دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت

دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت

علت استارت نخوردن موتور سیکلت

اگر موتورسیکلت دارید، این احتمال وجود دارد که بعضی مواقع روشن نشود. شایع ترین دلیل این امر، خالی بودن باتری است. وقتی سعی می کنید موتور سیکلت خود را روشن کنید ولی هنوز هم روشن نمی شود، آن وقت چه باید کرد؟ در این مقاله می خواهیم دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت را بررسی کنیم. البته این مشکل به ندرت برای موتورهای جدید پیش می آید ولی هنگام خرید موتورسیکلت دست دوم حتما از سلامت باتری آن مطمئن شوید.

چرا موتورسیکلت استارت نمی خورد؟

سه تا از دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت عبارتند از:

  • باتری شما به دلیل گذشت زمان یا شرایط دیگر قادر به شارژ شدن نیست.
  • استارت شما موتور را به درستی درگیر نمی کند و قادر به روشن کردن آن نیست.
  • در مدار استارت یک “باز” ​​وجود دارد که از رسیدن جریان مناسب به استارت جلوگیری می کند.

تلاش برای تشخیص اینکه چرا موتور روشن نمی شود، ناامیدکننده و وقت گیر است. این مشکلات برای هر کسی ممکن است رخ دهد و باید یاد بگیرید که این مشکلات را کشف کنید. این مقاله در دفعه بعدی که برای راه اندازی موتور سیکلت خود تلاش می کنید، باعث صرفه جویی در وقت شما می شود.

چرا باتری موتور سیکلت شروع به کار نمی کند

الکترونیک موتور سیکلت شما مانند هر نوع مدار دیگری کار می کند. باتری شما ولتاژ DC را برای اجزای مختلف تأمین می کند. هنگامی که موتور سیکلت در حال کار است، استاتور شما برای کمک به آن وارد عمل می شود. برای عملکرد درست آن مانند هر مدار دیگری، باید یک حلقه کامل یا بسته وجود داشته باشد.

هنگام راه اندازی موتور سیکلت، باتری شما جریان برق موتور استارت را تأمین می کند. سپس جریان قادر است به زمین و به باتری برگردد. اگر موتور شما روشن نمی شود، معمولا یکی از اجزای این سیستم است که مقصر است.

اگر بخواهید موتور سیکلت را شروع کنید ولی موفق نمی شوید، باید خیلی دقیق به این مدار نگاه کنید تا مطمئن شوید همه اجزای آن طور که باید کار می کنند. ابتدا توصیه می کنم باتری را نگاه کنید. باتری ها به مرور فرسوده می شوند. یک باتری سالم با نگهداری صحیح می تواند حدود ۵ سال برای شما دوام بیاورد. نگهداری ضعیف باتری عمر آن را کوتاه خواهد کرد.

با فرسودگی باتری ها، چندین مسئله مشترک وجود دارد که ممکن است رخ دهد. اولین مورد این است که باتری دیگر توانایی شارژ را ندارد. به شما این امکان را می دهد که باتری آن؛ هنگام شارژ مجدداً شروع به کار کند، اما هر زمان که بخواهید موتور را روشن کنید، باید دوباره آن را شارژ کنید.

همچنین ممکن است باتری کاملاً از کار بیفتد. این بدان معنی است که حتی اگر بخواهید موتور سیکلت خود را از یک منبع تغذیه خوب شروع کنید، باز هم روشن نخواهد شد. دستگاه های مختلفی برای آزمایش باتری وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها باتری خود را تست کنید که آیا هنوز می تواند کار کند یا خیر. در این صورت، برای حل این مشکل باید باتری خود را تعویض کنید.

اگر باتری شما خوب است اما موتور هنوز از کار نمی افتد، مشکل شما جای دیگری در مدار استارت است. این بدان معناست که مشکل شما با بار (استارت) یا سیم کشی در جایی از مدار است. با اندازه گیری ولتاژ در طول مدار می توانید سیم کشی را بررسی کنید. اگر ولتاژ مناسبی در باتری دارید، می توانید مدار پایین را بررسی کنید.

اگر افت ولتاژ ناگهانی پیدا کردید، سیم ها را بررسی کنید تا شکسته نشده باشند و اتصالات به ترمینال های استارتر هنوز خوب باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که مدار زمین به درستی به قاب متصل است، زیرا این امر می تواند از شروع کار جلوگیری کند.

اگر باتری و سیم کشی شما از وضعیت خوبی برخوردار است، احتمالاً بحث موتور استارت شماست. به طور کلی بهتر است موتور استارت تعویض شود، اگرچه با کمی هزینه کمتر می توان آن را تعمیر کرد.

اگر می خواهید مطمئن شوید ایراد از موتور استارت است یا خیر، می توانید موتور استارتر را کاملاً از موتور خارج کرده و یک تست نیمکت را انجام دهید تا ببینید آیا آنطور که باید کار می کند یا خیر. اکثر فروشگاه های قطعات خودرو می توانند تست نیمکت را برای شما به صورت رایگان انجام دهند.

دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت

آیا دما در ماندگاری باتری نقش دارد؟

دمای شدید می تواند باعث ساییدگی بیش از حد بسیاری از اجزای مختلف موتور سیکلت شود. آیا باتری شما یکی از مواردی است که تحت تأثیر دما قرار می گیرد؟ حقیقت این است که هر دو درجه حرارت سرد و گرم بر روی باتری شما تأثیر می گذارد. هر یک از این حالات می تواند باعث شود که باتری شما کوتاهتر از حد انتظار عمر کند.

گرما می تواند عمر باتری شما را کوتاه کند. با افزایش دما، فعالیت شیمیایی داخل باتری شما نیز افزایش می یابد. این در نهایت سرعت خوردگی سلول درون باتری را افزایش می دهد. دمای گرم اساساً باعث پختن باتری شما می شود که باعث می شود خیلی سریعتر فرسوده شود.

سرماخوردگی همچنین می تواند بر روی باتری شما تأثیر منفی بگذارد. احتمالاً اصطلاح “آمپرهای خنک کننده” را شنیده اید. این یک اندازه گیری از جریان است که باتری می تواند در ۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ ثانیه مستقیم تأمین کند. اغلب اوقات در هنگام پرداخت هزینه برای باتری با کیفیت بالاتر، به طور کلی هزینه بالاتری از آمپرهای لول دار را پرداخت می کنید. این کار باعث می شود تا در محیط های سرد عملکرد بهتری داشته باشد.

با فرسودگی باتری، توانایی تهیه همان تعداد آمپر در دمای مشخص کاهش می یابد. ولتاژ باتری شما هنگام تلاش برای زنده ماندن در دمای سرد نیز مهم است. یک باتری کاملاً شارژ تا ۵۸ درجه فارنهایت منجمد نمی شود. باتری با ولتاژ پایین در دماهای بسیار بالاتر یخ می زند. این یخ زدگی آب درون باتری ها می تواند به طور کامل باتری را خراب کند.

به همین دلیل مهم است که باتری را در تمام زمستان شارژ نگه دارید در حالی که سوار آن نیستید. اگر ولتاژ باتری کم شود و دمای انجماد (۳۲ فارنهایت) را تجربه کند، باتری شما را خراب می کند.

چگونه می توان به طور صحیح موتور را شروع کرد؟

تا اینجا ما در مورد آنچه ممکن است مانع از روشن شدن موتور شود، صحبت کردیم اما در واقع چگونه می توانید آن را روشن کنید؟ در ابتدا شما به مجموعه ای از کابل های جامپ نیاز خواهید داشت. این موارد را می توانید تقریباً در هر فروشگاه قطعات خودرو تهیه کنید. اکنون که کابل های جامپ خود را دارید، آماده اتصال آنها هستید.

اولین قدم اتصال کابل های جامپ به باتری شما خواهد بود. گیره قرمز یا مثبت را بگیرید و آن را به ترمینال مثبت باتری موتور خود متصل کنید. پس از آن، کابل مشکی یا منفی را بردارید و آن را به قاب فلزی موتور یا پایه منفی باتری وصل کنید. شما باید از تماس با هرگونه سطح رنگ آمیزی شده خودداری کنید زیرا باعث خراش یا آسیب دیدن آنها می شود.

در مرحله بعدی باید گیره مثبت دیگر را به ترمینال مثبت وسیله نقلیه دیگر که قرار است برای روشن شدن وسیله استفاده کنید، متصل کنید. در آخر، گیره منفی را به ترمینال منفی وسیله دیگر متصل کنید. ممکن است لازم باشد چند دقیقه به آن زمان دهید تا باتری کاملاً شارژ شود. پس از گذشت زمان، می توانید موتور سیکلت را راه اندازی کنید.

چگونه می توان از مشکلات باتری در آینده جلوگیری کرد؟

تعمیر و نگهداری باتری برای اطمینان از عدم وجود مشکلات مداوم با آن بسیار مهم است. تعمیر و نگهداری مناسب به موارد مختلفی نیاز دارد. اولین مورد این است که اطمینان حاصل کنید که سطح شارژ مناسب باتری خود را حفظ کنید. اگر قرار نیست به مدت طولانی موتورسواری کنید، باتری خود را قطع کنید. باری که بر روی باتری حاصل از اجزای الکتریکی موتور سیکلت جمع می شود در نهایت باعث تخلیه باتری می شود.

هر بار که باتری شما به طور کامل تخلیه می شود و باید دوباره شارژ شود، عمر کلی باتری را کاهش می دهد. شما باید تلاش خود را انجام دهید تا این اتفاق نیفتد. این امر همچنین به شما کمک می کند تا در سرمای شدید، تری یخ نزند.

همچنین مهم است که سطح آب مناسب را در باتری خود حفظ کنید. سطح آب را مرتباً بررسی کرده و در صورت لزوم مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید. این یک وظیفه بسیار ساده است اما اغلب نادیده گرفته می شود. انجام این کار به حداکثر رساندن عمر باتری کمک می کند.

نکته مهم دیگری که باید از آن آگاه باشید، ایجاد خوردگی در پایانه های باتری است. اگر این مورد را دیدید، حتما آن را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. خوردگی در نهایت می تواند از عملکرد اجزای الکتریکی جلوگیری کند.

حال که از دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت و راه حل روشن کردن موتور را متوجه شدید، خیلی راحت می توانید این مشکل را شناسایی و آن را برطرف کنید. اگر مشکل فرسودگی باتری است، نسبتا به تعویض آن زود اقدام کنید و در صورتی که ایراد از مدار آن است بهتر است این کار را به دست تعمیرکاران موتورسیکلت بسپارید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *