ساسات موتورسیکلت چیست؟ علائم خرابی ساسات موتور سیکلت

ساسات موتورسیکلت

زمانی که بخواهید یک موتور سرد را روشن کنید، می دانید که به راحتی روشن نمی شود. این امر به ویژه در مورد موتورهای کاربراتوری مانند موتورسیکلت ها صادق است. اینجاست که ساسات موتورسیکلت نقش خود را ایفا می کند.

ساسات موتور سیکلت چگونه کار می کند؟ هدف از ساسات این است که مخلوط هوا-سوخت غنی شده را به موتور سرد تحویل دهد تا به راه اندازی آن کمک کند. داشتن نسبت هوا به سوخت غنی که در موتور سرد جریان دارد به آن کمک می کند تا در زمانی که موتور سرد است؛ روشن شود. با جریان بیشتر سوخت به داخل سیلندر، اشتعال بیشتری وجود دارد. پس از گرم شدن موتور، دیگر نیازی به ساسات نیست.

طراحی خاص ساسات بسته به سازنده موتور متفاوت است، اما برخی از اصول مشترک کلیدی وجود دارد که همه از آن استفاده می کنند. با پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت همراه باشید.

ساسات موتور سیکلت چگونه کار میکند؟

اول، یک صفحه جریان هوا را به موتور در بالادست صفحه دریچه گاز محدود می کند. محدود کردن موتور ممکن است غیر منطقی به نظر برسد زیرا موتور برای احتراق به هوا نیاز دارد. با این حال، در صورت وجود محدودیت کنترل شده، می توان هوا را با سوخت غنی کرد. ساسات باعث خلاء بیشتر می شود که بخارهای سوخت سرد بیشتری را به حجم کم هوا می کشد.

دوم اینکه سوخت باید از جایی غیر از کانال اصلی کاربراتور تامین شود. به طور معمول، یک چاه سوخت در مجاورت کاسه شناور وجود دارد. وجود منبع جداگانه برای سوخت به ساسات اجازه می دهد بدون ورودی گاز کار کند. همچنین، از آنجایی که صفحه دریچه گاز بسته است، موتور خلاء بیشتری ایجاد می کند که سوخت بیشتری را می کشد.

همانطور که موتور گرم می شود، مخلوط غنی شده کمتر و کمتر بحرانی می شود. موتور با مخلوط سوخت صحیح عملکرد بهتری خواهد داشت، بنابراین با گرم شدن موتور، ساسات باید به تدریج از آن خارج شود. پس از رسیدن به دمای کار، مخلوط سوخت و هوا توسط صفحه دریچه گاز و کاربراتور تنظیم می شود.

برخی از کاربراتورها دارای ساسات های اتوماتیک هستند که با گرم شدن موتور، خفگی را کاهش می دهند. آنها معمولاً از یک سیم پیچ فلزی استفاده می کنند که صفحه ساسات را کنترل می کند. برخی از طرح ها از گرمای موتور یا اگزوز برای گرم کردن سیم پیچ فلزی استفاده می کنند. سیم پیچ با گرما منبسط می شود، می چرخد و ساسات را باز می کند.

برخی از ساسات ها از برق برای گرم کردن سیم پیچ استفاده می کنند که می توان آن را کمی دقیق تر کنترل کرد. برخی از طرح های ساسات به کنترل دریچه گاز بسته می شوند، بنابراین صفحه با اعمال دریچه گاز باز می شود.

علائم خرابی ساسات موتور سیکلت

در ادامه با پرشین سیکلت نمایندگی هانی موتور همراه باشید تا با چند نشانه رایج از عملکرد نادرست ساسات آشنا شوید:

  • شروع سخت
  • مصرف بیش از حد سوخت
  • دود زیاد بعد از روشن شدن موتور
  • بیرون زدن از داخل کاربراتور
  • موتور روشن می شود، سپس متوقف می شود

اگر موتور در روشن شدن مشکل دارد، حتی زمانی که ظاهراً ساسات در حال کار است، این نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. یا ساسات به اندازه کافی بسته نمی شود یا سوخت متوقف شده است. بررسی کنید که ساسات باز و بسته شود یا خیر.

خرابی ساسات نیز باعث مصرف بیش از حد سوخت می شود. تمام هدف ساسات ایجاد یک مخلوط غنی شده است. اگر ساسات روشن بماند یا به نحوی چسبیده باشد، مخلوط غنی شده به تولید ادامه خواهد داد. حتی در یک دوره نسبتا کوتاه، مانند ۱۰-۲۰ دقیقه، مصرف سوخت به شدت کاهش می یابد. همچنین به دلیل محدودیت جریان هوا باید روی عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

مصرف بیش از حد سوخت نیز باعث تولید دود بیش از حد از لوله اگزوز می شود. این دود سوخت نسوخته ای است که به اتمسفر می ریزد. در هنگام راه اندازی، ممکن است کمی دود اگزوز وجود داشته باشد، اما مقدار طولانی مدت آن نشان دهنده یک مشکل است. این همچنین ممکن است باعث خروج از اگزوز شود.

همچنین ممکن است از طریق ورودی هوا واکنش معکوس رخ دهد. نتیجه معکوس از طریق کربوهیدرات به احتمال زیاد نشان دهنده یک مخلوط بدون چربی است. سوختگی ناهموار می تواند احتراق را از طریق دریچه ورودی باز و به کاربراتور منتقل کند. این می تواند ناشی از باز شدن خیلی زود ساسات قبل از گرم شدن موتور باشد.

اگر با روشن شدن موتور مشکل دارید و بلافاصله خاموش می شوید، ممکن است تصور کنید ساسات کار نمی کند. هنگامی که موتور درست در هنگام باز کردن ساسات متوقف می شود، این فکر تقویت می شود.

اما اگر موتور روشن می شود؛ احتمالاً به دلیل محدودیتی است که مانع از ورود سوخت به کاربراتور می شود.

اگر ساسات خراب است، ممکن است به دلیل تنظیم نبودن اتصال باشد. کابل دارای تنظیمات رزوه ای برای تنظیم باز و بسته شدن ساسات است. گاهی اوقات کابل می تواند کشیده شود و سپس تنظیم به طور موثر کار نمی کند.

فنرهای برگشتی وجود دارند که به سمت کابل کشیده می شوند، بنابراین کابل خراب ممکن است از موقعیت انتخاب شده خارج شود. گاهی اوقات کابل ممکن است بچسبد یا حتی مسدود شود و کارکرد آن را دشوار کند.

نحوه تعمیر ساسات موتور سیکلت

از آنجایی که ساسات معمولاً در کاربراتور ادغام می شود، معمولاً جزء قابل تعویض نیست. امکان تعویض صفحه ساسات و سایر اجزا وجود دارد، اما نیاز به جداسازی کاربراتور دارد. بنابراین بعید است که نیاز به تعویض ساسات داشته باشید.

با این حال، برخی از قطعات را می توان جایگزین کرد. رایج ترین آن اتصالات ساسات است. این معمولا یک اهرم و کابل یا یک پیستون فنری است. اینها مکانیسم هایی هستند که سوارکار می تواند خفگی را کنترل کند. در مورد ساسات های کنترل شده الکتریکی، یک سلونوئید وجود دارد که می تواند در داخل کوتاه شود و همچنین می توان آن را تعویض کرد.

تعویض اتصال ساسات معمولاً مستلزم دسترسی به کاربراتور است. اگر موتورسیکلت شما دارای پانل های بدنه ای است که کاربراتور را در بر می گیرد، در صورت نیاز با برداشتن آن ها شروع کنید. همچنین ممکن است بسته به طراحی موتور نیاز به حذف پاک کننده هوا باشد. در برخی از طرح ها، حذف کاربراتور ضروری است.

تعویض کابل معمولاً ساده است. ممکن است نیاز به شل کردن چند اتصال رزوه ای در سمت دسته و سمت چوک داشته باشد. اگر قطعه جایگزین را در دسترس دارید، مطمئن شوید که طول آن با کابلی که خیلی بلند یا کوتاه است کار نمی کند.

پس از جایگزینی اتصالات، قطعاتی را که قبلاً برداشته‌ اید دوباره روی آن قرار دهید. قبل از روشن کردن موتور، کابل را با فعال کردن آن تست کنید. اگر به نظر می رسد که کار می کند، موتور را راه اندازی کنید و ساسات را فعال کنید.

جزء دیگری که می تواند بشکند بازوی اهرمی ساسات است. تعویض بازو فرآیندی مشابه با تعویض اتصال کابل خواهد بود.

نحوه نگهداری از ساسات موتورسیکلت

استفاده از ساسات باعث ساییدگی و پارگی می شود، اما همچنین شما را از هرگونه تعمیر و نگهداری که باید انجام شود آگاه می کند. با گذشت زمان و بدون استفاده زیاد، کابل ساسات می تواند مسدود شود و باعث غیرقابل استفاده شدن شود. همچنین امکان تجمع در اطراف صفحه ساسات وجود دارد که بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. خوشبختانه، اینها به راحتی رفع هستند.

کابل چسبنده یا اتصال را می توان با مقداری WD-40 یا روغن نافذ دیگر اصلاح کرد. برای انجام این کار، باید به محل اتصال کابل به صفحه ساسات دسترسی داشته باشید. کابل را اسپری کنید و ساسات را فعال کنید تا روان کننده وارد مفصل شود. روغن کاری دوره ای این نقاط به طولانی شدن عمر ساسات کمک می کند.

کاربراتورها همیشه مستعد کثیف شدن هستند. حتما فیلتر هوا را تمیز نگه دارید. اگر موتورسیکلت شما دارای مشکلات ذکر شده در بالا بوده است، بهتر است آن را تمیز کنید.

اگر اهل جدا کردن کاربراتور و تمیز کردن آن نیستید، پاک کننده های اسپری در دسترس هستند که می توانند کمی کمک کنند.

در غیر این صورت، ساسات باید بسیار کم تعمیر و نگهداری باشد. اگر اغلب استفاده شود، ممکن است زودتر فرسوده شود، اما در عین حال، حضور مداوم بنزین نیز می تواند همه چیز را تمیز نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هنگام ذخیره سازی موتورسیکلت برای زمستان، سوخت را تخلیه کنید و مقدمات دیگری را انجام دهید تا سیستم سوخت گیری دچار مشکل نشود.

نتیجه

سوزاندن سوخت زمانی که موتور سرد است دشوارتر است. طراحی ساسات به گونه ای است که مخلوط هوا و سوخت غنی شده را می توان در شرایط موتور سرد به محفظه احتراق رساند. هنگامی که موتور روشن می شود، همه چیز گرم شده و سوخت آسان تر می شود وساسات به تدریج باز می شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *