علت روشن نشدن موتور بعد از شستن یا زیر باران ماندن

علت روشن نشدن موتور بعد از شستن

موتورسیکلت ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر آب و هوا بسیار مقاوم باشند. این امر به ویژه در مورد موتورهای مدرنی که دارای تجهیزات الکترونیکی حساس به آب وهوا صادق است. با این حال، علیرغم مقررات زیادی که برای دفاع در برابر آب و هوا طراحی شده است، قطعات همیشه مستعد ساییدگی و پارگی هستند. حال چرا موتورسیکلت پس از شستن و یا زیر باران ماندن روشن نمی شود؟ علت روشن نشدن موتور بعد از شستن و یا رها شدن در باران، این است که آب وارد کاربراتورها می شود و باعث می شود گاز کم شود که قابل احتراق نیست. آب همچنین زمانی که به اجزای الکتریکی ضروری مانند سیستم جرقه زنی وارد می شود، می تواند باعث اتصال کوتاه شود.

باران و سایر اشکال بارندگی می‌توانند به غیر از یک صندلی خیس باعث ایجاد برخی مشکلات غیرمنتظره شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عناصر می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.

علت روشن نشدن موتورسیکلت بعد از شستن

اگر موتورسیکلت خود را کنار گذاشته اید و باران باریده است و اکنون روشن نمی شود، احتمالاً مربوط به کربوهیدرات یا برق است زیرا آب بیشتر بر این اجزا تأثیر می گذارد.

وجود آب در کاربراتور

اولین چیزی که باید هنگام راه اندازی موتورسیکلت خود پس از طوفان باران به آن توجه کنید این است که آیا آب وارد کاربراتور شما شده است. اگر به جای جعبه هوا، فیلترهای غلاف داشته باشید، این احتمال بیشتری دارد.

اگر آب وارد کربوهیدرات ها شود، مخلوط هوا و سوخت را قطع می کند و با گاز مخلوط می شود. گاز آب شده قادر به احتراق و راه اندازی موتور سیکلت نیست. بهترین راه برای مبارزه با این موضوع، تمیز کردن کاسه در انتهای کربوهیدرات ها و تمیز کردن فیلتر هواست. این باید بیشتر آب مشکل ساز را از سیستم خارج کند.

ایراد در سیستم جرقه زنی

اگر می‌دانید که آب وارد کربوهیدرات‌ها نشده است یا موتورسیکلت شما هنوز روشن نمی‌شود، یکی دیگر از مقصران احتمالی برای روشن نشدن موتور، وجود آب در سیستم جرقه‌ زنی است. دو مکان که باعث ایجاد مشکل می شوند، سیم پیچ ها و/یا سوئیچ هستند. اگر آب وارد کویل پیکاپ یا مگنتو شده باشد، خوردگی باعث کوتاه شدن سیم‌ پیچ‌ های سیم‌ پیچ می‌ شود. این باعث می شود که هیچ جرقه ای وجود نداشته باشد و کار موتور سیکلت را بسیار دشوار کند. اگر یک سیم پیچ به هر دلیلی کوتاه شد، باید تعویض شود.

سوئیچ احتراق دارای کنتاکت های الکتریکی کوچکی است که موقعیت های خاموش، روشن و استارت و همچنین موقعیت لوازم جانبی را در صورت مجهز بودن سیگنال می دهد. اگر سوئیچ احتراق بالا باشد، احتمالاً راه اندازی دوچرخه غیرممکن خواهد بود زیرا مدار جرقه زنی قطع می شود.

اگرچه این مسائل ممکن است رایج نباشند، درک مشکل بالقوه مهم است. موتورسیکلت خود را تا آنجا که ممکن است خشک نگه دارید و قبل از اینکه شما را سرگردان کنند، زودتر مشکل را برطرف کنید. مقداری WD-40 را برای اسپری کردن مناطق مشکل دار در دسترس داشته باشید.

آیا خیس شدن موتور سیکلت بد است؟

جدای از ناراحتی برای نشستن، گذاشتن باران روی دوچرخه یا خیس شدن آن تأثیر چشمگیری بر وضعیت آن نخواهد داشت. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض باران و آب و هوا، به طور کلی، اجازه می دهد تا برخی از آسیب ها رخ دهد.

یکی از مشکلات رایج رطوبت بیش از حد، اکسیداسیون است که به عنوان زنگ زدگی شناخته می شود. بیشتر فلزات مورد استفاده در موتورسیکلت‌ ها نسبت به اکسیژن واکنش نشان می‌دهند، اما فلز معمولاً برای مقاومت در برابر این واکنش پوشانده یا درمان می‌شود. به عنوان مثال می توان به کروم، رنگ، روغن کاری و غیره اشاره کرد. درمان فلز برای محافظت از آن به خوبی عمل می کند، اما مستعد خراش یا بریدگی است. هنگامی که این اتفاق می افتد، فلز زیر در معرض اکسیژن قرار می گیرد.

اگر تعمیر نشود، اکسیداسیون از تراشه یا خراش شروع می شود و زیر رنگ یا کروم گسترش می یابد. گاهی اوقات به این زنگ زدگی نیز گفته می شود. بسته به میزان لکه زنگ زدگی، ممکن است تعمیر جدی انجام شود.

برخی از قطعاتی که مستعد آسیب هستند عبارتند از:

رینگ چرخ ها، قاب، سر اگزوز، ضربه ها و فنرها، گلگیرها، دسته فرمان و غیره. به طور کلی، قطعاتی که نزدیک به زمین هستند در معرض بیشترین خطر آسیب قرار دارند. با این حال، اینها معمولاً قوی‌تر ساخته می‌شوند تا دوام بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از اجزای در معرض زنگ زدگی زنجیر است. از آنجایی که زنجیر حرکت زیادی می بیند، نگه داشتن پوشش فلزی برهنه دشوار است. اصطکاک حلقه ها در برابر یکدیگر و اصطکاک چرخ دنده ها در برابر زنجیر هر گونه درمان را از بین می برد. زنجیر همچنین نزدیک به زمین است که در آن آب و کثیفی جاده به آن پاشیده می شود. غیر معمول نیست که زنجیر حتی در صورت مراقبت از آن زنگ زده باشد.

با توجه به تمام آسیب هایی که می تواند در اثر اکسیداسیون رخ دهد، مهم است که به یاد داشته باشید که سازندگان موتورها را به گونه ای طراحی می کنند که در برابر آب و هوا مقاوم باشند. کار رنگ معمولاً بادوام است و سایر فلزات به راحتی زنگ نمی‌ زنند. خطر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و محافظت ناکافی است.

تاثیر اکسیداسیون بر موتور

اکسیداسیون همچنین می تواند بر روی مکانیک موتور سیکلت تأثیر بگذارد. اگر آب از طریق کاربراتور وارد شود و به موتور مکیده شود، روغن آب می‌شود و کارایی آن کمتر می‌شود و موتورسیکلت شما در معرض خطر روغن‌کاری نامناسب قرار می‌گیرد. در کنار آن، زنگ زدگی می تواند رخ دهد و پایداری آن قطعات را به خطر بیندازد.

تهدید دیگری که باران ایجاد می کند برای هر وسیله الکترونیکی موتورسیکلت شماست. این می تواند شامل هر سنج یا نمایشگر الکترونیکی، مانند سرعت سنج، و همچنین بلندگوها یا سایر وسایل الکترونیکی باشد. آب با ایجاد اکسیداسیون روی اتصالات و مدارهای الکتریکی کوچک به این اجزا آسیب می رساند. از آنجایی که اینها از چنین مقدار کمی الکتریسیته استفاده می کنند، هرگونه اکسیداسیون مقاومت بیش از حد در مدار ایجاد می کند. این تعمیرات اغلب ممکن است گران قیمت باشد.

مربوط به مسائل الکترونیکی، مسائل الکتریکی مشابه سیستم جرقه زنی است. چراغ ها به خوردگی نیز حساس هستند که معمولاً باعث مقاومت بیش از حد و سوختن چراغ ها یا پاره شدن فیوزها می شود. مقاله دیگر ما را در اینجا ببینید تا در مورد اتفاقاتی که ممکن است هنگام خیس شدن موتورسیکلت رخ دهد بیشتر بدانید.

حل مشکل روشن نشدن موتور سیکلت بعد از باران

اگر موتورسیکلت شما پس از باران خردن و یا شستشو روشن نمی شود، احتمالاً خیس شده است. با این حال، خشک کردن آن می تواند نسبتاً ساده باشد. خشک شدن آن در هوا بد نیست، اما اگر نگران مراقبت خوب از آن هستید، روش های دیگری نیز وجود دارد.

خشک شدن در هوا امکان ایجاد واترمارک را ایجاد می کند. اینها به دلیل خروج آب از مواد معدنی روی سطوح به هنگام تبخیر آب ایجاد می شوند. این باعث آسیب نمی شود، اما بد به نظر می رسد و می توان با استفاده از روش های دیگر خشک کردن از آن جلوگیری کرد.

راه حل:

اولین راه برای خشک کردن موتور، استفاده از حوله است. این می تواند پس از یک باران ملایم موثر باشد. به سادگی چند حوله خشک که برایتان مهم نیست کمی کثیف شود بردارید و شروع به پاک کردن آب کنید. شما می خواهید چندین حوله در دسترس داشته باشید تا تمام آب را دریافت کنید.

نقطه ضعف این روش این است که حوله ها ۱۰۰% جاذب نیستند. هنگامی که اشباع شود، حتی اگر آن را فشار دهید، بی اثر می شود. داشتن چندین حوله خشک کمک می کند، اما داشتن لوازم اضافی می تواند کمی دردسرساز باشد.

اگر به دنبال چیزی شدیدتر هستید، استفاده از هوای فشرده راه خوبی است. هوای پرفشار نه تنها آب را به صورت فیزیکی حرکت می دهد، بلکه باعث تبخیر آن نیز می شود. این یک روش خشک کردن موثر را ایجاد می کند.

مشابه استفاده از هوای فشرده، استفاده از دمنده است. ابزاری مانند دمنده برگ یا چیزی مشابه آب را از روی هر سطحی هل می دهد. هر نوع هوای پرفشار نیز برای خروج آب وارد مکان‌های صعب العبور می‌شود.

چگونه از آسیب باران جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب ناشی از باران این است که موتور خود را در صورت عدم استفاده بپوشانید. پارک کردن موتور در گاراژ بهترین محافظت را فراهم می کند. در آنجا نه تنها خشک می ماند بلکه کمی گرمتر از دمای محیط می شود. این می تواند به راه اندازی آن در صبح ها کمک کند.

گزینه دیگر این است که در زیر یک تکیه پارک کنید. اینها سازه هایی با سقف هستند اما دیوارهای اطراف کمی دارند، به این معنی که کاملاً محصور نیست. این نوع پناهگاه ها بسته به تعداد دیوارها در برابر باران و مقداری باد محافظت می کنند، اما در برابر دما محافظت نمی کنند.

با این حال، گاراژها همیشه در دسترس نیستند. اگر می خواهید محافظت بیشتری در برابر باران داشته باشید، ایده خوبی است که برای آن پوششی تهیه کنید. روکش ها را می توان به صورت آنلاین یا در فروشگاه های لوازم موتورسیکلت خریداری کرد. برخی از آن‌ها برای تناسب با مدل‌ های خاص طراحی شده‌اند، در حالی که پوشش‌های دیگر جهانی‌تر هستند.

هنگام انتخاب روکش، ارزش آن را دارد که کمی بیشتر روی مواد بادوام و ضد آب خرج کنید. مواد ارزان‌ تر پاره می‌شوند و باعث  بی‌ فایده شدن پوشش می‌شوند. همیشه پوشش را در جایی قرار دهید که محافظت شده و در دسترس باشد.

نتیجه گیری

موتورسیکلت ها معمولا در برابر باران مقاوم هستند، اما این به معنای ضد باران نیست. مراقب وسیله نقلیه خود باشید تا آب هیچ گونه خوردگی روی قطعات، به خصوص در اطراف کاربراتور، سیستم جرقه زنی و هر وسیله الکترونیکی ایجاد نکند. اگر گاراژ ندارید که آن را در شرایط جوی نگهداری کنید، یک پوشش خوب برای موتور خود تهیه کنید. اگر موتورتان خیس شد، آن را با حوله یا مقداری هوای تحت فشار خشک کنید تا از خوردگی جلوگیری شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *