زمان تعویض فیلتر هوا موتور سیکلت

زمان تعویض فیلتر هوا موتور سیکلت

فیلتر هوا نقش مهمی در محافظت از موتور و ماندگاری آن تا حد امکان دارد. در هوای اطراف موتور شما انواع آلاینده ها از جمله خاک، شن، گرد و غبار و گرده وجود دارد. اگر این چیزها وارد خود موتور شوند، به آرامی دیواره های سیلندر و رینگ های پیستون شما را از بین می برند. با گذشت زمان این فیلتر کثیف تر و کثیف تر می شود و باید تعویض شود. دفترچه راهنمای راننده حاوی اطلاعاتی در مورد اینکه چند وقت یکبار باید فیلتر خود را تغییر دهید، می باشد. زمان تعویض فیلتر هوا موتور سیکلت براساس بسیاری از عوامل از جمله اینکه چند وقت یکبار سوار می‌شوید، کجا سوار می‌شوید، و نوع فیلتر موتور شما کمی متفاوت است. تعویض فیلتر هوا یک اتفاق بسیار مکرر است که هر موتورسوار قبل از خرید موتور سیکلت باید با آن روبرو شود.

شما باید فیلتر هوای موتورسیکلت خود را هر ۱۰۰۰۰ مایل یا هر سال تعویض کنید. اگر از محیط هایی با خاک و گرد و غبار بیشتر عبور می کنید، باید فیلتر هوا را به دفعات بیشتر تعویض کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند بفهمید که چند بار نیاز به تعویض فیلتر هوای موتورسیکلت خود دارید، چه نوع فیلتری نیاز است و برخی از اتفاقات خاص که فیلتر هوای شما را درگیر می‌کند.

مدت زمان تعویض فیلتر هوا موتور سیکلت

چندوقت یکبار باید فیلتر هوا را عوض کرد؟ اول از همه، همیشه بهتر است پس از خرید فاصله زمانی مشخص شده توسط سازنده در دفترچه راهنمای مالک را دنبال کنید. آنها یا مدت زمان، تعدادی مایل یا هر دو را مشخص می کنند که در آن باید فیلتر را تغییر دهید. از آنجایی که هر وسیله کمی با بقیه متفاوت است، پیروی از توصیه های افرادی که موتورسیکلت را طراحی، آزمایش و ساختند ایده بسیار خوبی است.

به طور کلی، شما باید هر سال یک بار یا هر ۱۶۰۰۰ کیلومتر فیلتر خود را تعویض کنید. همانطور که ذکر شد، این از یک موتور به موتور دیگر متفاوت است. در واقع، شما فقط باید فیلتر را قبل از اینکه خیلی کثیف شود عوض کنید، و این دستورالعمل ها به شما کمک می کند نگذارید بیش از حد کثیف شود. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا فیلتر شما نیاز به تغییر دارد یا خیر، نگاه کردن به آن است. اگر بتوانید با نگاه کردن به فیلتر میزان تمیزی آن را تشخیص دهید، می توانید از آن برای سنجش اینکه آیا نیاز به تعویض فیلتر دارید یا خیر استفاده کنید.

عوامل دیگری هم وجود دارد که در این بین نقش دارند. به عنوان مثال، اگر با موتور سیکلت خود مرتباً در مناطق پر گرد و غبار رانندگی می کنید، فیلتر شما بسیار سریعتر از موتوری که فقط در مرکز شهر، در یک شهر بزرگ تردد می کند، کثیف تر می شود. به همین ترتیب، فیلترهای مختلف قبل از نیاز به تعویض، مدت زمان متفاوتی دوام خواهند داشت. این به دلیل اندازه و شکل فیلترهای مختلف و همچنین موادی است که آنها از آنها ساخته شده اند. اگر مطمئن نیستید که فیلتر هوای خود را تعویض کنید یا خیر، با توجه به دفترچه راهنمای موتورسیکلت؛ ببینید سازنده چند بار تعویض فیلتر هوا را توصیه می کند.

اگر فیلتر هوا را عوض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که فراموش کنید فیلتر هوا را عوض کنید و یا آن را مدام به تعویق بیندازید، آیا این برای موتور شما مضر است؟ آیا به موتور آسیب می رساند؟

هنگامی که فیلتر هوا کثیف شد، عبور هوا از فیلتر بسیار سخت تر می شود زیرا کثیفی بیشتر منافذ را مسدود یا خفه می کند. مقدار جریان هوایی که از فیلتر عبور می کنید تا حد زیادی کاهش می یابد.

ممکن است نتوانید فورا متوجه شوید، اما زمانی که فیلتر به شدت کثیف می شود، بسیار آشکار می شود. اول از همه، موتورسیکلت دیگر قدرت ندارد. به دلیل هوای کمتری که به موتور وارد می شود، نمی توانید انرژی زیادی تولید کنید. همچنین مصرف سوخت بالاتری را خواهید داشت. از آنجایی که نسبت هوا به گاز ایده آل دچار مشکل می شود، عملکرد موتورتان در همه زمینه ها مختل خواهد شد.

بسته به نوع فیلتری که دارید، فیلتر کثیف حتی می تواند اثرات شدیدتری بر موتور داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک فیلتر فوم دارید، کثیفی شروع به خشک شدن فیلتر می کند. با خشک شدن فیلتر، این امکان را فراهم می کند که گرد و غبار از فوم عبور کند. آن کثیفی که از آن عبور می کند مستقیماً وارد موتور شما می شود و می تواند به شدت به آن آسیب برساند.

تمیز کردن فیلتر یا خرید یک جدید

وقتی زمان انجام کاری با فیلتر هوا فرا می رسد، چه کاری باید انجام دهید؟ این تا حد زیادی به فیلتر هوای شما و مدت زمانی که آن را داشته اید بستگی دارد. برخی از فیلترهای هوا ارزان، ساده هستند و فقط برای تعویض هستند و هرگز تمیز نمی شوند. اینها فیلترهای کاغذی معمولی هستند که نسبتاً ارزان می باشند. اما قرار نیست بارها و بارها تمیز و دوباره استفاده شوند.

اکثر فیلترهای هوای پسابرجامی قابل تمیز کردن هستند و هر بار که فیلتر کثیف شد نیاز به تعویض فیلتر را از بین می برند. این فیلترهای جدید که از روغن استفاده می کنند به شما این امکان را می دهند که فیلتر را هر بار که نیاز به تعویض دارد تمیز کنید و دوباره روغن کاری کنید. کیت هایی در دسترس هستند که به شما امکان می دهد همه این کارها را خودتان انجام دهید. در حالی که این نوع فیلترها معمولاً بسیار گران‌ تر هستند، می‌ توان از آن‌ ها برای چندین سال قبل از نیاز به تعویض استفاده کرد.

آیا تعویض فیلتر کثیف نسبت به تمیز کردن آن مزایایی دارد؟

حقیقت این است که مهم نیست که چقدر در تمیز کردن فیلتر مهارت داشته باشید، هرگز به خوبی زمانی که کاملاً نو بود، نخواهد بود. پاک کردن ۱۰۰٪ آلودگی در فیلتر غیرممکن است. دریافت یک فیلتر جدید یک سیستم فیلتراسیون کاملاً تمیز را برای مدت زمان موقت فراهم می کند. در حالی که تمیز کردن فیلتر همچنان فیلتر را تا حد زیادی بهبود می بخشد و از گرسنگی موتور برای هوا جلوگیری می کند، هرگز به خوبی جدید نخواهد بود. از اینجا، این شما هستید که تصمیم می گیرید آیا فیلتری را که اکنون استفاده می کنید به طور کامل تعویض کنید یا فقط تمیز کنید.

شرایط تعویض فیلتر هوای موتور سیکلت

شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث شود فیلتر هوای خود را بیشتر تعویض کنید. اولین مورد محیطی است که در آن سوار می شوید. برخی افراد در مناطق بسیار گرد و غبار سوار می شوند. این گرد و غبار به سمت موتورسیکلت مکیده می شود، زیرا موتور به عنوان پمپ هوا عمل می کند و هوا را به سمت آن می مکد. تمام آن گرد و غبار در منطقه توسط فیلتر به دام می افتد و گرد و غبار اغلب فقط به آن می چسبد.

اگر موتورتان را از جاده‌ های آسفالته خارج می‌ کنید، و به‌ ویژه اگر در خارج از جاده به‌ صورت گروهی موتورسواری می‌ کنید، قطعاً باید فیلتر هوای خود را بیشتر از حد معمول تعویض کنید. تمام آن گرد و غباری که در اطراف شناور است سعی می کند به موتور شما برود. بدون فیلتر هوای قابل اعتماد شما، راه خود را مستقیماً به سیلندرها باز می کند.

نکته مهم در مورد زمان تعویض فیلتر هوا موتور سیکلت این است که موتورتان چند ساله است. اگر موتور جدیدی با ۶۵۰۰ کیلومتر یا کمتر دارید، ممکن است نگران سلامت موتور خود نباشید. اگر وسیله تان قدیمی‌ تر و با ۱۰۰۰۰ کیلومتر مسافت است، بدانید که در آینده نزدیک با انواع مشکلات مواجه خواهد شد. در نتیجه، ممکن است بخواهید توجه و مراقبت بیشتری را به موتور خود معطوف کنید تا اطمینان حاصل کنید که سالها شما را همراهی خواهد کرد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *