آموزش تعویض شمع موتورسیکلت

آموزش تعویض شمع موتورسیکلت

شمع ها بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد موتور سیکلت را بازی می کنند. شمع ها نیز به دلایل مختلف مستعد خراب شدن هستند، و نیاز به تعویض دارند. تعویض شمع ها یک کار ساده است، اما برای انجام صحیح آن نیاز به چند مرحله، ابزار صحیح و کمی حوصله است. اگر فکر می کنید موتورسیکلت شما نیاز به تنظیم دارد، ممکن است چگونگی تعویض شمع های قدیمی کمی دلهره آور باشد. تعویض نکردن به موقع شمع ها می تواند برای موتور سیکلت شما ضرر داشته باشد. در مقاله آموزش تعویض شمع موتورسیکلت از سایت پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتورسیکلت اقساطی یاد خواهید گرفت تا شمع ها را به درستی عوض کرده و آسیبی به موتور خود وارد نکنید.

آموزش تعویض شمع موتورسیکلت:

  • شمع های جدید مشخص شده توسط سازنده را بخرید
  • سیم های شمع را بردارید
  • شمع قدیمی را با استفاده از آچار سوکت جدا کنید
  • وضعیت شمع قدیمی را بررسی کنید
  • شمع جدید را با دست نصب کنید
  • سیم شمع را نصب کنید

فرایند جایگزینی شمع موتورسیکلت

در اینجا نحوه تعویض شمع موتور سیکلت آورده شده است:

مطمئن باشید که شمع های درستی خریداری کرده اید. برای انتخاب نوع صحیح به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. اگر گزینه مورد نظرتان در فروشگاه وجود نباشد، در فروشگاه های آنلاین لوازم یدکی موتورسیکلت می توانند به جستجوی آن بپردازید.

ابزار مناسب

ابزار مناسب را انتخاب کنید. استفاده از سوکت شمع مناسب باعث صرفه جویی در وقت می شود. این ابزار دارای یک ماسک لاستیکی هستند که پلاگین را می گیرد و می توان آن را از فروشگاه های قطعه سازی، فروشگاه های سخت افزار یا آنلاین خریداری کرد. در بعضی از موتورها شاخه های زیر درپوش یا مخزن پنهان شده اند، بنابراین ابزارها را برای برداشتن آنها آماده کنید.

شمع ها را پیدا کرده و سیم های شمع را بردارید. موتورسیکلت ها بسته به نوع موتور خاص شما معمولاً بین ۱ تا ۴ شمع دارند.

با استفاده از پریز شمع و آچار سوکت، شمع را در خلاف جهت ساعت بچرخانید. انجام این کار در حالی که موتور سرد است برای کاهش خطرات ناشی از سوختگی بسیار مهم است. همچنین، فلز گرم منبسط می شود و برداشتن شاخه ها را با مشکل روبرو می کند.

پس از برداشته شدن، وضعیت شمع را بررسی کنید زیرا می تواند در مورد نحوه کارکرد موتور شما چیزهای زیادی را به شما بگوید.

شکاف پلاگین شمع جدید را بررسی کنید. این شکاف برای یک جرقه خوب حیاتی است. برای مشخصات به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید، اما بیشتر شمع ها از قبل بسته می شوند. در صورت نیاز به تنظیم، ابزارهای تقسیم در فروشگاههای قطعات موجود است.

نصب شمع جدید

شمع جدید را با دست نصب کنید. هنگامی که واشر روی دوشاخه به موتور نشست، با آچار سوکت خود آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخید. نباید بیش از حد سفت و سخت شاخه را محکم کرد زیرا می تواند نخ ها را به راحتی بشکند یا از بین ببرد و همچنین خیلی از سیلندر بیرون زده و با پیستون تماس پیدا کند.

در صورت وجود سایر شمع ها را تکرار کنید و سیم های شمع را دوباره نصب کنید. موتور خود را روشن کنید تا مطمئن شوید همه چیز روان کار می کند.

آموزش تعویض شمع موتورسیکلت

شکاف پلاگین شمع چیست و چگونه می توانم آن را بررسی کنم؟

همانطور که در بالا ذکر شد، شکاف شمع های شما به فضای بین نوک فلزی منحنی و نوک الکترود نوک تیز اشاره دارد. این شکافی است که شارژ ولتاژ از آن عبور می کند و باعث مخلوط شدن هوا و سوخت می شود. این شبیه نحوه پرش رعد و برق از ابرها به زمین است.

پس چرا فاصله شمع مهم است؟ اگر فاصله شکاف خیلی کم باشد، جرقه کافی برای تولید گرمای مورد نیاز برای اشتعال مخلوط هوا و سوخت شما ایجاد نخواهد شد. اگر فاصله زیادی وجود داشته باشد، ولتاژ در قوس مشکل دارد. هر دو شرایط منجر به عملکرد ضعیف می شود زیرا سوخت در حال سوختن نیست.

برای بررسی شکاف از یک ابزار تقسیم شمع مناسب استفاده کنید، که دارای اندازه گیری های داخلی است که شما برای اندازه گیری فاصله بین الکترودها قرار می دهید. برای مشخصات موتور خاص خود به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید. در صورت نیاز به تنظیم، از پیچ گوشتی برای خم شدن الکترود استفاده نکنید، زیرا این امر می تواند به پلاگین آسیب برساند. یک ابزار جرقه زنی شمع خوب یک کلید برای استفاده دارد تا با خیال راحت الکترود را به شکاف سمت راست خم کند.

چه زمانی باید شمع های موتورسیکلت را عوض کنیم؟

پس از یادگیری آموزش تعویض شمع موتورسیکلت ، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “چه زمانی باید شمع های خود را تعویض کنم؟” بسته به شرایط شما چند پاسخ وجود دارد.

تمام شمع ها به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری و نگهداری عمومی، دارای عمر مفید هستند. هر زمان ممکن است، برای موتور مورد نیاز خود، به راهنمای تولید کننده مراجعه کنید. به طور معمول، شمع ها باید عمر طولانی مدت داشته باشند – حدود ۱۵۰۰۰ مایل – اما تحت سبک سواری شما هستند.

ممکن است موتور آفرود زودتر از موتور استریت به سرویس دهی نیاز داشته باشد. اگر فقط به صورت فصلی سوار می شوید، هرگز نیازی به تعویض شاخه ها نخواهید داشت.

با این گفته، شما باید به عنوان بخشی از یک برنامه نگهداری پیشگیرانه، دوشاخه های خود را مرتباً بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که نخ های دوشاخه در سر سیلندر موتور گیر بیاورند، که این امر به بازسازی یا تعویض سر سیلندر موتور شما نیاز دارد.

چه چیزی می توانید از شمع های خود یاد بگیرید؟

اکنون که شمع های جدید خود را نصب کرده اید، وقت آن است که به موارد قدیمی نگاه کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، وضعیت شمع ها چیزهای زیادی در مورد کارایی موتور شما و همچنین مشکلات احتمالی می گوید.

شمع فقط با یک لایه نازک از رنگ قهوه ای مایل به زرد نشانگر یک موتور در حال کار خوب است. در صورت تجمع بیش از حد کربن، می تواند به دلیل کاربراتور تنظیم نشده، جرقه ضعیف یا فیلتر هوا کثیف باشد.

اگر روی شمع ها روغن وجود داشته باشد، این نشان دهنده نشت داخلی روغن است که باید سریعاً رفع شود. علاوه بر این، یک شمع آسیب دیده (الکترود خم شده یا شکسته) نشان می دهد که شمع به اشتباه نصب شده است یا یک خرابی مکانیکی رخ داده است. هر دو شرایط باید بلافاصله رفع شوند.

مسئله احتمالی دیگر شمع ها ردیابی کربن نام دارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که عایق سرامیکی سفید روی شمع شکسته شده و اجازه می دهد تا مقداری از بار الکتریکی جمع شده خارج شود که کربن را در امتداد آن ترک ها رسوب می دهد.

با یافتن رگه های بسیار نازک سیاه یا قهوه ای در قسمت عایق بندی شاخه، می توان آن را تشخیص داد. دوشاخه های کربنی باید تعویض شوند زیرا باعث احتراق ضعیف در موتور می شوند و عملکرد ضعیفی دارند.

چرا انواع مختلف شمع وجود دارد؟ از کدام یک باید استفاده کنم؟

تولید کنندگان شمع های مختلف زیادی وجود دارد و دانستن اینکه کدام یک را بخرید بسیار طاقت فرسا است. همانطور که قبلاً ذکر شد، کتابچه راهنمای شما بهترین اطلاعات را در مورد آنچه باید دریافت کنید خواهد داشت.

تفاوت کیفیت بین مارک ها قابل بحث است. به نظر می رسد هر کس مارک مورد علاقه خود را دارد. اگر نگران وفادار بودن به برند نیستید، مهم نیست که با کدام مارک همراه باشید. با این حال، باید چند نکته را در نظر گرفت.

مطمئن شوید که قطر و پیچ نخ برای موتور شما مناسب است. قطر به اندازه قسمت رزوه شده شاخه اشاره دارد. پیچ نخ به درشت یا ریز بودن نخ ها اشاره دارد. قطر را می توان با استفاده از کولیس و گام را با استفاده از یک سنج نخ اندازه گیری کرد. اگر منبع فنی، مانند کتابچه راهنما، برای مراجعه به آن ندارید، می تواند مفید باشد.

همچنین اطمینان حاصل کنید که از منبع معتبری خرید کرده اید. خرید آنلاین قطعات ارزان به نظر یک رویا می رسد، اما به دلیل کیفیت پایین قطعات ممکن است مشکلات بیشتری در پی داشته باشد. دوشاخه های خوب معمولاً ارزان هستند، بنابراین دلیلی ندارد که ارزان ترین های آنلاین را بخرید.

نحوه نگهداری خوب از شمع موتور سیکلت

  • بدیهی ترین آن استفاده از پلاگین صحیح برای موتور است.
  • به هرگونه کمبود نیرو یا پاشش موتور توجه کنید. این می تواند نشان دهنده یک پلاگین باشد که باید تعویض شود.
  • موتور سیکلت خود را به طور منظم از نظر بازرسی از شمع های خود بررسی کنید.
  • برای هر مورد، لوازم یدکی و ابزار مناسب در دست داشته باشید.

شمع یکی از قطعات مصرفی موتورسیکلت است که هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد. بنابراین بهتر است خودتان با آموزش تعویض شمع موتورسیکلت آشنا شوید. در این مقاله مراحل این کار ساده را شرح دادیم. با تعویض شمع ها مرعوب نشوید. باز هم، داشتن تجهیزات مناسب و کمی وقت و حوصله برای برداشتن گام های صحیح، این پروژه را به یک پروژه عملی تبدیل می کند که عملکرد و طول عمر موتورسیکلت شما را بهبود می بخشد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *