علت و علائم سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت

سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت

چه موتورسیکلت داشته باشید و چه ماشین، احتمالاً اصطلاح “سوختن واشر سرسیلندر” را شنیده اید. این اصطلاحی است که به طور کلی شناخته شده است، اما بیشتر مردم دقیقاً نمی دانند که سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت چه معنایی دارد و چه پیامدهایی می تواند داشته باشد.

بنابراین، آیا می توانید موتورسیکلت با واشر سرسیلندر سوخته سواری کنید؟ بسته به شدت آسیب به واشر سرسیلندر، ممکن است بتوانید موتورسیکلت خود را برای مسافت کوتاهی تا یک تعمیرگاه برانید. اما تحت هیچ شرایطی نباید به طور منظم رانده شود زیرا باعث آسیب شدید می شود و راکب را در معرض خطر قرار می دهد.

وقتی صحبت از مشکلات موتور به میان می‌آید، موتورسواران باید به سرعت مراقب باشند زیرا تأثیر مستقیمی بر ایمنی شخصی شما و سایر رانندگان اطراف شما دارد. این مقاله به شما کمک می کند تا بفهمید که چه کاری می توانید در مورد واشر سرسیلندر معیوب انجام دهید.

عواقب سواری با واشر سرسیلندر سوخته

واشر سرسیلندر عملکرد بسیار مهمی را در موتور سیکلت انجام می دهد. به عنوان مهر و موم بین سر سیلندر و بلوک موتور عمل می کند. این آب بندی به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا از مسیرهای کوچک موتور عبور کند و روغن در اطراف تمام قطعات متحرک برای روانکاری جریان یابد. همچنین خود محفظه احتراق را آب بندی می کند.

همانطور که اغلب می شنوید، واشر سر می تواند “بسوزد”. این بدان معناست که اکنون مهر و موم شکسته شده است و روغن و خنک کننده شما با هم مخلوط شوند. همچنین می تواند بر فشار داخل محفظه احتراق تأثیر بگذارد که می تواند بر عملکرد پیستون و راندمان احتراق تأثیر بگذارد. همه این موارد می تواند برای موتور شما کاملا فاجعه بار باشد و آن را در چند ثانیه نابود کند. به همین دلیل مهم است که با واشر سرسیلندر سوخته نباید سوار شوید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

علت سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت

در واقع چه چیزی می تواند باعث سوختن واشر سرسیلندر شود؟ شایع ترین علت دما است. اگر موتور شما بیش از حد داغ شود، این می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای واشر سرسیلندر شود. دمای شدید می تواند باعث تاب برداشتن واشر شما در نتیجه انبساط حرارتی مواد واشر شود. اگر شکل واشر به طور کلی تغییر کند، می توانید توانایی خود را برای آب بندی مناسب از دست بدهید.

تقریباً غیرممکن است که تشخیص دهید چه زمانی یک واشر سرسیلندر سوخته منجر به خرابی فاجعه‌ بار می‌شود و چه زمانی قطعات داخلی موتور شما را کاملاً از بین ببرد. پیش‌ بینی این زمان غیرممکن است، بنابراین بهتر است تعمیر آن را در اولویت قرار دهید. این می تواند در هزینه نهایی صرفه جویی کند.

علائم سوختن واشر سر سیلندر موتورسیکلت

اگر واشر سرسیلندر بسوزد، ممکن است چندین چیز را تجربه کنید. اولین مورد دود است. در صورت سوختن واشر سرسیلندر دود سفید مایل به خاکستری از لوله های اگزوز بیرون می آید. بسته به میزان بدی نشتی واشر، این می تواند مقدار کمی دود یا ابرهای بلند باشد.

دود اگزوز سفید مایل به خاکستری می شود زیرا مایع خنک کننده با گازهای محفظه احتراق مخلوط می شود و با مخلوط گاز/هوا مشتعل می شود. هنگامی که مایع خنک کننده سوزانده می شود، دود سفید مایل به خاکستری ایجاد می کند.

میزان دود خروجی از اگزوز شما نیز می تواند در یک لحظه تغییر کند. این برای اطرافیان شما نیز به یک خطر امنیتی تبدیل می شود زیرا ابرهای بزرگ دود نیز بینایی سایر رانندگان را مختل می کند. و همه ما می دانیم که دیدن شما توسط سایر رانندگان حیاتی ترین عامل ایمنی موتورسیکلت سواری است.

هنگام سوار شدن به موتور با واشر سرسیلندر معیوب، بسیار مهم است که مراقب دمای موتور خود باشید. از آنجایی که مایع خنک‌ کننده به داخل محفظه احتراق نشت می‌ کند و با روغن شما مخلوط می‌ شود، خیلی سریع مایع خنک‌کننده کم می شود. در نتیجه دمای موتور می تواند نسبتاً سریع بالا رود.

اگر دمای موتور بیش از حد بالا برود، می تواند آسیب جبران ناپذیری ایجاد کند که می تواند منجر به نیاز به موتور جدید شود. باز هم، بهترین کار این است که با واشر سوخته به هیچ وجه سواری نکنید. اگر مجبور هستید، به شدت مراقب دماسنج باشید زیرا ممکن است جان موتور را نجات دهد.

چگونه بفهمیم که واشر سرسیلندر سوخته است؟

چندین علامت کلیدی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید تا بدانید واشر سرسیلندر سوخته است.  همانطور که قبلا توضیح داده شد، یکی از علائمی که نشان می دهد شما مشکل واشر سرسیلندر دارید، دمای موتور است. اگر دمای موتور شما به طور ناگهانی به طور غیر منتظره افزایش یابد، به احتمال زیاد می تواند مشکل واشر باشد.

یکی دیگر از نشانه های کلیدی سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت؛ دود است. ممکن است متوجه شوید که مقدار زیادی دود از اگزوز خارج می شود. این نشانه این است که روغن موتور یا مایع خنک کننده اکنون وارد محفظه احتراق شده است. بر اساس آنچه دقیقاً در محفظه احتراق وجود دارد، رنگ دود می تواند تغییر کند.

به طور کلی، یک ابر دود سفید یا خاکستری خواهید دید. اگر در محفظه احتراق روغن می سوزانید، دود آبی را نیز تجربه خواهید کرد. ظهور ناگهانی دود یک علامت کلیدی است که باید مراقب آن باشید تا متوجه شوید واشر سرسیلندر منفجر شده است یا خیر.

نشانه دیگری که باید مراقب آن بود، از دست دادن ناگهانی قدرت است. از آنجایی که موتورسیکلت شما دیگر نمی تواند همان میزان فشرده سازی را در داخل موتور نگه دارد، کارایی آن کاهش می یابد. متوجه خواهید شد که دیگر قدرت زیادی ندارید و از نظر مصرف سوخت نیز به خوبی مصرف نمی کنید.

آخرین علامتی که باید بررسی شود روغن تغییر رنگ است. اگر مایع خنک کننده شروع به مخلوط شدن با روغن شما کند، می تواند خیلی سریع شروع به تغییر رنگ روغن کند. توانایی روغن برای روغن کاری موتور به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اگر روغن با مایع خنک کننده مخلوط کرده باشید، رنگ مخلوط به رنگ قهوه ای شبیه شیر شکلاتی می شود.

نحوه تعویض واشر سرسیلندر موتور سیکلت

تعمیر واشر سرسیلندر می تواند بسیار گران تمام شود. اما برخی افراد خودشان برای تعویض واشر اقدام می کنند تا بتوانند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند. برای رسیدن به واشر سر، ابتدا باید قسمت بالایی موتور را بردارید. این شامل هدر اگزوز و همچنین مخزن سوخت می شود. بر اساس مدل موتور ممکن است اجزای دیگری در راه شما وجود داشته باشد.

در مرحله بعد باید پیچ ​​های سر سیلندر را باز کنید. این به شما امکان می دهد خود سر سیلندر را بردارید. از آنجا می توانید واشر قدیمی را بردارید. حتما واشر را به طور کامل جدا کرده و سطوح را تمیز کنید. در مرحله بعد می توانید واشر جدید خود را نصب کنید و مطمئن شوید که تمام مراحل سازنده را دنبال کنید. آن را روی سطح آب بندی قرار دهید و سر سیلندر را دوباره روی آن قرار دهید.

همه چیزهایی را که برای رسیدن به واشر سر مجبور به برداشتن بودید دوباره سرهم کنید. هنگامی که همه چیز را دوباره جمع کردید، مهم است که مطمئن شوید به درستی آب بندی می شود. حتی ممکن است نیاز به انجام تست های تراکم داشته باشید تا مطمئن شوید که موتور همانطور که اکنون باید کار می کند.

توجه: اکیا توصیه می شود فقط در صورتی که تجربه دارید، سعی کنید خودتان واشر سرسیلندر را تعویض کنید. بی تجربگی در تعویض واشر سرسیلندر و مشکلات بعدی آن بارها گزارش شده است.

جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر

اولین کاری که می توانید برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر انجام دهید این است که دمای موتور خود را تماشا کنید. اگر موتور خیلی داغ شود، می تواند به سرعت واشر سرسیلندر را خراب کند. همیشه حواستان به دمای موتورتان باشد، مخصوصاً وقتی در هوای بسیار گرم یا در ترافیک سنگین سوار می شوید.

نه تنها واشر سر می تواند از انبساط حرارتی مواد تغییر شکل دهد، بلکه سر سیلندرها نیز می توانند به طور دائم از گرمای اضافی تغییر شکل دهند. اگر شکل سرسیلندر یا واشر سر نسبت به دما تغییر کند، توانایی آب بندی اطراف موتور از بین خواهد رفت.

مواد مختلف دارای ضرایب انبساط حرارتی متفاوتی هستند. بسته به اینکه چه موادی استفاده می شود، آنها به دماها واکنش متفاوتی نشان می دهند. به عنوان مثال، فولادها با دما کمتر از آلومینیوم منبسط می شوند. این مهم است زیرا بسیاری از موتورها از آلومینیوم ساخته شده اند.

به عنوان نکته پایانی در مورد سوختن واشر سرسیلندر موتور سیکلت، فقط به یاد داشته باشید که تعمیر و نگهداری منظم موتور سیکلت مهمترین عامل در سلامت کلی موتورسیکلت است. بررسی روغن، نگاه کردن به دمای موتور در حین رانندگی، توجه به رنگ اگزوز و مشاهده کاهش قدرت می تواند باعث صرفه جویی در هزینه هایتان شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *