۱۲ نکته در مورد موتور سواری در زمستان

موتور سواری در زمستان

بر کسی پوشیده نیست که موتور سواری در زمستان یک بازی کاملاً متفاوت است. موتور سواری در فصل سرما به آمادگی و احتیاط بسیار بیشتری در مقایسه با سواری در ماه های گرمتر نیاز دارد. ما در پرشین سیکلت مرجع خرید موتور سیکلت اقساطی لیست مفید از نکاتی را برای موتورسوارانی که در زمستان موتورسیکلت خود را سوار می شوند، تهیه کرده ایم.

نکات مهم موتورسواری در زمستان که باید توجه کرد

مراقب سلامتی خود باشید: لباس مناسب بپوشید

پیشنهاد برای پوشیدن لباس مناسب در طول موتورسیکلت سواری زمستانی یک امر بدیهی است. داشتن تجهیزات مناسب پس از خرید موتور سیکلت نه تنها برای ایمنی شما ضروری است، بلکه برای سلامتی شما نیز مهم است. اکثر افراد فکر می‌ کنند خیلی سخت‌ تر از آنچه به نظر می رسند، هستند و یک ژاکت نازک و سبک در هوای ۳۰ درجه فارنهایت کافی است. حقیقت این است که افرادی که در زمستان موتورسیکلت خود را سوار می‌شوند، به شدت در معرض هیپوترمی (سرمازدگی) هستند. بر اساس CDC، حدود ۱۳۰۰ مرگ در سال در ایالات متحده به دلیل هیپوترمی رخ می دهد.

میانگین دمای بدن یک فرد بالغ حدود ۹۸ درجه فارنهایت است. هیپوترمی زمانی اتفاق می افتد که دمای مرکزی بدن به زیر ۹۵ درجه برسد. این تنها سه درجه پایین‌تر از دمای هسته شماست، بنابراین رسیدن به آن مقدار زیادی طول نمی‌ کشد.

به همین دلیل توصیه می شود چندین لایه زیر کت خود بپوشید. شلوار و ژاکت مقاوم در برابر باد را روی شلوار و ژاکت معمولی خود بپوشید. هنگام سواری در زمستان از پوشیدن لباس کوتاهی نکنید.

از لاستیک های زمستانی استفاده کنید

هر قسمت از موتورسیکلت مهم است، اما احتمالاً مهمترین جزء موتورسیکلت در طول زمستان لاستیک است. لاستیک چیزی است که شما را به اطراف می برد و چیزی است که بین شما و جاده قرار دارد.

باور کنید یا نه، در واقع تفاوت زیادی بین لاستیک های تابستانی و زمستانی، حتی برای موتور سیکلت ها وجود دارد. این شامل تفاوت در ترکیبات بین این دو نیز می شود. لاستیک های زمستانی برای کمک به کشش و مبارزه با برف و یخ احتمالی به آج ناهموارتری نیاز دارند. چیزی به نام لاستیک زمستانی موتور سیکلت وجود دارد و اگر می خواهید در زمستان سوار شوید، باید آنها را تهیه کنید.

همچنین می توان از زنجیر موتورسیکلت ها (آنهایی که به طور خاص برای لاستیک های موتور سیکلت ساخته شده اند) استفاده کرد، اما آنها باید تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده شوند. اگر شرایط طوری است که به به زنجیر چرخ نیاز است، در وهله اول بهتر است با موتور سیکلت خود در جاده نرانید.

فشار مناسب تایر را حفظ کنید

حفظ PSI مناسب در موتورسیکلت، صرف نظر از اینکه در چه فصلی از سال باشد، مهم است. اما اگر قصد دارید در زمستان سوار شوید، حفظ فشار باد لاستیک کاملاً حیاتی است.

هر نوع تایر موتورسیکلت می تواند به شما بگوید که فشار باید در چه مقدار PSI باشد. برخی از لاستیک ها در طول زمستان به PSI بالاتری نیاز دارند، سایر لاستیک ها به همان فشار در طول سال نیاز دارند.

هر فشاری که تایر شما نیاز دارد، روی آن مقدار بمانید. این بدان معناست که قبل از هر بار موتور سواری در زمستان باید فشار باد لاستیک را چک کنید. لاستیک های موتورسیکلت به دلیل سرما و همچنین به دلیل شکل ظاهری، سریعتر از لاستیک های خودرو نشتی دارند. این امر به ویژه در مورد تایرهای موتور سیکلت تیوبلس رایج است.

اگر لاستیک موتورسیکلت در جاده های سرد و یخ زده منفجر یا پنچر شود، احتمال آسیب دیدگی شما در مقایسه با وضعیت مشابه در تابستان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

توصیه می شود مقاله راهنمای نگهداری موتورسیکلت در زمستان را مطالعه کنید.

اگر دمای بیرون زیر ۳۲ درجه فارنهایت است، سوار نشوید

سخت است که بدانید چه دمایی برای موتورسیکلت سواری در زمستان بسیار سرد است. اما به طور کلی اگر دمای بیرون کمتر از ۳۲ درجه فارنهایت است، اصلا نباید موتورسیکلت خود را سوار کنید.

وقتی دمای بیرون شروع به زیر صفر شدن می‌ کند، نه تنها یخ در مکان‌ های غیرمنتظره تشکیل می‌ شود، بلکه ممکن است موتورسیکلت شما نیز کمی ضعیف کار کند. ترکیبی از شرایط بد جاده با موتورسیکلتی که در اوج کار خود کار نمی کند، ترکیب بدی است که می توانید با آن درگیر شوید. موتورسیکلت فقط دو چرخ دارد که شما را پشتیبانی می کند، بنابراین اگر یکی از چرخ ها بلغزد به این معنی است که چرخ دیگر هم می لغزد. حتی اگر جاده ها نمک زده شده باشند، خطر سواری در دماهای بسیار سرد را به خود راه ندهید.

فرض کنید همه رانندگان اطراف نمی توانند شما را ببینند

موتور سواری با سایر رانندگان اطراف شما می تواند کمی ترسناک باشد. همه رانندگان نمی دانند که چگونه در اطراف موتورسیکلت رانندگی کنند و اغلب اوقات حتی شما را نمی بینند.

وقتی در زمستان در حال سوار شدن هستید، فرض کنید همه رانندگان نمی توانند شما را ببینند. به علاوه اینکه رانندگان حواس پرتی نیز دارید که نمی دانند چگونه در برف یا یخ رانندگی کنند. به همین دلیل باید هوشیار بیشتری داشته باشید. فاصله ایمن را از خودروها و سایر وسایل نقلیه نگه دارید و تا حد امکان خود را در اطراف آنها نمایان کنید. سعی کنید جلیقه های رنگی نئونی بپوشید یا ضمائم با رنگ روشن را به موتور سیکلت خود وصل کنید. اگر راننده ای خیلی نزدیک پشت سر شما رانندگی می کند، به او اجازه دهید عبور کند تا مجبور نشوید با رانندگی بی ملاحظه او کنار بیایید.

موتور سواری در زمستان

از مه گیر کلاه ایمنی استفاده کنید

وقتی هوا سرد می شود، عناصر همه چیز شروع به تغییر می کنند. کلاه ایمنی شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیرون رفتن با موتورسیکلت و مه آلود شدن گیره کلاه ایمنی کاملا خسته کننده و بسیار ناامن است. این شما را از دیدن جاده باز می دارد، بنابراین به نظر می رسد بالا بردن آن بهترین گزینه است. اما این کار مقدار زیادی هوای سرد را وارد می‌ کند و می‌ تواند چشمان شما را اذیت کند که مانع دید شما نیز می‌ شود. ممکن است سعی کنید قسمت داخلی گیره خود را پاک کنید و دوباره از آن استفاده کنید اما متوجه می شوید که به سرعت مه آلود می شود.

خوشبختانه چندین راه حل ضد مه وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید که به سرعت این مشکل را برطرف می کند. شما می توانید یک محصول خوب را با قیمتی مناسب در فروشگاه یا آنلاین پیدا کنید. این عالی عمل می کند و شما را در جاده ایمن نگه می دارد.

از سرعت های آهسته تر استفاده کنید

ممکن است در زمستان بخواهید با سرعت بالاتری برانید زیرا هوا سرد است و می خواهید با بیشترین سرعت ممکن به مقصد برسید و گرم شوید. مهم است به یاد داشته باشید که سرعت پایین تر در زمستان بسیار ایمن تر است. حتی اگر جاده‌ها خشک به نظر می‌ رسند، هرگز نمی‌ دانید از چه گودالی عبور می کنید یا یخ سیاه در مسیرتان قرار دارد.

در لاین کم سرعت رانندگی کنید

وقتی صحبت از آگاهی رانندگان از موتورسیکلت ها می شود (مخصوصاً در زمستان)، آنها کمی بی اطلاع هستند. جدا از اینکه خود را تا حد ممکن قابل توجه نشان دهید، چند اقدام ایمنی اضافی وجود دارد که می توانید انجام دهید. در شرایط زمستانی، احتمالاً بهترین کار این است که در لاین سمت راست بمانید، زیرا لاین چپ معمولاً برای سرعت های بالاتر در نظر گرفته شده است.

به دستان خود توجه ویژه ای داشته باشید

دست‌ها بخش مهمی از عملکرد موتورسیکلت هستند، بنابراین اطمینان از مراقبت از آن‌ها حیاتی است. متأسفانه موتورسواران در مقایسه با سایر ورزش ها و فعالیت های زمستانی بیشتر در معرض سرمازدگی دست های خود هستند. این به این دلیل است که دست ها از دورترین اندام ها نسبت به هسته بدن هستند و بار سنگین باد را تحمل می کنند.

بیشتر موتورسواران در زمستان سواری سرما را جدی نمی گیرند. سرمازدگی می تواند در کمتر از پنج دقیقه اتفاق بیفتد. اگر دست های شما از سرما بی حس شود، احتمالاً واکنش کندی روی دریچه گاز و ترمز دارند که در موتورسیکلت خطرناک است.

بنابراین پوشیدن دستکش چرمی در زمستان توصیه می شود. دستکش های چرمی در محافظت از پوست شما در صورت تصادف بسیار عالی هستند، اما لزوما آنقدر گرم نیستند و اگر ها خیلی سرد باشد می توانند یخ بزنند. دستکش هایی با گرمکن برقی مخصوص موتورسواران وجود دارد که می توانید از زیر دستکش های چرمی استفاده کنید تا گرمای مورد نیاز و شایسته را به دستان خود بدهید.

همچنین سپرهای دسته ای وجود دارد که می توانید برای شکستن بادهایی که با دستان شما برخورد می کند خریداری کنید. اقدامات ایمنی مناسب را انجام دهید تا مطمئن شوید دست هایتان در برابر سرمازدگی در امان هستند تا بتوانید در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.

نیم ساعت اضافی برای رفت و آمد برنامه ریزی کنید

هنگامی که در طول تابستان با موتورسیکلت سواری می‌ کنید، ممکن است در زمان دقیق و حتی زودتربه مقصد برسید، زیرا موتورسیکلت‌ ها به راحتی قابل مانور هستند، می‌ توانند سریع حرکت کنند.

موتور سواری در زمستان کاملاً متفاوت است. در واقع، راندن موتورسیکلت در واقع می تواند زمان بیشتری صرف کند. اگر اقدامات ایمنی درست را انجام می دهید، احتمالاً کمی بیشتر طول می کشد تا به مقصد برسید.

نیم ساعت اضافی به رفت و آمد خود اضافه کنید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. شرایط یخبندان و جاده های پوشیده از آب را در نظر بگیرید. اگر هر روز از موتور سیکلت خود برای رفت و آمد به محل کار خود استفاده می کنید، نیم ساعت زودتر حرکت کنید. حتی اگر آنطور که فکر می‌ کردید نیم ساعت بیشتر طول نکشید، زودتر رسیدن مشکلی ندارد. این خیلی بهتر از این است که خیلی دیرتر از چیزی که فکر می کردید به آنجا برسید.

شیشه جلو را نصب کنید

اگر چیزی وجود دارد که می توانید به موتور سیکلت خود اضافه کنید تا موتور سواری در زمستان را راحت تر و ایمن تر کنید، انجام آن کاملاً ارزشمند است. چنین افزودنی می تواند شامل نصب شیشه جلو بر روی موتور باشد. خیلی از افراد جوان دوست ندارند شیشه جلوی موتورسیکلت را داشته باشند، اما در زمستان بسیار ضروری است. شیشه‌ های جلو می‌ توانند محافظت زیادی در برابر عناصری که زمستان دارد، ارائه دهند. احتمالاً هم از باران یا برف و هم از اتومبیل های عبوری، آب زیادی روی شما پاشیده می شود.

شیشه های جلو نیز می توانند از باد محافظت کنند. وجود آن باد اطراف شما را منحرف کرده و شما را بیشتر محافظت می کند و در نتیجه رانندگی را راحت تر می کند.

بیرون بودن خورشید به معنای گرم بودن آن نیست

وقتی نوبت به فصل زمستان می رسد، خورشید می تواند کمی فریبنده باشد. وجود خورشید در زمستان به معنای سواری معمولی در جاده‌ های گرم‌ تر و ایمن‌ تر نیست.

دمای هوا و دمای جاده معمولاً در طول زمستان بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. شاید جاده یخ زده باشد. باید به خاطر داشته باشید که جاده همیشه بیرون است، بنابراین در طول شب درجه حرارت جاده را بسیار سردتر از هوا در روز می کند.

با این اوصاف، صرفاً به این دلیل که خورشید در طول زمستان بیرون می‌ آید به این معنی نیست که یخ در جاده وجود ندارد. فریب خورشید را نخورید و در طول یک روز آفتابی زمستانی همیشه هنگام سواری در جاده محتاط باشید.

پرسش های مرتبط با موتور سواری در زمستان

آیا باتری موتورسیکلت یخ می زند؟ امکان یخ زدن باتری موتور سیکلت وجود دارد. اگر موتورسیکلت تخلیه شود، می‌تواند از دمای ۳۲ درجه فارنهایت شروع به یخ کند. باتری کاملاً شارژ شده تا زمانی که دمای آن به -۷۵ درجه فارنهایت یا -۷۶ درجه فارنهایت نرسد، یخ نمی‌ زند.

چگونه از موتور سیکلت در زمستان نگهداری می کنید؟ اگر به طور منظم در زمستان موتورسیکلت خود را سوار می‌شوید، بهتر است از فشار باد لاستیک‌ها، تعویض روغن، شارژ کردن مایعات و شارژ کردن باتری مطلع شوید. اگر در زمستان سوار نمی شوید، ایده خوبی است که یک تثبیت کننده سوخت به گاز اضافه کنید، تایرها را بالا نگه دارید و شارژ باتری را حفظ کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *