چرا سایز لاستیک موتور سیکلت متفاوت هستند؟

سایز لاستیک موتور سیکلت

ممکن است متوجه شده باشید که دو چرخ موتور سیکلت اندازه های متفاوتی دارند و به عبارتی سایز لاستیک موتور سیکلت متفاوت است. بیشتر اوقات، موتورسیکلت هایی با لاستیک های جلوی بلندتر و نازک تر با لاستیک های عقب کوتاه تر و پهن تر را می بینید.

برخی افراد تصور می کنند که این برای زیبایی ظاهر است در حالی که دیگران حتی تفاوت در اندازه ها را متوجه نمی شوند. اما دلیلی وجود دارد که چرخ های موتور سیکلت با یکدیگر متفاوت هستند.

بنابراین، چرا موتورسیکلت ها دارای سایز چرخ های مختلف هستند؟ بیشتر موتورسیکلت‌ ها چرخ‌ های جلوی بزرگ‌تری دارند، به این معنی که قطرشان بزرگ‌تر و باریک‌تر هستند تا به حرکت و فرمان کمک کنند. چرخ‌ های عقب از نظر قطر کوتاه‌ تر و پهن‌ تر هستند تا به کشش و کنترل موتورسیکلت کمک کنند، زیرا قدرت از آنجا می‌ آید.

همچنین ممکن است متوجه شده باشید که موتورسیکلت های گاه به گاه دارای لاستیک های جلو کوچکتر و چرخ های عقب بزرگتر هستند، اما به طور کلی اکثر موتورسیکلت ها دارای چرخ های جلو بزرگتری نسبت به عقب هستند. در مهندسی چرخ‌ های موتورسیکلت چیزهای زیادی وجود دارد، بنابراین مهم است که اگر قصد تغییر آن‌ ها را دارید، به کاری که انجام می‌ دهید توجه کنید. در ادامه با فروشگاه موتور یاماها همراه باشید تا در این مورد بیشتر توضیح دهیم.

چرا چرخ‌ های موتورسیکلت اندازه‌ های متفاوتی دارند؟

هر کسی تصور می کند که موتورسیکلت ها اگر دو چرخ هم اندازه داشته باشند، به خوبی کار می کنند. در واقع، به نظر می‌رسد که این امر زندگی را برای اکثر موتورسواران آسان‌ تر می‌ کند، زیرا در صورتی که هر یک از آن‌ ها پنچر شود، فقط باید نگران پیدا کردن یک لاستیک سایز باشید. این همچنین داشتن یک یدکی را بسیار آسان تر می کند.

ایده‌ های موتورسیکلت از اواخر دهه ۱۸۰۰ وجود داشته است، اما موتورسیکلت‌ها واقعاً تا قبل از جنگ جهانی اول محبوب نشدند، یعنی زمانی که تولید به طور جدی افزایش یافت. به این دلیل که یک راه موثر و سریع برای برقراری ارتباط با نیروهای خط مقدم مورد نیاز بود. پس از آن، تولید موتور سیکلت همچنان محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

متوجه خواهید شد که اکثر موتورسیکلت های ساخته شده در اوایل دهه ۱۹۰۰ تایرهایی با اندازه یکسان داشتند. اما با گذشت زمان، مهندسان و سازندگان کارایی و ایمنی موتورسیکلت‌ها را آزمایش و آزمایش کردند که در نهایت به روشی که امروزه موتورسیکلت‌ها ساخته می‌شوند، تبدیل شدند.

همانطور که گفته شد، موتورسیکلت ها چرخ های با اندازه های مختلف ندارند زیرا زیبا به نظر می رسند. آنها به دلایلی با اندازه های مختلف مهندسی شده اند. وقتی مردم به چرخ جلوی “بزرگتر” در موتورسیکلت ها اشاره می کنند، معمولاً منظور چرخ هایی است که بلندتر (یا قطر بزرگتر) از چرخ عقب هستند.

وظیفه اصلی چرخ جلو ضربه زدن و هدایت موتورسیکلت است. داشتن لاستیک جلویی بلندتر و لاغرتر به این عملکرد کمک زیادی می کند. هرچه لاستیک لاغرتر باشد، حساسیت موتورسیکلت به چرخش بیشتر است.

دلیل اینکه چرخ جلویی قطر بیشتری دارد، ضربه زدن و مدیریت بهتر ضربه است. اندازه بزرگتر به موتور سیکلت ثبات و دسته بهتری در جاده های ناهموار ممکن می دهد که در نهایت از بقیه موتورسیکلت محافظت می کند.

چرخ‌ های عقب موتورسیکلت «کوچک‌تر» هستند، به این معنی که قطر کمتری دارند و معمولاً پهن‌ تر از چرخ‌ های جلو هستند. نیرویی که موتور موتور سیکلت تولید می کند به لاستیک عقب داده می شود که اساساً باعث حرکت موتور سیکلت می شود. هرچه لاستیک عقب پهن تر باشد، سطح بیشتری وجود دارد که جاده را لمس می کند که به معنای کشش بیشتر است.

بیشتر وزن موتور سیکلت روی چرخ عقب قرار می گیرد. بنابراین چرخ پهن‌تر نیز کمی ثبات را برای کنترل موتورسیکلت و حفظ وزنی که در دست دارد، فراهم می‌کند. در ادامه با فروشگاه موتور دایچی همراه باشید تا در مورد تغییر سایز لاستیک موتور سیکلت هم بیشتر بیاموزید.

تغییر سایز لاستیک موتور سیکلت امکان پذیر است؟

تغییرات موتورسیکلت یک فعالیت رایج در بین علاقه مندان به موتور سیکلت است. تغییرات روشی عالی برای ایجاد یک موتورسیکلت به همان شکلی است که شما می خواهید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید چرخ‌ های موتورسیکلت را تغییر دهید تا متفاوت و/یا آن‌طور که می‌ خواهید به نظر برسند. چنین تغییراتی شامل رنگ آمیزی رینگ ها یا گرفتن تایرهایی با ظاهر متفاوت است. در حالی که برخی از تغییرات در چرخ‌ ها مشکلی ندارند، یکی از تغییراتی که باید از آن دوری کنید، تهیه تایرهایی با سایز متفاوت با آنچه سازنده می‌ گوید است.

موتورسواران گاهی اوقات سعی می‌ کنند از لاستیک‌ هایی با اندازه یکسان برای هر دو طرف استفاده کنند، لاستیک‌ هایی را که از قبل دارند بین جلو و عقب تعویض کنند یا به سادگی لاستیک‌ هایی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از لاستیک‌ هایی که قبلاً روی موتور سیکلت وجود داشت، تهیه کنند. در حالی که می توان با این تغییرات کنار آمد، چندین خطر ایمنی وجود دارد که محتمل است.

خرید لاستیک های متفاوت از آنچه در انبار موجود است می تواند به سرعت یک موتورسیکلت را خراب کند. اگر چرخ‌ هایی بزرگ‌تر از آنچه در اصل دارید بخرید، آن چرخ‌ ها می‌ توانند روی قاب و سیم‌ کشی ساییده شوند. لاستیک های جلوی بیش از حد بزرگ می توانند همین خطرات را به همراه داشته باشند.

خرید لاستیک های خیلی کوچک نیز خطرات ایمنی را برای شما و موتورسیکلتتان به دنبال دارد. لاستیک های سایز کوچکتر ممکن است نتوانند وزن و مانور موتورسیکلت را تحمل کنند که باعث ترکیدن آنها می شود. ترکیدن لاستیک در حین رانندگی می تواند فاجعه بار باشد.

جدای از این خطرات، خرید تایرهایی با سایزهای مختلف خارج از توصیه‌های سازنده نیز به این معنی است که باید رینگ‌هایی با اندازه‌های متفاوت تهیه کنید. اگر از من بپرسید این یک اصلاح بسیار گران است.

چرا تایرهای موتورسیکلت دارای الگوهای آج مخالف هستند؟

وقتی مجموعه جدیدی از لاستیک‌های موتورسیکلت را خریداری می‌کنید، متوجه می‌شوید که جدای از اندازه آنها، آنها با الگوی آج خود با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسند. این امر در چرخ های موتورسیکلت معمول و بسیار عادی است. سوال اینجاست که چرا آج ها متفاوت به نظر می رسند و چرا در جهت مخالف یکدیگر هستند؟

در لاستیک‌ های موتورسیکلت، جلو و عقب و همچنین جهت حرکت آن‌ها مشخص شده است. تایرهای موتورسیکلت به روش خاصی با آج ساخته می شوند تا مسیر خاصی را طی کنند.

چرخ های جلو و عقب موتورسیکلت نیروهای مختلفی را تجربه می کنند. همانطور که قبلا گفته شد، چرخ های عقب با شتاب و قدرت سروکار دارند در حالی که چرخ های جلو با فرمان و ضربه سروکار دارند. آج های این چرخ های مختلف به همین دلایل درست شده اند.

آج چرخ عقب به شکلی برای دفع آب ایجاد شده است. این به نوبه خود کشش بیشتری را در جاده هنگامی که جاده خیس است حفظ می کند و از هیدروپلنینگ جلوگیری می کند.

آج های چرخ های جلوی موتورسیکلت ها عملکرد مشابهی را انجام می دهند اما دلیل متفاوتی دارند. الگوی آج نیز به گونه ای ساخته شده است که آب را دفع می کند زیرا تایر جلو بیشترین فشار و نیرو را در هنگام ترمزگیری موتورسیکلت می گیرد. دفع آب در این مدت بسیار مهم است، زیرا لاستیک جلو تا حد ممکن به کشش بیشتری نیاز دارد تا مطمئن شوید موتورسیکلت در صورت نیاز متوقف می شود.

آیا باید هر دو لاستیک را در صورت خروج یکی تعویض کنم؟

ما می دانیم که داشتن نوع و اندازه صحیح لاستیک برای موتورسیکلت شما مهم است. هماهنگ نگه داشتن آنها برای زندگی موتورسیکلت شما و همچنین برای ایمنی شما حیاتی است.

در مورد آج هم برخی ممکن است فکر کنند که وقتی یکی از چرخ ها بیرون می‌ رود، باید هر دوی آنها را عوض کنید، زیرا مقدار آج فرسوده آنها باید یکسان باشد. در حالی که این ممکن است در مورد خودروها صدق کند، اما در مورد موتورسیکلت ها چندان مهم نیست زیرا به جای چهار چرخ، تنها دو چرخ درگیر هستند.

همچنین اگر مارک متفاوتی از لاستیک را از تایر باقی مانده در موتورسیکلت خود بخرید، مشکل بزرگی نیست. باز هم، فقط مطمئن شوید که اندازه مناسب لاستیک را خریداری کرده اید که با موتور سیکلت شما سازگار است.

پرسش های مرتبط

نحوه نگهداری لاستیک های موتور سیکلت چگونه است؟ اگر لاستیک‌های موتورسیکلت به‌ درستی نگهداری نشوند، می‌توانند به سرعت بدون استفاده، لکه‌های صاف و شکننده شوند. اطمینان حاصل کنید که هر چند هفته یک بار موتور سیکلت را چند اینچ جابجا کنید و فشار تایر را حفظ کنید یا لاستیک ها را بالا ببرید. با کلیک کردن بر روی اینجا می توانید اطلاعات بیشتری را که در این مورد نوشتم بیابید.

هر چند وقت یک بار باید فشار باد لاستیک موتورسیکلت خود را چک کنم؟ هر بار که موتورسیکلت خود را برای سواری بیرون می آورید، باید فشار لاستیک موتورسیکلت خود را چک کنید. اگر قبل از سواری فراموش کردید، باید حداقل هر ۱ تا ۲ هفته یک بار در طول فصل سواری فشار باد لاستیک را چک کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *