روش نگهداری موتورسیکلت در زمستان

روش نگهداری موتورسیکلت در زمستان

داشتن موتورسیکلت لذت های زیادی دارد. اما نگهداری آن برای زمستان لذت بخش نیست. هنگامی که دمای هوا شروع به کاهش می کند و به چیزی بیش از یک ژاکت نیاز دارید که در طول سواری شما را گرم نگه دارد، می فهمید که تقریباً زمان آن است که موتورسیکلت خود را برای چند ماه باید قرنطینه کنید. نگهداری موتورسیکلت در زمستان می تواند یک کار دلهره آور باشد. در واقع این کار بسیار آسان است و می توان آن را در چند مرحله ساده انجام داد، اما رعایت تمام این مراحل بسیار مهم است.

نگهداری موتور در زمستان

اگر قصد دارید موتورسیکلت خود را زمستانی کنید، فهرستی از اقدامات ساده و در عین حال بسیار مهمی وجود دارد که باید انجام دهید.

آن را تمیز کنید:

این مرحله ای است که اکثر افراد هنگام نگهداری موتورسیکلت خود برای زمستان فراموش می کنند انجام دهند. بسیاری از مردم تعجب می کنند که چرا مهم است دوچرخه خود را قبل از نگهداری چندین ماه تمیز کنید زیرا به هر حال کسی آن را نمی بیند.

تمیز کردن موتورسیکلت قبل از ذخیره سازی در زمستان تضمین می کند که هیچ گونه خاک یا گرد و غباری روی قطعات آن را نخواهد گرفت. همچنین، اگر موتورسیکلت خود را در جاده‌ های زمستانی با نمک سوار شده‌ اید، باید آن نمک را قبل از ذخیره‌ سازی پاک کنید. اگر نمک روی قطعات موتور بماند می تواند آسیب زیادی به فلز وارد کند و شما را مجبور به خرید موتورسیکلت جدید کند.

نگهداری از مخزن گاز:

برای مراقبت از باک موتورسیکلت دو گزینه اصلی وجود دارد. اولین گزینه ای که دارید این است که گاز را به طور کامل حذف کنید و اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که زنگ زدگی داخل آن نیست.

برای انجام این کار، باید موتورسیکلت خود را تا زمانی که سوخت خشک شود روشن کنید. داخل مخزن خود را با الکل مالشی بپوشانید تا هرگونه سوخت باقیمانده تبخیر شود و بسته های سیلیکونی را در داخل مخزن قرار دهید تا رطوبت را جذب کند.

گزینه دوم پر نگه داشتن مخزن بنزین است. شما باید تا جایی که ممکن است باک را پر کنید و یک تثبیت کننده سوخت به گاز اضافه کنید. هنگامی که تثبیت کننده را اضافه کردید، موتورسیکلت را برای چند دقیقه روشن کنید تا مطمئن شوید که گاز تثبیت شده در سراسر سیستم سوخت گردش می کند. این باعث افزایش عمر سوخت می شود.

نگهداری روغن موتور سیکلت برای زمستان:

روند زمستانی کردن موتورسیکلت همیشه باید شامل تعویض روغن؛ درست قبل از انجام این کار باشد. حتی اگر اخیراً روغن خود را تعویض کرده اید، باز هم ایده خوبی است که یا دوباره آن را تعویض کنید یا حداقل آن را پر کنید. چون موتور خاموش است، استفاده از روغن با مارک ارزان‌ تر اشکالی ندارد.

مایعات دیگر: تمام مایعات دیگری که ممکن است موتورسیکلت شما داشته باشد را فراموش نکنید! شما باید مطمئن شوید که تمام مایعات دیگر را پر می کنید تا مطمئن شوید که فضایی برای تراکم در داخل وجود ندارد. چنین مایعاتی ممکن است شامل مایع خنک کننده، روغن میل لنگ، روغن ترمز و غیره باشد.

نگهداری باتری موتور در زمستان:

مراقبت صحیح از باتری موتور سیکلت خود در طول ذخیره سازی زمستانی چیزی است که بسیاری از مردم به اشتباه آن را درک می کنند. اگر نمیخواهید هر بهار برای خرید باتری جدید هزینه کنید، پیشنهاد می‌کنم مطمئن شوید که به خوبی از آن مراقبت کنید. باتری باید چندین سال حتی در زمان ذخیره سازی در زمستان دوام بیاورد.

در مورد مراقبت از باتری چند گزینه وجود دارد. اولین گزینه این است که به سادگی باتری را از موتور سیکلت جدا کنید و آن را در محیطی با دمای کنترل شده ذخیره کنید. می توانید آن را در خانه خود نگهداری کنید، فقط مطمئن شوید که دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد و در صورت نشت اسید در ظرفی قرار داده شود.

گزینه دومی که دارید استفاده از شارژر قطره ای است. شارژ قطره ای، باتری را تحت نظارت شما شارژ می کند. با این حال، نمی توانید آن را در حال شارژ نگه دارید، زیرا هنگامی که خمیر حداکثر ولتاژ را داشته باشد، متوقف نمی شود.

نگهداری از لاستیک در فصل سرد:

لاستیک های موتور سیکلت شما می تواند گران قیمت باشد. و این امکان وجود دارد که تایرها در طول فصل زمستان خراب شوند. لاستیک ها در حالت خوابیدن برای مدت طولانی مستعد ایجاد لکه های صاف هستند. از آنجا که آنها بیشتر از لاستیک ساخته شده اند، عدم استفاده روند صاف کردن را سرعت می بخشد.

می‌توانید هر چند هفته یکبار موتورسیکلت خود را چند اینچ به جلو یا عقب ببرید یا می‌توانید لاستیک‌ ها را به طور کلی بالا ببرید. می توانید از بالابرهای لاستیک موتور سیکلت استفاده کنید که در بالا نگه داشتن لاستیک ها بسیار عالی عمل می کند.

دریچه ها:

چه بخواهید چه نخواهید، موش ها همیشه در حال پرسه زدن هستند، مهم نیست چه زمانی از سال است. موش ها دوست دارند یک مکان خوب و گرم برای لانه سازی در زمستان پیدا کنند و اغلب اوقات موتورسیکلت ها هدف قرار می گیرند.

هر روزنه یا سوراخی را روی موتور سیکلت خود از جمله خروجی اگزوز و ورودی هوا را با پشم فولادی که روی آن مقداری روغن نعناع وجود دارد ببندید (دو چیزی که موش ها از آن متنفرند). این کمک می کند تا آن جوندگان مزاحم را دور نگه دارید!

آن را بپوشانید: در آخر، باید مطمئن شوید که یک پوشش خوب و باکیفیت روی موتورسیکلت خود قرار دهید، چه در بیرون و چه در داخل. این می تواند از ایجاد گرد و غبار، کثیفی و تراکم روی موتورسیکلت و داخل آن جلوگیری کند.

روش نگهداری موتورسیکلت در زمستان

مکان نگهداری از موتورسیکلت در سرما

به غیر از آماده کردن موتورسیکلت برای ماه های زمستان، مهم است که فکر کنید در این مدت آن را در کجا ذخیره می کنید. جایی که شما آن را ذخیره می کنید اهمیت زیادی دارد و همچنین می تواند بر نحوه راه اندازی آن در فصل بهار تأثیر بگذارد.

ایده آل ترین مکان برای نگهداری موتورسیکلت در زمستان، داخل گاراژ است. این به شما امکان دسترسی نامحدود داده و امکان می دهد به خوبی آن را زیر نظر داشته باشید. همچنین آن را از عناصر خشن دور نگه می دارد.

اما نگهداری موتورسیکلت در گاراژ همیشه امکان پذیر نیست زیرا فضای کافی وجود ندارد. اگر در چنین موقعیتی هستید، سعی کنید از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید و ببینید که آیا آنها به شما اجازه می دهند موتورتان را در گاراژ یا سوله شان نگهداری کنید. اگر هیچ دوست یا خانواده ای وجود ندارد که گاراژ یا سوله در دسترس داشته باشد، می توانید یک انبار اجاره کنید. در صورت امکان، سعی کنید آن را در محلی نامحسوس پارک کنید. فراموش نکنید که از نوعی دستگاه امنیتی مانند قفل دیسک استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد زمستانی کردن موتور سیکلت

در ادامه برخی از سوالات متداولی که افراد ر طول فرآیند نگهداری موتورسیکلت خود برای زمستان شنیده می شوند را لیست کرده ایم. حتی اگر قبلاً این سؤالات را از خود نپرسیده اید، هنوز هم خوب است که پاسخ آنها را بدانید.

آیا باید گهگاهی موتورسیکلت را در طول زمستان روشن کنم؟

بحث های زیادی در مورد اینکه آیا باید موتورسیکلت خود را در زمستان راه اندازی کنید تا تمام مایعات در اطراف حرکت کنند، خواهید شنید. پاسخ به این بستگی زیادی به تعریف شما از «راه اندازی آن» دارد.

اگر قصد دارید موتورسیکلت را برای چند دقیقه راه اندازی کنید و آن را در حالت بیکار رها کنید، بهتر است این کار را اصلا انجام ندهید. انجام این کار می تواند باعث ایجاد تراکم بیشتر در داخل موتور شود و واقعاً کاری برای مایعات انجام نمی دهد.

با این حال، اگر قصد دارید موتور سیکلت را برای یک چرخش ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای در اطراف بچرخانید، این می تواند به نفع موتورسیکلت شما باشد زیرا نه تنها مایعات را در اطراف حرکت می دهد، بلکه لاستیک ها و واشرهای موتور را نیز تمرین می دهد.

آیا می توانم یک موتورسیکلت بدون روغن در آن ذخیره کنم؟

برخلاف نگهداری موتورسیکلت بدون گاز در آن، نگهداری موتورسیکلت بدون روغن در داخل موتور ایده خوبی نیست. مهم نیست که چقدر مراقبت های پیشگیرانه انجام می دهید، در طول زمستان نوعی تراکم در موتور سیکلت ایجاد می شود. خالی ماندن موتور تنها به این تراکم فرصت بیشتری برای ایجاد و ایجاد زنگ زدگی می دهد.

چند راه مفید برای راه اندازی موتورسیکلت در سرما چیست؟

راه اندازی موتورسیکلت در دمای انجماد می تواند بسیار دشوار باشد. مانند ما انسان ها، ماشین ها در دماهای سرد کند می شوند. مطمئن شوید که باتری کاملاً شارژ شده است زیرا هر چیزی کمتر از شارژ کامل در دماهای سرد کار نمی کند. می توانید یک بخاری فضایی را در فاصله ایمن قرار دهید و مستقیماً روی موتور می وزد. با این کار موتور و روغن داخل آن گرم می شود.

چه اتفاقی برای موتورسیکلت شما می افتد وقتی آن را زمستانی نکنید؟

برای در نظر گرفتن آن، بیایید بحث کنیم که وقتی موتورسیکلت شما را به درستی زمستانی نکنید، چه اتفاقی برای آن می افتد.

اولاً، اگر مخزن گاز را به طور کامل پر نکنید و تثبیت کننده سوخت را در آن قرار ندهید، مخزن ممکن است در فضای خالی کمی زنگ بزند و گاز به دلیل عدم استفاده، رسوبات و لاک ایجاد می کند. تثبیت کننده از این اتفاق جلوگیری می کند.

وجود روغن کهنه و مستعمل در داخل موتور سیکلت شما می تواند به معنای خراب شدن سریعتر قطعات داخل آن باشد. روغن کهنه چرخه های زیادی را در موتور شما طی کرده و گرمای شدیدی را پشت سر گذاشته است که در نهایت برخی از ترکیبات شیمیایی آن را تغییر می دهد.

این می تواند باعث اسیدی شدن آن شود که وقتی فقط در داخل موتور قرار می گیرد می تواند مضر باشد. روغن تازه به اندازه کافی تجزیه نمی شود و برای داخل موتور بسیار مفیدتر خواهد بود.

لاستیک ها نیز شروع به خراب شدن می کند. لاستیک زمانی که از آن استفاده می شود دوام بیشتری دارد. مانند ماهیچه های بدن ماست. هر چه بیشتر ورزش کنیم، ماهیچه های ما بیشتر جرم خود را حفظ می کنند. بدون استفاده، لاستیک شکننده می شود و می تواند خراب شود.

با گذشت زمان، باتری موتور سیکلت شارژ خود را به خصوص در هوای سرد از دست می دهد. با سواری های منظم، استاتور به باتری شارژ کامل می دهد و به نوعی باتری را حفظ می کند. وقتی موتورسیکلت در طول ذخیره سازی زمستانی نشسته است، باتری آن شارژ معمولی را دریافت نمی کند.

وقتی زمستان تمام شد، موتورسیکلت خود را از انبار خارج کنید

قبل از خارج کردن موتورسیکلت از انبار، این چک لیست را مرور کنید تا مطمئن شوید که موتورسیکلت شما آماده است.

ابتدا داخل باک بنزین را بررسی کنید، به خصوص اگر در ماه های زمستان آن را خالی نگه داشته اید. در این مرحله باید هر زنگی که ممکن است ایجاد شده باشد را از بین ببرید. در غیر این صورت، باک خود را با گاز پر کنید.

پس از آن باید روغن را تعویض کنید. خلاص شدن از شر روغن کاملا خوب (یا حداقل روغن خوب به نظر می رسد) اضافی و بی فایده به نظر می رسد. به یاد داشته باشید، آن روغن مدتی است که در آنجا مانده است و روغن ماندگاری دارد. تمام مایعات دیگر را پر کنید. شاید عجیب به نظر برسد که مجبور باشید مایعاتی را که حتی استفاده نکرده اید پر کنید، اما زمستان تمایل دارد که سطح برخی از این مایعات را کمی کاهش دهد. همچنین مطمئن شوید که تایرهای خود را بررسی کرده و به دنبال ترک یا لاستیک شکننده باشید. لاستیک ها را با PSI صحیح پر کنید.

اکنون آماده هستید که موتورسیکلت خود را بیرون بیاورید و پس ازنگهداری موتورسیکلت در زمستان به طور صحیح از سواری در بهار لذت ببرید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *