دلیل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت چیست؟

دلیل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت

گاهی اوقات به نظر می رسد که موتورسیکلت ها می توانند برای همیشه دوام بیاورند بدون اینکه کار زیادی برای آنها انجام دهید. بسیاری از ما فراموش می کنیم که برخی از تعمیر و نگهداری آنها را انجام دهیم که می تواند باعث آسیب فاجعه بار در جاده شود. خیلی ها می پرسند که آیا زنجیر موتورسیکلت می تواند پاره شود یا خیر، و اگر پاره شود چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است یک زنجیر موتورسیکلت پاره شود و چندین نتیجه ممکن است در صورت وقوع آن اتفاقی بیفتد.

اگر زنجیر موتورسیکلت در حین رانندگی پاره شود، بلافاصله نیروی محرکه موتور به چرخ عقب وارد می شود و موتور سیکلت شما قدرت خود را از دست می دهد. ممکن است زنجیر دور چرخ عقب بپیچد یا روی یکی از چرخ دنده ها گیر کند که باعث قفل شدن لاستیک عقب شما و سر خوردن در جاده می شود.

اگر می‌خواهید موتورسیکلت سوار شوید، باید بدانید که چگونه در موقعیت‌های خاصی مانند شکستن زنجیر در حین سواری، رفتار کنید. دانستن اینکه چگونه زنجیر خود را حفظ کنید و چگونه با یک زنجیره شکسته برخورد کنید، در نهایت می تواند زندگی شما را در آینده نجات دهد.

وقتی زنجیر موتورسیکلت پاره می شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی موتورسیکلت سوار می‌ شوید، به راحتی می‌ توانید به این ذهنیت دست پیدا کنید که شکست‌ ناپذیر هستید، مخصوصاً اگر هرگز تصادف نکرده باشید. در حالی که وسیله ایمن شما را از تصادفات نجات می دهد.

یک زنجیره شکسته می تواند فاجعه بار باشد، بنابراین مهم است که بدانید چگونه از آن جلوگیری کنید و بدانید که اگر اتفاق افتاد چگونه با آن رفتار کنید. اگرچه این امر در بین کسانی که به خوبی از موتورسیکلت خود مراقبت می کنند رایج نیست، اما هنوز احتمال آن وجود دارد.

هنگامی که یک زنجیر موتورسیکلت پاره می شود، چندین سناریو ممکن است رخ دهد. شما نیروی چرخ عقب خود را از دست خواهید داد زیرا زنجیر دیگر محرکی را که موتور می دهد ارائه نمی دهد.

موتور همچنان کار می کند، اما شما نمی توانید شتاب بگیرید. در واقع، اگر اصلاً از تپه پایین نمی روید، موتورسیکلت شما ممکن است شروع به کاهش سرعت کند. معمولاً صدای تق تق می شنوید و وقتی زنجیر پاره می شود، تکان خفیفی را احساس می کنید.

با پاره شدن زنجیر چرخ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محتمل ترین صحنه ای که اتفاق می افتد این است که زنجیر پاره شده به عقب پرتاب شود. اگرچه این لزوما برای شما خطرناک نیست، اما ممکن است برای هر راننده ای که پشت سر شما قرار دارد مضر باشد، زیرا زنجیر چرخ می تواند لاستیک خودرو یا شیشه جلو اتومبیل عقب را منفجر کند.

دومین سناریوی احتمالی که ممکن است اتفاق بیفتد اما کمتر رایج است این است که زنجیر دور چرخ عقب بپیچد یا خودش را به چرخ دنده عقب ببندد. این خطرناک‌ تر از سناریوی اول است زیرا باعث می‌ شود چرخ عقب فورا قفل شود و شما را به توقف ناگهانی می‌ رساند.

باز هم، احتمال وقوع این اتفاق کمتر است، اما کاملاً ممکن است که زنجیر در هنگام پاره شدن به پشت پای شما ضربه بزند. به همین دلیل پوشیدن شلوار بلند هنگام سواری بسیار مهم است. یک زنجیر بدون هیچ گونه محافظتی می تواند آسیب جدی به پشت پای شما وارد کند. پوشیدن شلوار در هنگام شکستن زنجیر که به پای شما برخورد می کند همچنان کبودی شدیدی به شما وارد می کند، اما این بهتر از بریدگی های عمیق است.

هنگام پاره شدن زنجیر چرخ چه باید کرد؟

عکس العمل نسبت به زنجیر پاره شده؛ بستگی زیادی به سرعت حرکت شما و واکنش زنجیر دارد. برای برخی، ممکن است متوجه نشوند که زنجیرشان پاره شده است. و در تعجب باشند که چرا در حال از دست دادن قدرت هستند. اگر قرار است زنجیره شما پاره شود، این بهترین موقعیت است. هر زمان که موتورسیکلت شما علیرغم تلاش برای شتاب گرفتن، قدرت خود را از دست داد، همیشه باید خود را کنار بکشید و ببینید چه خبر است.

اگر زنجیر در حین سواری به پشت پای شما ضربه زد و به شما آسیب رساند، فوراً خود را کنار بکشید. قبل از اینکه دوباره سوار موتور سیکلت شوید باید چنین زخم خود را برطرف کنید.

اگر با سرعت کمتری رانندگی می‌کنید و زنجیر شما پاره می‌شود و در نتیجه چرخ عقب گیر می‌کند، به دلیل کاهش ناگهانی سرعت و کشیدن چرخ عقب، بلافاصله متوجه خواهید شد.

در این شرایط می‌توانید موتورسیکلت خود را با سرعت‌ های پایین‌ تر کنترل کنید، بنابراین سعی کنید موتورسیکلت را در اسرع وقت با اعمال فشار روی هر دو دسته شکسته متوقف کنید. موتورسیکلت ممکن است تکان بخورد، بنابراین باید سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را صاف نگه دارید، در حالی که به دنبال مکانی برای عقب نشینی هستید. همچنین می توانید پاهای خود را کمی بیرون نگه دارید تا در صورت از دست دادن کنترل موتورسیکلت، خود را محکم نگه دارید.

توجه:

اگر در جاده‌ای شلوغ با ترافیک زیاد پشت سرتان هستید و جایی برای توقف ندارید، در صورت امکان چراغ خطر موتورسیکلت خود را روشن کنید. سعی کنید به رانندگان اشاره کنید تا از شما دور شوند.

اگر با سرعت بالا می روید و زنجیر شما پاره می شود و روی چرخ عقب یا چرخ دنده عقب گیر می کند، وضعیت متفاوت است. متأسفانه اکثر موتورسواران نمی توانند موتور خود را در سرعت های بالا با چرخ عقب قفل شده کنترل کنند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که موتورسیکلت خود را به سمتی هدایت کنید که ترافیک وجود نداشته باشد و آن را در یک منطقه نرم مانند یک منطقه چمنی متوقف کنید.

علت پاره شدن زنجیر چرخ موتور سیکلت

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود زنجیر در موتورسیکلت پاره شود و همه آنها با نگهداری مناسب قابل پیشگیری هستند.

با این اوصاف، اصلی ترین دلیل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت، عدم نگهداری آن است. پاره شدن یک زنجیر به مقدار زیادی زمان نیاز دارد، بنابراین اگر به این حد برسد به این معنی است که شخصی به طور جدی مراقبت از آن را نادیده گرفته است. چند استثنا وجود دارد، مانند شرکتی که آن را تولید کرده یا مکانیکی که آن را نادیده گرفته است. مطمئن شوید که همیشه از زنجیر مرغوب برای موتور خود استفاده کنید و به مکانیک معتبر مراجعه کنید.

با عدم نگهداری صحیح زنجیر، چندین چیز می تواند باعث شکستن آن شود. اولین موردی که در مورد آن بحث خواهم کرد زنگ زدگی است. وجود کمی زنگ زدگی روی یک زنجیر مشکلی ندارد، زیرا همیشه نمی توانید از وقوع آن جلوگیری کنید، اما مقدار زیادی زنگ زدگی ممنوع است. مقدار زیادی زنگ به دلیل عدم روانکاری تشکیل می شود. هنگامی که یک پیوند به اندازه کافی زنگ زده باشد، ضعیف می شود و ممکن است شکسته شود.

دیگر دلیل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت؛ کشش اشتباه است. اگر زنجیر بیش از حد شل باشد، می‌ تواند با چرخ‌ دنده‌ ها از تراز خارج شود که احتمالاً باعث ایجاد گیر می‌ شود. اگر زنجیر خیلی سفت باشد، این می‌ تواند باعث ایجاد استرس در پیوندها شود و ضعیف‌ ترین حلقه احتمالاً در یک نقطه پاره می‌ شود.

تعمیر و نگهداری صحیح زنجیر چرخ

همانطور که قبلاً اشاره کردم، شکستن زنجیر چرخ در حین سواری معمولاً با کمی تلاش بیشتر در حفظ زنجیر قابل پیشگیری است. نگهداری زنجیر چیزی است که هرگز نباید از آن بگذرید.

پس از هر سواری طولانی یا در طول هر تعویض روغن، باید هر گونه کثیفی یا کثیفی جاده را که روی زنجیر جمع شده است پاک کنید. می توانید این کار را با پاک کردن آن با یک حوله مرطوب یا استفاده از کمپرسور هوا انجام دهید.

هر بار که زنجیر را تمیز می کنید، مطمئن شوید که دوباره با روان کننده زنجیر روغن کاری کنید. لاستیک عقب را بچرخانید و کل زنجیر را روغن کاری کنید تا مطمئن شوید که کل زنجیره پوشیده شده است.

زنجیر را از نظر زنگ زدگی و ترک بررسی کنید. اگر مقدار ناخوشایند زنگ زدگی یا ترک خوردگی را مشاهده کردید، بهتر است به سادگی زنجیر را تعویض کنید و هیچ شانسی نداشته باشید.

هر زنجیره یک حلقه دارد که از هم جدا می شود. این برای قرار دادن زنجیره در وهله اول مورد نیاز است. به آن لینک نگاه کرده و بررسی کنید و مطمئن شوید که آن پیوند هنوز درگیر است.

مطمئن شوید که کشش زنجیر خود را به طور منظم، حداقل یک بار در ماه بررسی کنید. برای اطمینان حتماً دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید که ببینید زنجیر شما باید در چه کششی باشد.

پرسش های مرتبط درباره دلیل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت

چرا موتورسیکلت ها دارای سایز چرخ های مختلف هستند؟ بیشتر موتورسیکلت‌ ها دارای چرخ‌ های جلویی بزرگ‌ تر برای کمک به حرکت و فرمان هستند. چرخ‌ های عقب از نظر قطر کوتاه‌ تر و پهن‌ تر هستند تا به کشش و کنترل موتورسیکلت کمک کنند، زیرا قدرت از آنجا تامین می‌ شود.

آیا همه موتورسیکلت ها زنجیر دارند؟ همه موتورسیکلت ها زنجیر ندارند. چندین روش مختلف وجود دارد که یک موتورسیکلت برای ارائه قدرت ساخته می شود. اکثر موتورسیکلت‌ها از زنجیر استفاده می‌ کنند، اما برخی از موتورسیکلت‌ ها از تسمه یا درایو محور برای رساندن نیرو به موتورسیکلت استفاده می‌ کنند.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *