بهترین موتورسواران دنیا از گذشته تا به امروز

بهترین موتورسواران دنیا

اولین موتورسیکلت در سال ۱۸۸۵ اختراع شد و محبوبیت آن در هر نسل افزایش یافت. در میان این نسل ها، افراد خاصی وجود دارند که به جرقه عشق به موتور سیکلت در اطرافیانشان کمک می کنند. اما مشهورترین و بهترین موتورسواران دنیا چه کسانی هستند؟ اگر لیست ۱۰ موتور سوار برتر دنیا از دیدگاه پرشین سیکلت تنها براساس محبوبیت مشخص می شد، والنتینو روسی برنده می شد. این ایتالیایی دوست داشتنی که با نام مستعار دکتر شناخته می شود، نزدیک به ربع قرن است که از رقبای خود پیشی گرفته است. اخیراً مارک مارکز جایگاه روسی را به عنوان جانشین جاکومو آگوستینی بزرگ به چالش کشیده است.

از سال ۲۰۰۱، MotoGP بیشتر داستان تسلط دو موتورسوار بوده است. والنتینو روسی و مارک مارکز که این دو در مجموع ۱۳ قهرمانی را بین خود کسب کردند. مطمئناً، برخی از سوارکاران دیگر در آن سال ها چندین بار قهرمان شده اند، اما تعداد کمی از آنها موفق به تکرار این شاهکار شده اند. تسلط آنها در این ورزش به حدی بوده است که بسیاری به سرعت می گویند یکی از بهترین موتورسواران دنیا در تمام دوران است، و از بسیاری جهات ممکن است درست باشد.

۵ موتور سوار برتر دنیا

  • استیو مک کوئین
  • رابرت کریگ نایول
  • جیمز دین
  • اد راث
  • جی لنو

تقریباً غیرممکن است که تنها این ۵ موتورسوار معروف را انتخاب کنید، بنابراین ما در مورد ۱۰ نفر برتر بحث خواهیم کرد. اینها همه افرادی هستند که در طول سال ها به شکل گیری فرهنگ موتورسیکلت در سراسر جهان کمک کرده اند.

۱- جاکومو آگوستینی

عناوین جهانی: ۸ (۱۹۶۶-۱۹۷۲، ۱۹۷۵)

آگو به مدت ۱۳ سال بر دنیای مسابقات موتورسیکلت تسلط داشت و هشت عنوان کلاس برتر و هفت عنوان در کلاس ۲۵۰ سی سی کسب کرد. او پس از کسب پنجمین عنوان خود در بیش از ۵۰ سال پیش، رکورد بیشترین قهرمانی در جایزه بزرگ را در اختیار دارد و رتبه ۱ از لیست بهترین موتورسواران دنیا را به خود اختصاص داده است.

او همچنین در ۱۰ مسابقه در جزیره من TT پیروز شد. اما پس از مرگ یکی از دوستان نزدیکش در TT در سال ۱۹۷۲، تحریمی را رهبری کرد که منجر به حذف آن از برنامه مسابقات جهانی پنج سال بعد شد. او که برنده مسابقه موتور سیکلت در دیتونا بود، در ۲۳ مسابقه F1 GP نیز شرکت کرد.

جاکومو آگوستینی

۲- والنتینو روسی

عناوین جهانی: ۷ (۲۰۰۱-۲۰۰۵، ۲۰۰۸-۲۰۰۹)

محبوب ترین موتورسیکلت سوار تمام دوران. او که برنده عنوان MotoGP با هوندا و یاماها بود، در طی یک دوره با سازنده ایتالیایی دوکاتی نتوانست آن موفقیت را تکرار کند. روسی در فرمول ۱ و رالی فعالیت کرده است و علایق تجاری او شامل داشتن یک تیم مسابقه موتور سیکلت و تولید کالا برای تقریباً هر موتورسوار دیگری در گرید MotoGP است. او همچنین صاحب یک پیتزافروشی در زادگاهش است.

بهترین موتورسواران دنیا

۳- مارک مارکز

عناوین جهانی: ۶ (۲۰۱۳-۲۰۱۴، ۲۰۱۶-۲۰۱۹)

او جدیدترین و مسلماً چشمگیرترین قهرمان است که قبلاً یک قهرمانی از روسی مشهور را کسب کرده است. این بازیکن کوچک اسپانیایی در سال ۲۰۱۳ مانند گردبادی وارد موتو جی پی شد و عناوین متوالی و چهار قهرمانی پیاپی از سال ۲۰۱۶ به بعد را به دست آورد. تا دو سال پیش، به نظر می رسید که او به خوبی و واقعاً در مسیری قرار دارد که روسی را تحت الشعاع قرار دهد و تبدیل به بهترین سوارکار تاریخ شود. مارکز سبک سواری جدیدی را با خود به ارمغان آورد که همه رقبای او مجبور به تقلید از آن شده اند. او فصل ۲۰۲۰ را با برادر کوچکتر الکس به عنوان هم تیمی خود در رپسول هوندا آغاز کرد.

بهترین موتورسواران دنیا

۴- مایک دوهان

عناوین جهانی: ۵ (۱۹۹۴-۱۹۹۸)

این استرالیایی مغرور از سال ۱۹۸۹ به مدت ۱۱ سال برای هوندا مسابقه داد و آنها با پنج عنوان متوالی در اواسط تا اواخر دهه هشتاد به زوج غالب تبدیل شدند. پس از بازنشستگی، او در اولین مسابقه خود در مسابقات فرمول یک و مسابقات رالی تصادف کرد. بعد از یک عمل جراحی ناموفق و بازگشت عجولانه خود، مبارزه قهرمانی را تنها با ۴ امتیاز از دست داد، سپس سال بعد شانه خود را شکست و در طول فصل ۱۹۹۳ کاملاً آماده نبود. پس از اینکه در نهایت آمادگی کامل را به دست آورد، ۵ عنوان خود را بین سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به دست آورد.

بهترین موتورسواران دنیا

۵- مایک هیلوود

عناوین جهانی: ۴ (۱۹۶۲-۱۹۶۵)

هیل وود که با عنوان Mike the Bike شناخته می شود، یکی از بهترین موتورسواران دنیا شناخته شده است. او قبل از شرکت در مسابقه برای هوندا و ام وی آگوستا، در نمایندگی موتورسیکلت خانوادگی کار می کرد و چهار قهرمانی پیاپی جهان و ۱۴ مسابقه TT را قبل از مسابقه در فرمول ۱ و در لمانز در مسابقه ۲۴ ساعته به دست آورد. تعداد کمی از سوارکاران می توانستند در اوایل دهه ۶۰ به Hailwood نزدیک شوند. هیلوود در سال ۱۹۸۱ به همراه دختر نه ساله اش در یک تصادف رانندگی کشته شد.

مایک هیلوود

۶- جان سورتیز

عناوین جهانی: ۴ (۱۹۵۶، ۱۹۵۸-۱۹۶۰)

سورتیز به دلیل اینکه تنها مسابقه‌ دهنده‌ ای است که عنوان برتر جهانی را در مسابقات موتورسیکلت و اتومبیلرانی کسب کرده است. مورد احترام افرادی مانند روسی است. او برای برندهای نمادین نورتون و ام وی آگوستا قبل از مسابقه دادن برای تیم های فرمول یک از جمله لوتوس و فراری مسابقه داد و عنوان قهرمانی را در سال ۱۹۶۴ به دست آورد. او در سال ۲۰۱۷ درگذشت.

جان سورتیز

۷- ادی لاوسون

عناوین جهانی: ۴ (۱۹۸۴، ۱۹۸۶، ۱۹۸۸-۱۹۸۹)

ادی لاوسون که به دلیل ثبات قابل توجه خود به «ادی ثابت» ملقب شد، سه عنوان را برای تیم آگوستینی یاماها در طول یک دوره شش ساله به دست آورد. این حرفه ای بود که او را در رقابت با بزرگان دوره قبل مانند کنی رابرتز و میک دوهان بزرگ هم رده کرد. پس از پیروزی در فصل ۱۹۸۸، لاوسون با اعلام انتقال خود از یاماها به روتمانز هوندا، هواداران و تیم ها را شوکه کرد. او سپس عنوان قهرمانی سال ۱۹۸۹ را برای هوندا به دست آورد و اولین سوارکاری بود. که قهرمانی پشت سر هم بر روی ماشین‌ های تولیدکنندگان مختلف کسب کرد تا اینکه والنتینو روسی در سال ۲۰۰۴ این کار را انجام داد.

ادی لاوسون

۸- کنی رابرتز

عناوین جهانی: ۳ (۱۹۷۸-۱۹۸۰)

رابرتز اولین قهرمان گرندپری آمریکا بود، او در مجموع سه بار قهرمان شد و در مجموع او را در رتبه ششم قرار داد. رابرتز در یکی از بهترین مسابقات تاریخ شرکت داشت. که با رقیب بزرگش بری شین برای بردن جایزه بزرگ بریتانیا در سال ۱۹۷۹ در سیلورستون در راه کسب دومین عنوان از سه عنوان قهرمانی متوالی جهان شرکت کرد. پسرش کنی رابرتز جونیور نیز در سال ۲۰۰۰ عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

او که به عنوان یک سوارکار در پیست خاکی بسیار موفق بود، سبک سواری نه چندان شیک خود را به اروپا برد. جایی که به موفقیتی فوری دست یافت و روش سواری آن دوره را تغییر داد. او بعداً به عنوان مالک تیم نیز موفقیت را تجربه کرد و در آنجا یک سوارکار دیگر در پیست خاکی به شکل وین رینی را به کار گرفت.

کنی رابرتز

۹- کیسی استونر

عناوین جهانی: ۲ (۲۰۰۷، ۲۰۱۱)

استونر که رقیب بزرگ روسی بود، با کسب عنوان MotoGP با دوکاتی در سال ۲۰۰۷، به چیزی دست یافت که دشمن دیرینه اش نتوانست انجام دهد. پس از مشکلات سلامتی، بازگشت به هوندا در سال ۲۰۱۱ باعث شد این استرالیایی دومین تاج جهانی را به دست آورد.

کیسی استونر

۱۰- خورخه لورنزو

عناوین جهانی: ۳ (۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵)

در سال ۲۰۰۸، خورخه لورنزو پس از قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهانی ۲۵۰ سی سی در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، در تیم یاماها در کنار والنتینو روسی، یک صندلی موتو جی پی را برای خود تثبیت کرد. در ۲۰۱۰، که سومین فصل او در MotoGP بود، لورنزو در همه مسابقات به جز دو مسابقه روی سکو ایستاد و اولین قهرمانی MotoGP خود را برای او تضمین کرد. سال ۲۰۱۲، اسپانیایی این شاهکار را تکرار کرد. و در هر مسابقه ای که در واقع از خط پایان عبور کرد، کمتر از دوم شد و با ۱۸ امتیاز قهرمانی را به خانه برد.

فصل ۲۰۱۵، طرفداران MotoGP شاهد نبرد شدید بین دو موتورسوار یاماها در طول فصل بودند. لورنزو طولانی ترین نی را کشید و با پیروزی در آخرین مسابقه فصل در والنسیا قهرمان شد و در لیست بهترین موتورسواران دنیا قرار گرفت. او تنها پنج امتیاز از والنتینو روسی جلوتر بود.

خورخه لورنزو

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *