کاربراتور موتور سیکلت چیست و چگونه کار می کند؟

کاربراتور موتور سیکلت چیست

تزریق سوخت مدرن شگفت انگیز است، اما قبل از انژکتورها، ECU ها و پمپ های سوخت موتورسیکلت ها از کاربراتور استفاده می کردند. برخی از موتورهای کوچکتر و دو زمانه هنوز هم با کاربراتور کار می کنند.

برای شما که موتورسیکلت قدیمی تر یا دو زمانه مدرن دارید، یکی از گیج کننده ترین و ترسناک ترین کارها احتمالاً جابجایی صحیح کاربراتور است. برای برخی، معادل جادوی سیاه است. اما اگر نظریه و دلایل هر مدار را در Mikuni ، Keihin یا Lectron خود می دانید و گام به گام آن را انجام می دهید، واقعاً چندان دشوار نیست. امروز قصد داریم یک سری چند قسمتی را در مورد نحوه تنظیم یا “جت” کابراتور شروع کنیم. گام اول این است که نحوه عملکرد و همه قسمتها را بفهمید.

کاربراتور موتور سیکلت چیست؟

برای درک بهتر، اجازه دهید بدانیم که کاربراتور موتور دقیقاً چیست. به بیان ساده تر، مجموعه ای از کاربراتورهای متعدد وظیفه ایجاد ترکیبی قابل احتراق از بنزین و هوا را بر عهده دارد که به موتور نیرو می بخشد و نیروی محرکه ای برای حرکت خودرو به جلو ایجاد می کند. کاربراتورها طی سالها به روز، مدرن شده و بهبود یافته اند. با این حال، فرض اساسی مخلوط کردن سوخت و هوا تغییر نکرده است.

کاربراتور یک قطعه موتور است که مقدار هوا و سوخت تزریق شده به سیلندر را که شمع در آن قرار دارد، مخلوط می کند. موتور خلأ ایجاد می کند که اجازه می دهد هوا از طریق فیلتر هوا جذب شود. از آنجا به داخل کاربراتور کشیده می شود. این مخلوط هوا/سوخت به سیلندر محل شمع تزریق می شود. شمع ها مخلوط را آتش می زنند، پیستون ها را به سمت پایین فشار می دهند و میل لنگ را می چرخانند، که باعث می شود موتور کار کند. لازم به ذکر است که تعداد شمع های موتورسیکلت با تعداد سیلندرهای دوچرخه تعیین می شود. اکثر دوچرخه های خاکی دارای یک سیلندر هستند در حالی که اکثر دوچرخه های خیابانی دارای دو یا چهار سیلندر هستند.

کاربراتور موتورسیکلت چگونه کار میکند؟

وظیفه یک کاربراتور تامین موتور احتراق داخلی با مخلوط هوا و سوخت است. اما کابراتور چگونه سوخت و هوا را با هم ترکیب می کند؟

در ساده ترین حالت، هوا از طریق ونتوری وارد می شود و با سوخت تأمین شده توسط کربوهیدرات در نسبت خاصی ترکیب می شود. به این نسبت استوکیومتری می گویند. این نسبت از لحاظ تئوری ۱۴.۷ قسمت هوا به یک قسمت سوخت است. در حقیقت، دستگاه شما احتمالاً با نسبت غنی تری بهتر کار می کند. برخی از تیونرها ۱۳.۲ می گویند، برخی ۱۳.۷ – هر موتورسیکلت نسبت خوشایند خود را برای احتراق مناسب دارد. این مخلوط با استفاده از دهانه های کوچک یا جت ها برای مخلوط کردن سوخت با هوا به دست می آید.

اول و مهمتر از همه، مکانی است که سوخت از آن خارج می شود: کاسه شناور. شناور سطح سوختی را که جت ها از آن می کشند تنظیم می کند. شناور سوپاپ سوزن را کار می کند و اجازه می دهد سوخت هنگام پایین آمدن سطح وارد شده و با رسیدن به سطح صحیح بسته شود.

کاربراتور موتور سیکلت چیست

جت های کاربراتور

در قسمت پایینی کاربراتور شما معمولاً دو جت دارید. خلبان، کوچکتر از این دو، و جت اصلی. بیایید با خلبان شروع کنیم. جت خلبان مخلوط را از حالت آماده به کار تا ۱۵ تا ۲۰ درصد گاز کنترل می کند. هوا از جلوی کاربراتور وارد می شود و سوخت را از طریق خلبان با خلأ ایجاد می کند که هنگام عبور هوا از مدار خلبان ایجاد می شود.

هنگامی که موتور شما سرد است، مخلوط بیکار غنی تری برای سهولت راه اندازی مورد نیاز است. این کار خفه کننده است. هنگامی که پیستون حرکت می کند، سوخت بیشتری به مخلوط اضافه می کند تا به مدار بیکار یا خلبان کمک کند تا مسیر اضافی برای سوخت اضافی باز شود. هنگامی که موتور کار می کند، بستن مدار کاربراتور را به حالت عادی بر می گرداند و فقط برای سوخت به پایلوت متکی است.

در کنار کاربراتور، پیچ مخلوط را دارید. به طور کلی، اگر پیچ در سمت موتور اسلاید یا پروانه قرار دارد، یک پیچ سوخت است. یا اگر پیچ در قسمت صندوق ورودی اسلاید قرار دارد، یک پیچ مخلوط هوا است. در اینجا می توانید بدون حرکت هواپیمای خلبان را تنظیم کرده و تغییرات متوسط ​​دما و ارتفاع را جبران کنید.

جت بزرگتر در کنار خلبان، جت اصلی است. این در جت سوزن پیچ می شود، گاهی اوقات از آن به عنوان نازل یاد می شود. جت اصلی سوخت را تا ۸۰ درصد به دریچه گاز باز می کند. جریان سوخت از طریق جت سوزنی به داخل حلق کاربراتور انجام می شود. هنگامی که تغییرات در چگالی هوا قابل توجه است، جت اصلی باید تعویض شود.

چه چیزی باعث می شود هوا از طریق کاربراتور وارد موتور شود؟

هنگامی که یک پیستون در حفره سیلندر موتور احتراق داخلی حرکت می کند، فشار منفی هوا ایجاد می کند. این فشار منفی هوا به همراه یک دریچه ورودی باز، هوا را از طریق کاربراتور به داخل محفظه احتراق می کشاند.

همانطور که سوار دریچه گاز را باز می کند، یک شیر پروانه ای یا سرسره اجازه می دهد تا هوای بیشتری وارد شود و هوای وارد شده مقدار مشخصی از سوخت را از کاسه کاربراتور بر می دارد. بسته به نیاز موتور، مجموعه ای از معابر، دریچه ها و جت ها حجم سوخت را تنظیم می کنند.

مزایای کاربراتور موتور سیکلت

  • ساده ، آسان برای تعمیرات DIY
  • معمولاً برای تنظیم به کامپیوتر/نرم افزار نیاز ندارید ، و این امر در برنامه های مسابقه ارزشمند است
  • برای کار نیازی به خطوط سوخت تحت فشار ندارید

چالش های کاربراتور موتور سیکلت

  • نسبت به تزریق سوخت کارآیی کمتری دارد، به ویژه هنگامی که موتور سرد است یا سرعت آن کاهش می یابد.
  • بعد از نشستن طولانی مدت بدون استفاده می تواند مشکل ساز باشد.
  • تنظیمات متعدد کاربراتور در خودروهای چند سیلندر باید به درستی با یکدیگر همگام شوند تا درست کار کند.

انواع کاربراتور موتور سیکلت

کاربراتورها به دو دسته اسلاید مکانیکی یا سرعت ثابت (CV) تقسیم می شوند. در یک کاربراتور اسلاید مکانیکی، دریچه گاز سوار مستقیماً اسلاید کاربراتور را بالا یا پایین می آورد، که میزان جریان هوا را از طریق سوراخ و داخل موتور تنظیم می کند. کربوهیدرات های اسلاید مکانیکی در مسابقات اتومبیل رانی، خارج از جاده و سایر برنامه های کاربردی محبوب هستند. برای حداکثر عملکرد، پمپ های شتاب دهنده اغلب در کاربراتورهای کشویی مکانیکی تعبیه شده اند تا سوخت مورد نیاز را در هر زمان معین تامین کنند.

کاربراتورهای با سرعت ثابت باعث عملکرد بهتر در ارتفاعات مختلف می شوند و پاسخ گازی گاز را در همه محدوده دریچه گاز ارائه می دهند. کاربراتورهای CV ارتباط فیزیکی بین اسلاید و دریچه گاز نصب شده ندارند. در عوض، دریچه گاز دریچه ای به سبک پروانه ای را در گلو کاربراتور باز می کند و فشار خلاء، اسلاید را به میزان لازم بالا می برد.

نسبت هوا/سوخت

اصطلاحاتی مانند “لاغر” یا “ثروتمند” و جملاتی مانند “لاغر و متوسط ​​است و چربی یکنواخت است” معمولاً هنگام بحث در مورد وسایل نقلیه تحت کنترل کاربراتور شنیده می شود. همه ی اینها چه معنایی میدهد؟ آیا نسبت هوا و سوخت “استوکیومتری” ۱۴.۷: ۱ اغلب در همه شرایط مناسب است؟

وقتی یک کاربراتور هوا و سوخت را مخلوط می کند، نسبت یکی به دیگری بر طول عمر موتور، مصرف سوخت، آلایندگی و البته عملکرد تأثیر می گذارد. حتی درجه حرارت سرسیلندر می تواند بر اساس میزان هوا یا سوخت غنی یا متغیر باشد.

تنظیم اندازه جت، مخروط سوزن اسلاید و کشش فنر دیافراگم برای دستیابی به نتایج عملکرد مطلوب انجام می شود. تجزیه و تحلیل ترکیب گازهای خروجی یک روش رایج برای کمک به تنظیم و شماره گیری در نسبت های بهینه مخلوط هوا/سوخت است. بنابراین، در حالی که کاربراتورها پیچیدگی کمتری نسبت به تزریق سوخت الکترونیکی دارند ، هنوز هم می توانند برای تکنسین های جدید ترسناک باشند.

مدارها

۳ مدار اصلی کاربراتور وجود دارد: بیکار، متوسط ​​و اصلی. هر مدار مسئول تنظیم نسبت سوخت هوا برای نیازهای مختلف سوار است. اگر ۱۴.۷ قسمت هوا به ۱ قسمت سوخت (استوکیومتری) نسبت خالی باشد، این ۳ مدار برای دستیابی به این هدف در همه زمانها عمل می کنند.

هنگامی که دریچه گاز بسته است، مدار بیکار فعال است و موتور سیکلت در حال کار است. میدرنج در زیر گاز دریچه گاز فعال است، هنگامی که از توقف یا هنگام شتاب تدریجی شتاب می گیرد. مدار اصلی زمانی فعال می شود که دریچه گاز بین ۷۵٪ دریچه گاز تا باز (WOT) باز باشد.

کاربراتور موتور کوچک روی موتور ۲ زمانه چگونه کار می کند؟

کاربراتورهای ۴ زمانه موتور کوچک با استفاده از اصول مشابه کاربراتور موتورسیکلت کار می کنند. به طور معمول، کاربراتورهای کوچک موتور ساده ترین طراحی هستند و در دسته اسلاید مکانیکی قرار می گیرند تا طراحی پیچیده تر سرعت ثابت.

با توجه به حجم جمع و جور موتورهای ۲ زمانه، آنها اغلب در تجهیزات چمن مانند دمنده، اصلاح کننده علف های هرز، اره برقی و موارد دیگر استفاده می شوند. این موتورها باید بدون مزایای تغذیه گرانشی کار کنند، زیرا ماهیت استفاده از آنها موتور را در موقعیت های مختلف، از جمله وارونه قرار می دهد.

کاربراتورهای دو زمانه موتور کوچک کارکرد مخلوط کردن هوا و سوخت را با نسبتهای مشابه با کاربراتورهای ۴ زمانه خود دارند. اما عملکرد آنها کمی متفاوت است.

با استفاده از لامپ آغازگر و دیافراگم، کاربراتورهای ۲ زمانه قادر به ایجاد حلقه مداوم سوخت از مخزن سوخت به موتور هستند و سوخت اضافی بلااستفاده به باک بازگردانده می شود. کاسه ای برای ذخیره موقت سوخت وجود نخواهد داشت، بلکه پر کردن مکانیکی لامپ سیستم را تحت فشار قرار داده و سیستم سوخت را برای تأمین موتور آماده می کند.

شناور کاربراتور موتور سیکلت

شناورها اساساً روی سوخت موجود در محفظه شناور “شناور” می شوند. شناورها روی یک میله می چرخند و دریچه سوزن را باز یا بسته می کنند و باعث ورود یا عدم ورود سوخت به محفظه می شوند. هنگامی که سوخت در جت اصلی جمع می شود، سطح سوخت در محفظه کاهش می یابد، بنابراین شناور نیز افت می کند.

در این مقاله به این سوال که کاربراتور موتور سیکلت چیست پاسخ دادیم، همچنین با عملکرد آن آشنا شدیم. به طور خلاصه وظیفه یک کاربراتور تامین موتور احتراق داخلی با مخلوط هوا و سوخت است. کاربراتورها جریان هوا را از طریق سوراخ اصلی خود (ونتوری) تنظیم می کنند، این جریان هوا سوخت را جذب می کند و مخلوط از طریق دریچه ورودی وارد موتور می شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *