زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت

زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت

ترمز یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی برای وسایل نقلیه موتوری است. به همین دلیل تعمیر و نگهداری سیستم ترمز موتورسیکلت شما یک بخش حیاتی است که پس از خرید موتور سیکلت باید مدنظر داشته باشید. خوشبختانه، راه‌ های زیادی برای بررسی ترمزها و انجام تعمیرات وجود دارد و این مقاله به نحوه انجام این کار می‌ پردازد. در این مقاله نکات زیر و بم لنت ترمز و زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت را به شما آموزش می دهیم.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز موتورسیکلت

فاصله زمانی تعویض لنت ترمز به چند چیز بستگی دارد، اما برد خوب این است که هر ۲۰۰۰۰ مایل تعویض شود. لنت‌ های ترمز می‌ توانند در شرایط عادی سواری برای مدت طولانی دوام بیاورند و در شرایط ترمزهای خفیف حتی طولانی‌ تر عمل کنند. برای اطمینان از اینکه لنت ها خیلی سریع فرسوده نمی شوند، عاقلانه است که زمان هر تعویض لنت را یادداشت کنید تا طول عمر لنت های خود را ردیابی کنید.

یکی دیگر از معیارهای اندازه گیری طول عمر لنت ترمز، ضخامت لنت است. ضخامت اولیه به نوع پد استفاده شده بستگی دارد. هنگامی که لنت ها به اندازه ۱-۲ میلی متر یا کمتر از ⅛ اینچ فرسوده شدند، احتمالاً زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

لنت های ترمز زمان ماندگاری ندارند، به این معنی که اگر استفاده نشوند لزوما خراب نمی شوند. اگر سالیانه بیش از هزار مایل طی نمی کنید، نیازی به نگرانی در مورد تعویض آنها پس از مدت زمان معینی نیست. قبل از سوار شدن یک بازرسی سریع از ترمزها انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است.

چرا لنت ترمز باید عوض شود؟

تعویض لنت ترمز فرسوده، سیستم ترمز را بدون در نظر گرفتن هرگونه مشکل دیگر، عملکردی نگه می دارد. هنگامی که لنت ها بیشتر از ضخامت عملکردی خود فرسوده می شوند، توانایی ترمزگیری به خطر می افتد و راننده و سایر رانندگان در معرض خطر قرار می گیرند. توانایی کنترل مطمئن سرعت برای جلوگیری از تصادف بسیار مهم است. در ادامه پرشین سیکلت مرجع خرید موتور سیکلت اقساطی به خطرات تمام شدن لنت موتور سیکلت پرداخته است.

خطرات تمام شدن لنت ترمز

جدا از فاکتور ایمنی، عدم تعویض به موقع لنت ترمز باعث هزینه گزاف تعمیرات می شود. چند اتفاق ممکن است رخ دهد:

  • روتور خورد خواهد شد
  • حرارت بیش از حد روغن ترمز را می پزد
  • ترکیب اینها می تواند کولیس شما را خراب کند

لنت های ترمز از یک صفحه فلزی ساخته شده اند که به شکلی منگنه شده است که در کالیپر و یک لایه ضخیم از مواد اصطکاک قرار می گیرد. روتور ترمز حلقه ای فلزی است که به چرخ وصل شده و بین لنت های ترمز حرکت می کند. مواد اصطکاک طوری فرموله شده است که حرکت وسیله نقلیه در حال حرکت را به روشی ایمن به گرما تبدیل کند. این ماده به گونه ای طراحی شده است که به منظور افزایش عمر روتور فرسوده شود. وقتی صحبت از ضخامت لنت ترمز می شود، در مورد مقدار مواد اصطکاک باقی مانده روی لنت صحبت می کنیم.

فرض کنید تمام مواد اصطکاک فرسوده شده اند و اکنون فقط فلز صفحه لنت ترمز در مقابل فلز روتور قرار دارد. اصطکاک تماس فلز به فلز در واقع اصطکاک بیشتری ایجاد می کند، اما فقط به این دلیل که گرمای تولید شده تقریباً برای جوش دادن این دو قطعه به هم کافی است. در همان زمان، هر دو قطعه فلز دیگر قادر به انجام آن‌ طور که طراحی شده‌اند، نیستند.

وقتی صحبت از گرما شد، روغن ترمز نباید داغ باشد. اگر آنقدر داغ شود که بجوشد، مقدار کمی هوا در سیال شروع به انبساط می کند. از آنجایی که روغن ترمز غیر قابل تراکم است و هوا قابل تراکم نیست، اکنون قدرت هیدرولیک روغن ترمز وجود ندارد. در این سناریو، سیال احتمالاً نیاز به تعویض دارد.

آموزش تعویض لنت ترمز موتور سیکلت

تعمیرات سیستم ترمز به مهارت متوسطی نیاز دارد. اکثر تعمیرات به راحتی انجام می شوند، اما ممکن است یک چالش جدید برای کسانی باشد که تجربه کافی ندارند. اگر می‌خواهید خودتان کار را انجام دهید، عاقلانه است که یک دفترچه راهنمای تعمیر داشته باشید و قبل از آن در مورد کاری که انجام می‌ دهید تحقیق کنید.

هنگام تعویض روتور، پدها و/یا کالیپرها، به راهی برای بالا بردن موتور نیاز دارید تا چرخ‌ها را جدا کنید. پایه‌ ها و آسانسورهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کنند. هنگام انجام این کار احتیاط کنید، زیرا موتور می تواند به راحتی واژگون شود و باعث آسیب شود.

در آماده سازی برای هر گونه تعمیر، مطمئن شوید که ابزار مناسب را در اختیار دارید. در اینجا لیستی از ابزارهای آماده وجود دارد:

  • آچار در اندازه های مختلف از جمله اندازه های متریک و استاندارد
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • پاک کننده قطعات ترمز

چند ابزار تخصصی دیگر نیز برای یافتن وجود دارد. ابتدا لازم به ذکر است که روغن ترمز برای رنگ خورنده است و باید با دقت کار کرد. به این ترتیب، چند پارچه تمیز، پاک کننده قطعات ترمز، و روشی برای جمع آوری روغن ترمز داشته باشید. یک کاسه یا تابه پلاستیکی کوچک برای گرفتن مایع قدیمی به خوبی عمل می کند. در مرحله بعد، داشتن یک سرنگ با اندازه خوب برای استخراج مایع ترمز از مخزن ایده خوبی است. در نهایت، برخی از افراد از پمپ خلاء دستی برای شستشو و خونریزی سیستم استفاده می کنند.

روش تعویض لنت ترمز موتور سیکلت

برای شروع، موتور را بلند کرده و با خیال راحت نگه دارید تا بتوانید چرخ را بردارید. پس از برداشتن، می توانید روتور را در صورت نیاز تعویض کنید. به طور معمول، ۵ یا بیشتر پیچ وجود دارد که روتور را به توپی نگه می دارد و روتور جدید با پیچ های جدید عرضه می شود.

تعویض لنت ها بسیار ساده است. برای اینکه بتوانید لنت ها را بیرون بیاورید، احتمالاً باید پیچ ​​کولیس را باز کنید. این کار شامل برداشتن چرخ نمی شود، بلکه به مشخصات دوچرخه خاص شما مراجعه می کند. هنگام نصب لنت های جدید، ایده خوبی است که برای کاهش نویز، مقداری گریس ترمز در پشت صفحه فلزی اضافه کنید. پس از پوشاندن لنت‌ های جدید، کولیس را دوباره بچسبانید.

هنگامی که چرخ برداشته شود، می‌ توانید به لنت‌ ها و کولیس دسترسی داشته باشید. هنگام تعویض کولیس، معمولاً فقط چند پیچ ​​وجود دارد که آن را به چنگال یا قاب نگه می دارد.

قبل از جدا کردن خط ترمز، آن را به آرامی فشار دهید تا از نشت تمام مایعات به بیرون جلوگیری شود. هنگامی که خط به کولیس جدید وصل شد، باید سیستم را تخلیه کنید. این فرآیند اجازه می دهد تا روغن ترمز به طور کامل وارد کالیپر جدید شود و تمام حباب های هوا را خارج کند. روش های مختلفی وجود دارد، اما اصل این است که دریچه را باز کنید تا هوا و مایع خارج شود. هنگامی که بیشتر هوا خارج شد، مطمئن شوید که دسته ترمز را پمپ کنید تا مطمئن شوید که کار می کند و احساس درستی دارد.

توجه:

فرآیند تخلیه سیستم ترمز هنگام تعویض مایع قدیمی نیز استفاده می شود. این روغن قدیمی و کثیف را با روغن ترمز تازه جایگزین می کند. این اغلب جایی است که سرنگ و کمی شلنگ لاستیکی به کار می آیند. به سادگی از سرنگ استفاده کنید تا مایع قدیمی را از مخزن خارج کنید و خطوط را خارج کنید. سپس مایع جدید بریزید و حباب های هوا را خارج کنید.

پس از انجام هر گونه تعمیر و قبل از سوار شدن، همیشه از عملکرد ترمز اطمینان حاصل کنید. فقط به این دلیل که قطعه آسیب دیده جایگزین شده است، تضمین نمی کند که کار کند. پس از اطمینان از کارکرد آن، موتور را برای یک سواری آسان ببرید و چندین توقف داشته باشید.

جمع بندی

ترمزها برای کار ایمن دوچرخه شما بسیار مهم هستند. فرسوده بودن اجزای سیستم ترمز برای ایمنی شما و دیگران ایجاد خطر خواهد کرد. به طور مرتب قطعات فرسوده را بررسی کنید و آنها را در صورت لزوم تعویض کنید. اغلب کارهای مربوط به ترمز دشوار نیستند، اما برای انجام درست به مهارت و ابزار نیاز دارند. هنگام انجام تعمیرات، مشخصات سازنده را رعایت کنید و همیشه قبل از سوار شدن، آن را چک کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *