۴ علت صدای جیر جیر موتور سیکلت

صدای جیر جیر موتور سیکلت

چند چیز وجود دارد که می تواند یک موتور سواری آرام را خراب کند. صداهای ناشناخته همچون صدای جیر جیر موتور سیکلت می تواند یکی از این موارد باشد. هنگام رانندگی با موتورسیکلت، صداهایی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اگر این صداها کنترل نشوند، یک سواری سرگرم کننده می تواند خیلی سریع به یک موقعیت خطرناک تبدیل شود. چرا موتور سیکلت جیرجیر می کند؟ موتورسیکلتی که جیرجیر می کند احتمالاً به دلیل فرسوده شدن اجزای ترمز است. اگر صدای جیر جیر از ترمزها نمی آید، احتمالات دیگر ممکن است ناشی از سیستم تعلیق باشد، مانند ضربه های فرسوده یا مهر و موم چنگال، یاتاقان چرخ فرسوده یا اجزای بدنه موتور سیکلت شل شده است. این از مواردی است که هنگام خرید موتور سیکلت دست دوم باید به آن توجه کرد.

علت صدای جیرجیر موتور سیکلت

فرض کنید در حال گشت و گذار در محله هستید که صدایی را می شنوید که قبلاً نشنیده اید. صدا ناآشناست و از جاده یا خانه های نزدیک نیست بلکه از موتورسیکلت شما می آید!

توجه به صداها به طور کلی یکی از سخت ترین تشخیص ها به شمار می روند. موتورسیکلت ها ذاتاً صدای بسیار زیادی دارند و قطعات متحرک زیادی وجود دارد که باعث ایجاد سروصدا می شوند.

حتی با وجود اینکه موتورسیکلت ها معمولا با صدا همراه هستند، اما صدای جیر جیر چیزی نیست که هارلی دیویدسون یا هوندا بخواهند از موتورهایشان بیرون بیاید. در بیشتر موارد، صدای جیر جیر یک هشدار است. این به شما می گوید که چیزی به توجه شما نیاز دارد.

شایع ترین دلیل برای صدای جیر جیر می تواند فرسوده شدن اجزای ترمز باشد. هنگام توقف موتورسیکلت، ترمزهای شما بسیار مهم هستند و این اولین چیزی است که باید بررسی کنید.

رایج ترین مکان بعدی برای صدای جیر جیر در سیستم تعلیق است. کمک فنرهای فرسوده می تواند دلیل صدای جیر جیر باشد.

بلبرینگ های فرسوده چرخ نیز می تواند علت صدای جیر جیر موتور سیکلت باشد. هنگامی که بلبرینگ چرخ در مراحل ابتدایی خرابی قرار دارد، صدای جیر جیر می شنوید. به تدریج به صدای خراش تبدیل می شود که می تواند موتور سیکلت را برای سواری ناامن کند!

علت دیگر می تواند شل شدن اجزای بدنه موتورسیکلت شما باشد. این می تواند یک صدا خفه کن شل، یک فیرینگ، یک چراغ جلو یا حتی یک آینه باشد. صرف نظر از اینکه کدام قسمت بدنه ممکن است باشد، مهم است که قبل از اینکه از موتورسیکلت شما خارج شود به آن رسیدگی کنید.

رفع صدای جیر جیر موتورسیکلت

بهترین راه برای رفع صدای جیر جیر موتورسیکلت این است که ابتدا آن را تست کنید و ببینید که صدا دقیقاً از کجا می آید. تا زمانی که مقصر اصلی را پیدا نکردید، قطعات را برای تعویض نخرید. بسیاری از موتورسواران / تکنسین‌ های بی‌ تجربه، قبل از اینکه علت اصلی مشکل را بدانند، قطعات را تعویض می‌ کنند. این گران ترین راه برای رفع صدای جیر جیر است.

در حالی که در حال بررسی موتورسیکلت خود برای یافتن مقصر بالقوه صدای جیر جیر هستید، ایده خوبی است که به هر حال موتورسیکلت خود را به طور کامل بازرسی کنید تا مطمئن شوید که در سواری بعدی شما مشکل دیگری برای شما ایجاد نخواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر ترمزهای شما صدای جیر جیر می دهد؛ این می تواند به این معنی باشد که یا به لنت ترمز جدید نیاز دارید، یک کالیپر ترمز گیر دارید، یا به سادگی باید پین لنت ترمز خود را روغن کاری کنید.

بیشتر این موارد را می توانید در گاراژ خود بسته به توانایی های فنی تان تعویض کنید. اگر بتوانید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید انتظار هزینه کمی داشته باشید.

فرض کنید صدای جیر جیر از سیستم تعلیق موتور می آید. این می تواند به معنای تعویض کمک فنر موتور سیکلت یا بوش باشد.

اگر صدای جیرجیر را از بلبرینگ چرخ می شنوید، باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید. بلبرینگ های چرخ را می توان در خانه در گاراژ با صرف هزینه ای اندک تعویض کرد

در حالی که یکی از قسمت‌ های بدنه/ظاهر موتورتانمی تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر می‌شود، مهم است که توجه داشته باشید که هزینه آن با توجه به قطعه‌ای که باید تعویض شود، متفاوت است. همچنین ممکن است فقط نیاز به سفت کردن داشته باشد و نه جایگزینی. این در صورتی است که خودتان می توانید این کار را انجام دهید.

مهم نیست که چگونه آن را تعمیر کنید، مهم ترین چیز این است که آن را تعمیر کنید! حداقل بفهمید که چیست تا مطمئن شوید که مشکل از بخش ایمنی موتورسیکلت شما نیست.

آیا صدای جیر جیر موتورسیکلت رایج است؟

اکثر موتورسیکلت ها در برخی مواقع جیرجیر می کنند. باز هم، مهم است که بدانید که چه چیزی در حال جیرجیر کردن است. برخی از موتورسواران اظهار می کنند که سالهاست صدای جیر جیر را می شنوند.

مهم است که بدانیم چه زمانی باید آن را فرا رفع کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، اگر این صدا مربوط به قسمتی از موتورسیکلت شماست، به این معنی که یک قسمت متحرک است که به بخش حرکت یا شتاب مرتبط است، باید آن را در اسرع وقت برطرف کنید.

اگر نمی توانید منبع صدای جیر جیر را پیدا کنید و به مرور زمان صدای آن بلندتر می شود، فوراً موتورسیکلت خود را به نزدیکترین مکانیکی ببرید. اگر این کار را نکنید، می تواند خطرناک باشد.

چگونه از ایجاد صدای جیرجیر موتور سیکلت جلوگیری کنیم؟

توجه به این نکته ضروری است که می توان از این صداهای جیر جیر جلوگیری کرد. قبل از هر بار سواری یا حداقل یک بار در ماه، موتور خود را به خوبی بررسی می کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورتان جیرجیر نمی کند.

ترمزها را می توان قبل از صدای جیر زدن مراقبت کرد. تعویض به موقع لنت ها و اطمینان از روانکاری پین های لغزنده، احتمال صدای جیر جیر از سیستم ترمز شما را از بین می برد.

اگر کمک فنرها را در زمان سررسید به‌ جای زمانی که منفجر می‌ شوند، تعویض کنید، می‌ توانید از صداهای تعلیق نیز جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که آنها نشت می کنند، سریع مشکل را برطرف کنید زیرا می توانند مشکلات بسیار بیشتری از صدای جیر جیر ایجاد کنند.

در مورد قطعات شل موتورسیکلت، یک بازرسی خوب در هنگام سرویس لازم است. موتورسیکلت را به خوبی تکان دهید، لوازم جانبی که ممکن است به آن متصل باشد را جابجا کنید و ببینید که همگی محکم هستند. آینه ها را سفت کنید و اگزوز را برای وجود باندهای امنیتی شل یا زنگ زده بررسی کنید.

نوع سواری به گونه‌ ای که احساس می‌ کنید نیز به جلوگیری از شل شدن یا جیرجیر شدن اجزا کمک می‌ کند. رانندگی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت در همه جا می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.  قطعات شل می شوند و ترمزها باید زودتر تعویض شوند و رفتن روی دست اندازها در این سرعت ها فقط با سرعت بسیار بیشتری به سیستم تعلیق آسیب می زند. ایمن رانندگی کنید و لذت ببرید! موتورسیکلت شما به خاطر آن از شما تشکر خواهد کرد!

سوال مرتبط

آیا صدای لنت های ترمز جدید موتورسیکلت طبیعی است؟ طبیعی است که لنت های ترمز جدید موتورسیکلت شما هنگام سواری یا توقف ساییده شوند و حتی صدا ایجاد کنند. صدای لنت‌ های ترمز جدید موتورسیکلت متفاوت است و حس آنها در هنگام سواری احتمالاً برای مدتی پس از نصب کمی متفاوت خواهد بود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *