آشنایی با انواع موتور سیکلت

آشنایی با انواع موتور سیکلت

آشنایی با انواع موتور سیکلت

موتور سواری یک تجربه هیجان انگیز است. با این حال، همانطور که انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد، تعداد بسیار زیادی موتورسیکلت وجود دارد که حتی نمی توان آنها را شمرد، اما هر یک از آنها برای بهترین تجربه در یک کار خاص طراحی شده است. بعضی از آنها بسیار زیبا و تنها برای جلب توجه طراحی شده اند، در حال که برخی برای هدفی کاملاً کاربردی عمل می کنند. اگر تازه وارد دنیای موتور هستید انتخاب و خرید موتورسیکلت می تواند گیج کننده باشد. به همین مقاله آشنایی با انواع موتور سیکلت را گردآوری کرده ایم تا با تمامی اصطلاحات و مدل های مختلف آشنا شوید.

موتورسیکلت استاندارد

موتورسیکلت های استاندارد از متداول ترین نوع موتور است و مورد علاقه عموم مردم است. آنچه باعث محبوبیت آنها شده است ارگونومی آسان آنهاست و برای همه اهداف مناسب است. این موتور از ۱۲۵ سی سی تا ۱۰۰۰ سی سی متفاوت است. ارتفاع صندلی معمولاً در دامنه کوتاه تا متوسط است و معمولاً می تواند برای همه راحت باشد. یاماها SR400 را برای یک موتور سیکلت خوب و همه جانبه شهری مناسب است.

موتورسیکلت استاندارد

موتورسیکلت کروزر

کروزر نوعی موتور سیکلت در ایالات متحده است که در دهه ۱۹۳۰ رواج پیدا کرد. آنها به دهه های بعدی راه پیدا کردند و از آن زمان همچنان محبوب بودند. بعضی دیگر توسط هارلی دیویدسون و برخی دیگر توسط هندی و اکسلسیور ساخته شده اند. این مدل به طور معمول از ارتفاع صندلی کمتری برخوردار است، و آن را به یک موتور سیکلت “کروز” مناسب در سطح شهر تبدیل می کند.

اندازه موتورها از یک موتور کم حجم تا ۱۰۰۰ سی سی یا بیشتر بسته به مارک کاملاً متفاوت است. این گزینه عالی هم برای سواران جدید و هم با تجربه است. این یک موتور سیکلت کم ارتفاع است که می تواند کیلومترها سفر کند و لوازم جانبی زیادی برای تبدیل آن به یک موتور سیکلت عالی برای یک سفر سریع یا تعطیلات آخر هفته خوب در جاده دارد. به طور معمول ، کروزرها بر قابلیت سواری آسان و تعویض دنده  با گشتاور کم پایان بسیار تأکید می کنند. با این حال، کروزرها معمولاً اسب بخار زیادی ندارند.

موتورسیکلت کروزر

موتورسیکلت اسپرت

اسپرت موتور سیکلتی و چابک با ارگونومی متمایل به جلو است. یکی از بزرگترین تفاوت ها با دیگر موتورسیکلت ها، وزن آنهاست. صندلی بالاتر، فرمان پایین و پایه های عقب؛ مشخصه دوچرخه های اسپرت به عنوان تهاجمی ترین موتورها است. آنها به طور کلی یکی از سبک ترین موتورها هستند که از آلومینیوم و مواد سبک تری برای افزایش قدرت مانور ساخته شده اند.

سوزوکی به عنوان آغازگر این نوع موتور سیکلت ها در دهه ۱۹۸۰ با ترکیب GSXR است. هنوز هم که هنوز قوی است ، توصیه می کنیم به سوزوکی GSXR600 به عنوان یک موتور سیکلت خوب برای این نوع نگاه کنید. این قدرت کافی برای انجام همه کارها را دارد و با لوازم جانبی اضافی می توان از یک موتور سیکلت اسپرت تور آخر هفته راحت (منطقی) استفاده کرد.

موتورسیکلت اسپرت

موتورسیکلت تورینگ

موتورسیکلت Touring به طور معمول از سایر موتورسیکلت ها بزرگتر است و به این منظور طراحی شده است که امکانات لازم برای تورهای بین المللی و سفرهای طولانی را داشته باشد. با ترکیب فرمان عقب، گیره های جلو و  گلگیرهای بزرگتر برای شکستن باد، یک سواری راحت ارائه م یشود که برای مسافت های طولانی بسیار مناسب است. آنها همچنین مقدار زیادی فضای ذخیره سازی را با ارگونومی آسان ارائه می دهند که به شما امکان می دهد ساعت ها سوار شوید. اندازه موتور به طور معمول بزرگ است تا بتواند سرعت بزرگراه را حفظ کند و مقدار زیادی وسیله را با خود حمل کند.  هوندا Goldwing اولین موتور تورینگ است که ممکن است تصور کنید.

موتورسیکلت تورینگ

موتورسیکلت اسپرت تورینگ

موتورسیکلت های Sport Touring همانطور که از اسمشان پیداست ترکیبی از اسپرت و تورینگ است. آنها معمولاً از نظر ارتفاع صندلی از یک موتور سیکلت Touring بلندتر هستند و برای حمل وسایل اضافی در مسافرت های طولانی تر، گزینه بهتری نسبت به موتورسیکلت های اسپرت هستند. اگر می خواهید در یک مسافرت طولانی راحتی داشته باشید اما هنوز دوست دارید در جاده سرعت بالایی داشته باشید، موتور اسپرت تورینگ مناسب شماست.

هر دو سبک به خوبی با هم ترکیب شده اند. با تجهیزات مناسب می توانند همه چیز را بین سفرهای سریع با دوستان یا برخی از سفرهای جاده ای طولانی تر که برنامه ریزی کرده اید، انجام دهید. اندازه موتورها معمولاً در محدوده متوسط ​​تا بزرگ هستند. کاوازاکی یک موتور سیکلت اسپرت تورینگ خوب در Concours14 ABS می سازد. این موتور مقدار کمی فضای اضافی را در خود جای خواهد داد و به شما امکان می دهد آخر هفته ها بتوانید کیلومترها را طی کنید. البته اندازه موتور برای کورس گذاشتن در بزرگراه های سراسر کشور کمی بزرگتر است.

موتورسیکلت اسپرت تورینگ

موتورسیکلت Dual Sports

Dual Sports به معنای رفتن به هر جایی و انجام هر کاری است. آنها ویژگی های جاده ای چراغ ها و بوق را به ارمغان می آورند اما دارای سیستم تعلیق آفرود تهاجمی و لاستیک های آفرود هستند. ارتفاع صندلی به طور کلی کمی بلندتر است. آنها به طور معمول گزینه های ذخیره سازی محدودی دارند، اما می توان آنها را با تعدادی کیسه اضافی مجهز کرد تا برای یک ماجراجویی خوب در آخر هفته تجهیزات زیادی را حمل کنید. KTM 1090 Adventure R قابلیت آفرود را با ظاهر و احساس اسپرت ترکیب می کند که می تواند هر کاری را انجام دهد. از ارتفاع صندلی بالاتری برخوردار است اما قدرت زیادی برای ایجاد یک سواری آخر هفته ندارد. اگر می خواهید یک مسافرت طولانی مدت داشته باشید، آن را با برخی تجهیزات مجهز کنید.

موتورسیکلت Dual Sports

موتورسیکلت اسکوتر

برخی ممکن است استدلال کنند که اسکوتر یک موتور سیکلت واقعی نیست، اما مطمئناً والدین با خیال راحت آن را برایتان خریداری می کنند. بهترین وسیله برای یک منطقه شهری است که سرعت بزرگراه را ندارد. آنها سبک و کم ارتفاع هستند و باعث می شود بتوانند در خیابان های شهر به راحتی حرکت کنند. اندازه موتور از ۵۰ تا ۵۰۰ سی سی متفاوت است و قدرت کافی برای جابجایی شما در رفت و آمد در شهر را دارند. هوندا روکوس یک گزینه محبوب برای اسکوتر است که لوازم جانبی مناسبی در حد معمول با کمی قدرت اضافی در سواری خود دارد.

آشنایی با انواع موتور سیکلت

موتور سیکلت Moped

برخی اعتقاد دارند که Moped باید Scooter نامیده شود یا از زیر مجموعه های Scooter باشد اما از لحاظ فنی متفاوت است. Moped سبک تر و دارای یک موتور کوچکتر (۵۰ سی سی یا کمتر) یا حتی یک موتور الکتریکی به جای موتور است. آنها سبک و دارای قدرت محدود هستند و از حداقل فضای ذخیره سازی برخوردارند. اکثر مارک های بزرگ؛ موتور سیکلت موپد واقعی ارائه نمی دهند، بنابراین نگاهی به برخی از مارک ها مانند TaoTao بیندازید که یک موتور سیکلت ساده برای جابجایی در خیابان های شهر ارائه می دهند. TaoTao؛ تایتان ۵۰ (۵۰ سی سی) را تولید می کند که کمی فضای ذخیره سازی دارد.

آشنایی با انواع موتور سیکلت

موتورسیکلت آفرود

موتورسیکلت های آفرود دارای ارتفاع بلندتر صندلی و سیستم تعلیق بالا هستند که می تواند چند دست انداز را در طول راه کنترل کند. اکثر آنها بسیار سبک وزن هستند. کاوازاکی برای موتورسیکلت های آفرود گزینه های خوبی ارائه می دهد. KLX110 یک جعبه دنده ۴ سرعته با طراحی بدون کلاچ را ارائه می دهد که در پایان آخر هفته برای صعود به تپه های شیب دار مناسب است.

موتورسیکلت آفرود

بعد از آشنایی با انواع موتور سیکلت ، بهتر می توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. هر مدل دارای گزینه های مختلفی است، و حتی در این نوع، آنها چندین پیشنهاد دارند که اندازه های مختلف موتور و اندازه کلی موتور سیکلت موجود را پوشش می دهد. اگر به دنبال مارک خاصی نیستید، یک قلم و دفترچه یادداشت بیرون بیاورید و آنچه را که از موتور سیکلت انتظار را دارید بنویسید.

هنگامی که این موارد را بدانید، می توانید آنچه را برای شما مناسب تر است جستجو کنید و همچنین ویژگی های ایمنی موجود برای هر مدل را بررسی کنید. پس از آشنایی با انواع موتور سیکلت به یک نمایندگی محلی بروید تا چند موتورسیکلت را امتحان کنید و در نهایت سواری بی نقصی را که آرزو داشتید پیدا کنید. همچنین می توانید مدل های مختلف را در فروشگاه پرشین سیکلت با هم مقایسه کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *