چرا موتور سیکلت به یک طرف کشیده می شود؟

کشیده شدن موتور سیکلت به یک طرف

چند چیز وجود دارد که می تواند یک موتور سواری آرام را خراب کند. یکی از این کارها کشیده شدن موتور سیکلت به یک طرف است، زمانی که در حال حرکت در جاده هستید. نه تنها کشیدن موتور سیکلت شما به یک طرف آزاردهنده است، بلکه در شرایط نامناسب نیز می تواند خطرناک باشد. چرا موتور سیکلت به یک طرف کشیده می شود؟

یک موتورسیکلت ممکن است در حین حرکت به یک سمت بکشد، زیرا به دلیل ناهماهنگی بین فرمان و لاستیک جلو که معمولاً به دلیل ناهماهنگی دوشاخه های جلو ایجاد می شود، به یک سمت کشیده می شود. کشش به یک طرف نیز می تواند به دلیل سایش یک طرف لاستیک جلو و همچنین نامتعادل بودن لاستیک جلو باشد. اگر متوجه شدید که این مشکل برای موتور سیکلت شما هم وجود دارد، مهم است به سرعت به این موضوع رسیدگی شود.

علت کشیده شدن موتور سیکلت به یک طرف

کشیدن موتورسیکلت به یک طرف ممکن است شما را غافلگیر کند. ممکن است به آرامی اتفاق بیفتد یا ممکن است ناگهانی مشکل ساز شود. در ادامه برخی از مقصران احتمالی ذکر شده که چرا به یک طرف کشیده می شود.

ناهماهنگی بین فرمان و لاستیک

یکی از دلایل احتمالی و رایج، ناهماهنگی بین فرمان و لاستیک جلوی شماست. لاستیک جلو و میله های دسته باید عمود بر یکدیگر باشند، به این معنی که می توانند یک زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنند. هنگامی که آنها با یکدیگر منطبق نیستند، ممکن است احساس کنید که میله های دسته شما صاف هستند در حالی که لاستیک جلویی شما کمی به طرفین است و این حس را ایجاد می کند که موتورسیکلت شما در حال کشیده شدن به آن سمت است.

ناهماهنگی بین لاستیک جلو و میله های دسته گاهی اوقات به دلیل ناهماهنگی با دوشاخه جلو ایجاد می شود. این امکان وجود دارد که چنگال های جلو در زمانی که هنوز کمی کج بودند سفت شده باشند.

ناهماهنگی مانند این همچنین می تواند ناشی از ضربه محکمی باشد که به لاستیک جلویی وارد شده است، خواه اخیراً با موتورسیکلت خود به چیزی برخورد کرده باشید یا شخصی یا چیزی با شما برخورد کند. اگر موتور سیکلت شما به اندازه کافی ضربه خورده باشد، ممکن است دسته فرمان نیز کمی خم شده باشد که همچنین باعث می شود موتورسیکلت شما به یک طرف خم شده باشد.

بیشتر اوقات فرمان به گیره سه گانه که در بالای شاخک ها قرار دارد متصل می شود. یاتاقان‌ ها و یک یا دو پیچ بزرگ وجود دارد که از طریق گیره سه‌ گانه بالا می‌ آید و دسته‌ ی فرمان شما در بالای آن پیچ می‌ شود. گاهی اوقات، اگر کسی آن را سرهم کند و نداند دارد چه می کند، آن را کمی کج می کند.

بنابراین حتی اگر میله های دسته خود را به درستی قرار دهید، باز هم چند درجه فاصله خواهند داشت. اگر اخیراً گیره سه گانه را شل کرده اید، احتمالاً این مقصر است.

لاستیک فرسوده

لاستیک فرسوده نیز می تواند باعث شود موتورسیکلت به یک سمت کشیده شود. این می تواند به این معنی باشد که یک طرف لاستیک فرسوده شده است. یک طرف کاملاً فرسوده لاستیک معمولاً به دلیل خطای ساخت است.

و  فشار کم لاستیک می تواند موتور سیکلت را به یک سمت بکشد. لاستیک‌ های موتورسیکلت باید باد شوند تا شکل خاصی داشته باشند تا کشش بهینه در جاده‌ها ایجاد شود. اگر صاف‌ تر از آنچه باید باشد، لاستیک به یک طرف یا طرف دیگر “غلط” می‌کند که معمولاً به یک طرف خاص کشیده می‌شود.

تایرهای موتورسیکلت نیز نیاز به بالانس بودن دارند. وقتی لاستیک موتورسیکلت نامتعادل است، به این معنی است که یک طرف آن بیشتر از دیگری وزن دارد که در نهایت باعث می شود موتورسیکلت به سمت سنگین تر بکشد.

چگونه یک موتور سیکلت کششی را تعمیر کنیم؟

برای رفع ناهماهنگی چنگال‌ های جلو، باید پیچ‌ های چنگال را باز کنید، کمی تکان دهید تا صاف شود، سپس همه چیز را دوباره سفت کنید. موتورسیکلت را سوار کنید و ببینید آیا با این کار مشکلات کشیدن به یک طرف حل شده است یا خیر.

اگر مشکوک هستید که مشکل تعادل لاستیک شماست، باید لاستیک را به یک مکانیک ببرید تا آنها بتوانند از تجهیزات خود برای تعادل مناسب برای شما استفاده کنند. دو نوع تعادل وجود دارد. شما یک تعادل محیطی می‌ خواهید تا وقتی آن را می‌ چرخانید، نقطه سنگینی نداشته باشد که لاستیک را بکشد و تکان دهد.

به همین دلیل است که آن تراشه های فلزی را روی رینگ قرار می دهند تا وزن لاستیک را متعادل کنند. تجهیزات مکانیکی به راحتی می توانند نقطه سنگینی را که باید یکنواخت شود پیدا کنند.

هنگامی که موتورسیکلت در حین رانندگی در جاده به یک سمت کشیده می شود به دلیل لاستیک معیوب باشد، باید به سادگی لاستیک جلو را به طور کامل تعویض کنید. خوشبختانه در مورد موتورسیکلت ها، اگر لاستیک دیگر کمتر از پنج سال سن دارد و آج آن خوب به نظر می رسد، نیازی به تعویض همزمان هر دو لاستیک ندارید.

اگر مشکوک هستید که گیره سه گانه دلیل خم شدن موتورسیکلت شما به یک طرف است، توصیه می کنم آن را به مکانیکی ببرید و از آنها بخواهید آن را دوباره برای شما تنظیم کنند. تعداد زیادی بلبرینگ کوچک وجود دارد و اگر یکی از آنها را گم کنید، اساساً فرمان شما برای همیشه تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین، مگر اینکه قبلاً چنین تعمیری را انجام داده باشید، اجازه دهید مکانیک حرفه ای این کار را برای شما انجام دهد.

جلوگیری از کشیدن موتور سیکلت به یک طرف

سیستم فرمان موتورسیکلت معمولاً نیازی به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد و اکثر مردم به آن توجه زیادی نمی کنند مگر اینکه مشکلی مانند این پیش بیاید. هر چند وقت یکبار، تراز بین لاستیک جلو و دسته را بررسی کنید. آنها باید همیشه کاملاً عمود بر یکدیگر باشند.

اگر به جایی از موتور سیکلت خود ضربه سختی خورده اید، تراز را بررسی کنید. حتی اگر ضربه سخت در قسمت عقب موتور سیکلت باشد. گاهی اوقات ممکن است موتورسیکلت پس از یک برخورد سخت به نظر خوب به نظر برسد، اما اغلب اوقات نوعی تأثیر روی تراز دوچرخه وجود دارد.

در نهایت، اطمینان حاصل کنید که همیشه فشار مناسب را در هر دو لاستیک خود حفظ کنید. بهترین تمرین این است که فشار باد لاستیک خود را یک بار در ماه یا تقریباً هر بار دیگری که بنزین پر می کنید چک کنید. کناره لاستیک را بررسی کنید تا بدانید تایر شما به چه PSI خاصی نیاز دارد.

تفاوت بین کشش راست و چپ

در واقع هیچ تفاوتی وجود ندارد که موتورسیکلت شما به سمت چپ بکشد یا به سمت راست. سیستم فرمان در موتورسیکلت اساساً متقارن است. به این معنی که هر طرف دارای قطعات یکسان است و هیچ طرفی وجود ندارد که در مقایسه با طرف دیگر دارای قسمت اضافی یا خطر خرابی باشد. کشیدن یک طرف نشان دهنده مشکلات بیشتر در مقایسه با طرف دیگر نیست.

چرا کشیدن شدن به یک طرف خطرناک است؟

موتورسیکلتی که به یک طرف کشیده می شود مشکلی است که نباید نادیده گرفته شود. قطعاتی از موتورسیکلت وجود دارد که در صورت عدم کنترل ممکن است خراب شوند و حتی می توانند برای شما به عنوان راکب خطری ایجاد کنند.

کشیده شدن موتور سیکلت به یک طرف مسئله ای نیست که خود به خود از بین برود. اگر اصلاح نشود به تدریج بدتر می شود. یکی از بزرگترین عواقبی که با آن مواجه خواهید شد این است که لاستیک جلوی خود را با سرعت بیشتری فرسوده کنید. و تعویض لاستیک لزوما راه حل ارزانی نیست.

عدم تعادل مشکل دیگری است که ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید. اگر به دلایلی نیاز دارید که یک دست خود را برای چند ثانیه از روی فرمان بردارید، کنترل موتورسیکلت در حال کشش تنها با یک دست بسیار سخت است. شما این خطر را دارید که با چیزی برخورد کنید، از تعادل خارج شوید یا بیش از حد خودتان را اصلاح کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *