دلایل روشن شدن چراغ چک موتور سیکلت چیست؟

دلایل روشن شدن چراغ چک موتور سیکلت

اگر هنگام روشن کردن موتورسیکلت خود به داشبورد دقت کنید، متوجه مجموعه ای از چراغ ها خواهید شد که برای چند ثانیه روشن می شوند و سپس تا پایان رانندگی خاموش می شوند. اگر این چراغ ها روشن بمانند، احتمالاً مشکلی در عملکرد موتورسیکلت شما وجود دارد. در حالی که همه چراغ‌ های روی دسته ابزار مهم هستند، فعلاً روی چراغ چک موتور تمرکز می‌کنیم. دلایل روشن شدن چراغ چک موتور سیکلت چیست؟ چرا چراغ چک موتور سیکلت روشن است؟ چراغ موتور موتور سیکلت شما روشن می شود زیرا سنسورهای داخل و اطراف موتور ایراد را در عملکرد موتور تشخیص می دهند. با پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت همراه باشید.

شرایطی که باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود عبارتند از احتراق ناقص، احتراق بدون چربی، احتراق غنی، مشکلات سنسور O2 و مشکلات سیستم سوخت. این شرایط مهم هستند و باید در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود، زیرا اگر آنها را به حالت چرک درآورند، می توانند تعمیری بسیار جدی تر و گران تر شوند. اگر کار کردن روی این مسائل راحت نیستید، همیشه می توانید با یک مغازه محلی تماس بگیرید و ببینید چه زمانی در دسترس هستند و نگاهی به موتورسیکلت خود بیندازید. ما بیشتر بحث خواهیم کرد که چرا چراغ چک موتور شما روشن است و چگونه می توانید آن را به درستی بررسی کنید.

علت روشن شدن چراغ چک موتور سیکلت چیست؟

چراغ چک موتور سیکلت شما روشن است زیرا مشکلی در موتور وجود دارد. همانطور که در بالا گفته شد علل عبارتند از: احتراق ناقص، احتراق بدون چربی، احتراق غنی، مشکلات سنسور O2 و مشکلات سیستم سوخت.

احتراق ناقص سه دلیل دارد: عدم وجود جرقه، فشرده نشدن و کمبود سوخت. این مسائل به راحتی قابل تشخیص هستند. اگر موتور سیکلت در حال سوختن اشتباه است، باید شمع را بردارید و به آن نگاه کنید. باید ببینید که آیا کربن روی آن تجمع یافته است، آیا سایش ناهمواری دارد یا اینکه سایش بیش از حد دارد.

تجمع کربن مانند دوده زیادی است که روی شمع جمع و سخت شده است. این می تواند باعث اختلال در عملکرد شمع شود زیرا کربن می تواند جرقه الکتریکی را منحرف کند.

اگر نوک مرکز شمع فرسوده شده باشد و جرقه از شکاف خارج نشود، ممکن است زمان تعویض شمع فرا رسیده باشد. اگر به قطعه فلزی j شکل که در زیر الکترود مرکزی آویزان است نگاه کنید، باید دایره ای را در مرکز ببینید. اگر این دایره در مرکز نباشد، شمع به طور ناهموار فرسوده شده است و باید تعویض شود.

هنگام تعویض شمع مهم است که مطمئن شوید که شمع توصیه شده را انتخاب کرده اید. دوشاخه ای که توسط سازنده در کتابچه راهنمای مالک توصیه شده است همان چیزی است که باید استفاده شود. نام تجاری مهم است زیرا مارک های مختلف شمع دارای محدوده حرارتی متفاوتی هستند که بر مدت زمان کارکرد موثر شمع ها در موتور تأثیر می گذارد. قبل از نصب شمع مطمئن شوید که طول آن به اندازه شمع های قدیمی است و شکاف شمع درست است.

نکته:

اگر شمع ها و سیم ها به درستی کار می کنند، می توانیم به بررسی فشرده سازی ادامه دهیم. اگر کیت تست فشرده سازی داشته باشید یا اجاره کنید، تست های فشرده سازی به راحتی انجام می شود. کیت دارای یک لوله رزوه ای است که به سوراخ شمع جرقه می رود (دوباره مطمئن شوید که شلنگ را بیش از حد دراز نکنید زیرا ممکن است به پیستون برخورد کرده و به موتور آسیب برساند). فشرده سازی معمولی باید حدود ۱۲۰ PSI باشد. هر عددی کمتر از ۱۰۰ psi می تواند باعث از کار افتادن موتور شود.

سوم، اگر جرقه و تراکم بررسی شد، وقت آن است که سوخت خود را بررسی کنید. ابتدا با پمپ بنزین شروع می کنم، وقتی کلید را روشن می کنید صدای آن را می شنوید؟ اگر چنین است، می توانید با استفاده از کیت تست فشار سوخت، فشار را بررسی کنید. این باید یک آداپتور داشته باشد که به خط سوخت شما متصل شود.

مطمئن شوید که فشار سوخت مطابق با مشخصات موتورسیکلت باشد. اگر چنین است، باید جریان سوخت را برای سه چرخه کلیدی بررسی کنید. اگر پمپ و فیلتر تمام این تست ها را پشت سر بگذارند، باید انژکتورهای سوخت را بررسی کنید (اگر موتورسیکلت شما آنها را دارد). بررسی کنید که انژکتورهای سوخت دارای برق و زمین باشند. اگر چنین است، می توانید با خیال راحت فرض کنید که انژکتور مسدود شده است و می توانید آن را تعویض کنید.

اگر موتورسیکلت کاربراتوری است، باید بررسی کنید که آن ها گرفتگی ندارند و به خوبی کار می کنند. اگر اجازه دادید سوخت با اتانول چند هفته در کاربراتور بماند، ممکن است لازم باشد آنها را بیرون بیاورید و دوباره تمیز کنید.

توجه:

اگر موتورسیکلت کدهای پایین یا غنی داشته باشد به این معنی است که نسبت هوا و سوخت کم است. موتورهای بنزینی طوری ساخته شده اند که با نسبت ۱۴.۷:۱ کار کنند. یعنی ۱۴.۷ قسمت هوا به ۱ قسمت سوخت. این امکان احتراق کامل را بدون آلاینده های بیش از حد در اگزوز فراهم می کند. اگر شیلنگ های هوای شما شکسته یا ترک خورده باشد، به دلیل اینکه سنسورها مقداری از هوا را نمی خوانند، نسبت خاموش می شود. این مسائل اغلب با یک بازرسی کامل بصری و آزمایش دود به راحتی پیدا می شوند. از آنجایی که اکثر مردم دستگاه دود ندارند، یک بازرسی بصری و برخی تکان دادن شلنگ اغلب ترک هایی را به شما نشان می دهد که اجازه می دهد هوا به داخل سیستم نفوذ کند.

نحوه خواندن بررسی کدهای موتور در موتور سیکلت

اگر موتورسیکلت شما ۲۰۲۱ یا جدیدتر است، احتمالاً یک پورت OBDII روی آن دارد و می‌توانید برای خواندن کدها، اسکنر را از هر فروشگاه قطعات وصل کنید.

برای بررسی کدها در هارلی دیویدسون، فقط باید دکمه سفر را که روی فرمان سمت چپ یا روی داشبورد قرار دارد، نگه دارید. سپس کلید را روشن می‌ کنید و حرکت سوزن‌ ها را روی سرعت‌ سنج تماشا کنید. سپس موتور سیکلت کلمه “diag” را نشان می دهد که به این معنی است که شما در حالت عیب یابی هستید. سپس می توانید از دکمه سفر برای حرکت در ماژول ها استفاده کنید. بسته به اینکه دوچرخه در آن ماژول کد داشته باشد، باید «y» یا «n» نشان دهد. اگر دکمه سفر را نگه دارید، باید بتوانید ببینید که ماژول دارای چه کدهایی است. در اینجا یک ویدیو خوب است که شما را از طریق آن راهنمایی می کند.

برای بسیاری دیگر از تولیدکنندگان موتورسیکلت، می توانید آداپتوری بخرید که به شما امکان می دهد از اسکنر OBDII روی موتور سیکلت خود استفاده کنید. البته قبل از خرید، باید مطمئن شوید که با برند شما سازگار است. سپس سیم را به درگاه تشخیص موتورسیکلت خود وصل کنید، یک اسکنر OBDII را وصل کنید و کدهای آن را بخوانید. اگر فقط سیم را بخرید، همیشه می توانید به هر فروشگاه قطعات فروشی بروید و اسکنر OBDII آنها را به صورت رایگان قرض بگیرید.

اسکنر کدی مانند P0300 را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید به همراه مارک و مدل دوچرخه خود در گوگل جستجو کنید تا معنی آن را بیابید، اغلب یک دلیل احتمالی نیز در نتایج جستجو ظاهر می شود.

چگونه کدهای موتور را در موتورسیکلت پاک کنیم؟

اگر از اسکنر کد استفاده می کنید، می توانید با فشار دادن یک دکمه، کدها را در آنجا پاک کنید. با کلید روشن و موتور خاموش، کد اسکنر را وصل کنید، به خواندن کدها بروید، سپس باید دکمه ای باشد که می گوید کدها را پاک کنید، فشار دهید و کدها پاک می شوند. گاهی اوقات برای پیدا کردن صفحه دقیقی که به شما امکان می دهد کدها را پاک کنید، باید کمی روی اسکنر کد بازی کنید، اما در عرض ۵ دقیقه یا بیشتر باید بتوانید آن را کشف کنید.

برای هارلی دیویدسون، باید به کد مشکل همانطور که در بخش بالا توضیح داده شد بروید و یک بار دکمه سفر را فشار دهید و رها کنید، سپس دکمه سفر را فشار دهید و نگه دارید. این باید باعث شود که پیام از کد به “clear” تغییر کند که به این معنی است که کد با موفقیت پاک شده است.

آیا باید بلافاصله پس از روشن شدن چراغ چک موتور سیکلت، سواری را متوقف کنم؟

وقتی چراغ چک موتور روشن می شود، باید از خود بپرسید، آیا چیزی اشتباه به نظر می رسد؟ احتمالاً به غرش موتورسیکلت خود تا حد زیادی گوش داده اید، بنابراین اگر صدایی شنیده می شود، احتمالاً باید آن را کنار بکشید و آن را به تعمیرگاه یا خانه خود برگردانید تا بتوانید کدها را اسکن کرده و مشکل را برطرف کنید.

اگر هیچ چیز اشتباهی به نظر نمی رسد، احتمالاً ادامه رانندگی بی خطر است، اما مطمئن شوید که کد را اسکن کرده و به زودی مشکل را برطرف کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *