پمپ بنزین موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

پمپ سوخت موتور سیکلت

پمپ بنزین کلیک برای انتقال سوخت از باک به کاربراتور یا انژکتور سوخت استفاده می شود. هنگامی که مخزن سوخت در زیر سیستم سوخت قرار دارد و نیروی گرانش برای رساندن سوخت به کاربراتور کافی نیست، پمپ مورد نیاز است. چنین مواردی شامل زمانی است که سوخت در زیر صندلی ذخیره می شود یا زمانی که مخزن به موازات کاربراتور است. بنابراین پمپ بنزین موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

پمپ سوخت با حرکت دیافراگمی کار می کند و خلاء و فشار متناوب ایجاد می کند. این کشش و هل دادن توسط سوپاپ های بازرسی تنظیم می شود که فقط جریان یک طرفه را امکان پذیر می کند. هندسه دیافراگم به اضافه سرعت پالس فشار و جریان حجم را دیکته می کند. سازندگان سیستم های سوخت را طوری طراحی می کنند که دارای جریان و فشار خاصی باشند که به پمپ های سوخت خاصی نیاز دارند. پمپ معمولاً بین مخزن و کاربراتور قرار دارد و می توان آن را در زیر قاب محل نصب مخزن قرار داد. برخی از پمپ ها حتی در پایین باک قرار دارند.

پمپ بنزین چگونه کار می کند؟

دو نوع پمپ بنزین در موتورهای موتور سیکلت وجود دارد: خلاء و الکتریکی. در حالی که اینها معمولاً قابل تعویض نیستند، راه هایی برای ارتقاء پمپ خلاء به پمپ الکتریکی وجود دارد. هر دو عملکرد مورد نیاز را برای طراحی خاص موتور انجام می دهند. در موتورسیکلت های مدرن، یک پمپ سوخت الکتریکی برای ایجاد فشار لازم برای تزریق سوخت مورد نیاز است.

پمپ خلاء کمی متفاوت از آنچه به نظر می رسد کار می کند. خلاء موتور برای راه اندازی پمپ سوخت با ضربان دادن دیافراگم همانطور که در بالا توضیح داده شد استفاده می شود. از آنجایی که خلاء موتور کمی پالس دارد، پمپ می تواند سوخت را از طریق تمام دور در دقیقه به کاربراتور برساند. شیلنگ ها و اتصالات خلاء موتور را به پمپ بنزین منتقل می کنند.

یک پمپ الکتریکی کاملاً مستقیم است. به جای این که خلاء موتور یک دیافراگم را تکان دهد، این کار توسط یک موتور الکتریکی یا یک سلونوئید انجام می شود. همانطور که یک موتور می چرخد، یک پروانه را حرکت می دهد که سوخت را فشار می دهد. یک شیر برقی می تواند این اثر را با روشن و خاموش کردن جریان الکتریکی ایجاد کند که دیافراگم را بالا و پایین می کند.

یک الکتروپمپ همچنین دارای یک رله ذوب شده خواهد بود. وجود فیوز در مدار از قطعات در برابر آسیب در صورت اتصال اتصال به زمین محافظت می کند. رله کلیدی است که از مقدار کمی جریان برای فرمان دادن به جریان بیشتر استفاده می کند. این اجازه می دهد تا کلید جرقه زنی ولتاژ پایین به پمپ فرمان دهد.

علائم خرابی پمپ بنزین موتور سیکلت

دلایل زیادی برای از کار افتادن پمپ بنزین و راه های مختلف برای تشخیص آن وجود دارد. در اینجا برخی از علائم رایج خرابی پمپ بنزین را آورده است:

  • موتور میلنگ می زند اما روشن نمی شود
  • موتور در راه اندازی مشکل خواهد داشت
  • عملکرد ضعیف در شتاب (سقوط)
  • موتور افزایش می یابد یا پاشیده می شود
  • بیکار بیچاره
  • افت کلی قدرت موتور
  • موتور قطع خواهد شد
  • صدای ناله از پمپ

اگر موتور شما به سختی روشن می شود، باید به ۳ چیز توجه کنید: فشرده سازی، جرقه و سوخت. اگر به فشرده سازی ضعیف مشکوک نیستید و می دانید که شمع ها خوب هستند، ممکن است به دنبال این باشید که چرا سوخت وجود ندارد. یک روش منطقی این است که تأیید کنیم که سوخت در مخزن وجود دارد. اگر وجود دارد و موتور هنوز سوخت نمی گیرد، ممکن است پمپ خراب باشد.

اگر بتوانید موتورسیکلت را روشن کنید و متوجه شوید که دور آرام در حال تلو تلو خوردن است یا شتاب ضعیف است، این ممکن است به دلیل عملکرد ضعیف پمپ باشد. همانطور که پمپ شروع به فرسودگی می کند، قادر به پاسخگویی به تقاضای موتور نیست. به زبان ساده، سوخت کافی به کاربراتور موتور سیکلت نمی رسد. این جریان کم سوخت همچنین باعث تلو تلو خوردن، کندوپاش یا موج می شود. در برخی موارد، موتور فقط از کار می افتد.

علامتی که ممکن است متوجه شوید و معمولاً نشانه است صدای ناله از پمپ است. همانطور که پمپ فرسوده می شود، تحمل بیشتری بین قطعات متحرک ایجاد می کند و این به معنای ارتعاشات بیشتری است که صدای ناله ایجاد می کند.

نحوه تعمیر پمپ بنزین موتور سیکلت

اگر شروع به مشاهده هر یک از این علائم کردید، زمان آن رسیده است که برخی از تشخیص ها را شروع کنید. مشخص کردن پمپ بنزین نامناسب می تواند فرآیندی همه جانبه باشد، بنابراین مطمئن شوید که برای داشتن زمان اضافی برنامه ریزی کنید.

اگر با پمپ خلاء کار می کنید، تشخیص آن نسبتاً ساده است. به مقداری شلنگ خلاء اضافی و راهی برای ایجاد کمی خلاء یا فشار نیاز دارید. برخی از افراد فقط از دهان خود برای شبیه سازی خلاء موتور استفاده می کنند، اما روش دیگر برای کسانی که قلب ضعیف دارند استفاده از سرنگ یا پمپ خلاء دستی است.

به خط خلاء روی پمپ دسترسی پیدا کنید و خط اضافی را وصل کنید. اینجاست که شما خلاء موتور را شبیه سازی می کنید. تعیین کنید که کدام خط سوخت خط خروجی است. مقداری خلاء/فشار متناوب بر روی خط خلاء اعمال کنید و فشار پاسخ را روی خط خروجی احساس کنید.

اگر سوخت از درگاه خلاء خارج شود، دیافراگم شکسته است. اگر جریانی وجود نداشته باشد اما می‌توانید بگویید که خلاء کار می‌کند، ممکن است برخی زباله‌ ها مانع جریان شوند. مقصر دیگر می تواند نشت خلاء باشد که دریچه خلاء را بسته نگه می دارد.

اگر به پمپ بنزین الکتریکی معیوب نگاه می کنید، باید سیم کشی را بررسی کنید. مطمئن شوید که فیوز منفجر نشده است و درجه آمپر آن صحیح است. شما همچنین می توانید رله خود را با گوش دادن به کلیک و خاموش کردن آن بررسی کنید. به دنبال هرگونه سیم کشی شکسته یا سایر مشکلاتی باشید که نیاز به تعمیر دارند.

نکته مهم:

یکی از بهترین راه‌ ها برای از بین بردن پمپ بنزین خراب، آزمایش جریان آن است. این آزمایشی است که برای اندازه گیری خروجی پمپ در یک زمان خاص طراحی شده است. همه پمپ ها با سرعت یکسان جریان ندارند. انجام این تست مستلزم داشتن یک مقدار خوب شناخته شده برای مقایسه است.

برای انجام آزمایش، مقداری سوخت در ظرفی داشته باشید که بتوان آن را به پمپ وارد کرد. خطی داشته باشید که از پمپ خارج می شود و به ظرفی می رسد که اندازه های آن در کنار آن مشخص شده است. همچنین باید پمپ را مرتب کنید تا بتوانید به دلخواه آن را روشن و خاموش کنید. این کار را می توان با پرش سیم ها انجام داد تا با کلید روشن شود.

مشخصات چیزی شبیه حجم سوخت در ۵ ثانیه خواهد بود. دوباره برای جزئیات به مشخصات سازنده مراجعه کنید. فاصله کمی بین یک پمپ کاملاً کارکرده و یک پمپ ضعیف وجود دارد، بنابراین حتی اگر اندازه گیری های شما نزدیک باشد، ممکن است کافی نباشد.

هنگامی که مطمئن شدید پمپ خراب است، وقت آن است که آن را تعویض کنید. مطمئن شوید که قطعات OEM را برای بهترین عملکرد خریداری می کنید. با فرض اینکه به پمپ برای آزمایش آن دسترسی پیدا کرده اید، به سادگی هر شیلنگ و سیم کشی را جدا کرده و پمپ جدید را نصب کنید. همچنین فیلتر بنزین را تعویض کنید. از آنجا، می‌توانید پمپ جدید را دوباره آزمایش کنید یا همه چیز را دوباره کنار هم قرار دهید. مقداری سوخت به باک اضافه کنید و آن را روشن کنید تا کارکرد موتور را بررسی کنید.

چگونه پمپ بنزین خود را حفظ کنیم؟

یکی از راه های ساده برای نگهداری پمپ بنزین این است که از زمان تعویض آن آگاه باشید. سن بزرگترین دلیل خرابی یک پمپ است. آنها نیازی به تعویض مکرر ندارند، اما این قطعه ای است که در نهایت فرسوده می شود. مسافت پیموده شده را هنگام تعویض پمپ خود ثبت کنید تا بتوانید تخمین بزنید که آیا و چه زمانی نیاز به تعویض مجدد دارد یا خیر.

یکی دیگر از دلایل خرابی زودرس پمپ ها، گرمای بیش از حد است. پمپ های سوخت طوری طراحی شده اند که با جریان سوخت و جذب گرمای اضافی خنک شوند. وقتی سوخت موتورسیکلت تمام می شود، خطر داغ شدن بیش از حد پمپ بیشتر می شود، زیرا سوخت پمپ را در حین عبور خنک می کند. اطمینان حاصل کنید که سطح کافی سوخت را در باک نگه دارید تا از این اتفاق جلوگیری شود.

مانند هر چیز دیگری، بازرسی بصری منظم موتور راه خوبی برای نگهداری آن است. به طور خاص برای پمپ بنزین، باید به دنبال نشتی سوخت باشید که باید آشکار باشد. برخی از شرایط کمتر بدیهی که باید به دنبال آنها باشید ترک خوردگی خطوط سوخت یا ترک خوردگی خطوط خلاء است. برخی از فیلترهای سوخت قابل مشاهده هستند و در صورت نیاز به تعویض تیره یا کثیف به نظر می رسند.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *