راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

اندازه گیری مسافت پیموده شده سوخت یک آزمایش در فیزیک است. دلایل زیادی برای مصرف سوخت یک موتور سیکلت خاص وجود دارد. با این حال، برخی از اصول وجود دارد که باید در نظر گرفت تا درک بهتری از بازده سوخت حاصل شود. مصرف سوخت پایین یکی از مزایای هر نوع وسیله نقلیه ای است، از جمله موتورسیکلت. با این حال با راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت می توان تا میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کرد. اگر در حال حاضر موتورسیکلت دارید، خرید موتورسیکلت جدید فقط برای کاهش مصرف سوخت همیشه بهترین گزینه نیست. می توانید با چک کردن مشکلات احتمالی و رفع آنها میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کنید.

۷ راه برای کاهش مصرف بنزین موتورسیکلت:

  1. با گذشت زمان مسافت پیموده شده خود را پیگیری کنید
  2. با گاز راحت باشید
  3. سرعت کروز را تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حفظ کنید
  4. زمان بیکاری را به حداقل برسانید
  5. نگهداری منظم را ادامه دهید
  6. ترمزها را به درستی تنظیم کنید
  7. اطمینان حاصل کنید که لاستیک ها به درستی باد می شوند

به طور کلی، یک موتور کوچکتر حجم کمتری از سوخت را مصرف می کند. به همین دلیل است که موتورسیکلت ها معمولاً کارایی بیشتری نسبت به اتومبیل دارند. با این حال، یک موتور کوچک همیشه به معنای کیلومتر بیشتر در هر لیتر نیست. چرخ دنده گیربکس و چرخ دنده عقب و نقاط تعویض نشان می دهد که چقدر موتورسیکلت می تواند سوخت را ذخیره کند.

موارد زیادی وجود دارد که بر مصرف سوخت شما تأثیر می گذارد و بیشتر به نحوه سوار شدن شما برمی گردد. در اینجا چند نکته برای جبران کردن بازده سوخت وجود دارد:

۱- مسافت پیموده شده خود را اندازه گیری کنید.

در واقع، این یک آزمایش علمی است و باید داده ها را ردیابی کنید. با این کار مدارک مشخصی در مورد مصرف سوخت خواهید داشت. مسافت پیموده شده را بر روی یک صفحه کاغذ بنویسید. شرایط مختلف سواری را در هر بار بنزین پر کردن یادداشت کنید تا شرایطی را که بر مسافت پیموده شده تأثیر می گذارد، در نظر بگیرید.

هر زمان که باک را پر کردید مسافت پیموده شده را ثبت کنید. بعضی از موتورها یک کیلومتر شمار دارند که می تواند روش خوبی برای اندازه گیری مسافت طی شده بعد از هر بار پر کردن باشد. برای اطمینان از به حداقل رساندن خطا، کیلومترشمار را هر بار تنظیم مجدد کنید. به همین ترتیب، مطمئن شوید که هربار باک را به یک اندازه پر کرده اید.

راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

۲- با گاز دادن راحت باشید.

شتاب سنگین مصرف سوخت را بالا می برد زیرا شما در حال ریختن گاز در موتور هستید تا عملکرد بالاتری داشته باشید. برای درک این موضوع، به RPM در مقایسه با سرعت یا مسافت پیموده شده نگاه کنید. در دنده های پایین، در هر سرعت دور بیشتری نسبت به چرخ دنده های بالاتر دارید. به تدریج سرعت را بالا ببرید تا مصرف سوخت بهینه تر شود.

بعضی از موتورهای بزرگتر گشتاور بیشتری دارند. با گشتاور بیشتر در شتاب، موتورهای بزرگتر از دور دنده پایین به دور موتور کمتر احتیاج دارند. این موتورهای کروزر همچنین برای پایین آوردن دور سوخت در سرعت بزرگراه ها دنده ای هستند که دور پایین تری را حفظ می کنند. این همیشه به این معنی نیست که یک دوچرخه بزرگ مسافت پیموده شده بهتری را طی می کند، اما می تواند در هنگام رانندگی محافظه کارانه ادامه دهد.

۳- سرعت مناسب را پیدا کنید.

این مربوط به کاهش سرعت است. به طور کلی، با کاهش سرعت در کروز، موتور از سوخت کمتری استفاده می کند. از لحاظ نظری یک نقطه بین قدرت و دور موتور وجود دارد که برابر با بازده بهینه است. چند سرعت مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

این همچنین جایی است که اندازه موتور در آن نقش دارد. در حالی که موتورسیکلت های بزرگتر موتورهای بزرگتری دارند، اما معمولاً گشتاور بیشتری نیز تولید می کنند. به همین ترتیب، یک موتور کوچکتر برای حفظ سرعت بالاتر به دور بالاتر احتیاج دارد. اندازه موتور خود را در نظر بگیرید و سرعتی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. این امر برای پیگیری مسافت پیموده شده شما و تغییر متغیرها انجام می شود.

۴- زمان بیکاری را به حداقل برسانید.

برای گرم شدن موتور اغلب نیاز به روشن ماندن است و این اجتناب ناپذیر است. با این حال، آگاهی از اینکه چه مدت یا چند وقت موتور گرم می شود و به حداقل رساندن زمان بیکاری، MPG شما را تقویت می کند.

بیکاری برابر است با صفر کیلومتر در هر لیتر. یعنی موتور بدون اینکه به جایی برود در حال مصرف سوخت است. در شهر، علائم توقف، چراغ های توقف، ترافیک و موارد دیگر وجود دارد که در آنها با وجود روشن بودن؛ موتور حرکت نمی کنید. به همین دلیل مسافت پیموده شده در شهر اغلب کمتر از مسافت پیموده شده در بزرگراه است.

۵- نگهداری منظم را فراموش نکنید.

در موتور، سیستم انتقال قدرت، زنجیر و … همیشه مقداری مقاومت مکانیکی ذاتی وجود دارد. برای به حداقل رساندن مقاومت، از روغن استفاده می شود، اما با خراب شدن یا کثیف شدن روغن، مقاومت افزایش می یابد. این مقاومت باعث می شود موتور بیشتر کار کند و به سوخت بیشتری نیاز داشته باشد.

تعمیر و نگهداری بهترین کارر برای به حداقل رساندن مقاومت داخلی است. روغن موتور را تازه و در سطح مناسب نگه دارید. روغن دنده گیربکس را علاوه بر روغن دنده دیگری مانند دیفرانسیل عقب در موتورهای محوری نگه دارید. در موتورهای زنجیره ای اطمینان حاصل کنید که زنجیره شما تمیز و بدون زنگ زدگی است. از فیلتر هوا هم غافل نشوید زیرا فیلتر هوای کثیف موتور را خفه می کند.

۶- ترمز

ترمز برای مقاومت در برابر اینرسی موتور هنگام استفاده طراحی شده است. با این حال، ترمزها در صورت عدم استفاده، اغلب می توانند بکشند و باعث مقاومت شوند. این می تواند به دلیل سیلندر گیر کرده، روغن مایع ترمز یا نصب نادرست ترمز باشد. ترمزهای خود را از نظر وجود علائم کشیدن بررسی کنید و در صورت لزوم تعمیر کنید.

۷- لاستیک

لاستیک ها به تعمیر و نگهداری مربوط می شوند، اما تأثیر مسافت بیشتری بر مسافت پیموده شده دارند. از آنجا که نیروی حاصل از موتور به لاستیک منتقل می شود، لاستیک ها می توانند تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت داشته باشند. اگر لاستیک کم باد شود، باعث کشیدن غیرضروری نیروی جاده می شود.

نکته: باد کم نیز عمر لاستیک های شما را کوتاه می کند. از فشارهای توصیه شده توسط سازنده به عنوان پایه استفاده کنید. این فشارها اغلب روی برچسب جایی در قاب دوچرخه نشان داده می شوند.

“تنظیم” فشار باد تایر را فراموش نکنید. از لحاظ تئوری، با باد بیش از حد لاستیک، سطح تماس تایر به حداقل می رسد و بنابراین کشش به حداقل می رسد. با این حال، توصیه نمی شود زیرا باد بیش از حد می تواند عمر لاستیک را نیز کاهش دهد. هندلینگ نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین در مورد میزان باد بیش از حد محتاط باشید.

دلایل احتمالی  افزایش مصرف سوخت

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که متوجه شوید موتورسیکلت شما از نظر سوخت مثل گذشته کار نمی کند. شاید MPG (مصرف بهینه سوخت) به تدریج کاهش یافته باشد یا گاهی به نظر می رسد یک شبه اتفاق افتاده است. در هر صورت مشکلی وجود دارد که نیاز به توجه و ترمیم دارد.

در اینجا چند مرحله برای کشف میزان افت MPG آورده شده است:

  • اصول را بررسی کنید. آیا روغن لازم است ریخته یا تغییر داده شود؟ فشارهای کششی را بررسی کنید. آیا آنها خیلی پایین هستند؟ آیا فیلتر هوا نیاز به تعویض دارد؟ آیا مورد دیگری وجود دارد که لازم است روی آن کار شود؟
  • شمع های بد. شمع های خورده به اندازه کافی گرم نمی شوند و باعث سوختن برخی از سوخت ها نمی شوند. اگر متوجه شدید شمع های شما در وضعیت نامناسبی قرار دارند، بیشتر بررسی کنید و ممکن است یک دلیل اصلی پیدا کنید. در صورت نیاز به تعویض، موارد جدیدی را وارد کرده و تأثیر آن را بر روی MPG کنترل کنید.
  • نشت سوخت. نشت بنزین بر روی زمین و سوختن آن در موتور به شدت بر مصرف سوخت تأثیر می گذارد. هنگام پرداختن به این موارد احتیاط بیشتری انجام دهید زیرا بنزین بسیار اشتعال پذیر است و بخارهای سمی از خود ساطع می کند. منشا مشکل می تواند از شلنگ های ترک خورده، اتصالات بد، نشت انژکتور در موتورهای تزریق سوخت و … باشد.
  • کشیدن ترمز. همانطور که در بالا ذکر شد، کشیدن ترمز می تواند باعث ایجاد مقاومت ناخواسته در موتور شود. نصب نادرست ترمز، سیلندر ترمز گیر کرده یا مایعات بد می تواند باعث این امر شود.

اگر موتورسیکلت قدیمی دارید، احتمال بروز مشکلات داخلی موتور وجود دارد. مسائلی مانند تجمع کربن روی دریچه ها و پیستون ها تا نشت آب بندی بر روی MPG تأثیر می گذارد. با این حال، این مسائل معمولاً نیاز به جداسازی و تمیز کردن موتور دارند.

اگر در حال حاضر موتورسیکلت دارید، خرید یک موتور جدید فقط برای کاهش مصرف سوخت همیشه بهترین گزینه نیست. می توانید با چک کردن مشکلات احتمالی در مقاله راه های کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت و رفع آنها میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *