در صورت سفت بودن زنجیر موتورسیکلت چه اتفاقی می افتد؟

سفت بودن زنجیر موتورسیکلت

از آنجایی که موتور سیکلت ها بسیار کوچکتر از خودروها هستند و اجزای کمتری دارند، هر قسمت از موتورسیکلت بخش مهمی از عملکرد آن را انجام می دهد. زنجیر روی موتور سیکلت در وهله اول برای حرکت موتورسیکلت بسیار حیاتی است. به همین دلیل است که نگهداری زنجیر و اطمینان از تنش صحیح بسیار مهم است. خیلی اوقات اتفاق می افتد که افراد زنجیر موتورسیکلت خود را بیش از حد سفت می کنند و در نهایت در موقعیتی نه چندان مطلوب قرار می گیرند که به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد. در صورت سفت بودن زنجیر موتورسیکلت چه اتفاقی می افتد؟

وقتی زنجیر موتورسیکلت خیلی سفت باشد، به چندین جزء موتور فشار وارد می‌ کند و باعث می‌ شود چرخ‌ دنده‌ ها سریع‌ تر سایش کنند، موتور سخت‌ تر کار کند و باعث سفت شدن و ناراحتی سیستم تعلیق شود. در نهایت، یک زنجیر محکم در موتور سیکلت ممکن است پاره شود.

کشش زنجیر در موتورسیکلت چیزی نیست که نباید از آن غافل شوید. اگر مشکوک هستید که زنجیر خیلی سفت است، باید به سرعت تنظیم شود.

وقتی زنجیر موتورسیکلت خیلی سفت باشد چه اتفاقی می افتد؟

زنجیر درایو یک هدف حیاتی در موتور سیکلت انجام می دهد. موتور همان چیزی است که نیروی خودکار مورد نیاز خود را ایجاد می کند که سپس از طریق زنجیر به لاستیک عقب منتقل می شود. این امکان را برای موتور سیکلت فراهم می کند. بدون زنجیر، موتورسیکلت ثابت می ماند.

تعمیر و نگهداری زنجیر یک دانش اساسی در بین موتورسواران است و معمولاً انجام آن کار ساده ای است. اما از آنجایی که هر موتورسیکلت با مشخصات خاص متفاوت است، برخی از موتورسواران به اشتباه می‌ کنند ممکن است آن را بیش از حد سفت کند.

وقتی زنجیر موتور سیکلت سفت باشد، ممکن است چندین اتفاق بیفتد. اولاً، یک زنجیر محکم باعث می شود که چرخ دنده ها خیلی سریعتر فرسوده شوند. سفت بودن زنجیر فشار بیشتری نسبت به معمول به آن‌ ها وارد می‌ کند که منجر به ساییدگی دندان‌ ها و احتمالاً خم شدن یا تاب برداشتن چرخ‌ دنده‌ ها می‌ شود.

موتور برای جبران سفتی زنجیر باید سخت‌ تر کار کند. زنجیر از طریق چرخ دنده جلو با موتور ارتباط غیر مستقیم دارد. چرخ دنده جلو برای چرخاندن زنجیر باید سخت‌ تر کار کند که در نهایت به این معنی است که موتور در آن شرایط سخت‌ تر کار می‌ کند.

موتوری که بیشتر کار می کند به معنای مسافت پیموده شده بنزین بدتر نیز می باشد. هر زمان که نیرویی روی موتور وارد شود، موتور برای جبران تفاوت به انرژی و سوخت بیشتری نیاز دارد.

نکته:

زنجیر محکم موتورسیکلت نیز بر سیستم تعلیق عقب موتورسیکلت تأثیر خواهد گذاشت. چرخ دنده عقب معمولاً از طریق یک سری قطعات دیگر به سیستم تعلیق عقب موتورسیکلت متصل می شود. با زنجیر خیلی سفت، که باعث سفت شدن و فشار بر سیستم تعلیق عقب می شود. این می تواند برای سوارکار بسیار ناراحت کننده باشد.

خود زنجیر نیز بسیار سریعتر فرسوده می شود. فشار بین هر پیوند ممکن است بیش از حد شود و در موارد شدید ممکن است زمانی که شما برای سواری بیرون هستید شکسته شود.

پاره شدن زنجیر در حین حرکت موتورسیکلت بسیار خطرناک است. ممکن است زنجیر به یکی از چرخ‌دنده‌ها گیر کند و باعث توقف ناگهانی موتورسوار شود، به عقب پرت شود و به وسیله نقلیه دیگری برخورد کند، یا به سمت پای راننده بچسبد و باعث آسیب شود.

علائم زنجیره ای که خیلی سفت است

گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا زنجیر شما خیلی شل است یا نه دشوار است، به خصوص اگر در موقعیتی قرار بگیرید که ابزار مناسبی برای بررسی کشش ندارید. چند علامت وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که می تواند نشان دهنده تنگی بیش از حد زنجیر باشد.

اول، ممکن است متوجه شوید که مسافت پیموده شده بنزین شما به خوبی قبل نیست. همیشه تمرین خوبی است که هر بار که بنزین را پر می کنید، در یک دفترچه یادداشت کنید که مسافت پیموده شده بنزین شما چقدر است. این می تواند به شناسایی مشکلات اساسی کمک کند. با این حال، مسافت پیموده شده بد بنزین به تنهایی ناشی از یک زنجیر سفت نیست، بنابراین به دنبال علائم همراه دیگری باشید که ممکن است این مشکل را نشان دهد.

صداهای بلند

ممکن است متوجه شده باشید که هنگام سوار شدن به موتورسیکلت، صدای بلندی می آید. این احتمال وجود دارد که هر چه سریعتر بروید بدتر می شود. این نشانه ای از زنجیر موتور سیکلت است که خیلی سفت است.

مشکل در سیستم تعلیق

همانطور که در مورد آن صحبت کردیم، یک زنجیر محکم بر سیستم تعلیق عقب دوچرخه نیز تأثیر می گذارد. این چیزی است که احتمالاً احساس خواهید کرد، به خصوص وقتی از هر دست انداز در جاده عبور می کنید. هر چیزی غیر از جاده صاف برای شما ناراحت کننده خواهد بود زیرا سیستم تعلیق قادر به جذب ضربه نیست.

زنجیر فرسوده

چرخ دنده عقب و وضعیت آن را نیز بررسی کنید. دندان های روی آن باید نوک تیز باشد و همه آنها باید یکسان به نظر برسند. یک زنجیر کشیده به سرعت دندان ها را فرسوده می کند که بعداً باعث می شود که زنجیر به طور کلی از بین برود.

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا زنجیر خیلی سفت است یا نه این است که کشش آن را به صورت دستی بررسی کنید. یک موتورسوار باتجربه می تواند با حرکت دادن زنجیر به بالا و پایین در حالی که موتورسیکلت خاموش است و روی پایه مرکزی آن قرار دارد، تشخیص دهد که خیلی سفت است یا خیر. استفاده از یک متر نوار چسب می تواند دقیقاً به شما بگوید که چقدر سفت یا شل است و پاسخ مورد نیاز را به شما می دهد.

یک زنجیر موتورسیکلت چقدر باید محکم باشد؟

وقتی نوبت به دانستن دقیق تنش زنجیر می‌ رسد، یک پاسخ جادویی برای همه موتورسیکلت‌ ها وجود ندارد. از آنجایی که هر موتورسیکلت متفاوت است، هر کدام به اندازه گیری کشش متفاوتی نیاز دارند.

با این حال، به طور متوسط، اکثر موتورسیکلت های خیابانی به کشش زنجیر حدود ۲۰ تا ۳۰ میلی متر یا حدود نیم اینچ تا یک اینچ در شلی نیاز دارند. این بدان معناست که زنجیر باید بتواند حدود ۱.۲۷ تا ۲.۵ سانتیمتر به بالا و حدود ۱.۲۷ تا ۲.۵ سانتیمتر به پایین حرکت کند.

اندازه گیری آن با استفاده از نوار اندازه گیری ساده ترین کار است. در حالی که موتورسیکلت خاموش است، موتورسیکلت را روی پایه مرکزی آن قرار دهید و نقطه ای را در نیمه پایین زنجیر بین دو چرخ دنده قرار دهید. انتهای متر نوار را در پایین بازوی چرخان قرار دهید و از پین پیوند به عنوان نقطه مرجع خود استفاده کنید. پین پیوند باید تا اندازه های مشخص شده بالا و پایین حرکت کند. اگر آنقدر تکان نخورد، زنجیر شما خیلی سفت است.

دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا بدانید موتورسیکلت خاص شما به چه مقدار شلی زنجیر نیاز دارد. برخی از موتورسیکلت‌ ها به زنجیر محکم‌ تری نیاز دارند در حالی که برخی دیگر به موتورهایی با زنجیر گشادتر نیاز دارند.

چه چیزی باعث یک زنجیر تنگ می شود؟

بسیاری از موتورسواران هستند که تعجب می کنند که چگونه زنجیر آنها به مرور زمان سفت شد بدون اینکه خودشان آن را تنظیم کنند. این اتفاق می افتد و چند دلیل وجود دارد که چرا.

اولاً، گاهی اوقات هنگام خرید موتور سیکلت ؛ صاحب قبلی زنجیر را اشتباه تنظیم می کند. هر زمان که موتورسیکلت جدیدی می‌ خرید، قبل از سوار شدن، کشش زنجیر را بررسی کنید.

کشش زنجیر را در چندین نقطه زنجیر بررسی کنید تا بتوانید میزان کشش واقعی را به درستی دریافت کنید. برخی از زنجیرها دارای یک “نقطه تنگ” هستند که می تواند نتیجه نادرستی داشته باشد و صاحب آن را به این فکر کند که زنجیر خیلی سفت است.

با این حال، مقصر احتمالی این است که چرخ عقب به نوعی شل شده است و به طور خودکار زنجیر را خیلی سفت تنظیم می کند. مهره محور و همچنین تنظیم کننده محور را بررسی کنید و مطمئن شوید که اصلا شل نیستند. نشستن روی موتورسیکلت با این مهره های شل، لاستیک را عقب می راند و باعث سفت بودن زنجیر موتورسیکلت می شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *