آیا تعویض دنده بدون کلاچ عوارض دارد؟

تعویض دنده بدون کلاچ

هرکسی که موتورسیکلت رانده باشد، شنیده است که برخی افراد گاهی اوقات بدون گرفتن کلاچ دنده را تغییر می دهند. کلاچ دیسکی در موتور سیکلت شماست که قادر است گشتاور موتور را از گیربکس متصل و جدا کند. این اتصال و قطع آن چیزی است که می تواند سواری نرم را امکان پذیر کند. درست مانند هر موتورسیکلت، کلاچ نیز می تواند مستعد سایش زودرس و حتی خرابی باشد. بنابراین، آیا تعویض دنده در بدون کلاچ موتور سیکلت بد است؟

تعویض دنده بدون استفاده از کلاچ برای اجزای داخلی موتور سیکلت مضر است. اگرچه تعویض دنده بدون کلاچ امکان پذیر است، اما می تواند به گیربکس آسیب برساند و یا باعث سایش زودرس کلاچ شود. از این عمل فقط باید در مواقع اضطراری استفاده کرد.

بنابراین، بهترین راه برای انجام بدترین نوع تغییر چیست؟ چه آسیبی ایجاد خواهید کرد؟ و چگونه متوجه می شوید که به چیزی آسیب جدی وارد کرده اید؟ گیربکس ها می توانند ظریف باشند و خرابی آن گران خواهد بود، بنابراین هر زمان که ممکن است، باید هر کاری که می توانید انجام دهید تا هرگونه سایش غیرعادی یا گشتاور غیرضروری از اجزای گیربکس را محدود کنید.

کاربرد کلاچ در رانندگی

دلیل اینکه بعد از خرید موتور سیکلت سعی داریم ایمن سوار شویم اینست که بتوانیم سال ها از موتور استفاده کنیم. وقتی به مراقبت از مکانیک موتورسیکلت هایمان نگاه می کنیم، همین نگرش ارزش دارد.

به عنوان مثال، گیربکس یکی از مهم ترین اجزای موتورسیکلت است. اینگونه است که ما نیرو را از موتور خارج می کنیم و به چرخ ها می رسانیم. گیربکس از چرخ دنده ها و حلقه ها تشکیل شده است. با افزایش یا کاهش دنده موتور سیکلت، نسبت‌ های دنده جدید انتخاب می‌ شوند و دنده‌های سنکرو داخل گیربکس حرکت می‌ کنند تا به انتقال کارآمد نیرو کمک کنند.

با خروجی نیرو توسط موتور و ورودی به گیربکس، باید راهی برای اتصال خروجی و ورودی وجود داشته باشد که موتور را بیش از حد بارگیری نکند یا انتقال را به طور ناگهانی انجام ندهد. کلاچ مرد میانی است که تعویض دنده را ممکن می کند.

کلاچ که بین خروجی میل لنگ و ورودی گیربکس قرار می گیرد، صفحه تخت بزرگی است که از انواع مختلفی از مواد اصطکاکی تشکیل شده است. هدف آن این است که به گشتاوری که در حال خروجی است اجازه دهد تا به آرامی به هر نسبت خروجی منتقل شود.

از آنجایی که کلاچ در این ترتیب عملکرد به نوعی میانجی است، از ماده ای ساخته شده است که فرسوده می شود. این بدان معنی است که سایش بیش از حد روی کلاچ قرار می گیرد و نه دنده های گیربکس که در آن سایش در نظر گرفته شده است. سرویس گیربکس سخت است و انجام تعمیرات به تنهایی در داخل گاراژ شما بسیار سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنید و احتمالاً گران تر از آن چیزی است که می خواهید.

چرا دورهای بالاتر بدون کلاچ باعث آسیب بیشتر می شود؟

دو شرط وجود دارد که به آنها نگاه خواهیم کرد. یکی آن چیزی است که در داخل گیربکس موتور سیکلت در دور کم و در دور بالا چه اتفاقی می افتد. سرعت سنج سرعت چرخش موتور سیکلت را اندازه گیری می کند. وقتی می‌گوییم دور در دقیقه کم، یعنی که سرعت چرخش میل لنگ موتورسیکلت کم است و باری که موتور تحت آن قرار می‌گیرد عموماً کم است.

شرایط دور در دقیقه بالا به این معنی است که میل لنگ موتورسیکلت با سرعت بسیار بالایی می چرخد ​​و موتور بسیار سخت کار می کند تا بتواند به دور خود ادامه دهد.

بهترین زمان برای انجام تعویض دنده بدون کلاچ این است که موتور را با افزایش دور در دقیقه به دنده ببرید. این به این دلیل است که اگرچه میل لنگ بسیار سریع کار می کند، اما مقدار گشتاور روی دنده های انتقال کم است. وقتی در دورهای پایین هستید، متوجه می شوید که نمی توانید آن را در دنده دیگری قرار دهید و دلیل آن بالا بودن گشتاور موتور است.

وقتی در دورهای بالا هستید، حتی اگر گشتاوری که موتور خارج می‌ کند کم است، سرعت شافت ورودی گیربکس است که می‌ تواند به قطعات داخلی آسیب جدی وارد کند. هرچه تفاوت بین سرعت چرخش میل لنگ و سرعت چرخش گیربکس بیشتر باشد، احتمال آسیب رساندن به قطعات در داخل موتور در حین انجام یک تعویض بدون کلاچ بیشتر است.

هیچ شرایط ایده آلی وجود ندارد که مجبور باشید بدون کلاچ دنده را تغییر دهید. اما اگر این اتفاق افتاد، باید مطمئن شوید که چرخش میل لنگ به اندازه کافی سریع باشد تا گشتاوری که از چرخ های عقب خارج می شود کاهش یابد.

موارد اضطراری تعویض دنده بدون کلاچ گرفتن

تصادفات اتفاق می افتد و گاهی اوقات قطعات موتورسیکلت ما ممکن است شکسته شوند و اجزای آن از کار بیفتند. کلاچ یکی دیگر از مواردی است که می تواند خراب شود. تنها زمانی که تعویض دنده بدون کلاچ باید انجام شود در مواقع اضطراری است که کابل کلاچ موجود یا محرک هیدرولیک شکسته است و خود کلاچ مشکلی ندارد.

شما نمی توانید بدون کلاچ دنده را عوض کنید مگر اینکه کلاچ هنوز در شرایط خوبی باشد. حتی اگر از اهرم کلاچ استفاده نمی کنید، همچنان باید صفحه اصطکاک کلاچ در جای خود باشد تا گشتاور موتور را در مقابل صفحه چرخشی گیربکس نگه دارد.

به عبارت دیگر، در صورتی که کلاچ فرسوده یا قدیمی باشد، تعویض دنده بدون کلاچ کار نخواهد کرد. و تنها در صورتی کمکی خواهد بود که سیستم مورد استفاده برای جدا کردن و درگیر کردن مجدد کلاچ از کار افتاده باشد.

بنابراین اگر کاملاً مجبور هستید، چگونه دنده بدون کلاچ را تغییر دهید؟ کلید تعویض دنده بدون کلاچ، حرکات صاف و یکنواخت و کمی آرام است.

برای ترسیم سریع روند، باید مطمئن شوید که موتورسیکلت شما در محدوده دور بالا قرار دارد. و درست زمانی که احساس می کنید باید دنده را عوض کند، کشش دریچه گاز را آزاد کند و از پای خود برای قرار دادن گیربکس در دنده بعدی استفاده کنید.

اگر صدای خراش یا درگیری شنیدید، تلاش برای تعویض دنده را متوقف کنید. و سعی کنید دور موتور را بالا ببرید و دوباره امتحان کنید. هنگام تلاش برای اجرای این حرکت بسیار مراقب باشید. کلاچ به دلایلی وجود دارد و باید در صورت امکان استفاده شود.

عوارض تعویض دنده بدون کلاچ

بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟ خب بدترین اتفاقی که می‌ تواند بیفتد این است که تعویض نادرست دنده می‌ تواند باعث برخورد شدید دنده‌ ها شود و دندانی که روی دنده قرار دارد خم شود، اگر نه بشکند.

داخل جعبه دنده یک سری دنده وجود دارد که امکان انتخاب نسبت های مختلف را فراهم می کند. دنده ها و تقریباً هر چیز دیگری در داخل جعبه دنده از فلز ساخته شده است. این باعث دوام آنها می‌ شود، اما این باعث می‌ شود در هنگام گرم شدن بیش از حد، در برابر زخم یا بریدگی آسیب‌ پذیر باشند.

گیربکس معمولاً با نوعی مایع پر می شود که به جلوگیری از تماس کامل فلز با فلز دیگر کمک می کند. سیال اساسا روانکاری را فراهم می کند. روان کننده به خنک نگه داشتن اجزا و چرخش صاف کمک می کند. تشخیص سلامت دنده های خود در داخل گیربکس را می توان با بررسی مایع داخل جعبه دنده انجام داد.

بررسی مایع گیربکس کاری نیست که به اندازه روغن موتور انجام شود، اما نباید یک مورد تعمیر و نگهداری موتور سیکلت باشد که از آن غافل شوید. اگر مشکوک به نوعی خرابی گیربکس داخلی هستید، باید با بررسی ظاهر روغن داخل گیربکس شروع کنید.

رنگ مایع به اندازه چک کردن برای دیدن آنچه در مایع است مهم نیست. اگر قطعات فلزی در داخل سیال وجود داشته باشد، ممکن است چیزی در داخل گیربکس از کار افتاده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

مراقب باشید و به یاد داشته باشید که تعویض دنده بدون کلاچ نباید فقط برای افزایش شتاب استفاده شود. بلکه باید فقط در مواقع اضطراری استفاده شود.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *