارج از مدل های تورینگ بزرگ دیده نمی شوند. یک نمونه مدرن از شش فلت می تواند هوندا Gold Wing باشد که دارای سه سیلندر است که به صورت افقی در دو طرف موتور قرار گرفته است.

چهار فلت

Inline-Six

مانند یک سه یا چهار خطی اما با شش سیلندر. همانطور که از نامش پیداست، شش سیلندرها در یک ردیف و در کنار هم قرار گرفته اند. نمونه مدرن این پیکربندی را می توان در K1600 BMW مشاهده کرد، اگرچه در دهه ۱۹۷۰ و ‘۸۰ تعداد انگشت شماری از مارک های بزرگ مانند CBX1000 هوندا، Sei 750 بنلی (و ۹۰۰) و Z1300 کاوازاکی وجود داشت.

Inline-Six

V8

پیکربندی متداول موتور که در اتومبیل ها، کامیون ها و SUV ها مشاهده می شود، V8 مانند V-Twin یا V4 است ، فقط با مجموع هشت سیلندر (چهار در دو طرف V). به دلیل اندازه و عرض بسیار زیاد، این موتورها به ندرت توسط موتورسیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

V8

Square-Four

توسط ادوارد ترنر افسانه ای طراحی شده است، چهار موتور مربع به راحتی می تواند به عنوان یک مجموعه دوقلوی موازی توصیف شود. این موتورها تا حدودی قدیمی شناخته می شوند، اگرچه بدون شک جایگاه ویژه ای در تاریخ موتورسواری انگلیس دارند.

Square-Four

Oval-Piston V4

ایده اولیه پیستون بیضی شکل که برای اولین بار توسط هوندا در مسابقات اتومبیلرانی NR500 GP خود ارائه شد، دستیابی به مزایای V8 بود در حالی که هنوز به حداکثر قانون چهار سیلندر جهت مسابقه پایبند بود. این امر در اصل با ایجاد یک V4 با دو میله اتصال متصل به هر پیستون محقق شد. همچنین از دو شمع، هشت سوپاپ و دو انژکتور سوخت برای هر سیلندر استفاده شده است.

Oval-Piston V4

V5

V4 را تصور کنید که یک استوانه اضافی به معادله اضافه شده است. V5 قدرتمند و متعادل هستند، اما تولید و نگهداری آنها گران است. در نتیجه، این موتورها به ندرت توسط سازندگان استفاده می شود.

V5

وانکل / روتاری

موتور چرخشی وانکل ایده جذابی برای نیروگاهی است که با استفاده از چرخش داخلی، جایگزین قطعات متحرک در موتورهای سنتی می شود. از موتورهای دوار در هواپیما گرفته تا اتومبیل و البته چند موتورسیکلت تولیدی مانند سوزوکی RE5 و نورتون از جمله مسابقه RCW588 Wankel استفاده شده است.

وانکل / روتاری

اکنون که با انواع انجین موتورسیکلت آشنا شدید، درک خود را از شناسایی موتور و اجزای آن در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

persianmotorcycle
دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • ع ا ص ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۲:۰۵ ب٫ظ

    مطلب بسیار مفید و موثر بود .اگر مطالب بیشتر در مورد طراحی و کارکرد انواع انجین در موتور سیکلت بگزارید ممنون میشم

    • پرشین سیکلت ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳ ب٫ظ

      سلام، ممنون حتما ما تمام تلاش خود را برای کمک کسب اطلاعات مفید در زمینه انواع موتور سیکلت به شهروندان خود می کنیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *