علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما

علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما

یکی از بزرگترین دشمنان موتورسیکلت، هوای سرد است، به همین دلیل خرید موتورسیکلت در زمستان کاهش می یابد. زیرا با سرد شدن هوا، همه چیز در موتورسیکلت دشوارتر می شود. شروع آن دشوارتر است، ترمز آن دشوارتر است ، سوار شدن آن راحت نیست و از چند جهت می تواند ایمنی بسیار کمتری داشته باشد. امروز، ما به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا روشن شدن موتورسیکلت ها گاهی اوقات با کاهش هوا سخت می شود و علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما را بررسی کرده ایم.

علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما

یک موتور سیکلت ممکن است در سرما به دلیل کم بودن ظرفیت باتری روشن نشود زیرا باتری در دمای پایین عملکرد خوبی ندارند. ظرفیتی که باتری دارد هنگام انجماد هوای بیرون کمتر است.

روغن موتور عامل دیگری است زیرا هنگام سرد بودن باعث ضخیم تر شدن آن است و روغن ضخیم تر می تواند باعث سخت شدن موتور شود.

بنابراین، راه اندازی یک موتور سیکلت در سرما چگونه است؟ چرا باتری سرد کار را دشوارتر می کند؟ چگونه می توانم وقتی بیرون هوا سرد است موتورسیکلت خود را راحت تر روشن کنم؟ آیا استارت موتورسیکلت در سرما به آن آسیب می رساند؟ در این مقاله تمام این نکات مختلف را بررسی خواهیم کرد.

چرا موتور سیکلت در سرما روشن نمیشود؟

همانطور که اشاره شد، مهمترین دلاییل روشن نشدن موتورسیکلت در زمستان این است که باتری شارژ کافی ندارد و یا روغن بیش از حد ضخیم است. اما این واقعاً به چه معناست؟ چرا روغن در هنگام سرمای هوا ضخیم است و چرا باتری باید در شرایط آب و هوایی کاملاً مناسب باشد؟

بیایید ابتدا باتری را بررسی کنیم. همانطور که همه ما می دانیم، باتری های موجود در موتورسیکلت ها به طور کلی همه ۱۲ ولت هستند. حتی اگر باتری ۱۲ ولت است، باید بدانیم که یک باتری کاملاً شارژ در واقع بالاتر از آن است. اگر بخواهید آن را اندازه گیری کنید ، متوجه می شوید که معمولاً حدود ۱۲.۶ ولت است.

علاوه بر این، هنگامی که موتور در حال کار است، دینام معمولاً باتری را در مقدار بسیار بیشتری شارژ می کند، معمولاً نزدیک به ۱۴، اما این روش اندازه گیری باتری نیست.

اندازه گیری ولت روی باتری چه ارتباطی با توانایی راه اندازی موتور دارد؟ شاید نه آنقدر که ممکن است فکر کنید. به طور کلی دو اندازه گیری برای باتری انجام می شود، ولتاژها، همانطور که گفتم، و آمپرهای میل لنگ یا CCA. هر دو این مقدار باتری هنگام بررسی توانایی راه اندازی موتور مهم هستند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت را مطالعه کنید.

علت روشن نشدن موتورسیکلت در سرما

نقش باتری در روشن کردن موتور

آمپرهای خنک کننده باتری چیزی هستند که در واقع توانایی باتری را برای شروع موتور تعیین می کنند. این مقدار چیست، میزان جریانی است که باتری قادر به تولید آن است. بنابراین، تفاوت بین ولت و آمپر چیست؟ ولتاژ باتری به نوعی مانند آب شلنگ است، اما آمپرها مانند اندازه شلنگ هستند.

اگر اندازه شلنگ را کاهش دهید، می توانید سرعت آب را بالا ببرید و سریعتر حرکت کنید. بنابراین، اگر در مقایسه با راه اندازی موتور سیکلت به این موضوع نگاه کنیم، باید اطمینان حاصل کنیم که ابتدا “آب کافی در مخزن” وجود دارد. بدون “آب” کافی، نمی توانیم “سطل را پر کنیم”. دومین چیزی که باید اطمینان حاصل کنیم این است که “آب” قادر است با سرعت بالا از “شلنگ” خارج شود.

وقتی هوای بیرون افت می کند، CCA باتری تحت تأثیر قرار می گیرد. معمولاً باتری ها به مقدار مشخصی از CCA درجه بندی می شوند ، اما اگر دمای هوای خارج به اندازه کافی پایین باشد یا شاید باتری قدیمی باشد ، حتی یک باتری کاملاً شارژ شده نمی تواند موتور را روشن کند.

نقش روغن در روشن کردن موتور

درست مثل باتری ها، روغن نیز تحت تأثیر دمای هوا قرار می گیرد. روغن به وزن خاصی درجه بندی می شود. اگر تابحال روغن اتومبیل یا موتور خود را تعویض کرده باشید، می دانید که روغن با درجه حرارت و وزن اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، ممکن است یک 0W-30 یا ۵W-20 را مشاهده کنید. بدون توجه به معنای همه اینها، باید درک کرد که با وجود تمام تولیدکنندگان، ممکن است وزن مختلفی از روغن داشته باشید.

وزن روغن به یک کیلوگرم یا پوند اشاره نمی کند، اما وزن یک روغن به ضخامت روغن در یک درجه حرارت خاص اشاره دارد. با گرم شدن روغن، نازک می شود، اما با خنک شدن ضخیم تر می شود.

اگر روغن موجود در موتور ضخیم شود که ناشی از دمای کمتر است، ممکن است راه اندازی موتور موتورسیکلت برای شما مشکل باشد. روغن غلیظ باعث ایجاد مقاومت در پیستون ها می شود که در عوض باعث می شود موتور را روشن کند.

نحوه راه اندازی موتور سیکلت در دمای سرد

ابتدا اطمینان حاصل کنید که عمر باتری شما کافی است. دمای سرد برای باتری هایی که خراب شده اند، بد است و اگر کمتر از شارژ کامل باشد احتمالاً مشکل ساز خواهند شد. برای تشخیص ولتاژ و اطمینان از داشتن حداقل ۱۲.۲ ولت می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. در غیر این صورت، باید آن را شارژ کنید.

گرم شدن موتور این مشکل را به میزان قابل توجهی حل میکند، بنابراین اگر چنین موتورهایی دارید ، یک بخاری فضایی را کنار موتور قرار دهید (در فاصله ایمن) و بگذارید چند دقیقه روی موتور بخورد.

چگونه می توان از مشکلات روشن نشدن موتور در سرما جلوگیری کرد؟

اگر همیشه موتور سوار می شوید و قبلاً یکی دو زمستان را پشت سر گذاشته باشید، می دانید که سوار شدن در زمستان / هوای سرد بیش از هر زمان دیگر نیاز به تلاش دارد. یکی از دلایل سختی آن این است که برای اطمینان از اینکه موتور سیکلت آماده سوار شدن است، کمی کار آماده سازی طول می کشد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه موتور سیکلت شما به راحتی در سرما شروع به کار می کند، نگه داشتن آن در فضای بسته است و منظور از این کار یک گاراژ یا هر محل سرپوشیده است که می تواند آن را از باد و یا عوامل دیگری دور نگه دارد. دمای موتور را پایین بیاورید.

علاوه بر این، می توانید یک بخاری فضایی نیز در محل نصب کنید. این کار زیاد طول نمی کشد، اما استفاده از یک بخاری کوچک در نزدیکی موتورسیکلت در حالی که در یک گاراژ است، برای گرم نگه داشتن آن و راه اندازی آسان آن تنها چیزی است که کمک می کند.

اما اگر محوطه داخلی برای قرار دادن آن ندارید چه می کنید؟ اگر در آپارتمان یا جایی زندگی می کنید که پارکینگ داخلی ندارد، برای حفظ گرما در موتورسیکلت در فضای باز می توانید از روکش استفاده کنید. روکش حتماً دارای پوشش ضد آب و هوا باشد زیرا این امر می تواند اثر باد و باران یا برف را روی موتور و باتری کاهش دهد. علاوه بر این، می توانید از پتوی گرم کننده استفاده کنید تا دیگر نگران استفاده از سیم برق در بخاری نباشید.

آیا روشن کردن موتورسیکلت در سرما بد است؟

به طور کلی، بد نیست موتور سیکلت شما در سرما شروع به کار کند اگرچه چند مورد استثنا نیز وجود دارد. یکی، اگر موتور خود را به درستی حمایت نکنید، شروع آن در سرما ممکن است باعث خرابی زود هنگام باتری شود. همانطور که اشاره کردم، CCA ها مهم هستند و وقتی باتری خارج از تنظیم بهینه دما استفاده شود، ممکن است زودتر فرسوده شود و از کار بیفتد.

سناریوی احتمالی دیگر که باید مراقب آن بود این است که اگر روغن بیش از حد ضخیم باشد، باعث ساییدگی غیرطبیعی مواردی مانند حلقه های پیستون و پمپ روغن می شود. اما به طور کلی، این مورد نگران کننده نیست زیرا به ندرت اتفاق می افتد.

سواری در هوای سرد تا زمانی که اقدامات احتیاطی مناسبی را انجام دهید می تواند به همان اندازه تجربه سواری در هوای گرم لذت بخش باشد. مطمئن شوید که روش خوبی برای حفظ گرمای موتور خود پیدا کرده اید.

persianmotorcycle
دیدگاه کاربران
۴ دیدگاه
  • سعید رحمتی ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۶:۳۰ ب٫ظ

    سلام موتور بنده ۱۲۵ انژکتوری است نزدیک دو هفته ای هست که با سرد شدن هوا اصلا روشن نمیشود دو سه تا استارت سفت میخورد و کلا دچار قفل شدن قطعات میل لنگ و … میشود و اصلا نمیخواد که روشن بشه مجبور میشم که باتری ماشینم رو به آن باتری ، باتری کنم چون آمپر باتری ماشین بالاست دچار کمبود برق نمیشود اون وقت روشن میشه.
    حالا که مطالب شما را خواندم احتمالا روغنش برای زمستان مناسب نیست و همین سفت شدن روغن در هوای سرد منطقه ملارد باعث این مشکل میشود فردا انشالله یه روغن شل تر براش میگیرم انشالله که مسئله حل بشه ولی نمیدونم که چه روغنی باشه که هم موتور در فضای باز و منطقه ملارد راحت روشن بشه هم اینکه در اثر کارکرد موتور مشکلی برای قطعات داخلی انجین بوجود نیاد لطفا مرا راهنمایی کنید اگه به آدرس ایمیل من پیام بدهید ممنون میشم موفق باشید ارادتمند سعید رحمتی از ملارد

    • پرشین سیکلت ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰ ب٫ظ

      سلام، ممنونم ما سعی داریم به شهروندان کمک کنیم حتی با کوچکترین مطلب اما شما برای این که به مشکل بر نخورید بهتر است با کارشناسان ما در این خصوص و سایر اطلاعات مفید که تخصص دارند در ارتباط باشید، بنابراین با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

  • اکبر قلیزاده ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۵:۱۲ ب٫ظ

    سلام و عرض ادب و احترام
    ممنون از درج مقاله ، اینجانب همیشه این سئوال برایم هست که وقتی به باطری در هوای سرد یه باطری با آمپر بالا متصل می کنیم و روشن می‌شود ، حال یه آدابتور برای موتور سیکلت۱۲ولت۷امپر محبت کنید ، تادر سرما ، همچون باطری کمکی موتور را روشن کند ، ممنون میشم
    قلی‌زاده ، ۰۹۱۲۵۱۳۲۰۵۴

    • پرشین سیکلت ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۸:۲۶ ق٫ظ

      سلام، برای کسب اطلاعات مفید و کاربردی می توانید با شماره های که در سایت درج شده است با کارشناسان ما در تماس باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *