اگزوز موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

اگزوز موتور سیکلت

یکی از رایج ترین سیستم هایی که در موتورسیکلت در مورد آن صحبت می شود، اگزوز است. اگزوز موتور سیکلت بر نحوه صدا، رانندگی و شتاب موتور سیکلت شما تأثیر می گذارد. اما سیستم اگزوز موتورسیکلت چگونه کار می کند؟ هدف اصلی سیستم اگزوز هدایت گازهای پس از احتراق از سیلندر موتور به خارج  است. از لوله های اگزوز نیز برای کمک به عملکرد نرمتر موتور با تامین فشار برگشتی از طریق طول لوله و سطح مقطع استفاده می شود.

اگر به طور تصادفی یک لوله اگزوز داغ را لمس کرده باشید، حداقل تصوری از دمای گازهای خروجی خواهید داشت. سیستم اگزوز این اطمینان را به شما می دهد که این گازهای داغ در جایی خارج از سیلندر منتقل می شوند.

اگزوز موتورسیکلت چگونه کار می کند؟

پس از خرید موتور سیکلت بهتر است با اجزای مختلف موتور آشنا شوید. یکی از آنها اگزوز است. اگزوز شما گازهای پس از احتراق را از موتور خارج می کند. آنها از طریق لوله های هدر حرکت می کنند و به سمت خروجی اگزوز خارج می شوند. این گازها بسیار داغ هستند و به سرعت حرکت می کنند.

هنگامی که این گازها از لوله های اگزوز عبور می کنند، بخش هایی از لوله وجود دارد که در آنها پهن می شود. این گشاد شدن لوله اگزوز اجازه می دهد تا گازهای خروجی منبسط شوند. این امر موجی از فشار را به سمت موتور ارسال می کند. به این فشار برگشتی گفته می شود.

این فشار برگشتی راه خود را به سیلندر باز می کند. هنگامی که به سیلندر می رسد، اختلاف فشار ایجاد می کند. این به موتور کمک می کند تا کارآمدتر کار کند. این یکی از ویژگی های اگزوز موتور سیکلت است که اغلب نادیده گرفته می شود. بدون این فشار معکوس، موتور هنگام کاهش سرعت عمل معکوس می کند.

سیستم اگزوز شما عملکرد بسیار مهم دیگری را انجام می دهد، جدا از اینکه دود اگزوز را از موتورسوار دور می کند. سیستم اگزوز به طور ویژه به منظور ایجاد فشار برگشتی طراحی شده است که به موتور شما کمک می کند تا به طور موثر کار کند. بدون این عملکرد، هم در مسافت پیموده شده سوخت و هم در عملکرد پایین افت خواهید کرد.

اگر تا به حال اصطلاح “لوله مستقیم” را شنیده باشید، به عدم تغییر مقطع در لوله های اگزوز اشاره دارد. وقتی لوله‌ها کوتاه و مستقیم هستند، اسب بخار افزایش می‌ یابد، اما مصرف سوخت کاهش می‌ یابد.

نکته:

با خرید یک اگزوز پرفورمنس، می توانید اجازه دهید هوا آزادانه تر جریان یابد. این می تواند میزان کار مورد نیاز موتور برای بیرون راندن اگزوز را کاهش دهد. این همچنین می تواند به بهینه سازی میزان فشار برگشتی که توسط سیستم اگزوز شما تامین می شود کمک کند.

دمای داخلی موتور می تواند بسیار گرم باشد. در داخل موتور، سوخت و هوا در حال مخلوط شدن و مشتعل شدن هستند. این انفجار که موتور سیکلت را به حرکت در می آورد، گرمای زیادی ایجاد می کند. این گرما باید با احتیاط از سوار و هر مسافری دور شود زیرا در صورت تماس با آنها می تواند خطرناک باشد.

در نتیجه احتراق، موتور شما می تواند چندین گاز سمی تولید کند. شما نمی خواهید در تمام مدتی که سوار می شوید در این گازها تنفس کنید. با عبور این گازها از طریق سیستم اگزوز شما، آنها از سوار و هر مسافری دور می شوند.

به این ترتیب، راندن موتورسیکلت تجربه وحشتناکی از خفگی در گاز مونوکسید کربن نیست. سیستم اگزوز شما برای دستیابی به حتی کوچکترین سطح راحتی در موتورسیکلت بسیار مهم است.

اگزوز چگونه بر عملکرد موتور سیکلت تأثیر می گذارد؟

شاید به فکر خرید یک اگزوز جدید برای موتورسیکلت خود افتاده باشید. چگونه این سیستم ها می توانند عملکرد موتورسیکلت شما را افزایش دهند؟ موتور شما مدام همان کار را بارها و بارها انجام می دهد. برای افزایش عملکرد موتور خود، باید آن را قادر به انجام همان کار حتی سریعتر و کارآمدتر کنید.

برای افزایش راندمان موتور و عملکرد کلی، کارهای زیادی می توان انجام داد. اگزوز یکی از این موارد است. پس از احتراق در موتور، موتور باید گازهای خروجی اگزوز را از طریق سیستم اگزوز خارج کند. هر چه سیستم اگزوز بهتر باشد، موتور باید کار کمتری برای دفع گازهای خروجی انجام دهد.

چیزی که یک اگزوز را بهتر می کند این است که جریان آزادتر یا محدودیت کمتری دارد. از آنجایی که برای بیرون راندن اگزوز به کار کمتری نیاز است، می توان از انرژی تولید شده بیشتری برای شتاب گیری استفاده کرد.

بدیهی است که موتور شما همیشه توسط ضعیف ترین حلقه محدود می شود. فقط گرفتن یک اگزوز عملکردی ممکن است برای مشاهده تفاوت های بزرگ در عملکرد موتور شما کافی نباشد. همانطور که قبلا ذکر شد، کارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای بهینه سازی عملکرد موتور خود انجام دهید.

اینها مواردی مانند رساندن سوخت بیشتر به موتور، فشرده کردن هوا در حین عبور از ورودی، یا حتی خسته کردن سیلندرهای موتور شما هستند. همه این موارد به تنهایی می‌توانند فایده‌ای داشته باشند، اما با هم عملکرد به‌دست‌آمده بیشتر قابل توجه خواهد بود. این نتیجه این است که موتور شما تا حد زیادی توسط هیچ جزء محدود نمی شود.

آیا راه اندازی موتورسیکلت بدون اگزوز بد است؟

آیا می توان موتور سیکلت را بدون اگزوز روشن کرد؟ حقیقت این است که می توانید، هر چند هیچ مزیتی برای انجام این کار وجود ندارد و خطرناک است. داشتن یک اگزوز باز می تواند اسب بخار بیشتری تولید کند، اما اگر لوله اگزوز اصلا وجود نداشته باشد، موتور شما به درستی کار نمی کند.

در حالی که رانندگی بدون اگزوز به موتور شما آسیب نمی رساند، معمولاً نمی خواهید آنچه را که می خواهید از این کار بدست آورید. معمولاً پس از استفاده از اگزوز باز، لکه‌های عجیبی در منحنی گشتاور وجود دارد. مهندسان زمان قابل توجهی را صرف تکمیل سیستم‌های اگزوز می‌کنند تا اسب بخار و گشتاوری که شما تولید می‌کنید را بهینه کنند.

آیا می توانید هر گونه اگزوز را در موتور سیکلت قرار دهید؟

حال چه اگزوزی باید برای موتور سیکلت خود تهیه کنید؟ آیا می توانید فقط یک اگزوز بگیرید و آن را ببندید؟ پاسخ به این دو سؤال سخت است زیرا به نوع اگزوزی که نیاز دارید تا حد زیادی به نحوه رانندگی شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، دو نوع مختلف سیستم اگزوز موجود است.

اولی فقط یک صدا خفه کن است. انتخاب دیگر یک سیستم اگزوز کامل است که جایگزین همه چیز خواهد شد.

تعویض فقط صدا خفه کن بسیار ساده تر از انجام یک سیستم کامل است. سیستم های صدا خفه کن معمولاً فقط یک پیچ ساده در هنگام تعویض هستند. در حالی که ارزان‌ تر و ساده‌ تر هستند، معمولاً عملکرد کمتری را ارائه می‌دهند، زیرا شما هنوز کمی از لوله‌های خروجی اگزوز محدود هستید.

در حالی که یک سیستم کامل عملکرد بسیار بیشتری را ارائه می دهد، نصب آنها سخت تر و گران تر است. بیشتر اوقات، برای اینکه بتوانید به درستی کار کند، باید سیستم سوخت خود را نیز ارتقا دهید. این می تواند نصب یک کنترل کننده سوخت یا یک کیت جت بزرگتر باشد.

نکته:

چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب اگزوز در نظر بگیرید. تنظیمات مختلفی وجود دارد که می توانید به آنها نگاه کنید. همچنین طیف گسترده ای از مواد مختلف وجود دارد که می توانید خریداری کنید. فولاد ضد زنگ، کروم، آلومینیوم، تیتانیوم و فیبر کربن همه گزینه هایی هستند که مزایای متفاوتی را ارائه می دهند.

در نهایت، باید در نظر بگیرید که می خواهید خروجی اگزوز چگونه باشد. هزاران سبک مختلف وجود دارد که می توانید در آنها جستجو کنید.

هنگام جستجوی اگزوز مطمئن شوید که به دنبال اگزوزی هستید که با موتور شما مناسب باشد و کار کند. هر اگزوزی با هر موتورسیکلتی ست نمی شود و کار نمی کند. معمولاً بهتر است اگزوزهای خاص ساخت و مدل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اگزوزهایی را پیدا می کنید که کاملاً با مدل شما مطابقت دارد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *