تنظیم موتور سیکلت – آموزش تیونینگ موتورسیکلت

تنظیم موتور سیکلت

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بخواهید موتورسیکلت خود را بهبود ببخشید. شاید آن طور که شما می خواهید عمل نمی کند. یا فکر می کنید نرم و روان اجرا نمی شود. تنظیم موتور سیکلت راه حل بسیاری از این مسائل است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

تیونینگ موتور سیکلت به چه معناست؟ تیونینگ موتورسیکلت به معنای ایجاد تغییرات کوچک به منظور بهینه سازی قدرت و مصرف سوخت است. این کار با تغییر نسبت هوا به سوخت روی کاربراتورها، تنظیم فاصله سوپاپ، تعویض مایعات و انجام سایر موارد تعمیر و نگهداری معمولی انجام می شود.

در طول زمانی که موتور سواری می کنید احتمالاً شاهد کاهش عملکرد و مصرف سوخت آن خواهید بود. ممکن است متوجه شوید که سرعت موتورسیکلت به سرعت دیگر موتورها نباشد. یا زمانی که سعی می کنید شتاب بگیرید، ریپ زدن را تجربه کنید. در این مقاله نحوه برطرف کردن این مشکل را به طور کامل خواهیم گفت.

تیونینگ موتور سیکلت چیست؟

کلید اصلاح این سناریوها هماهنگی است. تنها با تنظیم چند مورد ساده، می توانید عملکرد موتورسیکلت خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید و آن را مانند زمانی که برای اولین بار آن را خریدید، به کار انداخت.

تیونینگ تعمیر و نگهداری موتور سیکلت در سطح بالاتری نسبت به حالت عادی است. این چیزی فراتر از تعویض روغن و هوا دادن به لاستیک هاست و بسیاری از کارهایی را که به ندرت اجرا می شوند را پوشش می دهد. انجام همه این کارها می تواند سرعت موتور را بهینه کند.

اما دقیقاً چه چیزی تیونینگ را تشکیل می دهد؟ چیزهای مختلفی وجود دارد که می تواند در قلمرو آن قرار بگیرد. این که برخی از افراد چه مراحلی را بخشی از تیونینگ در نظر می گیرند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مراحل تنظیم موتورسیکلت

اساس تیونینگ این است که مطمئن شوید همه اجزای دوچرخه شما همانطور که باید اجرا می شود. این می تواند مواردی مانند:

  • بررسی/تعویض روغن ترمز
  • تعویض فیلتر هوا
  • تعویض لنت ترمز
  • زنجیر خود را روغن کاری و سفت کنید
  • تنظیم سوپاپ ها
  • تنظیم کاربراتورها
  • شستشوی مایع خنک کننده
  • بالانس تایر

بسته به برنامه شما، همه این کارها می توانند در مقاطع زمانی مختلف انجام شوند، اما همه آنها برای عملکرد کلی موتورسیکلت شما حیاتی هستند.

یکی از جنبه های بسیار مهم مالکیت موتورسیکلت، نگهداری زنجیر چرخ (یا کمربند اگر موتورسیکلت تسمه ای دارید) است. این کار به سفت کردن و روانکاری منظم نیاز دارد تا بتواند به درستی عمل کند. زنجیر شما مورد سوء استفاده شدید قرار می گیرد و در نتیجه سریعتر از بقیه موتور سیکلت شما سائیده می شود.

مراقبت مناسب از زنجیر عمر آن را به حداکثر می رساند و در هزینه شما صرفه جویی می کند. زنگ نیز می تواند روی زنجیره شروع به تشکیل شود. هنگام انجام تیونینگ، می توانید این زنگ زدگی را تمیز کنید تا به زنجیر خود کمک کنید تا حد ممکن دوام بیاورد.

یکی دیگر از مراحل تنظیم موتور سیکلت این است که کاربراتور خود را تنظیم کنید. انجام این کار عملکرد شما را از نظر قدرت و همچنین مصرف سوخت به حداکثر می رساند. این نسبت هوا/سوخت فعلی شما را تغییر می دهد که به شدت بر نحوه کار موتور تأثیر می گذارد. این می تواند پیچیده ترین بخش تنظیم موتور باشد. همه موارد ذکر شده برای اطمینان از اینکه دوچرخه شما هر روز در بهترین حالت کار می کند، مهم هستند.

روش تنظیم موتور سیکلت چگونه است؟

آیا خودتان می توانید یک تیونینگ اجرا کنید؟ پاسخ این است که همه این کارها را می توان با تجربه عملی بسیار کم و ابزارهای محدود انجام داد. خیلی از این موارد تنظیم را می توان با تماشای یک ویدیوی یوتیوب سریع یا خواندن این راهنمای تنظیم موتور سیکلت یاد گرفت.

اجازه دهید ابتدا با چیزهای ساده تر شروع کنیم. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که فیلتر هوای موتورسیکلت خود را تعویض کنید. این می تواند به ابزار کوچکی مانند یک پیچ گوشتی نیاز داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلتر هوای خود را پیدا کرده، آن را بردارید و فیلتر جدید را روی آن قرار دهید. به همین سادگی است.

نوبت ترمزها می رسد. لنت ترمز را می توان با ابزارهای محدود نیز تغییر داد. هنگامی که لنت های ترمز جدید مورد نیاز خود را دارید، فقط باید چرخ ها را بردارید، لنت های ترمز قدیمی را بردارید، لنت های جدید را نصب کنید و چرخ را دوباره نصب کنید. این روند برای هر مدل موتورسیکلت کمی متفاوت است، بنابراین یک جستجوی آنلاین سریع انجام دهید تا ببینید که چگونه به طور خاص آن را انجام دهید.

تعویض روغن ترمز موتور سیکلت می تواند کمی سخت تر از آن باشد. هنگام تخلیه کامل مایع، هوا را به خطوط ترمز وارد می کنید. این هوا در هنگام اضافه کردن مایع جدید تا زمانی که ترمزها را تخلیه نکنید در خطوط باقی می ماند. ترمزهای خونگیری نسبتاً ساده هستند و به سادگی از شما می خواهند که در حین پمپاژ ترمزها، دریچه تخلیه کننده را باز و بسته کنید.

روغن کاری و سفت کردن زنجیر شما نیز بسیار ساده است و با ابزار بسیار کمی قابل انجام است. مواقعی وجود دارد که ممکن است لازم باشد زنگ زنجیر را تمیز کنید. مطمئن شوید که بعد از تمیز کردن زنجیر، آن را دوباره روغن کاری کنید. این کار به ماندگاری آن تا حد امکان کمک می کند.

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

پیچیده ترین مرحله در تنظیم موتور سیکلت، تنظیم کاربراتور است. برای انجام این کار، ابتدا باید موتور را روشن کرده و به مدت ۱۰ دقیقه گرم کنید. وقتی موتور گرم شد، پیچ تنظیم هوا/سوخت را پیدا کنید. هر کاربراتور جداگانه معمولاً یک کاربراتور دارد.

چرخاندن این پیچ ها بر نسبت هوا به سوخت کاربراتور تأثیر می گذارد. برای عملکرد و احتراق بهینه، به ازای هر ۱ مولکول سوخت، ۱۴ مولکول هوا می خواهید. فقط رایانه‌ ها می‌ توانند دقیق آن را دریافت کنند و بیشتر موتورسیکلت‌ ها حسگر اکسیژن ندارند، بنابراین باید آن را انجام دهید.

یک جستجوی سریع آنلاین یا در دفترچه راهنمای کارخانه خود انجام دهید تا ببینید پیچ ​​هوا/سوخت چقدر باید باشد. برای مثال، در CB500، پیچ هوا/سوخت را تا انتها پیچ می‌ کنید و سپس آن را ۲ دور کامل بیرون می‌ آورید.

اکثر کاربراتورها یک پیچ بیکار نیز دارند. پیچ دور آرام را بچرخانید تا موتور شما در دور آرام ۱۲۰۰ دور در دقیقه کار کند یا تا زمانی که به نظر برسد که نرم کار می کند.

هزینه تیونینگ موتورسیکلت چقدر است؟

این تا حد زیادی به کارهایی بستگی دارد که برای تنظیم باید انجام دهید. بسیاری از این موارد تنظیم را می توان با پیشینه فنی بسیار کم و ابزارهای محدود انجام داد. در نتیجه، می توانید یاد بگیرید که چگونه همه این کارها را خودتان نسبتاً ارزان انجام دهید.

برای اکثر مراحل تنظیم که توضیح دادیم، تنها هزینه قطعات است. تعویض فیلتر هوا فوق‌العاده ساده است و فقط قیمت فیلتر هوا برای حساب می شود. اگر در حال تعویض ترمز هستید، تنها هزینه خود لنت ترمز است. این به چند ابزار بیشتر برای انجام کار نیاز دارد، اما هنوز هم نسبتاً ساده است.

تنظیم کاربراتور را می توان به صورت رایگان انجام داد اگر خودتان این کار را انجام دهید. تنها کاری که انجام می دهید این است که پیچ ها را تنظیم کنید تا موتور همانطور که می خواهید کار کند. بدیهی است که رفتن به تعمیرگاه برای انجام این کارها هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت، اما باز هم گران نیست. اگر می خواهید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید، همه این موارد را می توان به راحتی یاد گرفت و تنها با حداقل ابزار انجام داد.

هر چند وقت یکبار باید تنظیم موتور سیکلت را انجام داد

بسیاری از این مواردی که توضیح دادیم قرار است مرتب انجام شود. به عنوان مثال، تعویض فیلتر هوا. این چیزی است که باید به طور منظم انجام شود. لنت ترمز شما هم همینطور.

چیزهایی مانند تنظیم کاربراتور چنین برنامه ریزی ساختاری ندارند. می توانید این کار را هر چند وقت یکبار که بخواهید مثلا هر شش ماه یکبار انجام دهید. به طور کلی، هر بار که متوجه شدید موتور شما مانند گذشته کار نمی کند، می توانید کاربراتور خود را تنظیم کنید. اگر می خواهید آن را در یک برنامه سالانه مشخص داشته باشید، این به شما بستگی دارد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *