علت نشت مایع خنک کننده موتور سیکلت چیست؟

علت نشت مایع خنک کننده موتور سیکلت

داشتن موتورسیکلتی که با آب خنک می شود مزایای زیادی دارد، از جمله کنترل موثرتر دمای موتور و راندمان حرارتی. اما، مانند بسیاری از چیزها، معایبی نیز دارد. نشت مایع خنک‌ کننده در موتورسیکلت می‌ تواند فوق‌العاده خسته‌ کننده باشد، به‌ ویژه زمانی که مطمئن نیستید نشتی از کجا می‌ آید و اصلا چرا اتفاق می‌ افتد. علت نشت مایع خنک کننده موتور سیکلت چیست؟ دلایل متعددی برای نشت مایع خنک کننده موتورسیکلت وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

از دلایل نشتی می توان به شیلنگ ها و گیره های معیوب که رادیاتور و موتور را به هم وصل می کند و همچنین یک شاخه تخلیه معیوب که شکسته یا شل شده است؛ اشاره کرد. نشت مایع خنک‌کننده همچنین می‌ تواند ناشی از سوراخ شدن باله‌ های رادیاتور، پمپ آب گریان و فشار بر روی درپوش رادیاتور ناشی از گرم شدن بیش از حد موتور باشد.

سیستم خنک‌ کننده موتورسیکلت‌ های خنک‌ کننده با آب در مقایسه با سیستم خنک‌کننده خودرو کمی پیچیده‌ تر است، اما هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید و هنگام داشتن چنین موتورسیکلتی به آنها توجه کنید. این مقاله می تواند به شما کمک کند تا در مورد نشت مایع خنک کننده خود راهنمایی کنید و نحوه رفع آن را به شما آموزش دهد.

دلایل نشت مایع خنک کننده موتورسیکلت

سال ها پیش، موتورهای موتورسیکلت خنک شونده با آب به اندازه امروز رایج نبودند. به دلیل کارآمدی سیستم در مقایسه با موتورهای خنک‌ کننده هوا، در بین موتورسیکلت‌ های جدیدتر رایج‌ تر می‌ شود.

ارزیابی ماده نشت کننده

برای اینکه مطمئن شوید که آیا با نشت مایع خنک کننده مواجه هستید، مایعی را که می بینید از موتور سیکلت خود نشت می کند، ارزیابی کنید. ضد یخ می تواند در رنگ های مختلف باشد، اما رایج ترین رنگی که می بینید سبز نئون است. اگر هنوز مطمئن نیستید، سعی کنید آن را بو کنید. مایع خنک کننده بوی شیرین مشخصی خواهد داشت که سایر مایعات آن را ندارند.

شیلنگ رادیاتور

شایع ترین دلیل نشتی مایع خنک کننده موتور سیکلت به دلیل شل بودن شلنگ رادیاتور است. تمام موتورسیکلت هایی که رادیاتور دارند دارای شیلنگ بالا و پایین هستند. یک اتصال موتور در بالا و پایین و یک اتصال رادیاتور در بالا و پایین وجود دارد. این بدان معناست که چهار نقطه خرابی احتمالی از شیلنگ‌ هایی که از رادیاتور می‌ آیند وجود دارد.

این معمولاً به دلیل سفت نبودن اتصال بین شلنگ و رادیاتور/موتور است. معمولاً یک گیره فلزی در هر انتهای شلنگ وجود دارد تا آن را در جای خود محکم نگه دارد. ممکن است یکی لیز خورده باشد یا انتهای آن خورده و ترک خورده باشد.

علاوه بر این، گاهی اوقات مکانیک یا صاحب موتورسیکلت، گیره های فلزی انتهای شیلنگ های رادیاتور را خیلی سفت می کنند. این گیره ها باید محکم باشند، اما نیازی به سفت بودن بسیار ندارند. سفت بودن بیش از حد این گیره ها می تواند منجر به پاره شدن شلنگ و ایجاد سوراخ در آنها شود.

پلاگین تخلیه

یکی دیگر از نقاط خرابی رایج که می تواند باعث نشت مایع خنک کننده موتورسیکلت شود، پلاگین تخلیه است. تقریباً همه رادیاتورها دارای یک پیچ کوچک پلاستیکی دستی هستند (که بسیار ارزان ساخته شده اند) که به راحتی می شکند. گاهی اوقات حتی با سفت کردن آن با دست می شکنند. با گذشت زمان، این شمع های تخلیه ممکن است در اثر لرزش مداوم موتورسیکلت خراب یا خورده یا حتی شل شوند.

رادیاتور

اگر هیچ یک از این دو مقصر رایج دلیل نشت مایع خنک کننده شما در موتورسیکلت شما نیستند، مکان بعدی که باید بررسی کنید خود رادیاتور است. رادیاتور از لوله های کوچک یا باله هایی تشکیل شده است که در کل قسمت قرار دارند. داخل این لوله ها جایی است که مایع خنک کننده برای خنک شدن و چرخش مجدد در سرتاسر موتور حرکت می کند.

از آنجایی که رادیاتور در سمت جلوی موتورسیکلت قرار دارد، ممکن است نوعی سنگ یا زباله جاده سوراخی را در یک یا چند تا از آن لوله ها/پره ها سوراخ کرده باشد که باعث نشت آن شود.

پمپ آب

مکان بعدی که می توانید بررسی کنید پمپ آب است. پمپ های آب با یک سوراخ کوچک برای گریه ساخته می شوند. تیغه های فن در داخل پمپ آب وجود دارد که می چرخد ​​و مایع خنک کننده را در سراسر موتور موتورسیکلت شما به گردش در می آورد. یک بلبرینگ کوچک در آن وجود دارد که به تیغه اجازه می دهد آزادانه و سریع بچرخد. با ساییدگی آن بلبرینگ به مرور زمان شل می شود.

یاتاقان

هنگامی که یاتاقان خراب می شود، به مایع خنک کننده اجازه می دهد از آن عبور کند و از آن سوراخ عبور کند. این به این صورت عمدا ساخته شده است زیرا اگر مکانیک ببیند که پمپ آب نشتی دارد یا متوجه خوردگی شود، می تواند به سرعت خرابی پمپ آب را تشخیص دهد. مکان پمپ آب در هر موتورسیکلت متفاوت است، بنابراین برای یافتن مکان آن به دفترچه راهنمای مالک خود نگاه کنید.

درپوش رادیاتور

همچنین ممکن است موتور موتورسیکلت شما بیش از حد گرم شده باشد و فشاری ایجاد کند که باعث نشت درپوش رادیاتور شود (و احتمالاً اگر موتورسیکلت شما دارای مخزن خنک کننده باشد). اگر مشکوک هستید که نشتی از درپوش رادیاتور شماست، هرگز بلافاصله پس از راه‌ اندازی موتورسیکلت، درپوش را خارج نکنید. فشار همچنان بالاست و می تواند ضد یخ را به هر جایی که زودتر باز می کند پخش کند. برای برداشتن کلاهک حداقل نیم ساعت صبر کنید.

نحوه رفع نشتی مایع خنک کننده

اگر موتورسیکلتی دارید که نشتی مایع خنک‌کننده دارد، اکثر تعمیرات نسبتاً آسان و ارزان هستند (حداقل دلایل رایج). اگر متوجه خوردگی، ترک یا سوراخ در شیلنگ(های) رادیاتور شده اید، به سادگی باید آن ها را تعویض کنید.

شیلنگ رادیاتور

سفت بودن گیره های شلنگ رادیاتور را بررسی کنید. اگر خیلی سفت هستند، آنها را بردارید و وضعیت شلنگی را که به آن بسته شده اند ارزیابی کنید. مجدداً، اگر متوجه پارگی یا سوراخ شدید، باید شیلنگ را به طور کامل تعویض کنید. مطمئن شوید که گیره ها را با سفتی مناسب قرار داده و سفت کنید. آنها را آنقدر سفت نکنید که شلنگ زیر آن را بشکنید.

شمع تخلیه

شمع های تخلیه جدید نیز ارزان هستند. اگر متوجه نشتی شدید از دوشاخه تخلیه شده اید، به جای اینکه سعی کنید آن را ذخیره کنید، آن را به طور کامل تعویض کنید. آنها نیز فقط چند دلار هستند و احتمالاً به هر حال نیاز به تعویض دارند.

رادیاتور

اگر اینها منابع نشت شما نبودند، هزینه رفع نشتی از اینجا به بعد کمی افزایش می یابد. اگر متوجه شدید که نشتی از رادیاتور است، باید یک رادیاتور جدید تهیه کنید. تعمیر باله سوراخ شده بدون ایجاد مشکلات بیشتر تقریباً غیرممکن است زیرا آنها بسیار کوچک هستند.

اگر قبلاً پمپ آب را تعویض نکرده باشید و با آن سروکار نداشته باشید، توصیه می‌کنم موتورسیکلت خود را به مغازه ببرید و اگر مشکلی است که با آن سروکار دارید، آن را برای شما تعویض کنند. این یک کار مبتدی نیست و اگر اشتباه انجام شود می تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد.

موتورهای موتورسیکلت خنک شونده با آب نسبت به موتورهای صرفاً با هوا خنک کمتر احتمال دارد بیش از حد گرم شوند زیرا کارآمدتر هستند. اما اگر متوجه شدید که به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور از درپوش رادیاتور مایع خنک‌کننده نشت می‌ کند و می‌ دانید که درپوش خوب است، باید چند نکته را در مورد خود موتور بررسی کنید.

ابتدا به نحوه رانندگی با موتورسیکلت خود توجه کنید. اگر دائماً در دماهای گرم در ترافیک هستید یا دائماً موتور را می چرخانید، احتمالاً منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. همچنین مطمئن شوید که موتور روغن کافی دارد. روغن نیز به نوعی به عنوان خنک کننده در سراسر موتور عمل می کند و بدون آن، موتور بیش از حد گرم می شود و احتمالاً مسدود می شود.

چگونه از نشت مایع خنک کننده جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از نشت مایع خنک کننده در موتورسیکلت همه به تعمیر و نگهداری اولیه ختم می شود. حتماً هر از گاهی وضعیت شیلنگ ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که ترک نمی خورند یا شل نشده اند.

همچنین گاهی اوقات سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. مایع خنک‌ کننده می‌ تواند برای مدتی دوام بیاورد، اما یک موتورسیکلت به خاموش کردن گاه به گاه نیاز دارد. در غیر این صورت، می تواند باعث داغ شدن بیش از حد موتور شود که منجر به از دست دادن مایع خنک کننده بیشتر می شود.

یک موتورسیکلت خنک کننده با آب باید هر ۴۸ هزار کیلومتر یا هر پنج سال یکبار، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد، رادیاتور را شستشو دهد. خیلی وقت‌ ها لازم نیست این کار را انجام دهید، اما وقتی زمان انجام آن فرا رسید، آن را نادیده نگیرید.

عواقب نادیده گرفتن نشتی

موتورسیکلت نشتی مایع خنک کننده را هرگز نباید نادیده گرفت و باید به سرعت مراقب آن بود. خنک کننده برای موتورهای آب خنک به همان اندازه مهم است که روغنی که از آن عبور می کند. اگر این موضوع کنترل نشود می تواند عواقب جدی داشته باشد.

بدیهی است که وقتی مایع خنک‌ کننده یک موتورسیکلت نشت می‌ کند، به این معنی است که مایع خنک‌ کننده کمتری در سرتاسر موتور در گردش است تا آن را خنک کند. می تواند به نقطه ای برسد که به سادگی مایع خنک کننده کافی برای خنک کردن موتور در سیستم وجود نداشته باشد که باعث می شود موتور واقعاً داغ شود.

هنگامی که موتور واقعا داغ می شود، پیستون هایی که در محفظه ها بالا و پایین می روند، و همچنین بسیاری از قطعات دیگر، به دلیل فشار، گرما و اصطکاک که قرار بود مایع خنک کننده با آن مقابله کند، شروع به ذوب شدن با یکدیگر می کنند. در نهایت، نشت مایع خنک‌ کننده موتور سیکلت می‌ تواند منجر به مسدود شدن موتور شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *