علت ریپ زدن موتور سیکلت چیست؟ علائم و راه های جلوگیری

ریپ زدن موتور سیکلت

ریپ زدن موتور سیکلت معمولاً به دلیل سیستم احتراق یا سیستم سوخت معیوب است که در آن موتور موتور سیکلت قادر به احتراق کامل ایده آل نیست. عرضه نامناسب نسبت هوا/سوخت به محفظه احتراق یا جرقه ضعیف جرقه باعث تولید قدرت ناکارآمد می شود که منجر به ریپ زدن یا توقف موتورسیکلت می شود.

در این مقاله متوجه خواهیم شد که ریپ زدن موتور سیکلت چیست و به چه معناست و آسیب هایی که می تواند به موتورسیکلت وارد کند. ما در پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت همچنین به بررسی علل ریپ زدن موتورسیکلت و چگونگی رفع آن و جلوگیری از آن می پردازیم.

با یک روال تعمیر و نگهداری، می توانید از ریپ زدن موتور سیکلت جلوگیری کنید. آگاهی از شناسایی علائم ریپ زدن موتور در این مقاله در هنگام شتاب (دور بالا)، در حالت آزاد (دور در دقیقه)، تحت بار، یا در حالت باز/بستن دریچه گاز، خواه موتورسیکلت ۲ زمانه باشد یا ۴ زمانه، به شما کمک خواهد کرد.

ریپ زدن موتور سیکلت چیست؟

ریپ زدن موتور سیکلت وضعیتی است که موتور به احتراق کامل و خروجی توان طبیعی خود نمی رسد. موتورسیکلت به‌طور مکرر قدرت خود را به‌ طور مکرر و با تأخیر در پاسخ به گاز از دست می‌ دهد که می‌ تواند حسی شبیه به یک موتورسیکلت مردد یا در حال توقف باشد.

این منجر به عملکرد ضعیف می شود و موتور در هنگام شتاب (غلتاندن دریچه گاز) و یا حتی در هنگام بیکاری دچار لکنت می شود. و باعث می شود موتورسیکلت یک سری صداهای انفجاری ملایم را با سرعتی سریع ایجاد کند که با صدای معمولی دور آرام یا دور موتور سیکلت متفاوت است. در ادامه با پرشین سیکلت نمایندگی هانی موتور همراه باشید تا با علت ریپ زدن موتور سیکلت آشنا شوید.

وقتی یک موتور سیکلت ریپ می زند به چه معناست؟

ریپ زدن موتور سیکلت به این معنی است که موتورسیکلت در حال حرکت یا شتاب گیری به صورت نامنظم قدرت خود را از دست می دهد. این به دلیل عملکرد نامناسب سیستم جرقه زنی (مانند شمع/سیم، سیم پیچ، سوئیچ احتراق) یا سیستم سوخت (به عنوان مثال کاربراتور، انژکتورهای سوخت، خطوط سوخت/پمپ) ایجاد می شود.

این به این دلیل است که مخلوط هوا/سوخت به درستی نمی سوزد و احتراق کامل ایده آل ندارد.

ریپ زدن موتور یک اصطلاح فنی است و احساسی که شما تجربه خواهید کرد یک ورودی گاز غیرواکنش است و موتورسیکلت به طور خود به خود قدرت خود را از دست می دهد.

علائم رایج ریپ زدن موتور سیکلت

اکنون به بررسی موقعیت‌ ها و رویدادهای رایجی می‌ پردازیم که ممکن است با ریپ زدن موتور سیکلت اتفاق بیفتد. برخی از این علائم اولیه هستند که می‌ توانند به شما در تشخیص اینکه آیا موتور سیکلت شما ریپ می زند یا خیر.

بنابراین در اینجا رایج ترین علائم/نشانه های ریپ زدن موتور سیکلت است.

۱. ریپ زدن موتورسیکلت در طول شتاب

اولین علامت به راحتی قابل مشاهده است. ریپ زدن یا تردید موتورسیکلت هنگام شتاب (دور در دقیقه بالا) به دلیل عرضه ناهموار مخلوط هوا/سوخت به محفظه احتراق یا جرقه ضعیف شمع فرسوده است.

این می تواند به دلیل نشتی یا گرفتگی خطوط سوخت یا جرقه ضعیف توسط شمع های جرقه یا فرسوده، سیم پیچ احتراق یا سیم های شمع اتفاق بیفتد.

۲. ریپ زدن موتور سیکلت هنگام گاز دادن

هنگامی که دریچه گاز را کاملا باز می کنید، موتور سیکلت به دلیل سیستم جرقه زنی، سیستم سوخت یا هر دوی آنها که برای سوزاندن مخلوط هوا/سوخت با هم کار می کنند و برای تولید نیرو، احتراق موفقی دارند، ریپ می زند.

بنابراین وقتی دریچه گاز را به طور ثابت یا سخت باز می کنید، موتور موتور سیکلت به جریان ثابت هوا و سوخت و جرقه جرقه زنی به موقع نیاز دارد تا فرآیند احتراق در دور معین ادامه یابد.

اجزای سیستم سوخت بد مانند خط سوخت، کاربراتور، انژکتور سوخت یا خط برگشت سوخت نمی توانند مقدار کافی سوخت را برای سوختن ارائه کنند.

یک سیم پیچ احتراق، شمع/سیم یا سوئیچ جرقه زنی اجزای سیستم جرقه زنی بد/آسیب دیده، احتراق مخلوط هوا/سوخت را به تاخیر می اندازد که منجر به احتراق ضعیف می شود.

۳. ریپ زدن موتور سیکلت در هنگام بیکاری

موتور سیکلت در هنگام دور آرام دور در دقیقه کم است. ریپ زدن موتور سیکلت در هنگام دور کار بیشتر اوقات به دلیل گرفتگی یا نشتی در اجزای سیستم سوخت موتور سیکلت است.

پیستون در زمان دور آرام با سرعت کمتری حرکت می کند، اما برای داشتن احتراق ایده آل همچنان به مقدار کافی سوخت نیاز است.

خط سوخت بد، خط برگشت و کاربراتور/انژکتور سوخت نمی توانند مقدار مورد نیاز سوخت را تامین کنند و موتورسیکلت در حالت بیکار دچار لکنت می شود.

اکنون به بررسی عواملی که باعث ریپ زدن موتورسیکلت می شود و اجزای بد/آسیب دیده ای که نقش مهمی در پشت ریپ زدن موتورسیکلت دارند می پردازیم.

علت ریپ زدن موتور سیکلت چیست؟

دلایل متعددی برای ریپ زدن موتور سیکلت وجود دارد و ما هر یک از آنها را به طور مختصر بررسی می کنیم تا بتوانید بفهمید که چه اجزایی از سیستم سوخت رسانی یا سیستم جرقه زنی و چند قسمت دیگر ممکن است باعث مشکل ریپ زدن موتور شوند.

توجه: برخی افراد ممکن است مشکل زمان بندی (موتور) را بگویند، به این معنی که دریچه های ورودی و خروجی در زمان نامناسبی باز و بسته می شوند. خیلی بعید است که سوپاپ‌های موتورسیکلت به خودی خود دچار اشتباه شوند، و این فقط در صورتی اتفاق می‌ افتد که شخصی (مکانیک یا خود شما) تنظیمات اشتباهی را برای موقعیت میل لنگ و میل بادامک و تنظیمات اشتباه برای علائم زمان‌ بندی TDC روی فلایویل و جهت چرخش انجام دهد.

۱. کاربراتور/انژکتور سوخت معیوب

چه یک موتورسیکلت کاربراتوری یا یک موتورسیکلت انژکتوری سوخت داشته باشید، کار این دستگاه ها ارسال مخلوط هوا/سوخت به محفظه احتراق و هوا به طور جداگانه از طریق دریچه ورودی موتورسیکلت های تزریق سوخت است.

برای کاربراتور خارج از تنظیم، نسبت هوا و سوخت ارسالی برای سوختن نامتعادل خواهد بود و به دلیل نسبت نامناسب ترکیب هوا/سوخت موتورسیکلت، احتراق کمتر از حد مطلوب (سوختن سوخت و تولید نیرو) را به همراه خواهد داشت.

گرفتگی جت اصلی کاربراتور؛ جریان سوخت را محدود می کند، بنابراین تمیز کردن آنها هر از گاهی ضروری است.

برای موتورسیکلت های انژکتوری سوخت، انژکتور سوخت بسته به کیفیت سوخت و آلاینده ها/ تجمع کربن در طول زمان مسدود می شود.

گرفتگی منبع سوخت را محدود می کند و نازل انژکتور سوخت نمی تواند مقدار مورد نیاز سوخت را به داخل محفظه احتراق بپاشد تا بسوزد.

۲. شمع های فرسوده

هنگامی که مخلوط هوا/سوخت به محفظه احتراق فرستاده می شود، قبل از اینکه توسط شمع مشتعل شود، توسط پیستون فشرده می شود.

اگر آسیب فیزیکی به نوک شمع یا خوردگی/شکستگی شدید الکترود وارد شود، موتور سیکلت ریپ خواهد زد.

شمع نمی تواند مخلوط هوا/سوخت را در زمان مناسب مشتعل کند یا جرقه ضعیفی خواهد داشت و در نتیجه باعث ریپ زدن موتورسیکلت می شود.

برای وایر شمع، وظیفه آن انتقال جریان الکتریکی به شمع است.

لرزش شدید یا تماس با سطح داغ می تواند وایر را از شمع جدا کند یا باعث سوختگی/ترک در لایه عایق یا سیم شود که می تواند جریان مورد نیاز را به شمع ها برای احتراق هوا منتقل نکند.

۳. گرفتگی فیلتر هوا

برای سوختن سوخت و داشتن یک احتراق موفق هوا مورد نیاز است. گرفتگی فیلتر هوا باعث محدود شدن و کاهش جریان هوای موتور می شود.

فیلتر هوا به مرور زمان زباله ها، گرد و غبار و آلاینده ها را جمع آوری می کند و به خدمات تمیز کردن دوره ای نیاز دارد.

ریپ زدن موتور سیکلت نتیجه گرفتگی فیلتر هوا خواهد بود زیرا باعث عدم تعادل در نسبت مخلوط هوا به سوخت می شود. یک مخلوط بدون چربی یا یک مخلوط بسیار کم چربی نتیجه گرفتگی فیلتر هوا خواهد بود.

بنابراین سوزاندن سوخت به صورت بهینه و کارآمد نخواهد بود، این امر باعث ریپ زدن موتورسیکلت و از دست دادن قدرت به صورت نامنظم می شود.

۴. کویل احتراق فرسوده

همه موتورسیکلت ها باتری هایی با محدوده ولتاژ در هنگام شارژ کامل بین ۱۲.۷-۱۳.۶ ولت دارند. برای احتراق مخلوط هوا/سوخت، شمع ها باید بین ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ولت تولید کنند.

سیم پیچ احتراق ولتاژ باتری را به ولتاژ بالاتر تبدیل می کند و سپس آن را به شمع ها می فرستد تا احتراق موفقی داشته باشد.

یک سیم پیچ احتراق فرسوده/آسیب دیده به دلیل فرسوده شدن شمع ها قادر به تبدیل و حمل جریان نخواهد بود زیرا باید جبران کند و در نتیجه باعث ریپ زدن موتور سیکلت می شود.

قرار گرفتن در معرض دمای بالا، رطوبت و لرزش می تواند باعث آسیب به سیم پیچ احتراق شود.

۵. پمپ سوخت بد یا خط سوخت فرسوده

وظیفه پمپ بنزین، خط سوخت و خط برگشت سوخت، تامین سوخت از مخزن سوخت به محفظه احتراق موتور است.

سوخت بیش از حد را می توان از طریق خط برگشت سوخت به باک بازگرداند. گرفتگی/نشت یا شکستگی در این خطوط تامین سوخت یا پمپ سوخت، مقدار سوخت مورد نیاز برای انجام یک فرآیند احتراق را به طور کامل متوقف یا کاهش می دهد.

اگر سوخت کمی به موتور عرضه شود، موتور سیکلت پاشیده می شود یا کاملاً از کار می افتد. بنابراین پمپ سوخت آسیب دیده یا فرسوده و خط سوخت باعث ریپ زدن موتور سیکلت می شود.

چگونه ریپ زدن موتور سیکلت را متوقف و رفع کنیم؟

تمیز کردن رسوب کربن و برداشتن گرفتگی ها و جایگزینی قطعات به شدت فرسوده یا آسیب دیده سیستم سوخت و سیستم جرقه زنی موتور سیکلت باعث تعمیر و جلوگیری از ریپ زدن موتورسیکلت می شود.

از بین بردن کثیفی و گرفتگی از خطوط سوخت، کاربراتور و انژکتور سوخت کمک می کند تا سوخت بدون محدودیت به موتور جریان یابد و از ریپ زدن موتور جلوگیری می شود.

تعویض پمپ بنزین خراب باعث می شود که سوخت از مخزن سوخت به محفظه احتراق موتور برسد تا سوخته شود.

تعویض یا تمیز کردن شمع، وایر شمع، سیم پیچ احتراق یا فیلتر هوا به موتور سیکلت اجازه می دهد تا هوای کافی را به موتور برساند و سوخت را در زمان مناسب مشتعل کند تا فرآیند احتراق ایده آلی داشته باشد.

تنظیم کاربراتور روی تنظیمات مناسب، نسبت هوا/سوخت متعادلی را به محفظه احتراق عرضه می کند.

جلوگیری از ریپ زدن موتور سیکلت

تمیز کردن و تعمیر و نگهداری دوره ای سیستم جرقه زنی و اجزای سیستم سوخت برای جلوگیری از ریپ زدن موتور سیکلت ضروری است. از آنجایی که نگهداری این قطعات به طور موثر نسبت مناسبی از مخلوط هوا/سوخت و احتراق را در زمان مناسب فراهم می کند.

بنابراین اگر یک روال تعمیر و نگهداری جامع وجود داشته باشد، موتورسیکلت هرگز با مشکل ریپ زدن مواجه نخواهد شد.

تمیز کردن رسوبات کربن و گرد و غبار به همراه سایر بررسی‌ های تعمیر و نگهداری که در این مقاله هر از چند گاهی مورد بحث قرار می‌گیرد، از ریپ زدن موتورسیکلت جلوگیری می‌ کند.

آیا تعمیر و نگهداری و سرویس توسط یک مکانیک با کیفیت یا توسط خودتان (در صورت تجربه) آنقدر پیچیده نیست که موتور سیکلت را روان و به درستی کار کند.

برخی از نکات مهم در این زمینه عبارتند از:

  • تعویض و تنظیم منظم روغن موتور و سایر مایعات
  • بررسی و تعویض قطعات ساینده و فرسوده
  • تنظیم صحیح سیستم ترمز
  • بررسی و تعمیر سیستم الکتریکی و روشنایی
  • بررسی و تعویض لاستیک‌ ها در صورت نیاز

اثرات ریپ زدن بر موتورسیکلت

ریپ زدن موتورسیکلت به عواقب جدی برای راننده و خودرو می‌انجامد. برخی از اثرات آن عبارتند از:

  • از دست دادن کنترل بر موتورسیکلت و سرعت بالای آن
  • افزایش خطر تصادفات و صدمات جسمانی
  • خرابی قطعات و سیستم‌های مختلف موتورسیکلت
  • کاهش عمر مفید موتورسیکلت

نتیجه‌ گیری

ریپ زدن موتورسیکلت یک مشکل جدی است که می‌تواند خطرناک باشد و به وقوع تصادفات و آسیب جسمانی منجر شود. برای جلوگیری از ریپ زدن، استفاده صحیح از دسته گاز، فرم صحیح سواری، تعمیر و نگهداری صحیح موتورسیکلت، و افزایش تجربه و آگاهی راننده بسیار مهم است. با رعایت این نکات و اقدامات پیشگیرانه، می‌توان از ریپ زدن موتورسیکلت جلوگیری کرده و رانندگی ایمن‌ تر و لذت‌ بخش‌ تر را تجربه کرد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *