راهنمای خرید موتور سیکلت برقی

راهنمای خرید موتور سیکلت برقی

وسایل نقلیه الکتریکی (EV) نیاز روزانه هستند. نیاز به استفاده از سوخت جایگزین برای حرکت، بیش از هر زمان دیگری است. وسایل نقلیه برقی یکی از این گزینه هاست زیرا این نوع وسایل نقلیه دارای آلودگی و سروصدای صفر هستند. خودرو و موتور سیکلت برقی، دو گزینه پیش رو هستند، البته خودرو در حال حاضر در حال توسعه است، اما موتورسیکلت های الکتریکی توانسته اند محبوبیت زیادی را کسب کنند. اگر قصد خرید موتور سیکلت سازگار با محیط زیست را دارید و به دنبال یک راهنمای خرید موتور سیکلت برقی هستید، ادامه را بخوانید. این مقاله تمام اطلاعات مربوط به موتور الکتریکی را ارائه می دهد.

راهنمای خرید موتور سیکلت برقی

خرید یک موتور معمولی آسان است زیرا شما در بازار با قیمت های مختلف گزینه های زیادی دارید. اما وقتی نوبت به خرید موتور / اسکوتر برقی می رسد، شما گزینه های محدودی دارید و سازوکار پیچیده کار در یک EV باعث می شود که انتخاب یک موتور برقی مناسب برای نیاز شما کمی مشکل باشد. درک صحیح از نحوه کار یک موتورسیکلت برقی در هنگام خرید کار را آسان می کند.

نکاتی که قبل از خرید موتور برقی باید در نظر بگیرید:

هنگام خرید EV، باید وسیله ای مناسب را انتخاب کنید، که متناسب با نیاز شما باشد. چندین عامل در تصمیم گیری شما هنگام خرید تأثیرگذار است. در زیر نکاتی آورده شده است که باید هنگام خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی دو چرخ در نظر بگیرید:

۱. هزینه:

اولین عاملی که باید هنگام خرید EV در نظر بگیرید هزینه آن است. شما باید درمورد بودجه خود شفاف باشید. قیمت یک موتور برقی در تصمیم گیری شما برای خرید نقش اساسی دارد. بنابراین قبل از تصمیم به خرید این نکته را بخاطر داشته باشید.

۲. سرعت:

سرعت یکی از عوامل مهم در انتخاب یک موتور برقی است. اگر یک موتور یا اسکوتر با قدرت پایین بخرید، ممکن است سوار شدن بسیار آزار دهنده باشد زیرا سرعت مورد انتظار را تحقق نمی بخشد. بنابراین، همیشه قبل از تصمیم به خرید وسیله برقی، حداکثر سرعت و ارقام عملکرد را بررسی کنید. معمولاً اسکوترهای برقی سرعت پایین به حداکثر سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می رسند و یک نمونه پرسرعت نیز قادر به رسیدن به حداکثر سرعت حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت هستند.

۳. محدوده سواری:

یکی از نگرانی های اصلی در هنگام خرید موتورسیکلت برقی، محدوده سواری است. شما می توانید قبل از تصمیم به خرید یکی از آنها، تحقیق کاملی در مورد محدوده سواری انجام دهید. معمولاً برد اسکوتر برقی با سرعت کم در حدود ۵۰ کیلومتر و اسکوتر برقی با سرعت بالا حدود ۷۰ تا ۷۵ کیلومتر را تحویل می دهد. موتور سیکلت های پیشرفته الکتریکی با بسته های باتری بزرگتر، با یک بار شارژ حدود ۱۵۰ کیلومتر را در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین، همه چیز بستگی به این دارد که کدام دسته از اسکوتر برقی / موتور را خریداری می کنید.

۴. عمر باتری:

باتری یکی از گرانترین اجزای سازنده یک موتور سازگار با محیط زیست است. بنابراین، همیشه قبل از تصمیم به خرید، عمر باتری را بررسی کنید. تعویض بسته باتری می تواند یک امر گران قیمت باشد. معمولاً عمر باتری به نوع باتری و الگوی مصرف بستگی دارد. باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری های سربی یا باتری های نیکل، عمر بهتری دارند.

۵. قدرت موتور:

یک موتور الکتریکی وظیفه انتقال نیروی الکتریکی به چرخ را دارد و به نوبه خود، موتور الکتریکی را پیش می برد. طیف گسترده ای از موتورهای الکتریکی با خروجی های مختلف برق وجود دارد. همیشه یک موتور برقی یا اسکوتر با میزان مصرف انرژی مناسب برای استفاده خود انتخاب کنید. هرگز یک وسیله کم فشار الکتریکی خریداری نکنید، این ممکن است تمام لذت تجربه داشتن یک EV دو چرخ را از بین ببرد.

۶. ایستگاه های شارژ:

هنگام خرید اسکوتر برقی / دوچرخه، سازنده معمولاً ایستگاه شارژ خانگی را در محل مورد نظر شما نصب می کند. اما فقط یک ایستگاه شارژ در خانه کافی نیست. ایستگاه های شارژ عمومی نیز بسیار مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که مارک وسایل نقلیه الکتریکی دارای شبکه خوبی از ایستگاه های شارژ عمومی است تا بتوانید وسیله برقی خود را در جاده شارژ کنید.

۷. هزینه نگهداری:

نگهداری وسیله برقی در مقایسه با موتورهای معمولی بالا نیست. دو چرخ متحرک برقی قطعات متحرک کمتری دارد و به سرویس مکرر نیاز ندارد. نبود موتور احتراق داخلی تعمیر و نگهداری را بسیار ساده تر می کند. بنابراین، اگر قصد خرید اسکوتر برقی یا موتور دارید، دیگر نگران هزینه تعمیر و نگهداری نباشید زیرا در مقایسه با موتورها و اسکوترهای معمولی، فواصل خدمات زیاد است.

۸. برندها:

در حال حاضر، فقط تعداد انگشت شماری از برندها در بازار وجود دارد. همیشه قبل از تصمیم به خرید این نکته را در نظر داشته باشید. Hero Electric ، Ather ، Revolt ، Okinawa ، Bajaj ، TVS ، Ampere و Palatino برخی از شرکت هایی هستند که خرده فروشی دارند. برخلاف موتور معمولی، انتخاب یک موتور سازگار با محیط زیست با توجه به تعداد محدود گزینه های موجود در بازار، کاری دشوار است.

راهنمای خرید موتور سیکلت برقی

۹. خدمات پس از فروش:

قبل از انتخاب برند، تحقیقات کاملی در مورد خدمات پس از فروش و پشتیبانی ارائه شده توسط این شرکت انجام دهید. از آنجا که یک پشتیبانی ضعیف پس از فروش می تواند به تجربه ای تلخ منجر شود، بنابراین، مطمئن شوید که این برند دارای یک شبکه خوب از مراکز خدمات است. وسایل نقلیه الکتریکی قطعه پیچیده ای از ماشین آلات هستند و هر مکانیکی نمی تواند این نوع وسایل نقلیه را تعمیر کند و باید به مراکز خدمات مجاز اعتماد کنید.

۱۰. کیفیت ساخت:

دوچرخه ها و اسکوترهای برقی مدرن در کیفیت ساخت کلی با دو چرخ معمولی برابری می کنند. مواد به کار رفته در دو چرخ دوچرخه سازگار با محیط زیست جدید شبیه دوچرخه / اسکوترهای معمولی است. قبل از خرید دوچرخه برقی ، یک تست آزمایشی انجام دهید و احساسی از وسیله نقلیه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که کیفیت ساخت مناسب است و بارهای روزانه را به خود اختصاص می دهد.

۱۱. قابلیت اطمینان:

عدم اطمینان یکی از مهمترین ایرادات موتور برقی است که به دلیل کمبود جایگاه شارژ در سراسر کشور است. ممکن است به اندازه جایگاه های سوخت متعارف جایگاه شارژ پیدا نکنید. در صورت تخلیه باتری در وسط جاده، اگر نتوانید ایستگاه شارژ پیدا کنید، دردسرهای زیادی برای شما ایجاد می کند. بنابراین، قبل از خرید این نکته را در ذهن داشته باشید.

۱۲. گارانتی:

همیشه قبل از خرید موتور سازگار با محیط زیست؛ گارانتی ارائه شده روی باتری و موتور را بررسی کنید. تعویض بسته باتری و موتور الکتریکی تقریباً ۳/۴ هزینه موتور برقی است. معمولاً سازندگان حدود ۲-۳ سال گارانتی بسته باتری را ارائه می دهند. اما قبل از تصمیم گیری در مورد خرید، شرایط و ضوابط سیاست ضمانت را انجام دهید.

۱۳. حداکثر بار:

معمولاً دوچرخه های برقی بسیار سبک هستند، زیرا اکثر اجزای مکانیکی موجود در دوچرخه های معمولی را ندارند. بنابراین، وزن کلی آنها کم است و این بر روی ظرفیت کلی حمل بار تأثیر می گذارد. حداکثر ظرفیت بار EV را بررسی کنید تا در مورد مناسب بودن برای نیاز خود ایده بگیرید.

۱۴- دو چرخ الکتریکی کاملاً جدید یا دست دوم؟

اگر خرید یک وسیله نو مناسب بودجه شما نیست، می توانید یک مدل دست دوم را خریداری کنید. مدتی است که موتورهای برقی در بازار موجود است و می توانید نمونه های دست دوم را در بازار پیدا کنید. اما اطمینان حاصل کنید که قبل از تصمیم گیری برای استفاده از یک مدل دست دوم، شرایط آن را کاملاً بررسی کنید. قبل از خرید، ماندگاری باتری باقیمانده، ضمانت باقی مانده و مسافت پیموده شده را بررسی کنید.

۱۵. هزینه بیمه موتور الکتریکی:

موتورهای الکتریکی گران هستند و تصور عمومی این است که بیمه آن هم گران است. اما برعکس است بیمه آن در مقایسه با بیمه موتورهای معمولی مقرون به صرفه تر است. چون این موتورها برای رفت و آمد کوتاه مناسب هستند و تنها قادر به رسیدن به حداکثر سرعت حدود ۷۰-۹۰ کیلومتر در ساعت هستند و این عامل خطر را کاهش می دهد.

۱۶. صدا:

توجه داشته باشید که موتور برقی معمولاً در حالت خاموش است. از یک اسکوتر یا موتور سیکلت مجهز به باتری نمی توانید انتظار صدای اگزوز را داشته باشید چون موتور ندارد. بنابراین، این را قبل از استفاده از یک دوچرخه سازگار با محیط زیست، به خاطر داشته باشید.

۱۷. ترمز:

موتورهای الکتریکی بسیار سبک هستند. بنابراین، این نوع از دو چرخ ها با ترمزهای سطح بالا ارائه نمی شوند. معمولاً اکثر موتورهای برقی در تراز اول با ترمزهای درام دار عرضه می شوند. EV ها به ترمز دیسکی مجهز می شوند و به سختی چند مدل با ABS (سیستم ترمز ضد قفل) ارائه می شوند.

چک لیست خرید موتور الکتریکی:

در زیر نکاتی آورده شده است که باید قبل از خرید یک موتور برقی بررسی کنید:

۱. ضمانت باتری:

همیشه قبل از خرید موتور برقی یا اسکوتر، ضمانت باتری را بررسی کنید. تعویض بسته باتری می تواند هزینه زیادی داشته باشد زیرا یکی از گرانترین اجزای سازنده یک موتور دوستدار محیط زیست است. بنابراین، همیشه از گارانتی استفاده کنید.

۲. زمان و دامنه شارژ:

مدت زمان شارژ و دامنه سواری دو عاملی هستند که عملکرد وسیله نقلیه برقی را تعریف می کنند. به جای تکیه بر ارقام مشخص شده توسط سازنده، همیشه برای تعیین دامنه دقیق سواری و زمان شارژ، بررسی واقعی را انجام دهید. EV های پیشرفته حتی از شارژ سریع پشتیبانی می کنند و دامنه سواری آنها بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین، همیشه قبل از خرید، این دو عامل را بررسی کنید.

۳. نوع و ظرفیت باتری:

موتورسیکلت های برقی مدرن به باتری های لیتیوم یون مجهز هستند که این استاندارد صنعت است. همچنین موتورهای پیشرفته دارای باتری های قابل حمل هستند و می توانند در محل مناسب شما شارژ شوند. اگر بخواهید باتری را در محل مورد نظر خود شارژ کنید، داشتن یک باتری قابل حمل می تواند یک مزیت باشد.

۴. حداکثر قدرت و گشتاور:

یکی از مزایای وسیله نقلیه الکتریکی گشتاور آنی است. تاخیر در خروجی نیرو وجود ندارد زیرا گشتاور بلافاصله از طریق یک موتور الکتریکی به چرخ ها منتقل می شود. مشخصات وسیله را مرور کنید تا ایده روشنی در مورد عملکرد بدست آورید. یک تست آزمایشی انجام دهید و مطمئن شوید که ارقام قدرت روی کاغذ با عملکرد واقعی مطابقت دارد.

۵. شبکه پس از فروش:

همیشه به سراغ یک برند الکتریکی بروید که دارای شبکه خوبی از مراکز فروش و خدمات است. موتور و اسکوترهای باتری دار مجهز به پیشرانه های پیچیده الکتریکی هستند. اگر مشکلی در دوچرخه برقی یا اسکوتر شما ایجاد شود، مکانیک محلی شما قادر به تعمیر نخواهد بود. برای هر نوع تعمیر یا سرویس منظم باید به مراکز مجاز خدمات اعتماد کنید. بنابراین، قبل از انتخاب دوچرخه برقی، این نکته را در ذهن داشته باشید.

 

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *