حقایق جالب درباره یاماها که نمی دانید

حقایق جالب درباره یاماها

یاماها در حال حاضر یکی از معروف ترین برندهای موتورسیکلت در جهان است. در حالی که یاماها سابقه طولانی دارد، این امر همیشه شامل تولید موتورسیکلت نمی‌ شود، زیرا این شرکت متنوع از زمان تأسیس شرکت در سرمایه‌ گذاری‌ های مختلفی شرکت داشته است. با این حال، برای این محصول است که آنها در حال حاضر احتمالاً در سراسر جهان شناخته شده هستند. این شرکت ژاپنی اکنون به دلیل تولید موتورهای قدرتمند و مشارکت در رویدادهای بزرگ مسابقه ای در سراسر جهان مشهور است. اگرچه مطمئنا نام موتورسیکلت های یاماها را بسیار شنیده اید، اما احتمالاً اطلاعات کمی در مورد شرکت سازنده آنها دارید. در اینجا حقایق جالب درباره یاماها وجود دارد که ممکن است قبلا نمی دانستید.

۲۰ حقیقت جالب درباره یاهاما

در حالی که ممکن است با شنیدن “شرکت موتور یاماها” فقط به موتورسیکلت فکر کنید، همه چیز کمی پیچیده تر است. شرکت یاماها موتور یک شرکت چندملیتی است که ۵۳ هزار نفر را در سراسر جهان استخدام می‌کند، در ظرفیت‌هایی از مدیران گرفته تا کارگران مونتاژ، طراحان تا توزیع‌کنندگان، مکانیک‌ها تا مدیران. شرکت بزرگ است. بیش از ۲۰ شرکت تابعه یاماها در سراسر جهان وجود دارد. شرکت نیرو موتور نماینده یاماها در ایران می باشد. در ادامه با حقایق جالب درباره یاماها را آشنا خواهید شد.

۱. شرکت یاماها در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد

شرکت یاماها یک شرکت چندملیتی ژاپنی و کنگلومراست که در اصل در سال ۱۸۸۷ توسط توراکوسو یاماها در Hamamatsu در استان Shizuoka ژاپن تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۸۹۷ تبدیل به یک شرکت ثبت شده شد. اگرچه این شرکت اکنون با طیف وسیعی از محصولات از جمله موتور سیکلت در ارتباط است، اما در ابتدا برای تولید پیانو و ارگ رید تاسیس شد. این شرکت هنوز هم تا به امروز پیانو تولید می کند.

۲. شرکت یاماها موتور در سال ۱۹۵۵ به یک نهاد جداگانه تبدیل شد

در طول سال ها، شرکت یاماها محصولات تولیدی خود را متنوع کرده است. هنگامی که آنها تصمیم گرفتند در سال ۱۹۵۵ تولید موتورسیکلت را آغاز کنند، شرکت یاماها موتور را به عنوان یک نهاد جداگانه تأسیس کردند. در ابتدا، این شرکت هنوز بخشی از شرکت یاماها بود. تا به امروز، شرکت یاماها همچنان بزرگترین سهامدار شرکت یاماها موتور است زیرا تا سال ۲۰۱۴ ۱۲.۲۱ درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته است.

۳. دفتر مرکزی در ایواتا، شیزوئوکا، ژاپن است

از زمان تأسیس شرکت، دفتر مرکزی شرکت یاماها همیشه در استان شیزوئوکا در ژاپن بوده است. زمانی که شرکت یاماها موتور تأسیس شد، در ابتدا فعالیت در کارخانه هاماکیتا بود. در سال ۱۹۶۶، یک کارخانه جدید در ایواتا ساخته شد. دفتر مرکزی یاماها موتور سرانجام در سال ۱۹۷۲ به ایواتا نقل مکان کرد.

۴. در سال ۱۹۵۸ اولین موتور سیکلت یاماها در ایالات متحده فروخته شد

در سال های اولیه تولید، موتورسیکلت های یاماها فقط در ژاپن به فروش می رسید. با این حال، سپس تصمیم گرفتند محصولات خود را در سطح بین المللی بفروشند. اولین موتور سیکلت یاماها در سال ۱۹۵۸ توسط یک توزیع کننده مستقل به نام کوپر موتورز در ایالات متحده فروخته شد. مدل های YD1 و MF-1 مدل های فروخته شده بودند. شرکت بین المللی یاماها فروش موتورسیکلت در ایالات متحده را در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد و این امر باعث شد موتورسیکلت های یاماها بیشتر در دسترس باشد.

۵. اولین رئیس این شرکت موتورسیکلت، Genichi Kawakami بود

اولین رئیس شرکت یاماها موتور، جنیچی کاواکامی بود و چشم اندازش این بود که شرکت را به موفقیت امروز رساند. او در تمام جنبه های توسعه برند شرکت داشت و این شرکت را هدایت کرد تا به یکی از شناخته شده ترین برندهای موتورسیکلت امروزی تبدیل شود. او اعتقاد داشت که اگر می‌ خواهید چیزی بسازید، باید آن را به بهترین شکل ممکن بسازید. کاواکامی رئیس نسل سوم Nippon Gakki بود که نام اصلی بخش آلات موسیقی و الکترونیک بود که بعداً به یاماها تبدیل شد. او برای دستیابی به چنین موقعیت ارشدی در شرکت کار کرده بود. متأسفانه، کاواکامی در ۲۵ می ۲۰۰۲ درگذشت.

۶. مفهوم موتورسیکلت در اصل از ماشین آلات برای پروانه های هواپیما آمده است

کاواکامی می خواست برای تجهیزات ماشینکاری قدیمی که قبلاً برای ساخت پروانه های هواپیما استفاده می شد، کاربرد پیدا کند. او تحقیقات زیادی در مورد روش‌ های مختلف استفاده از تجهیزات ماشین‌ کاری انجام داد و انواع مختلفی از محصولات را در نظر گرفت که می‌ توانستند با استفاده از این تجهیزات بسازند. برخی از محصولاتی که او در نظر گرفت شامل چرخ خیاطی، وسایل نقلیه سه چرخ، قطعات خودرو و اسکوتر بود. کاواکامی در حین انجام این تحقیق بارها از ایالات متحده دیدن کرد. او در نهایت تصمیم گرفت تلاش خود را بر ایجاد موتورسیکلت با ماشین آلات متمرکز کند. بنابراین، مفهوم موتورسیکلت های یاماها از ماشین آلات مورد استفاده برای ساخت پروانه های هواپیما نشات می گیرد.

۷. یاماها اولین موتور تریل جهان را ساخت

یکی از بزرگترین دستاوردهای شرکت یاماها موتور توسعه اولین موتور در سبک دوچرخه است که اکنون به عنوان دوچرخه تریل شناخته می شود. آنها DT-1 Enduro را در سال ۱۹۶۸ معرفی کردند. این اولین موتورسیکلت دو منظوره در جهان بود، زیرا دارای قابلیت های داخل و خارج از جاده بود. ساخت این دوچرخه خاکی تأثیر زیادی بر موتورسواری در ایالات متحده داشت. یاماها همچنان در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک نیروی پیشرو در توسعه فناوری دوچرخه های خاکی بود.

۸. شرکت یاماها موتور فقط موتور سیکلت تولید نمی کند

اگرچه موتورسیکلت ها محصول اصلی تولید شده توسط شرکت موتور یاماها هستند اما تنها محصول تولید شده توسط این شرکت نیستند. یکی از دیگر محصولات اصلی آنها ماشین برفی است و آنها اولین مدل خود را با نام SL530 در سال ۱۹۶۸ معرفی کردند. این نه تنها اولین ماشین برفی یاماها بود، بلکه اولین ماشین برفی در جهان با کاربراتورهای سوپاپ کشویی نیز بود. محصولات دیگری که آنها تولید می کنند عبارتند از قایr و سایر وسایل نقلیه آبی، ژنراتورهای الکتریکی، پمپ های آب، موتورهای کارتینگ، چرخ دستی های گلف، وسایل نقلیه تفریحی خارج از جاده، هلیکوپترهای بدون سرنشین صنعتی، و واحدهای قدرت الکتریکی برای ویلچر.

۹. از سال ۱۹۵۶ در مسابقات مسابقه ای شرکت کرده اند

یاماها سابقه طولانی در رقابت در مسابقات دارد. آنها برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ وارد این عرصه شدند. اولین رویدادی که در آن شرکت کردند، جایزه بزرگ کاتالینا در سال ۱۹۵۶ در ایالات متحده بود که در آن به مقام ششم دست یافتند. این امر توجه مردم و رسانه های ژاپن، ایالات متحده و سایر نقاط جهان را به یاماها جلب کرد.

۱۰. دهه ۱۹۶۰ یک دوره موفق برای یاماها بود

مانند همه شرکت ها، یاماها در طول تاریخ خود بالا و پایین های زیادی را تجربه کرده است. یکی از موفقیت‌ آمیزترین دوره‌ های آن دهه ۱۹۶۰ بود، هم از نظر عملیات و هم از نظر مشارکت در مسابقات. در سال ۱۹۶۳، آنها اولین قهرمانی خود را در GP بلژیک به دست آوردند. آنها همچنین در اواسط دهه ۱۹۶۰ به ارقام فروش بالایی دست یافتند و این منجر به راه اندازی یک شرکت تابعه در تایلند در سال ۱۹۶۴ شد. این اولین شرکت تابعه بین المللی آنها بود. این امر توسط یک شرکت تابعه در هلند در سال ۱۹۶۸ دنبال شد. یاماها همچنین خط تولید خود را توسعه داد و بسیاری از مدل های جدید را در طول دهه ۱۹۶۰ عرضه کرد که گزینه های زیادی را برای طرفداران موتور سیکلت یاماها افزایش داد.

۱۱. شرکت یاماها موتور، ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۷۷ تاسیس شد

در سال ۱۹۷۷ شرکت یاماها موتور شرکت یاماها موتور ایالات متحده را تأسیس کرد. این یکی از زیرمجموعه های شرکت آنها بود که به طور خاص با تولید موتور سیکلت برای ایالات متحده مرتبط بود و بر استراتژی های فروش و بازاریابی متمرکز در بازار آمریکا متمرکز بود. آنها این بخش جداگانه از تجارت را ایجاد کردند زیرا متوجه شدند که تفاوت های زیادی بین بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی وجود دارد و شرکتی را می خواستند که بر روی مشتریان خود در ایالات متحده تمرکز کند.

۱۲. یاماها موتورهای اتومبیل را برای شرکت های دیگر می سازد

در طول سال‌ ها، شرکت یاماها موتور در زمینه‌ های مختلف متنوع شده است و یکی از راه‌ های انجام این کار، ساخت موتورهای خودرو برای شرکت‌ های دیگر است. برخی از خودروسازانی که از موتورهای ساخت یاماها استفاده کرده اند عبارتند از: فورد، تویوتا و ولوو. آنها همچنین موتورهایی را برای همه موتورهای تویوتا/لکسوس تولید می‌ کنند و سازنده خودروهای اسپورت بریتانیایی Noble از نسخه دو توربو موتور Volvo V8 ساخته شده توسط یاماها در M600 خود استفاده می‌کند.

۱۳. آنها سیستم اگزوز EXUP را در سال ۱۹۸۷ توسعه دادند

یاماها به دلیل پیشرو بودن در پیشرفت‌ های فناوری و تلاش مداوم برای توسعه محصولات خود از نظر زیبایی‌ شناسی و عملکرد شناخته شده است. آنها برای این کار از تکنیک های ابتکاری زیادی استفاده کرده اند و حتی محصولات جدیدی را برای پیشرفت موتورسیکلت خود طراحی کرده اند. یکی از بزرگترین نوآوری های آنها توسعه سیستم اگزوز EXUP بود که در سال ۱۹۸۷ راه اندازی شد.

۱۴. آنها موتورهایی برای اتومبیل های مسابقه فرمول یک تولید می کنند

اگرچه یاماها بیشتر به دلیل شرکت در رویدادهای مسابقه موتورسیکلت شناخته شده است، اما آنها در دنیای مسابقات اتومبیلرانی نیز مشارکت دارند زیرا موتورهایی را برای اتومبیل های مسابقه فرمول یک تولید می کنند، به این معنی که یاماها در تمام جنبه های موتوراسپرت حضوری بزرگ دارد. آنها این کار را بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ انجام دادند و اولین موتوری که تولید کردند توسط تیم Zakspeed استفاده شد. سایر تیم هایی که از موتورهای ساخته شده توسط یاماها استفاده کرده اند عبارتند از Jordan 192، Tyrrell و Arrows A18. موتورهای آنها در اتومبیل های فرمول یک موفق در نظر گرفته نمی شدند زیرا غیرقابل اعتماد و فاقد قدرت در نظر گرفته می شدند.

۱۵. ۸ تا از بهترین موقعیت یاماها در مسابقات جهانی فرمول یک است

خودروهای فرمول یک با موتورهای ساخته شده توسط یاماها درجات مختلفی از موفقیت در این رویدادها داشته اند اما هرگز در رویدادی برنده نشده اند. بهترین مقامی که در یک قهرمانی به دست آورده اند، رتبه هفتم است. این در سال ۱۹۹۴ با رانندگی Ukyon Katayama و Mark Blundell برای سازمان مسابقه Tyrrell بود.

۱۶. Star Motorcycles یک برند اسپین آف است

یاماها در موارد متعددی تنوع ایجاد کرده است و یکی از این تنوع ها، توسعه یک برند اسپین آف به نام Star Motorcycles بود. این در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و یک نام تجاری است که برای سری موتورسیکلت‌های کروزر آن‌ ها استفاده می‌ شود که هدف آن بازار آمریکاست. آنها این موتورسیکلت ها را در سایر نقاط جهان می فروشند، اما این کار را با استفاده از نام تجاری یاماها به جای Star Motorcycles انجام می دهند.

۱۷. لوگو نمایانگر پیشینه موسیقی شرکت است

لوگویی که نشان‌ دهنده برند یاماها است، نماینده تاریخ آن است و به ویژه نمادی از پایه‌ های شرکت یاماها در رابطه با تولید آلات موسیقی است. طراحی لوگو بر اساس چنگال کوک است که برای کوک سازی سازهایی مانند پیانو استفاده می شود. اگرچه لوگو در طول تاریخ یاماها بارها تغییر کرده است، چنگال تنظیم یکی از ویژگی های ثابت طراحی لوگو باقی مانده است.

۱۸. آنها در ورزش موتوری از موفقیت بزرگی برخوردار بوده اند

یاماها برای اولین بار در سال ۱۹۵۶ وارد مسابقات موتوری رقابتی شد و به موفقیت های زیادی در مسابقات اتومبیلرانی دست یافت. در مجموع، یاماها موفق به کسب ۳۹ عنوان قهرمانی جهان شده است که شامل ۹ پیروزی در کلاس ۵۰۰ سی سی دو زمانه، ۶ پیروزی در MotoGp و یک پیروزی در مسابقات قهرمانی سوپربایک جهان است. یکی دیگر از رویدادهای مسابقه ای که آنها در آن به طور ویژه موفق بوده اند، جزیره من TT است.

آنها در این رویداد به تعداد خیره کننده ۲۰۸ پیروزی دست یافته اند. در مسابقه Sidecar TT در جزیره من، آنها در ۴۰ موقعیت پیروز شده اند، که به این معنی است که آنها بیش از هر تولید کننده موتورسیکلت دیگری در این مسابقه موفق بوده اند. آنها همچنین دو سال متوالی قهرمان AMA Supercross شدند. پیروزی در سال ۲۰۰۸ توسط چاد رید به دست آمد و سپس جیمز استوارت در سال ۲۰۰۹ پیروز شد.

۱۹. یاماها فهرست قابل توجهی از رانندگان مسابقه دارند

موفقیت یاماها در مسابقات مسابقه‌ای فقط به استانداردهای عملکرد دوچرخه‌ها مربوط نمی‌ شود، بلکه استعداد و شجاعت موتورسواران حرفه‌ ای است که در مسابقات شرکت می‌ کنند. رانندگان فعلی تیم مسابقه یاماها ماوریک وینالس و والنتینو روسی هستند. لیست آنها از رانندگان سابق تیم مسابقه یاماها به همان اندازه چشمگیر است که شامل ایان هاچینسون، استفان مریمن، دیو مولینوکس، ادی لاوسون، جاکومو آگوستینی، هیکی میکولا، باب هانا، جرمی مک گراث، کنی رابرتز، فیل رید، بن اسپیس، چاد رید، خورخه لورنزو و استفان مریمن هستند.

۲۰. یاماها اکنون یک شرکت چند ملیتی و کارفرمای بزرگ است

از زمانی که در دهه ۱۹۵۰ شروع به کار کرد، شرکت یاماها موتور به طور قابل توجهی گسترش یافته است. اکنون این یک برند معروف موتورسیکلت در سراسر جهان است که هم به دلیل موتورسیکلت های قدرتمند خود و هم به دلیل مشارکت در مسابقات رقابتی شناخته شده است. علاوه بر مقر و کارخانه اصلی خود در ژاپن، اکنون بیش از ۲۰ شرکت تابعه در سراسر جهان دارد که در تمام قاره ها فعالیت می کنند. آخرین مورد از این شرکت های تابعه، عملیات در فیلیپین بود که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. این شرکت محصولات یاماها را با نام Yamaha Motor Philippines, Inc توزیع می کند. شرکت یاماها موتور در حال حاضر حدود ۵۳۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد که در ظرفیت های مختلف از بخش اداری کار می کنند. به مونتاژ، و از طراحی موتور سیکلت تا مدیریت. رئیس و نماینده فعلی این شرکت هیرویوکی یاناگی است.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *