نحوه تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

نحوه تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

تا حدود یک دهه پیش، اکثر موتورسیکلت ها در ایران به موتورهای تک سیلندر محدود بودند.. با این حال، با گذشت سال ها و رشد صنعت موتورسیکلت، تولیدکنندگان بزرگی مانند کاوازاکی، تریومف، بی ام و و سوزوکی با موتورسیکلت های عملکرد گرا و دارای چندین سیلندر وارد بازار شدند. این موتورها از دوقلوهای موازی گرفته تا موتورهای تخت شش تایی گسترده هستند. پیش تر در مورد انواع انجین موتورسیکلت به طور کامل توضیح دادیم. در این مقاله می خواهیم با نحوه تشخیص نوع انجین موتورسیکلت آشنا شویم.

شمارش سیلندر

ساده ترین راه برای تشخیص تعداد سیلندرهای دوچرخه این است که به هدر (های) اگزوز نگاه کنید. تعداد لوله های بیرون زده از یک موتور تقریبا همیشه تعداد سیلندرهای موجود را به شما می گوید. اگر دو لوله به اگزوز وارد شود، احتمالاً دو سیلندر است. اگر چهار لوله وجود داشته باشد ، احتمالاً چهار سیلندر است و غیره. در حالی که چند تک وجود دارد که دارای پورت های اگزوز دوگانه هستند ، این قاعده کلی معمولاً دقیق است. در عکس زیر هدر اگزوز چهار عدد وجود دارد، یعنی این یک موتور سیکلت چهار سیلندر است.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

دو زمانه یا چهار زمانه

در عکس زیر موتورهای سمت چپ چهار زمانه و سمت راست دو زمانه هستند.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

دو زمانه

اگرچه این ممکن است یک ساده سازی بیش از حد باشد، اما موتورهای دو زمانه تقریباً همیشه با سیستم اگزوز منحصر به فرد آنها قابل تشخیص هستند، که اغلب به آنها “لوله های دو زمانه” یا “اتاق های انبساط دو زمانه” گفته می شود (اگرچه دومی از نظر فنی به منطقه اشاره دارد از مخروط پخش کننده، محفظه خنثی و مخروط بافل تشکیل شده است). تشخیص لوله های دو زمانه بسیار ساده است، و محفظه های انبساط معمولاً با صدا خفه کن های کوچک به اوج خود می رسند.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

چهار زمانه

اکثریت قریب به اتفاق موتورسیکلت هایی که امروزه تولید می شوند از انواع چهار زمانه هستند. دستگاه های چهار زمانه فاقد قسمت چرخشی مشخصی از اگزوز هستند که در دو زمانه دیده می شود، با سیستم های اگزوز چهار زمانه قطر یکسانی از هدر (ها) تا لوله (های) میانی باقی مانده است. بعضی از چهار استروکرها برآمدگی های کوچکی در وسط لوله دارند، اما در هیچ کجا به اندازه دو زمانه نیستند.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

خنک کنندگی مایع یا هوا خنک

هوا خنک

موتورسیکلت های هوا خنک دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند. موتورهایی که از طریق عبور هوا از نیروگاه و اطراف آن خنک می شوند. به منظور به حداکثر رساندن این اثر، تولید کنندگان از “باله های خنک کننده” استفاده می کنند. این باله ها سطح بیشتری را در معرض هوای عبوری قرار می دهند، که به نوبه خود گرما را با کارآیی بیشتری پراکنده می کند و موتور را در دمای مناسب کار می کند.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

مایع خنک

از طرف دیگر موتورهای خنک کنندگی مایع (همانطور که از نامش پیداست) از طریق مایع خنک نگه داشته می شوند. در حالی که برخی از مدل های مایع خنک کننده دارای پره های خنک کننده، وجود رادیاتور تقریباً همیشه به ما می گوید که دوچرخه مایع خنک است. اگر ناحیه رادیاتور پوشیده شده باشد، می توانیم موتور را ببینیم که آیا دارای باله های خنک کننده است یا خیر.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

شناسایی سیستم های درایو نهایی

سه نوع اصلی وجود دارد که در موتور سیکلت به آنها سیستم “Final Drive” می گویند. درایو نهایی نحوه انتقال نیرو به چرخ عقب را توصیف می کند – با هر سیستم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد.

تشخیص نوع انجین موتورسیکلت

زنجیر محور

این متداول ترین نوع درایو نهایی است که در موتورسیکلت ها استفاده می شود و از دو چرخ دنده با چرخ دنده جلو به موتور و عقب متصل به چرخ عقب تشکیل شده است – برخلاف تنظیماتی که در دوچرخه استفاده می شود. این سیستم ها نه تنها ارزان ترین سیستم های درایو نهایی برای تولید هستند، بلکه دارای بیشترین گزینه های دنده ای نیز هستند و جایگزینی یا تغییر در آنها بسیار آسان است. از بین سه تنظیم اولیه اولیه درایو، درایوهای زنجیره ای کمترین میزان نیرو را بین موتور و چرخ عقب از دست می دهند و به همین دلیل اغلب در دوچرخه ها و ماشین های مسابقه با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

کمربند محور

به عنوان ارزان ترین سیستم درایو نهایی، تعدادی از نقاط ضعف زنجیره ای وجود دارد. برخلاف درایوهای شافت یا تسمه، زنجیرها به نظافت و روغن کاری منظم نیاز دارند. زنجیرها نیز به مرور زمان کشیده شده و نیاز به سفت شدن دارند. نادر است، اما زنجیره ها نیز می توانند قفل شوند، که به دلایل آشکار بد است. از آنجا که در معرض روغن قرار گرفته و در روغن پوشانده شده است، درایوهای زنجیره ای بسیار کثیف هستند و اگر محافظ زنجیر رانندگی نکنید ، در تمام نقاط به راحتی شلیک می شوند. آنها همچنین بلندترین گزینه های نهایی درایو هستند ، اگرچه با توجه به حجم موتور ، این یک گیر بسیار کوچک است.

کمربند محور

همانطور که از نام آن پیداست، سیستم های محرک کمربند از کمربندهای لاستیکی شیاردار تقویت شده با سیم های فلزی داخلی به جای زنجیر استفاده می کنند. تنظیمات کمربند محرک به روانکاری نیاز ندارند و طول عمر آنها بسیار شگفت آور است (اغلب در حدود ۵۰K-100K مایل). آنها ساکت تر از زنجیر هستند و همچنین تحویل نرم تری را نیز ارائه می دهند. زنجیرها نیز سریعتر از کمربندها کشیده می شوند، به ویژه در گشتاور کم فشار بسیار زیاد، مانند اتومبیل های تفریحی بزرگ یا ebike – هر دو ژانر scoot که از درایوهای کمربند استفاده می کنند. همچنین سیستم های محرک تسمه به قرقره هایی نیاز دارند که معمولاً خیلی بزرگ هستند و نمی توانند در موتورسیکلت های کوچکتر جا بیفتند.

کمربند محور

در حالی که همیشه مقداری نیرو بین میل لنگ و چرخ عقب از بین می رود، سیستم های محرک تسمه قدرت بیشتری از تنظیمات زنجیره ای از دست می دهند. اگرچه تعمیر و نگهداری نیازی به انجام آن اغلب نیست، اما تعویض سیستم کمربند محرک معمولاً به حذف کل بازوی چرخشی نیاز دارد.

شفت محور

همانطور که از نام آن پیداست، موتور سیکلت های شفت محور از یک شفت چرخشی محصور استفاده می کنند که یک چرخ دنده متصل به لبه عقب را می چرخاند که موتور را قدرت می دهد. این تنظیمات همان چیزی است که یک ماشین معمولی از آن استفاده می کند. از آنجا که این سیستم ها محصور هستند، درایو های شفت در برابر آب، گل، خاک و هرگونه آلودگی دیگری که ممکن است هنگام سوار شدن با آن روبرو شود نفوذ ناپذیر هستند.

درایوهای شفت – یا همانطور که معمولاً “شفتی” نامیده می شوند – حتی از کمربند محور کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز دارند، فقط بعضی اوقات تعویض روغن لازم است و از این رو در مدل های تورینگ و برخی از موتورهای بزرگتر ADV محبوب هستند. برخی از مارک ها تقریباً به طور انحصاری از تنظیمات محور محرک استفاده می کنند ، مانند Moto Guzzi یا BMW که از سال ۱۹۲۳ در بیشتر موتورهای خود از محورهای شفت استفاده می کند.

شفت محور

درایوهای شفت وزن قابل ملاحظه ای بیشتر از سیستم های محرک زنجیره ای یا تسمه ای دارند و تولید آنها گران تر است. آنها همچنین مسئولیت آنچه را که “اثر آسانسور” (یا اثر شفت) نامیده می شود، به عهده دارند که در صورت تکان خوردن شتاب باعث بلند شدن چرخ عقب می شود. کنترل گاز ناگهانی نیز این اثر را تشدید می کند.

سخن نهایی

هر موتوری هدف خود را تولید می کند و برای سواری نرم و راحت میزان انرژی مورد نیاز را تحویل می دهد. تنوع موجود در بازار ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد، بنابراین بهترین مدل را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید. به همین دلیل باید درک اساسی از نحوه دسته بندی موتورها داشت. مقاله فوق درک اساسی از انواع موتور موجود در بازار را به شما ارائه خواهد داد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *