علت پاره شدن سیم کلاچ موتور سیکلت _ نحوه تعویض کلاچ موتور

علت پاره شدن سیم کلاچ موتور سیکلت

کلاچ موتور سیکلت به تعویض دنده های نرم کمک می کند و به وسیله آن می توانید با خیال راحت سرعت خود را بالا ببرید. در حالی که آنها عمدتاً در ایمن نگه داشتن ما نقش موثری دارند، اما همچنان در معرض اشتباهات و خطاهای مکانیکی قرار دارند. اگر کابل کلاچ شما مدام پاره می شود، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد. در این مقاله می خواهید به علت پاره شدن سیم کلاچ موتور سیکلت بپردازیم. با پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت اقساطی همراه باشید.

چرا سیم کلاچ موتورسیکلت مدام پاره می شود؟ سیم کلاچ موتورسیکلت شما احتمالا خیلی کوتاه شده است و به دلیل اینکه به قسمت دیگری از موتور سیکلت ساییده می شود، ضعیف شده و به راحتی پاره می شود. یک سیم کلاچ جدید ممکن است ضروری باشد. در حالی که این مشکل رایج‌ ترین علت پاره شدن سیم کلاچ موتور سیکلت است، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث پاره شدن آن می‌شود. در ادامه ما به این نکات اشاره خواهیم کرد.

چرا سیم کلاچ موتور سیکلت پاره میشود؟

موتورسیکلت ها یکی از معدود وسایل نقلیه موتوری هستند که بخش های زیادی از عملکرد مکانیکی آن ها در برابر عناصر باز است. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، آب و خاک، دنیایی از احتمالات را برای خرابی های مکانیکی باز می کند.

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود سیم کلاچ شما پاره شود، عدم تعمیر و نگهداری است. این کابل ها از فلز ساخته شده اند و به مرور زمان ممکن است به دلیل عواملی که در معرض آن قرار می گیرند خراب شوند. برای اطمینان از دوام سیم کلاچ؛ روغن کاری لازم است.

یکی دیگر از دلایل پاره شده سیم کلاچ این است که خیلی کوتاه شده است. گاهی اوقات یک قطعه؛ اشتباهی ساخته می شود و ما ناآگاهانه آن را روی موتور خود نصب می کنیم که بیش از چند هزار کیلومتر دوام نمی آورد. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که ما آن را خیلی محکم تنظیم کرده ایم و باعث فشار مداوم بر روی سیم کلاچ شده است.

سیم کلاچ شما ممکن است روی قسمت دیگری از موتور سیکلت شما نیز ساییده شود. این باعث اصطکاک می شود و بسته به جایی که در حال مالش است، در معرض دمای بالای حرارت قرار می گیرد. مالش مداوم باعث ساییدگی و در نهایت پاره شدن سیم کلاچ می شود.

همچنین ممکن است سیم کلاچ از آخرین باری که تعویض شده است به درستی هدایت نشده باشد. بسیاری از علاقه مندان به موتور سیکلت در صورت نیاز موتور خود را بازدید کنند. گاهی اوقات فراموش می شود سیم به درستی عبور داده شود و همانطور که در بالا ذکر شد می تواند باعث ساییدگی شود.

اگر همه این موارد را بررسی کرده اید و هیچکدام از این دلایل نیست، ممکن است زمان خرید کلاچ جدید فرا رسیده باشد. کلاچ موتور از چند قسمت مختلف تشکیل شده است. صفحه فشار همان چیزی است که توسط سیم کلاچ کنترل می شود. اگر صفحه فشار خراب شود می تواند مقاومت زیادی در سیم ایجاد کند و باعث کشیده شدن و پاره شدن سریع آن شود. اگر این مشکل را دارید، بهتر است با یک مکانیک موتورسیکلت مشورت کنید.

چگونه سیم کلاچ موتور سیکلت را عوض کنیم؟

چند راه مختلف برای تعمیر سیم کلاچ پاره شده وجود دارد. اولین و موثرترین راه تعویض کل سیم است. این تضمین می کند که قطعاتی که دارید جدید هستند و برای مدتی نیازی به سرویس ندارند.

سیم کلاچ فعلی خود را تا زمانی که برای تعویض آن آماده نشده اید، خارج نکنید. قبل از برداشتن و تعویض آن، از مسیر سیم کلاچ فعلی یادداشت برداری کنید و تعداد زیادی عکس و فیلم بگیرید. . همیشه مسیر تعویض سیم کلاچ خود را در دفترچه راهنمای مالک خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که قبلاً اشتباه نصب نشده است.

سپس سیم کلاچ خود را از اهرم کلاچ جدا کنید. در این مرحله، اگر تشخیص اینکه سیم کلاچ شما به کجا کشیده شده است دشوار است، می توانید از نوار چسب برای پیچیدن سیم جدید خود به سیم قدیمی استفاده کنید. این به شما امکان می دهد سیم قدیمی خود را بیرون بکشید و سیم جدید آن را دنبال می کند و درست مانند سیم قدیمی مسیریابی می شود.

پس از کشیدن سیم جدید، کسیم قدیمی خود را از براکت به سمت پایین توسط گیربکس جدا کنید. نوار را بردارید و سیم جدید خود را از طریق گیربکس به براکت وصل کنید. سپس آن را به اهرم کلاچ وصل کنید. مطمئن شوید که همه چیز محکم است.

کیت هایی برای خرید وجود دارد که به شما امکان می دهد از سیم کلاچ پاره شده به طور موقت استفاده کنید. این کیت ها با دستورالعمل هایی در مورد نحوه تعمیر سیم کلاچ ارائه می شوند. اگر با موتور سیکلت خود به یک سفر طولانی می‌ روید، بهتر است یکی از این کیت‌ ها را به همراه داشته باشید تا در بین راه نمانید.

در حالی که این ممکن است یک گزینه ارزان تر باشد، اما یک راه حل موقت است. اگر سیم کلاچ را تعویض نکنید، خیلی زود در راه خواهید ماند. تعویض کل سیم کلاچ ارزان است و انجام آن همانطور که قبلاً بیان کردیم دشوار نیست.

هنگامی که سیم کلاچ موتورسیکلت خود را تعویض یا تعمیر کردید، اهرم کلاچ را بکشید تا عملکرد صحیح را بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد سیم کلاچ خود را تنظیم کنید تا بتواند به درستی کار کند. این روش را می توان در کتابچه راهنمای مالک شما یافت. اگر اینطور نیست، با چند فیلم آنلاین یا یک تکنسین موتورسیکلت مشورت کنید تا مطمئن شوید که این کار به درستی مخصوص موتور سیکلت شما انجام شده است.

نحوه نگهداری از سیم کلاچ موتور سیکلت

بهترین راه برای نگهداری سیم کلاچ، بازرسی مکرر آن است. شما می خواهید همزمان با انجام تغییرات معمول روغن، آن را روغن کاری کنید.

زمانی که به درستی از سیم کلاچ مراقبت شود باید کیلومترها دوام بیاورد. اگر متوجه شدید سیم کشیده شده و نیاز به تنظیم دارد، لزوماً چیز بدی نیست. فقط بدانید که عمر سیم کلاچ شما به زودی به پایان می رسد.

اگر گهگاه (یا حتی به طور منظم) در باران یا برف سوار می شوید، به سیم کلاچ و وضعیت آن توجه ویژه ای داشته باشید. از آنجایی که آنها از فلز ساخته شده اند، زمانی که دائماً در معرض عناصر قرار می گیرند، مستعد زنگ زدگی هستند. اگر موتورسیکلت خود را در بیرون پارک یا نگهداری کنید، این نیز قابل اجراست. روغن کاری اضافی می تواند به این امر کمک کند. اگر متوجه زنگ زدگی شدید، باید آن را تعویض کنید.

هر موتورسیکلت روشی مشابه برای روانکاری سیم کلاچ خواهد داشت. بهتر است هنگام انجام این سرویس از راهنمای مالک خود پیروی کنید و از روان کننده ای که آنها توصیه می کنند استفاده کنید. این باعث می شود که سیم تا حد ممکن دوام بیاورد.

گاهی اوقات سیم ممکن است پاره شود حتی اگر زمانی که قرار است آن را سرویس کنیم. اگر در حین سواری خراب شد می‌توان به سواری ادامه داد، اما به محض رسیدن به خانه باید به آن رسیدگی شود.

چگونه با سیم کلاچ پاره شده سواری کنیم؟

کلاچ موتور مسئول جدا کردن موتور از گیربکس در هنگام تعویض دنده و هنگام توقف است. هنگامی که سیم کلاچ شما پاره می شود، کنترل موتورسیکلت خود را مانند حالت عادی از دست خواهید داد.

توصیه نمی شود که طولانی مدت موتور سیکلت خود را به این شکل برانید. اگر این کار را انجام دهید، می تواند باعث خرابی زودرس کلاچ و آسیب گیربکس شود. این روش فقط باید در مواقع اضطراری استفاده شود. مطمئن شوید که موتورسیکلت خود را به خوبی نگهداری می کنید تا از عمر طولانی سیم کلاچ اطمینان حاصل کنید.

در حالی که یادگیری نحوه رانندگی موتورسیکلت بدون سیم کلاچ به تجربه نیاز دارد، اما انجام آن بسیار ساده است. ابتدا مطمئن شوید که موتور در حالت خلاص است. هنگامی که در حال راندن هستید، دور موتور را پایین نگه دارید تا مطمئن شوید که می توانید دنده ها را با خیال راحت تعویض کنید. هنگام تعویض دنده مطمئن شوید که دریچه گاز را رها کرده‌ اید.

هنگام کاهش سرعت، باید دنده را پایین بیاورید. هنگام کاهش دنده، سرعت را تا حدی که دنده بعدی مناسب است کم کنید. به عنوان مثال، هنگام کاهش دنده از ۳ به ۲، مطمئن شوید که سرعت شما کمتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت است. اگر سرعتتان را کم نمی‌ کنید، از تنظیم دور و دنده پایین‌ تر خودداری کنید. در اینصورت ممکن است کنترل موتور خود را از دست بدهید.

به یاد داشته باشید، اگر اخیراً خرید موتور سیکلت دست دوم داشته اید، آن را برای هر گونه خرابی احتمالی بررسی کنید. فقط به این دلیل که امروز به خوبی کار می کند و رانندگی می کند، تضمین نمی کند که فردا هم همینطور باشد. حتی اگر موتور شما نو است، قبل از یک سواری طولانی، سیم کلاچ خود را بازرسی کنید. این می تواند شما را از سردردهای زیادی نجات دهد. همراه داشتن کیت تعمیر کلاچ نیز در مواقع اضطراری کمک خواهد کرد. ایمن سوار شوید، از آن لذت ببرید، و به گشت و گذار ادامه دهید!

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *