علت خالی شدن باتری موتور سیکلت چیست؟

علت خالی شدن باتری موتور سیکلت

از زمانی که ایده موتور سیکلت مطرح شد، موتورسیکلت ها نوعی باتری داشتند. هرچه زمان می گذرد، باتری ها در نحوه نیرو دادن به موتورسیکلت کارآمدتر شده اند، اما این بدان معنا نیست که آنها بی عیب و نقص هستند. مشکلات مربوط به باتری کاملا خسته کننده است. زمانی که برای سواری بیرون می روید و متوجه می شوید که انرژی خود را از دست می دهید و یا وقتی به خانه می رسید کاملاً تخلیه می شود، ناامید کننده تر است. چرا باتری موتور سیکلت در هنگام رانندگی خالی می شود و علت خالی شدن باتری موتور سیکلت چست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باتری موتورسیکلت در حین رانندگی خالی می شود، از جمله اتصال ضعیف ترمینال باتری، ترمینال های باتری خورده، استاتور بد، یکسو کننده/رگولاتور نامناسب، تعداد زیاد افزونه های الکتریکی، باتری بسیار قدیمی و اگر موتورسیکلت جدیدتر، در صورت شل شدن کابل باتری، خاموش شدن خودکار رخ خواهد داد.

علائم خرابی باتری موتور سیکلت در حین رانندگی

هنگامی که موتورسیکلت شما در حال حرکت است، خاموش شدن هرگز نشانه خوبی نیست. ممکن است دلایل مختلفی برای چنین اتفاقی وجود داشته باشد، اما دلیل احتمالی آن به دلیل باتری است.

عملکرد باتری ساده است، اما برای اینکه بتواند به درستی کار کند، به قطعات دیگر متکی است. اولین دلیلی که ممکن است باتری موتورسیکلت در حین رانندگی تخلیه شود، می تواند به دلیل اتصال بد ترمینال باشد. پایانه های باتری دو میله فلزی کوچک هستند که از دو طرف در بالا بیرون می آیند.

خرابی اتصال ترمینال

وقتی یک موتورسیکلت اتصال ترمینال بدی دارد، به این معنی است که کابل باتری یا اتصال ضعیفی دارد یا اصلا وصل نیست. باتری در حین کار باید از طریق استاتور شارژ شود، اما اگر اتصال بدی وجود داشته باشد، باتری شما شارژ زیادی نخواهد داشت.

در همان خطوط، پایانه های خورده شده نیز ممکن است باعث تخلیه باتری در هنگام سواری شوند. ممکن است اسید باتری روی این پایانه‌ها ایجاد شود، به این معنی که یک مانع بین آنها و کابلی که به استاتور متصل می‌شود وجود دارد. این اتصال ضعیف باعث می شود که باتری در حین سواری شارژ کمی داشته باشد.

معیوب بودن استاتور

اگر به نظر می رسد پایانه ها اتصال خوبی دارند، علت خالی شدن باتری موتور سیکلت معیوب بودن استاتور است. استاتور در موتور سیکلت اساساً یک دینام است، فقط به شکل ساده تر.

نقش استاتور شارژ کردن باتری در حین روشن بودن موتورسیکلت است. هنگامی که استاتور خراب شده است، به این معنی است که باتری موتورسیکلت به تنهایی تمام می شود که به سرعت آن را تخلیه می کند. باتری‌ ها برای تغذیه موتور در حین کار ساخته نشده‌ اند، فقط برای راه‌ اندازی آن.

خرابی رگولاتور

رگولاتور/یکسو کننده موتورسیکلت بخشی از سیستم دینام است اما معمولا جدا از استاتور یافت می شود. باتری ها قادر به ذخیره جریان AC نیستند، بنابراین رگولاتور برق را به نوعی جریانی که باتری می تواند ذخیره کند تبدیل می کند. اگر رگولاتور خراب شده باشد، می تواند باعث تخلیه باتری موتورسیکلت در حین رانندگی شود.

وقتی رگولاتور کار خود را انجام ندهد، این می‌ تواند به این معنی باشد که قدرت را به ولتاژی که موتورسیکلت می‌ تواند ذخیره کند تبدیل نمی‌ کند که منجر به عدم دریافت انرژی باتری می‌ شود.

افزایش افزودنی های الکتریکی

افزودنی های الکتریکی اضافی نیز می تواند از دیگر علت خالی شدن باتری موتور سیکلت شود. چنین افزونه‌ هایی ممکن است شامل چراغ‌ های LED، شارژرهای تلفن و غیره باشند. ممکن است وقتی این نوع افزونه‌ ها روی موتورسیکلت نصب شده‌ اند، سیم‌ کشی اشتباه انجام شده باشد.

وقتی از اینها در حین سواری استفاده می‌ شود، از ولتاژ اضافی باتری استفاده می‌ کنند، مخصوصاً زمانی که اتصال زمین ضعیف باشد. از آنجایی که این باتری‌ ها آب زیادی از باتری می‌ گیرند، باتری در حین سواری خالی می‌ شود و ممکن است در تلاش برای راه‌ اندازی بعدی نتواند موتورسیکلت را روشن کند.

خالی شدن باتری در حین رانندگی نیز می تواند به دلیل باتری بد باشد. اگر باتری قدیمی یا منقضی شده باشد، این اتفاق بیشتر می‌ افتد. یک باتری معمولی موتورسیکلت باید تا ۴۸ ماه یا ۴ سال عمر کند. اما غیر معمول نیست که قبل از آن خراب شود. به تاریخ انقضای باتری خود نگاهی بیندازید. اگر نزدیک است، ممکن است زمان آن رسیده که یک باتری جدید تهیه کنید.

شل شدن کابل باتری

آخرین علت خالی شدن باتری موتور سیکلت در حین رانندگی بیشتر در مورد موتورسیکلت های جدیدتر صدق می کند. در صورت شل شدن کابل باتری، برخی از موتورسیکلت های جدید خاموش می شوند. این یک مکانیسم دفاعی است که به منظور جلوگیری از برخورد کابل با زمین و ایجاد جرقه طراحی شده است. این معمولاً منجر به خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت می شود.

نقش باتری در موتور سیکلت

نقش اصلی باتری در موتور سیکلت راه اندازی آن است. مگر اینکه افزونه های برقی اضافی داشته باشید، اساساً این تنها کاری است که باتری انجام می دهد. هنگامی که موتورسیکلت روشن می شود، استاتور کنترل را به دست می گیرد و همان چیزی است که به دوچرخه کمک می کند در حالی که ولتاژ باتری را برای راه اندازی موتورسیکلت استفاده می کرد، شارژ می کند.

ممکن است در حین رانندگی متوجه تخلیه باتری موتورسیکلت خود نشوید تا زمانی که برای سواری بعدی دوباره آن را روشن کنید. اما همانطور که قبلاً گفتیم، سایر مشکلات اساسی خود را از طریق تخلیه قابل توجه باتری در حین موتورسیکلت نشان می دهد.

نقش باتری ساده است، اما اگر درست کار نکند، ممکن است کل موتورسیکلت نتواند کار کند. درک نحوه عملکرد باتری و دانستن اینکه چه چیزی به آن متصل است می تواند به شما به عنوان سوارکار کمک کند تا بدانید در صورت مواجهه با این مشکل به کجا نگاه کنید.

راه تشخیص خراب بودن باتری موتور سیکلت

وقتی موتورسیکلت در حال حرکت است، چند نتیجه گیری بیشتر موتورسواران وجود دارد. و بیشتر اوقات این باتری است. چند علامت وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید تا بدانید که آیا واقعاً با مشکل تخلیه باتری در حین موتورسیکلت خود روبرو هستید یا خیر.

اولین و بارزترین علامت این است که موتورسیکلت شما قدرت خود را از دست می دهد و با گذشت زمان سست تر عمل می کند. حتی ممکن است موتور سیکلت در نقطه ای از بین برود.

هنگامی که می خواهید موتور را دوباره راه اندازی کنید، باتری در حال تخلیه از طریق صداهای کلیک خود را نشان می دهد. این صدای کلیک از موتورسیکلت می آید که می خواهد از باتری برق بگیرد اما ناموفق است.

آخرین و یکی از واضح‌ ترین راه‌ ها برای تشخیص اینکه آیا باتری موتورسیکلت شما در حین رانندگی تخلیه می‌ شود یا خیر این است که آیا می‌ توانید آن را با باتری به باتری کردن روشن کنید و بعد از آن عالی کار می‌ کند یا خیر. این لزوماً به این معنی نیست که باتری واقعی است، بنابراین مطمئن شوید که چک لیستی را که قبلاً بحث شد بررسی کنید تا ببینید مقصر واقعی چیست.

هنگام خالی شدن باتری موتورسیکلت چه باید کرد؟

یکی از آزاردهنده ترین کارهایی که یک موتورسیکلت می تواند برای ما سواران انجام دهد این است که ما را سرگردان بگذارد زیرا باتری کار نمی کند. اگر متوجه شدید که در حین رانندگی؛ باتری خاموش می شود، به خصوص اگر از خانه دور هستید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. ابتدا تمام اتصالات باتری را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز خوب است.

شما همچنین این امکان را دارید که از موتور سیکلت دیگر یا از یک ماشین باتری به باتری کنید. در صورت استارت زدن از خودرو، باید با احتیاط عمل کنید زیرا خطر خراب شدن باتری موتور سیکلت وجود دارد. کابل مثبت (قرمز) را به قطب مثبت باتری موتور سیکلت وصل کنید و کابل منفی (سیاه) را به قاب فلزی دوچرخه وصل کنید. سپس کابل مثبت را به قطب مثبت باتری خودرو و سپس کابل منفی را به قطب منفی وصل کنید.

ماشین را روشن نکنید. می‌توانید بدون استارت زدن خودرو، موتورسیکلت را روشن کنید، زیرا باتری آنقدر قوی است که ولتاژ کافی به موتور سیکلت ساطع کند.

در نهایت، می‌ توانید موتور سیکلت خود را راه‌ اندازی کنید، زیرا ممکن است قدرت باتری برای راه‌ اندازی آن را نداشته باشید. برای استارت زدن موتورسیکلت، باید آنقدر سریع بچرخد که فشرده سازی موتور سیکلت احتراق را شروع کند. موتور سیکلت را در دنده دوم قرار دهید، کلید را روشن کنید، اهرم کلاچ را بکشید، با سرعت صحیح بچرخید و سپس اهرم کلاچ را رها کنید تا موتور روشن شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *