علت روشن نشدن موتور سیکلت با استارت چیست؟

علت روشن نشدن موتور سیکلت با استارت

وقتی موتورسیکلت شما روشن نمی شود، تشخیص مشکل همیشه آسان نیست، چه رسد به اینکه آن را به موقع برطرف کنید. اما چندین نشانه وجود دارد که به راحتی می توانید تشخیص دهید علت روشن نشدن موتور سیکلت با استارت چیست. ابتدا باید بررسی کنید که باتری واقعاً سالم بوده و کار می کند. پس از آن، راه‌ حل‌ های ساده‌ ای وجود دارد که می‌ توانید از آن‌ ها برای بررسی موتورتان استفاده کنید. با رشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت همراه باشید.

چگونه بفهمیم باتری موتور سیکلت سالم است؟

ممکن است شک داشته باشید که باتری موتور سیکلت سالم است یا خیر. اگر هنگام چرخاندن کلید از نگاه کردن به موتور مشخص نیست (مثلاً چراغ ها روشن می شوند)، ممکن است لازم باشد چند قدم بردارید تا ببینید آیا مشکل از باتری است یا خیر.

علائم باتری خراب عبارتند از: چراغ های کم نور، صدای کلیک هنگام چرخاندن کلید، و استارت میل لنگ استارتر و به دنبال آن هیچ خبری نیست.

اگر این علائم را نمی بینید اولین قدم اطمینان از عملکرد باتری و ارائه حداکثر ولتاژ است. برای اینکه مطمئن شوید باتری شما هنوز سالم است، باید آن را به صورت بصری بررسی کنید، ولتاژ را بررسی کنید و باتری را بارگذاری کنید.

بازرسی بصری باتری باید شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی ترمینال خراب
  • بررسی باتری از نظر نشتی/بررسی هرگونه مایع اشتباه
  • به دنبال برجستگی یا ترک در قاب باتری هستید

اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، مرحله بعدی بررسی ولتاژ است. می توانید این کار را انجام دهید یا باتری خود را به یک فروشگاه محلی یا فروشگاه قطعات ببرید تا آن را بررسی کنید. همچنین می‌ توانید باتری را با یک ولت متر دیجیتال تست کنید و آن را به موتور سیکلت متصل کنید.

قرائت ولتاژ باید بین ۹.۵ تا ۱۰.۵ برای حدود ۳۰ ثانیه باشد. اگر خوانش ثابت بماند، باتری شما خوب است و موتورسیکلت شما احتمالاً مشکل دیگری (یا چند مشکل) دارد. خوشبختانه، ابزارهای عیب‌ یابی دیگری وجود دارد که می‌ تواند به تعیین علت روشن نشدن موتور سیکلت با استارت کمک کند.

همچنین بخوانید : علت خالی شدن باتری موتور سیکلت

راه حل روشن نشدن موتور سیکلت با استارت

وقتی موتورسیکلت شما روشن نمی شود (اما باتری خوب است) چه کاری باید انجام دهید؟

خبر بد این است که وقتی موتورسیکلت روشن نمی شود، ممکن است چندین مورد مشکل داشته باشد. خبر خوب این است که علائم و نشانه‌ های زیادی وجود دارد که می‌ تواند به شما در جهت یافتن راه‌ حل کمک کند. هنگامی که تأیید کردید باتری هنوز سالم است، نگرانی کمتری وجود دارد زیرا سعی می کنید مشکل واقعی را پیدا کنید.

به طور کلی، مشکل احتمالاً در یکی از سه دسته قرار می گیرد: سوخت، فشرده سازی یا جرقه. برای راه‌ اندازی موتور باید مشخص کنید کدام یک از آن‌ ها وجود ندارد و چگونه آن را دوباره معرفی کنید. در اینجا ۱۵ موردی که باید بررسی کنید تا موتورسیکلت خود را دوباره راه اندازی کنید آورده شده است.

وجود گاز در مخزن را تأیید کنید

یک بررسی اولیه این است که ببینید آیا بنزین در باک دارید یا خیر، این مورد معمولا نادیده گرفته می شود. به خصوص اگر گیج بنزین پر بودن مخزن را گزارش کند، ممکن است فکر نکنید که بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که گیج‌ ها ممکن است دچار اختلال شوند، بنابراین قبل از اینکه به مشکلات احتمالی دیگر بپردازید، موتورتان را تکان دهید و به صدای گاز در مخزن گوش دهید.

اگر می‌ توانید تأیید کنید که در باک بنزین وجود دارد، ببینید پمپ بنزین کار می‌ کند (اگر موتورسیکلت یکی دارد)، و اگر کاربراتوری وجود دارد، ببینید آیا بنزین نیز به آنجا راه پیدا کرده است یا خیر.

کلاچ را درگیر کنید

معمولاً برای سوارکاران باتجربه بی‌ معناست، اما برای تازه‌ کارها، به خاطر سپردن کلاچ می‌ تواند به معنای تفاوت بین یک سواری آرام و یک سفر خسته‌ کننده باشد. بسیاری از موتورها قبل از شروع به کار باید کلاچ را در خود داشته باشند – حتی وقتی در حالت خلاص هستید.

همچنین این احتمال وجود دارد که سوئیچ کلاچ موتور آسیب دیده باشد، و می توانید چند بار کلاچ را پمپاژ کنید تا ببینید آیا این به بازنشانی آن کمک می کند یا خیر. می توانید کلید کلاچ را دور بزنید، اما در دراز مدت، به راه حل دیگری (و احتمالاً جایگزینی کلاچ) نیاز خواهید داشت.

موتور سیکلت را در دنده (راست) قرار دهید

بسته به موتورسیکلت، ممکن است برای شروع نیاز باشد نه تنها کلاچ را درگیر کنید، بلکه گیربکس را نیز در حالت خلاص قرار دهید. اگر به تازگی با این مشکل مواجه شده اید، تغییر حالت خلاص و درگیر کردن کلاچ می‌ تواند یک مرحله عیب‌ یابی ارزشمند باشد.

به دنبال سیم های شل باشید

یکی دیگر از موارد بی‌ معنا، بررسی کانکتورهای الکتریکی است تا ببینید همه چیز به برق وصل است. مشکلات الکتریکی اغلب نادیده گرفته می شوند، زیرا همیشه قابل مشاهده نیستند، اما بررسی دستی کانکتورها می‌ تواند به شما کمک کند مشکلی را تشخیص دهید که خود را نشان نمی‌ دهد.

اگر گمان می‌ کنید چیزی غیر از باتری مقصر است، به خصوص اگر باتری را به تازگی تعویض کرده‌ اید، بهتر است به کابل‌ های رابط باتری خود نیز نگاه کنید. این امکان وجود دارد که سیم کشی باتری جدید شما نادرست باشد، پس از اینکه کابل ها را به پایانه ها سفت کردید، احتمال زیاد موتور روشن می شود.

بررسی کنید که کلید Kill خاموش است

هر سوارکاری از سوئیچ Kill به طور منظم استفاده نمی کند، اما اگر اخیراً از آن استفاده کرده اید، ممکن است کلید قطع موتور همچنان فعال باشد. یا آن یا شخص دیگری آن را تکان داده، یا شما به طور تصادفی این کار را انجام داده اید – در هر صورت، ارزش یک نگاه اجمالی را دارد، زیرا سوئیچ در وضعیت روشن باقی می ماند، از روشن شدن موتورسیکلت جلوگیری می کند.

اطمینان حاصل کنید که سوپاپ سوخت روی “روشن” تنظیم شده است

برای موتورسیکلت‌ های دارای سوپاپ سوخت، قرار دادن تنظیمات در مکان نامناسب می‌ تواند موتور شما را از راه‌ اندازی باز دارد. اطمینان حاصل کنید که سوپاپ سوخت به حالت روشن است و برای چند ثانیه صبور باشید تا کاسه‌های شناور کاربراتور پر شوند.

ببینید آیا سیستم تزریق سوخت عملکردی دارد یا خیر

مقابله با سیستم‌ های تزریق سوخت مشکل است، که تشخیص اینکه آیا موتور شما مشکل انژکتور دارد یا مشکل دیگری را دشوار می‌ کند. اما از آنجایی که انژکتورهای سوخت به ندرت از کار می افتند، کارشناسان احتمال خرابی پمپ را بیشتر می کنند.

بررسی کنید که آیا وقتی می‌ خواهید موتور را راه‌اندازی کنید، صدای پمپ را می‌شنوید یا نه، اگر نه، می‌ توانید فیوز پمپ را بررسی کنید. جدا از این تحقیقات اولیه، احتمالاً باید به یک متخصص مراجعه کنید تا تأیید کند که آیا سیستم FI مقصر است یا خیر.

ببینید آیا شمع ها سالم هستند یا خیر

شمع‌ ها یکی دیگر از راه‌ حل‌ های بالقوه آسان برای بررسی موتورهایی است که روشن نمی‌ شوند. مانند سایر انواع وسایل نقلیه، علائم خرابی شمع ها می تواند شامل از دست دادن نیرو، مسافت پیموده شده بد بنزین، روشن نشدن موتور، مشکل در استارت موتور و کندی گاز باشد.

سنسورهای داخلی نیز می‌ توانند به مشکلات شمع‌ ها کمک کنند، اما خوشبختانه، دسترسی به شمع‌ ها معمولاً آسان است و این یک گام ساده برای یافتن مشکل موتورسیکلت شماست. یکی را بردارید و بررسی کنید که مرطوب است یا خیر. اگر هست، آن را تمیز کرده و تعویض کنید و ببینید آیا موتور شروع به کار می کند یا خیر.

بررسی شمع ها نیز باید بخشی از تعمیر و نگهداری معمول شما باشد، که می تواند به حفظ وضعیت کلی موتور شما کمک کند و به حفظ ارزش آن کمک کند.

تعیین کنید که آیا Petcock مسدود شده است

یکی از مشکلات بالقوه ای که ممکن است موتورسیکلت شما را از راه اندازی باز دارد، گرفتگی Petcock است. پت کوک یک شیر کنترل سوخت است. جریان گاز را بین تنظیمات خاموش، روشن و ذخیره کنترل می کند. گرفتگی پت کوک ها یک مسئله رایج است که سوارکاران اغلب مطرح می کنند.

خوردگی و تکه هایی از مواد سرگردان می تواند باعث مشکلات جریان شود. کمی تکان دادن پت کوک می تواند به رفع انسداد کمک کند، اما تعویض یا تمیز کردن عمیق ممکن است برای راه اندازی مجدد موتور ضروری باشد.

فیوزهای سوخته را بررسی کنید

درست مانند یک ماشین یا کامیون، موتورسیکلت ها دارای فیوز هستند و می توانند مانند هر وسیله نقلیه دیگری منفجر شوند. نگه داشتن کیت فیوز در دسترس مفید است، بنابراین می توانید فیوزهای سوخته را با فیوزهایی جایگزین کنید که دارای آمپر مشابه هستند.

اگر فیوزها پس از تعویض آن‌ ها همچنان به منفجر شدن ادامه می‌ دهند، احتمالاً در جایی از سیم‌ کشی موتور مشکل الکتریکی جدی‌ تری دارید.

آسیب به خط خلاء را بررسی کنید

خط بین پت‌ کوک و موتور نیز می‌ تواند آسیب ببیند، که از عملکرد صحیح سیستم جلوگیری می‌ کند. با نشتی – چه در اثر ترک خوردگی، پوسیدگی یا آسیب جاده – ممکن است بتوانید خط را مجدداً آب بندی کنید، یا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشید.

صدا خفه کن را پاک کنید

ممکن است کسی (یا چیزی) صدا خفه کن را مسدود کرده باشد. این امر مخصوصاً اگر موتور برای مدتی در انبار بوده باشد یا در فضای باز بوده است، رایج است.

جوندگانی که به دنبال یک خانه در دسترس هستند ممکن است به داخل صدا خفه کن شما حرکت کنند، اما اگر دوچرخه برای مدتی نشسته باشد، ممکن است فقط یک تن زباله در آنجا وجود داشته باشد. آن را (با دقت) پاک کنید و ببینید آیا این به راه اندازی دوچرخه کمک می کند یا خیر.

ساسات را به درستی تنظیم کنید

برای موتورسیکلت‌ های کاربراتوری، ممکن است لازم باشد ساسات موتور سیکلت یا غنی‌ کننده مخلوط خود را متناسب با دمای محیط/موتور تنظیم کنید. یکی دیگر از موارد نظارت رایج، این مشکل می‌ تواند در شرایط آب و هوایی شدید، یا زمانی که شرایط تغییر ناگهانی پیدا می‌ کند، ظاهر شود.

به تعمیر و نگهداری فکر کنید

چه دیروز سوار موتورسیکلت خود شده اید یا ماه ها در انبار بوده است، به آخرین تعمیراتی که انجام داده اید فکر کنید. ممکن است موتور خود را شسته باشید که می تواند باعث آب در مکان های نامطلوب شود. به دنبال نقاطی باشید که ممکن است آب وارد موتور شده باشد یا به سیستم‌ های الکتریکی، دستگیره‌ ها، دکمه‌ ها یا سایر قسمت‌ ها ضربه بزند.

وقتی موتورسیکلت شما روشن نمی شود چه کاری انجام ندهید؟

گام‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توانید برای عیب‌ یابی مشکلات موتورتان انجام دهید، اما چند «نه» وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. در اینجا مواردی است که نباید انجام دهید وقتی موتورسیکلت شما روشن نمی شود.

باتری را جامپ نکنید (با ماشین)

اگر در نقطه ای هستید که مطمئن نیستید که آیا باتری مقصر استارت نشدن موتور سیکلت شماست یا خیر، ممکن است وسوسه شوید که آن را به سرعت روشن کنید تا مطمئن شوید مشکل باتری نیست. اما در بسیاری از موارد، راه اندازی سریع باتری ممکن است راه هوشمندانه ای نباشد.

اگر موتورسیکلت شما دارای یک ریزپردازنده روی برد است، که خیلی ها این کار را انجام می دهند، می توانید با افزایش ولتاژ از طریق جامپ کردن، آن را سرخ کنید. با توجه به ارزش‌ های فعلی موتورسیکلت، نباید با استارت زدن به موتور خود آسیبی وارد کنید.

همچنین باید از جامپ موتورسیکلت با ماشین خودداری کنید، زیرا آمپر کامل یک وسیله نقلیه می تواند سیستم موتورسیکلت شما را سرخ کند. حتی اگر یک موتورسیکلت ۳ چرخ دارید، باز هم مانند یک خودروی سدان یا وانت نیست و دستورالعمل‌های مربوط به ولتاژ متفاوت است.

چیزهای ساده را نادیده نگیرید

لیست بالا شامل چند مرحله ساده برای تایید وضعیت کارکرد موتور است. در حالی که نادیده گرفتن مراحل اولیه مانند قرار دادن کلاچ یا مشورت با کتابچه راهنمای خود برای پروتکل راه‌ اندازی مناسب وسوسه‌ انگیز است، این اغلب اساسی‌ ترین عناصر موتورسیکلت است که راکبان نادیده می‌ گیرند.

با ساده ترین ابزار عیب یابی شروع کنید.

قطعات جایگزین نخرید (بدون مشورت با متخصص)

مگر اینکه مکانیک باشید، برای خرید قطعات جایگزین برای موتورسیکلت خود عجله نکنید، وقتی موتور سیکلت روشن نمی شود. اگر تمام مراحل عیب یابی را طی کرده اید و هنوز نمی توانیدموتور را راه اندازی کنید، احتمالاً برای تشخیص مشکل به کمک حرفه ای نیاز دارید.

خرید قطعات یدکی فقط در درازمدت برای شما هزینه خواهد داشت، به خصوص اگر هزینه های تعمیرات پرهزینه ای را به پایان برسانید – و قطعاتی که با آنچه فکر می کردید مشکل است ارتباطی نداشته باشند.

گارانتی خود را باطل نکنید

اگر برای موتورسیکلت خود گارانتی دارید، چه گارانتی کارخانه ای یا تمدید شده، مطمئن شوید که با عیب یابی یا تعمیرات، شرایط را لغو نمی کنید. بسیاری از تعمیرات دارای پوشش گارانتی هستند، بنابراین تا زمانی که از شرکت گارانتی کننده تاییدیه نگیرید، باید از انجام هرگونه اقدام شدید خودداری کنید.

به طور معمول، شرکت‌ های گارانتی می‌ خواهند کار تعمیر در یک مکان خاص، چه در نمایندگی سازنده یا یک فروشگاه تایید شده دیگر، انجام شود، و اگر این الزامات را نادیده بگیرید، در معرض خطر از دست دادن پوشش قرار می‌ گیرید، که می‌ تواند بر ارزش معامله تأثیر بگذارد.

جمع بندی

قبل از اینکه بتوانید به جاده بازگردید، باید به دنبال کمک حرفه ای برای تعمیرات اساسی باشید. در هر صورت، مراحل کشف علت روشن نشدن موتور سیکلت با استارت به شما نقطه شروعی می دهد تا بفهمید چه چیزی اشتباه است و تعمیرات صحیح را تکمیل کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *