تمیز کردن و سرویس کاربراتور موتور سیکلت

سرویس کاربراتور موتور سیکلت

گاهی اوقات مشکلات ریز و درشت و مراجعه مکرر به تعمیرکار، افراد را به فکر خرید موتورسیکلت جدید می اندازد. این ایده خوبی است چون که موتورسیکلت جدید و البته صفر تا مدتها شما را از تعمیرگاه رفتن خلاص می کند. اما قبل از آن بهتر است با بعضی سرویس های ساده موتور که باعث می شود موتور جان تازه بگیرد، آشنا شوید. یکی از آنها سرویس کاربراتور موتور سیکلت است که یادگیری آن باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

برای کسی که با کار بر روی کاربراتور آشنا نیست، تصور سرویس و تمیز کردن آن می تواند دلهره آور به نظر برسد. اما با رعایت برخی از روشهای اساسی، کار نسبتاً ساده است و وقتی بعد از آن موتور به خوبی و با سرعت حرکت کرد، خواهید دید که چقدر مفید است. قبل از سرویس کاربراتور موتورسیکلت ، باید تعدادی از اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید:

  • ایمنی اولین نگرانی است. نه تنها باید از عینک ایمنی استفاده شود، بلکه باید از دستکش ایمنی نیز استفاده کرد، زیرا مواد شیمیایی موجود در بنزین می تواند باعث تحریک پوست شود.
  • احتیاط دیگر این است که محل کار به خوبی روشن و تمیز باشد. تمیزی هنگام انجام کلیه کارهای مکانیکی موتورسیکلت های کلاسیک مهم است، اما هنگام برخورد با کاربراتورها اهمیت ویژه ای دارد.

برداشتن کاربراتور از موتور معمولاً بسیار بیشتر از تمیز کردن آنها دردسر ساز است زیرا لاستیک ها و کابل گاز را بردارید که این نیز می تواند مشکل باشد. به همین دلیل خیلی از افراد از انجام آن واهمه دارند. اما برای تمیز کردن آن راه حل هایی وجود دارد که بدون برداشتن کاربراتور امکان پذیر است. بنابراین ابتدا بهتر است کاربراتور را بدون برداشتن آن تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت بدون برداشتن آن

مشکل کاربراتور تقریباً به اندازه خطاهای الکتریکی رایج است اما خبر خوب این است که کاربراتورها به راحتی تمیز می شوند. مشکلات به طور کلی بوجود می آیند زیرا کاربراتورها متکی به سوختی هستند که از سوراخ های بسیار کوچکی عبور می کند، که می تواند به راحتی مسدود شود. این امر به ویژه پس از ایستادن موتور رایج است – فقط کمی زنگ از مخزن می گیرد یا قطعه ای کوچک از مهر و موم که برای مسدود شدن بخشی از کاربراتور خورده شده است، و سپس ورود سوخت به محفظه احتراق را محدود می کند. که باعث می شود موتور به هم بریزد. بنابراین نحوه تمیز کردن کاربراتور را آورده ایم.

یک کاربراتور ساده در موتور تک سیلندر مکان خوبی برای تمرین نظافت کاربراتور است. می بینید که چگونه کاسه شناور در پایین با پیچ در هر گوشه متصل می شود.

سرویس کاربراتور موتور سیکلت

روند تمیز کردن کاربراتور موتورسیکلت

بررسی های ایمنی بنزین رو خاموش کردی؟ آیا از دستکش مکانیکی استفاده می کنید (کربوهیدرات و بنزین روی پوست شما مضر است)؟ آیا موتور سرد است (نشت بنزین روی اگزوزهای گرم خوب نیست)؟ به علاوه اینکه هر سوله باید دارای کپسول آتش نشانی نیز باشد.

توجه:

موتور را به یک سطح تمیز و روشن برسانید. کاربراتور موتورسیکلت پر از قطعات کوچک است – یک کف تمیز به این معنی است که ممکن است یکی از آنها رها شود و راحت بتوانید آن را پیدا کنید. پارچه ای با رنگ ساده را زیر کاربراتور بیندازید. با این کار، اگر خدای نکرده قطعات کوچک بریزند، آنها را گیر می اندازد. گم شدن قطعات ریز مهمترین مشکل برای تمیز کردن کاربراتور در محل است.

  • کاسه های شناور را آبکش کنید. یک پیچ یا پیچ منفرد روی پایه کابراتور وجود دارد. آن را به آرامی باز کنید و سوخت شروع به نشت می کند – در صورت امکان آن را با یک قابلمه بگیرید. اگر سوخت همچنان ادامه دارد، ممکن است لازم باشد بنزین را ببندید.
  • کاسه شناور را که اغلب توسط چهار پیچ عرضی نگه داشته می شود، بردارید. کاسه شناور را از نظر تیرگی بررسی کنید. اگر بارهایی وجود دارد، شما در مسیر درستی هستید. آن را با اسپری پاک کننده کاربراتور تمیز کنید.
  • شناور را بردارید – شناور توسط یک سنجاق کوچک که می توان آن را بیرون انداخت، نگه داشته شده است. با بیرون آمدن شناور، به دنبال دریچه کوچکی باشید که شناور آن را فشار می دهد تا جریان سوخت را در سطح مناسب متوقف کند. این با شناور ظاهر می شود. تمیز کنید.
  • زیر کاربراتور قرار بگیرید و به احتمال زیاد مقصر انسداد، جت ها را خواهید دید – که شبیه دو پیچ با سوراخ در وسط هستند. با پاک کننده کابراتور – به طور مستقیم سعی کنید پاک کننده را به داخل جت ها اسپری کنید – و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد.
  • از یک ایرلاین (یا یک قوطی هوای فشرده) برای جابجایی در جت ها استفاده کنید. مرحله قبل و این مرحله را تا زمانی که دیگر صدای تیراندازی مشاهده نکنید، تکرار کنید.
  • قطعات را دوباره کنار هم قرار دهید، دریچه سوخت را باز کرده و موتور را روشن کنید. امیدوارم انسداد را برطرف کرده باشید.

اگر با تمیز کردن سریع ایراد برطرف نشد، وقت مرحله دوم است:

سرویس کاربراتور موتور سیکلت

در این حالت، ابزارهای مورد نیاز از نوع اولیه هستند. با این حال، پیچ گوشتی ها مخصوصاً باید جدید باشند زیرا برای از بین بردن جت های برنجی مورد استفاده قرار می گیرند و اگر راننده به خوبی موقعیت یابی نکند، به راحتی آسیب می بینند.

ابزار مورد نیاز برای سرویس کاربراتور موتور سیکلت :

  • پیچ گوشتی، تیغه مستقیم و سر متقاطع (اندازه های یک و دو)
  • مجموعه های سوکت استاندارد و متریک
  • قانون فولاد (با اندازه گیری متریک و استاندارد)
  • مواد شیمیایی: WD40 یا تمیز کننده کاربراتور معادل آن

خارج کردن کاربراتور

کاربراتور به طور کلی توسط دو پیچ یا یک گیره دایره ای روی منیفولد ورودی حفظ می شود. ابتدا باید منبع اصلی سوخت را خاموش کرده و محفظه شناور را تخلیه کنید (برخی از کاربراتورها دارای یک پیچ کوچک در پایه محفظه با شلنگ برای این منظور هستند). در اکثر کاربراتورها، حذف کابل کنترل و لغزش (B) پس از خارج شدن کاربراتور از موتور آسان تر است. خارج کردن کاربراتور معمولاً به معنای برداشتن کابل گاز، جعبه هوا (یا فیلتر) و هر چیز دیگری است که مانع از کار می شود.

در حالی که کاربراتور خارج شده است، آن را روی یک نیمکت شفاف قرار دهید – شما تمام قطعات کوچک را خارجمی کنید، بنابراین نمی خواهید آنها در یک توده تراش چوب ناپدید شوند.

به کل کاربراتورها یک تمیز کننده کلی خوب بدهید تا از ورود هرگونه کثیفی به قسمت های مهم هنگام کار جلوگیری شود.

سرویس کاربراتور موتور سیکلت

شروع جداسازی

محفظه شناور را بردارید. اولین بخش از فرآیند جداسازی، خارج کردن محفظه شناور است.

کاربراتور را وارونه می کنید، معمولاً چهار پیچ را مشاهده می کنید که محفظه شناور را نگه داشته اند (برخی از واحدها دارای سه پیچ و برخی دیگر دارای گیره سیم). پس از برداشتن پیچ ها، محفظه نیاز به یک ضربه تیز با دسته پلاستیکی پیچ گوشتی دارد تا از واشر شل شود.

حذف شناورها

با برداشتن کاسه شناور، می توانید جت اصلی، شناور، جت اولیه و لوله سرریز را مشاهده کنید. از آنجا که شناورها تا حدودی ظریف هستند، ابتدا باید آنها را بردارید. جت ها (دو پیچ با سوراخ در وسط) را بردارید. شما باید بتوانید ببینید که آیا آنها به طور کامل مسدود شده اند، اگرچه ممکن است مقداری خاک در آنجا وجود داشته باشد که نمی توانید ببینید.

شناورها می توانند از پلاستیک یا برنج ساخته شوند. اما مدل های دیگر مستعد نشت هستند. شما باید آنها را بعد از برداشتن بررسی کنید تا مطمئن شوید که بنزین ندارند. شناورها باید آزادانه روی یک پین فشرده (به طور معمول در کاربراتورهای Mikuni و Keihin نصب شوند) بچرخند. هنگام برداشتن این پین باید بسیار مراقب باشید زیرا پایه آلومینیومی که آن را نگه می دارد مستعد شکستن است (هنگام ضربه زدن به پین ​​از یک طرف حمایت کنید).

حذف و تمیز کردن جت

اکثر کاربراتورهای کلاسیک دوچرخه از سیستم دو جت استفاده می کنند. جت اولیه (A) جریان سوخت را از دهانه دریچه گاز تا یک سوم دریچه گاز کنترل می کند و جت اصلی (B) دو سوم باقی مانده را کنترل می کند.

به دلیل اندازه نسبتاً کوچک، جت اولیه اغلب مسدود یا محدود می شود و این باعث می شود که در دوره اولیه باز شدن دریچه گاز یک حالت بدون چربی (بنزین کافی) وجود نداشته باشد. راه حل این است که جت را کاملاً تمیز کرده یا آن را به طور کامل تعویض کنید.

در هر صورت، جت ها را با یک پاک کننده کاربراتور تمیز کنید. جت ها برنجی هستند، بنابراین به راحتی خراشیده می شوند. بنابراین باید به آرامی برخورد کنید.

تنظیم پیچ هوای کاربراتور موتور سیکلت

یکی دیگر از موارد سرویس کاربراتور موتور سیکلت خارج کردن پیچ تنظیم هوا یا سوخت از بدنه کاربراتور است. برای تشخیص اینکه کدام نوع روی یک کاربراتور خاص نصب شده است، می توانید محل نسبی پیچ را روی سرسره بررسی کنید. اگر پیچ در سمت فیلتر هوا اسلاید باشد، یک پیچ تنظیم هوا است. برعکس، اگر روی موتور نصب شده باشد، یک پیچ تنظیم سوخت است.

موقعیت پیچ را رعایت کنید.

این پیچ مخروطی روی قدرت مخلوط (غنی یا بدون چربی) در یک سوم اول باز شدن دریچه گاز تأثیر می گذارد و در ارتباط با جت اولیه کار می کند. قبل از برداشتن، باید موقعیت پیچ را بررسی کنید. پیچ در چند نوبت از کاملاً بسته (در جهت عقربه های ساعت کامل چرخانده می شود) تنظیم می شود و باید هنگام نصب مجدد به این حالت بازگردد.

نظافت و مونتاژ مجدد

سرویس کاربراتور موتور سیکلت

تمیز و بازرسی کنید

پس از حذف تمام اجزای سازنده از بدنه کاربراتور، باید هر یک را تمیز کرده و بررسی کنید. علاوه بر این، هر سوراخ در بدنه کاربراتور باید با تمیز کننده کاربراتور شسته شود و با هوای فشرده دمیده شود (در این روش باید از محافظ چشم استفاده شود زیرا ذرات مایع و/یا خاک از سوراخ ها/حفره های مختلف خارج می شود).

جمع آوری مجدد

مونتاژ مجدد به سادگی معکوس کردن روند جداسازی است. با این حال، قبل از اتصال مجدد محفظه شناور، ارتفاع آن باید بررسی شود. همانطور که در مرحله تشخیص مورد بحث قرار گرفت، تنظیم ارتفاع شناور بر مخلوط و وضعیت موتور تأثیر می گذارد. ارتفاع را می توان با کمی خم شدن پیچ فلزی کوچک که به شیر سوزن فشار وارد می کند تنظیم کرد. خم شدن پیچ به سوپاپ باعث می شود که تحویل سوخت زودتر به محفظه قطع شود و بنابراین ارتفاع سوخت کاهش یابد. یک دفترچه راهنمای کارگاه ارتفاع مورد نیاز را که با استفاده از خط کش (با کاربراتور معکوس) از سطح واشر تا بالای شناورها اندازه گیری می شود، توضیح می دهد.

حفاظت از قطعات

همه قطعات باید قبل از مونتاژ با اسپری WD40 (یا معادل آن) پوشانده شوند. اگر قرار نیست کاربراتورها مدتی روی دوچرخه نصب شوند (به عنوان مثال در حین بازسازی) ، آنها را باید در کیسه های پلاستیکی برای ذخیره سازی قرار دهید.

تنظیم دقیق

پس از تعمیرات اساسی کاربراتور، اغلب لازم است پیچ تنظیم کننده هوا را تنظیم کنید. با اتصال مجدد کاربراتور و روشن شدن موتور، قبل از انجام هرگونه تنظیم، باید اجازه دهید موتور تا دمای معمولی کار کند. تنظیمات باید در افزایش دورهای یک چهارم انجام شود. اگر سرعت موتور افزایش یابد، تنظیم مفید بود، اگر سرعت را کاهش دهد، تنظیم باید معکوس شود.

امیدوارم با انجام مراحل سرویس کاربراتور موترو سیکلت، مشکلتان حل شده باشد. در غیر این صورت، مسائل مربوط به جرقه زنی احتمالاً به چیز دیگری برمی گردد – شمع ها، سیم پیچ احتراق، زمان احتراق و… .

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *