راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت

راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت

هیچ کس با دانش مکانیکی موتورسیکلت متولد نمی شود. اگر بخواهید می توانید همه کارها را به مکانیک بسپارید تا به طور منظم وسیله تان را چک کند، اما این کار معمولا هزینه بر بوده و زمان بیشتری را خواهد گرفت. همه موتورسواران تصدیق می کنند که درک خوب از اجزای دوچرخه و نحوه کار آنها تا حد زیادی در ایمن نگه داشتن آنها، پایین آوردن هزینه ها و سواری راحت کمک می کند. بنابراین ضروری است که دانش خود را در این زمینه افرایش دهید. در راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت نکاتی را به شما خواهیم گفت تا خودتان بتوانید این کار را انجام دهید و با خیالی راحت به خرید موتورسیکلت اقساطی و یا نقدی از پرشین سیکلت اقدام کنید.

راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت

مهمترین موارد تعمیر و نگهداری منظم به منظور به حداکثر رساندن عمر وسیله و به حداقل رساندن میزان مشکلی است که ایجاد می شود. در حالی که نکات مفید مراقبت از موتورسیکلت به شما کمک می کند تا موتور خود را سالم نگه دارید، به یاد داشته باشید که علاوه بر نگهداری منظوم، وسیله به چک آپ های منظم (به طور سالانه) با یک مکانیک حرفه ای نیاز دارد.

۱) برای افزایش دانش موتورسیکلت خود قدم بردارید

هرچه اطلاعات بیشتری درباره موتور خود – و به طور کلی موتور سیکلت – داشته باشید، بهتر می توانید مسائل احتمالی را درک کرده و مشکلات را تشخیص دهید. وقت بگذارید و کتابچه راهنمای وسیله خود را بخوانید. هر اطلاعاتی در آنجا می تواند مفید باشد.

۲) روغن موتور را به طور منظم عوض کنید.

مانند هر وسیله نقلیه موتوری، یک موتورسیکلت به تعویض روغن منظم نیاز دارد. الزامات مدلهای خاص متفاوت است، اما به عنوان یک قاعده کلی، می توانید انتظار داشته باشید که هر ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مایل (۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار کیلومتر) نیاز به تعویض روغن داشته باشید.

یک معاینه مکانیکی سالانه معمولاً شامل تعویض روغن است و برای بسیاری از موتورسواران، این نیازهای شما را برطرف می کند. کتابچه راهنمای خود را به دقت بررسی کنید، مخصوصاً اگر موتور جدیدی دارید. توجه داشته باشید که به طور کلی، موتور شما در طول تابستان سریعتر از زمستان روغن مصرف خواهد کرد. فیلترهای روغن باید به طور مرتب همراه با روغن تعویض شوند.

به عنوان یک قاعده کلی، دفعات تعویض روغن به دو عامل بستگی دارد: موتور شما چند ساله است و نوع روغنی که استفاده می کنید. موتورهای جدید با کارایی بیشتری کار می کنند. به همین ترتیب، جدیدترین روغن های مصنوعی گرچه کمی گران ترند، اما دوام بیشتری نیز دارند.

۳) لنت های ترمز را تازه نگه دارید

همه اطلاعات تعمیر و نگهداری ارائه شده در اینجا مهم است، اما هیچکدام اندازه این مورد یعنی ضخیم و موثر نگه داشتن لنت های ترمز است. لنت ترمز فرسوده ممکن است منجر به یک حادثه مرگبار شود. هر زمان که لنت های ترمز شما به ۲ میلی متر یا کمتر می رسد، باید تعویض شوند.

مکانیک باتجربه تخمین می زند که شما باید هر ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ مایل (۱۰،۰۰۰ تا ۱۵،۰۰۰ کیلومتر) لنت های خود را بررسی کنید. سایش لنت ترمز به عادت های رانندگی و محیط شما بستگی دارد. در مناطقی که شما را با شیب زیاد و شروع و توقف مکرر روبرو می کند (به عنوان مثال شهرهای تپه ای)، لنت های ترمز شما زودتر فرسوده می شوند. اگر از لنت ترمز خود غافل شوید، سطوح شیبدار خطرناک خواهند شد.

۴) لاستیک های خود را بررسی کنید

با توجه به مارک ، نگهداری لاستیک شیشه ای موبایل بخش اساسی عملکرد موتورسیکلت است. خوب است قبل از هر سفری، لاستیک های خود را سریع چک کنید. علائم آسیب مانند سوراخ و ترک را جستجو کنید و مطمئن شوید فشار و عمق آج در حد توصیه شده است. همانند نکته قبلی در مورد لنت ترمز، باید توجه داشته باشید که شرایط محیطی بر طول عمر لاستیک شما تأثیر می گذارد. در شرایط آب و هوایی مناسب هم لاستیک ها می توانند پوسیده شوند! اجازه ندهید لاستیک های فرسوده بیش از حد لازم روی موتور شما بمانند. آنها را در اسرع وقت تغییر دهید.

لاستیک هایی که بیش از حد باد می شوند، میزان تماس بین موتور و جاده را کاهش می دهند و قدرت احتمالی حیاتی شما را از بین می برند. لاستیک های کم باد باعث کاهش ثبات موتور شده و کار با ترمز را بیش از آنچه باید باشد، سخت می کند. برای بررسی فشار لاستیک خود از یک فشار سنج معمولی استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که این کار را فقط در زمان سرد بودن لاستیک انجام دهید. لاستیک های داغ به طور نادرست خوانده می شوند.

راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت

۵) فیلتر هوا را مرتباً تمیز کنید

برای اینکه دوچرخه خود را به شکل نوک تیز نگه دارید ، باید فیلتر هوا را هر ۶۰۰۰ مایل (۱۰،۰۰۰ کیلومتر) تمیز کنید. فیلتر هوا وظیفه مهمی انجام می دهد ، از ظرافت قسمتهای داخلی موتور شما در برابر گرد و غبار موجود در هوا و ذرات دیگری که می توانند به آن آسیب برسانند محافظت می کند. در اینجا نیز عوامل محیطی تفاوت ایجاد می کنند. اگر در یک محیط بسیار غبارآلود سوار می شوید ، ممکن است لازم باشد فیلتر هوا را به صورت هفتگی تمیز کنید. برعکس ، یک منطقه روستایی بدون دود زیاد ممکن است به شما اجازه دهد تا به طور قابل توجهی از فیلترهای فیلتر خود فاصله بگیرید. صرف نظر از محیط پیرامون خود ، مراقبت از فیلتر هوا را به طور منظم فراموش نکنید.

۶) مایع خنک کننده را به دو صورت جایگزین کنید

موتور موتورسیکلت شما به خنک کننده مایع متکی است تا تغییرات دما را به راحتی کنترل کند و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند. خنک کننده باید هر دو سال یکبار تعویض شود. اگر با موتور خود مشافت های مکرر و طولانی را طی کنید، همانند بسیاری از مایعات خودرو، ممکن است از خنک کننده موتور با سرعت شتابی استفاده شود.

موتورسیکلت ها از مخلوط مساوی ضد یخ و آب یونیزه به عنوان خنک کننده موتور استفاده می کنند. به خاطر داشته باشید که پس از تعویض یا پر کردن مایع خنک کننده خود، از شیلنگ رادیاتور برای دفع هوای ناخواسته استفاده کنید. از خنک کننده توصیه شده در کتابچه راهنمای مالک خود استفاده کنید.

۷) از روغن فورک خود مراقبت کنید

روغن فورک گذشتن از دست اندازها و ناهمواری های جاده را راحت تر می کند. داشتن روغن فورک تازه تفاوت زیادی در روان بودن سواری کلی شما دارد. هرچه بیشتر سوار شوید (هم از نظر مسافت و هم از نظر زمان)، روغن فورک خود را بیشتر درک خواهید کرد. همچنین کار روانکاری تمام قسمتهای متحرک در خارج از موتور را انجام می دهد. روغن فورک خود را مرتباً چک کنید. تعویض روغن فورک کاری است که می توانید خودتان با تجهیزات مناسب انجام دهید، اما اگر قادر به انجام آن نیستید، آن را به یک مکانیک بسپارید.

۸) زنجیره خود را سالم نگه دارید

برای جلوگیری از تعویض دنده خشن و سایش مکانیکی بیش از حد، باید زنجیره موتور به خوبی روغن کاری شود. طول عمر زنجیرها به طور معمول ۱۸۰۰۰ مایل (۳۰،۰۰۰ کیلومتر) یا بیشتر است، بنابراین تعویض مکرر لازم نیست. اما بررسی آن فکر بدی نیست! توجه داشته باشید که هنگام بررسی کشش زنجیره ای، باید وزنه ای بر موتور قرار دهید. این فشاری است که زنجیره هنگام بارگیری کامل موتور تجربه می کند و باید آن را بررسی کنید.

۹) طول عمر باتری

عمر بیشتر باتری های موتورسیکلت حدوداً دو سال است. حتی اگر تمام تلاش خود را برای نوازش کردن باتری خود انجام دهید، وقتی عمر آن به پایان برسد، کاری نمی توانید انجام دهید. همیشه قبل از تعویض باتری خود با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید. فراموش نکنید که برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری شما باید مرتباً شارژ شود. این امر به ویژه در زمستان بسیار مهم است. باتری هایی که مرتباً شارژ می شوند بیشتر از آنهایی که اجازه تخلیه کامل دارند، دوام می آورند. برای اطلاعات بیشتر مقاله علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که شمع ها نیز نیاز به یک بررسی منظم دارند، معمولاً بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مایل (۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر).

۱۰) به موتور خود توجه کنید

پیروی از روشهای معمول نگهداری و رعایت کلیه توصیه های ارائه شده در دفترچه راهنمای کاربر، به حداکثر رساندن وضعیت آن حتی در طول چندین سال استفاده سخت کمک خواهد کرد. در این مورد هوشیار و مراقب باشید! اگر احساس سواری تغییر کرد یا شروع به شنیدن تغییراتی در نحوه صدای موتور کردید، این علائم را نادیده نگیرید. این امر همزمان با گسترش دانش عمومی موتور سیکلت و درک شما از موتور خود به ویژه همراه است. هنگامی که علائم هشدار دهنده یک مشکل احتمالی را مشاهده کردید، سریعاً اقدام کنید یا آن را به مکانیک برسانید.

در راهنمای نگهداری منظم موتورسیکلت آموختید که چگونه می توانید از موتورسیکلت خود نگهداری کنید. این امر باعث می شود که هزینه هایتان به حداقل برسد، در حالی که باعث افزایش عمر مفید موتورسیکلت و همچنین تضمین سلامت خود و کسانی خواهید شد که سوار موتور خواهند شد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *