جلوگیری از زنگ زدن اگزوز موتور سیکلت

زنگ زدن اگزوز موتور سیکلت

هیچ چیز بهتر از سوار شدن بر یک موتورسیکلت تمیز نیست. به نظر می رسد که بهتر کار می کند، عملکرد بهتری دارد، و به طور کلی سوار شدن بر موتورسیکلتی که از آن مراقبت می شود، احساس خوبی دارد. به همان اندازه که داشتن یک موتور تمیز عالی است، یک لوله اگزوز کثیف یا زنگ زده می تواند ظاهر کل چیز را خراب کند، ناگفته نماند که می تواند اثرات منفی عملکردی نیز داشته باشد. بنابراین چگونه از ایجاد زنگ زدگی جلوگیری کنیم و چگونه این اتفاق می افتد؟ برای جلوگیری از زنگ زدن اگزوز موتور سیکلت، اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن و شستشوی معمولی است. همچنین استفاده از روغن‌ زدایی، رنگ یا پوشش پودری اگزوز، یا تعویض آن با لوله‌ هایی که در برابر خوردگی مقاوم هستند نیز مفید است.

اگزوز شما بخش مهمی از موتور سیکلت شماست. این چیزی است که باعث می شود موتورتان خوش صدا باشد. یک اگزوز براق که به خوبی نگهداری شده باشد می تواند یک تصویر زیبا نیز باشد.

چگونه از زنگ زدن اگزوز جلوگیری کنیم؟

اگر به دنبال جلوگیری از زنگ زدگی اگزوز موتورسیکلت خود هستید، به این معنی است که یا موتوری با اگزوز جدید دارید یا اگزوزی دارید که اخیراً جلا داده اید. تمیز نگه داشتن اگزوز آسان تر از نادیده گرفتن آن و بازیابی آن یا حتی بدتر از آن، تعویض آن است.

مراحل تمیز کردن اگزوز موتورسیکلت

بیایید با ساده‌ ترین و رایج‌ ترین راه برای حفظ زنگ زدگی لوله اگزوز خود شروع کنیم: تمیز نگه داشتن آن. از آنجایی که اگزوز شما بسیار نزدیک به زمین است، هر گونه سواری خطر ورود آلاینده ها به اگزوز و خراب شدن پایان را دارد.

باید عادت کنید که موتورسیکلت خود را به طور منظم بشویید، اما اگر اینطور نیست، باید به صورت هفتگی یا دو هفته ای برای شستن آن وقت بگذارید. معمولاً تمام این موارد نیاز به یک آبکشی سریع برای تمیز کردن هر چیزی است که ممکن است به لوله چسبیده باشد. شستشوی منظم برای جلوگیری از بروز مشکلات اساسی کافی است.

در کنار شستشو، باید به شستشوی منظم با چربی‌ زدا یا پاک‌ کننده سنگین‌ تر نیز توجه کنید. اگر موتورسیکلت خود را به صورت هفتگی آبکشی می کنید، شاید فقط یک یا دو بار در ماه سعی کنید از پارچه ای برای پاک کردن و تمیز کردن اگزوز با چربی گیر استفاده کنید.

توجه:

در هنگام استفاده از چربی‌ گیر مراقب باشید، همیشه باید از دستکش استفاده کنید تا به دستتان نرسد. هنگام شستن آن، مطمئن شوید که روی مناطقی تمرکز کنید که ممکن است در اثر شستشو از قلم افتاده باشد. به جوش ها در امتداد اگزوز یا اطراف مناطقی که دارای گیره هستند نگاه کنید. به راحتی خاک یا آسفالت در چین و یا گوشه جوش می نشیند و این می تواند به مرور زمان باعث زنگ زدگی شود.

راه دیگر برای جلوگیری از زنگ زدن اگزوز موتور سیکلت، انجام اقداماتی برای رنگ آمیزی یا پوشش دهی اگزوز است. این فرآیند بسیار پیچیده‌تر از شستشوی معمولی است. برای رنگ آمیزی صحیح اگزوز، لوله باید به طور کامل از موتور سیکلت خارج شود.

این کار در برخی از موتورها در مقایسه با سایر موتورها آسان‌ تر است، اما به طور کلی، برداشتن کامل اگزوز می‌ تواند کمی طول بکشد، بنابراین برای آن آماده شوید. بعداً در مورد رنگ آمیزی اگزوز موتورسیکلت به طور کامل صحبت خواهم کرد، اما فقط بدانید که این روشی بسیار مؤثر برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی است، به خصوص اگر فرصتی برای شستشوی منظم آن ندارید یا بیشتر در معرض عناصر قرار دارد.

در نهایت، یک گزینه برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی، خرید یک اگزوز است که از مواد با کیفیت بالاتر ساخته شده است. امروزه بسیاری از موتورسیکلت ها از فلزات مستعد زنگ زدگی به عنوان لوله اگزوز استفاده می کنند، اما تولیدکنندگان پس از بازار از فلزات روکش دار یا درجه بالاتری استفاده می کنند که به جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی کمک می کند.

نکته:

به خاطر داشته باشید که این احتمالاً گران‌ ترین گزینه است و هیچ تضمینی وجود ندارد که لوله‌ های جدید زنگ نزنند، اما گاهی اوقات بسته به برند، اگزوز جدید و گران‌ تر می‌ تواند تا حد زیادی از ایجاد زنگ‌ زدگی جلوگیری کند. همه ما باید به سمت مرحله پیشگیری از زنگ زدگی کار کنیم. درست مانند هر چیز دیگری، شستن و نگهداری منظم اگزوز ارزان‌ تر و آسان‌ تر است، سپس مجبور به تعویض یا تعمیر کلی آن شوید.

چرا اگزوز موتور سیکلت زنگ می زند؟

دقیقاً مانند اتومبیل ها، اگزوز معمولاً نزدیک ترین بخش به زمین است. اگر مراقب وضعیت اگزوز خود نباشیم، این می تواند منجر به مشکلات متعددی شود. تمام اگزوزها از فلز ساخته شده اند و اکثر آنها از مقداری فولاد آلیاژی ساخته شده اند.

اگزوز برخی از موتورسیکلت‌ ها و خودروها از تیتانیوم یا سایر فلزات درجه یک ساخته شده اند، اما معمولا کمیاب و بسیار گران هستند. فولاد نیز مانند اکثر فلزات مستعد زنگ زدگی است. هنگامی که فلزات در معرض آب قرار می گیرند، اکسید می شوند. این بدان معناست که در سطح اتمی، اتم‌ های اکسیژن که بخشی از مولکول‌ های آب هستند، با آهن موجود در فولاد واکنشی ایجاد می‌ کنند. هنگامی که آهن و اکسیژن با هم ترکیب می شوند، اکسید آهن را تشکیل می دهند که به نام زنگ نیز شناخته می شود.

می دانم به چه فکر می کنی، لوله اگزوز من همیشه خیس می شود، اگر آب است که باعث زنگ زدن آن می شود. زنگ فوراً ایجاد نمی شود، کمی زمان می برد تا واکنش رخ دهد. و اغلب، مدت زمان لازم برای خشک شدن موتور برای ایجاد زنگ زدگی کافی نیست.

مقصر واقعی زمانی است که آب برای مدت طولانی به اگزوز چسبیده است. وقتی چیزی مانند گل یا آسفالت به اگزوز چسبیده باشد، می تواند باعث گیر افتادن آب بین گل و لای اگزوز شود. این می تواند آب را به اندازه کافی نگه دارد تا باعث ایجاد زنگ در جایی که گل بوده است ایجاد شود.

اگر روی موتور خود گل و لای یا زباله گرفتید، نیازی نیست که وحشت کنید و بلافاصله آن را بشویید، اما این چیزی است که باید خیلی سریع قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود به آن رسیدگی کنید.

زمان تعویض اگزوز موتور سیکلت

لوله اگزوز تاثیر زیادی بر عملکرد موتور سیکلت دارد. هنگامی که یک لوله اگزوز ترک می‌ خورد، نه تنها صدای بسیار بلندی ایجاد می‌ کند، بلکه می‌ تواند باعث شود که موتور به خصوص در موتورسیکلت‌ های جدید کمی احساس ضعف کند.

اکنون در موتورهای جدیدتر، ما شاهد استفاده از فناوری بیشتری در سیستم‌ های رایانه‌ ای هستیم تا به موتور کمک کند کارآمدتر کار کند. برای مدت طولانی موتورهایی داشتیم که از سوخت کاربراتوری استفاده می‌ کردند، و مطمئنم هرکسی که در مورد کاربراتورها می‌ داند، از سقوط کوتاه آن‌ ها نیز مطلع است. چندی پیش دیدیم که تزریق سوخت به استاندارد موتورها تبدیل شده است.

اکنون ما شاهد قرار دادن سنسورهای پیشرفته تری در موتورسیکلت ها هستیم تا به نظارت بر تحویل و مصرف سوخت کمک کنند. امروزه در موتورها حتی حسگرهای اکسیژن روی دستگاه قرار داده شده است تا وضعیت گازهای خروجی را کنترل کند تا ریزه‌ کاری سوخت را افزایش یا کاهش دهد.

این یک راه طولانی برای گفتن این است که یک اگزوز طوری طراحی شده است که از هدرها تا صدا خفه کن بسته شود. هر گونه وقفه در آن مسیر می تواند موتور را خراب کرده و تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی، به محض اینکه متوجه ترک، شکاف یا سوراخ در لوله شدید، باید اگزوز را تعویض کنید. همیشه گزینه ای برای تعمیر وجود دارد، اما تعویض سیستم به طور کلی گزینه بهتری خواهد بود.

نحوه تعویض اگزوز موتور سیکلت

اگر کارتان از پیشگیری گذشته و در نقطه تعمیر قرار دارید. شاید به این دلیل است که خوب از اگزوز نگهداری نکرده اید، یا شاید اخیراً موتوری خریداری کرده اید که نیاز به تعمیر اگزوز دارد. اولین قدم در تعمیر سیستم چیست؟

ابتدا باید به یک بازرسی کامل از واحد نگاه کنید. آیا ارزش تعمیر دارد؟ آیا ترک یا فرورفتگی وجود دارد؟ یا فقط زنگ زدگی سطحی است؟ پاسخ به این سوالات برای یافتن اینکه آیا ما نیاز به تعویض یا تعمیر اگزوز داریم مهم است.

پس از بررسی آن و تشخیص اینکه قابل تعمیر است زیرا فقط دارای زنگ زدگی سطحی است، باید از نوعی برس اسکراب یا برس برس برای تمیز کردن سطح بیرونی استفاده کنید. گفتن این کار راحت تر از انجام دادن است. ممکن است گریس و لنت های زیادی لازم باشد، اما معمولاً هر نوع زنگ سطحی قابل تعمیر است. استفاده از اتصالات مته یا ابزارهای برقی برای رفع آلودگی سخت یا عمیق تر نیز مفید است.

اگر قصد رنگ آمیزی دارید، باید از گرمایی که لوله های اگزوز در معرض آن هستند بسیار آگاه باشید. یک رنگ معمولی یا حتی رنگ دمای ملایم روی اگزوز کار نخواهد کرد. شما باید از رنگ با دمای بسیار بالا استفاده کنید تا مطمئن شوید که تراشه نمی شود یا نمی سوزد. همیشه بهتر است هنگام رنگ آمیزی چیزی به سختی اگزوز با یک متخصص مشورت کنید. به یاد داشته باشید که اگزوز بخش بسیار مهمی از موتور سیکلت شماست و به اندازه سایر قسمت های موتور باید نگهداری و بررسی شود. مقاله زنگ زدن اگزوز موتور سیکلت کمک زیادی به شما خواهد بود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *