زمان تعویض روغن موتور سیکلت

زمان تعویض روغن موتور سیکلت

روغن بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد موتور سیکلت شماست. نکته ای که در مورد روغن وجود دارد این است که در نهایت تجزیه و اثربخشی آن کم می شود. به همین دلیل، روغن به گونه ای طراحی شده است که برای افزایش عمر موتور، باید تعویض شود. اما بهترین زمان تعویض روغن موتور سیکلت کی است؟ علائمی که نشان می دهد موتورسیکلت شما نیاز به تعویض روغن دارد عبارتند از: روغن موتور سیاه و غلیظ به دلیل پر از کثیفی و گرد و غبار بودن آن است. چراغ های اخطار روشن هستند و نشان می دهند که زمان تعویض روغن فرا رسیده است. یا صدای موتور بیشتر از حد معمول است زیرا روغن دیگر موتور را روانکاری نمی کند.

در ابتدا ممکن است تعیین اینکه آیا موتور شما نیاز به تعویض روغن دارد یا خیر و سپس آن را تعمیر کنید، چالش برانگیز به نظر برسد. اما این یک راه حل نسبتا سریع است که می توانید از این مقاله یاد بگیرید.

روغن موتورسیکلت را کی عوض کنیم؟

اگر از آخرین تعویض روغن مدتی می گذرد، بهتر است روغن را بررسی کنید. در اینجا چند شرط وجود دارد که ممکن است پیدا کنید که نشان می دهد آیا زمان تعویض روغن موتور سیکلت فرا رسیده است یا خیر:

روغن سیاه و غلیظ است

میله را به سمت بالا بکشید و ببینید روغن شما چه شکلی است. اگر واقعاً سیاه و ضخیم است، احتمالاً زمان تعویض فرا رسیده است. سیاهی ناشی از خاک، گرد و غبار و رسوبات کربن است. این آلاینده ها ضخامت را نیز تغییر می دهند و بر روانکاری کلی موتور تأثیر می گذارند.

چراغ های هشدار

موتور بنلی و اکثر موتور سیکلت های مدرن دارای سنسور فشار روغن هستند. این فشار روغن را تشخیص می‌دهد و در صورت پایین آمدن بیش از حد، هشدار ارسال می‌کند. فشار پایین روغن نشان دهنده چند مشکل متفاوت و در عین حال جدی است، بنابراین به نوری که معمولاً شبیه یک قوطی روغن قدیمی است توجه کنید. شایع ترین دلیل این نور سطح پایین روغن است زیرا به آرامی می سوزد یا به بیرون نشت می کند.

صدای بیش از حد

موتور هنگامی که اثر روانکاری روغن کاهش می یابد، امکان تماس فلز با فلز را فراهم می کند که صدایی بیش از حد معمول ایجاد می کند. این معمولاً در انتهای بالایی موتور که معمولاً میل بادامک و سوپاپ ها قرار دارند، مشخص تر است. همانطور که می توانید تصور کنید، این شرایط ایده آل نیست و در صورت عدم ثابت ماندن، طول عمر موتور را کاهش می دهد.

موتور احتراق داخلی در قرن گذشته برای پیاده سازی اصول فیزیک، از جمله مکانیک سیالات، مهندسی شده است. به نظر می رسد که روغن غیر قابل تراکم است و بنابراین می توان از آن به عنوان یاتاقان استفاده کرد. این امر اصطکاک بین قطعات فلزی را که در غیر این صورت به سرعت گرم می شوند و فرسوده می شوند تا حد زیادی کاهش می دهد.

بهترین روغن موتور سیکلت

همانطور که متوجه شده اید روغن برای موتور شما بسیار مهم است. علاوه بر این، استفاده از عیار مناسب روغن نیز اهمیت دارد. موتورها دارای گذرگاه ها و کانال های بسیار کوچکی هستند بنابراین ضخامت مناسب روغن مورد نیاز است. تقریباً همه روغن‌ های موجود در بازار از استاندارد جهانی کیفیت برخوردارند و از درجه‌ های ثابت پیروی می‌ کنند. برخی از گریدهای رایج روغن برای موتورها عبارتند از:

  • ۱۰W-30
  • ۱۰W-40
  • ۲۰W-50

توجه:

این اعداد نشان دهنده ویسکوزیته متفاوت و عدد W نشان دهنده ویسکوزیته در هوای سرد است. روغن هایی وجود دارد که به طور خاص برای موتورسیکلت ها طراحی شده اند، برخلاف روغن موتور خودرو. از آنجایی که موتورسیکلت ها اغلب از روغن موتور برای روانکاری گیربکس استفاده می کنند، به مواد افزودنی خاصی نیاز دارد که در روغن موتور خودرو یافت نمی شود.

انواع مختلفی از روغن نیز وجود دارد، از جمله روغن معدنی / معمولی، مصنوعی و نیمه مصنوعی. این به نوع روغن مورد استفاده به عنوان پایه برای حمل مواد افزودنی مختلف اشاره دارد. روغن معدنی از پالایشگاه های نفت گرفته می شود و یک نوع روغن بسیار رایج است. روغن مصنوعی به گونه ای مهندسی شده است که روغن معمولی را تقلید کند.

پیروی از توصیه های سازنده برای درجه روغن بسیار مهم است. تلورانس ها یا فاصله بین قطعات موتور بسیار کوچک است، مانند کسری از یک اینچ. مهندسان چنین تلرانس هایی را برای استفاده از درجه خاصی از روغن طراحی می کنند. برای اطلاع از نوع و مقدار روغن موتور خود به دفترچه راهنمای مالک یا یک منبع قابل اعتماد مراجعه کنید.

اغلب در مورد اینکه کدام برند برتر است بحث می شود، اما این بیشتر به ترجیح کاربر مربوط می شود. تفاوت در مارک ها بیشتر به این است که چه مواد افزودنی اضافه می کنند. برندی را که دوست دارید پیدا کنید و به آن پایبند باشید.

هر چند وقت یکبار روغن را عوض کنیم؟

زمان تعویض روغن موتور سیکلت به نوع روغن و شرایط سواری بستگی دارد. همیشه باید حداقل سالی یک بار روغن را عوض کنید، حتی پس از مسافت کم. در غیر این صورت، دستورالعمل های توصیه شده سازنده خود را دنبال کنید.

اگر نمی دانید چه چیزی توصیه می شود، در اینجا چند قانون سرانگشتی وجود دارد که باید رعایت کنید. در شرایط عادی سواری، روغن خود را هر بار تعویض کنید

  • ۲۰۰۰ مایل برای روغن معمولی (معدنی).
  • ۵۰۰۰ – ۶۰۰۰ مایل برای روغن ترکیبی مصنوعی.
  • ۷۰۰۰ – ۱۰۰۰۰ برای تمام مصنوعی.

روغن معمولی سریعتر از روغن های سنتز شده تجزیه می شود و بنابراین مایل های کمتری را قبل از نیاز به تعویض طی می کند. روغن مصنوعی طول عمر روغن را با مارک های مختلف افزایش می دهد که همگی مدعی مسافت پیموده شده متفاوت هستند. با این حال، تغییرات مکرر روغن را در موتور شما تازه نگه می‌ دارد، بنابراین احتیاط کنید.

برای نگهداری از موتور خود، باید به طور منظم روغن آن را تعویض کنید. در اینجا چند روش برای اندازه گیری دفعات تعویض روغن وجود دارد:

مسافت پیموده شده از آخرین تغییر

این بهترین راه برای ردیابی عمر روغن است و سازندگان توصیه های خود را بر اساس مسافت پیموده شده قرار می دهند. مسافت پیموده شده به این دلیل استفاده می شود که روشی ساده برای دانستن کارکرد روغن و میزان تخریب آن است. فراتر رفتن فاصله مسافت پیموده شده فاجعه آمیز نخواهد بود، اما آن را تا حد امکان نزدیک نگه دارید.

سطح و وضعیت روغن

نگاه کردن به وضعیت روغن روی میله می تواند به شما کمک کند که بدانید آیا روغن نیاز به تعویض دارد یا خیر، اما کمی غیر قابل اعتماد است. در موتورهای جدیدتر، به راحتی می توان دید که روغن برای مدت طولانی تری تمیزتر می ماند. با این حال، در موتورهای قدیمی، روغن زودتر تیره می شود، اما همیشه به این معنی نیست که نیاز به تعویض دارد.

به همین ترتیب، اگر سطح روغن تغییر کرد، ممکن است به فکر تعویض آن بیفتید. البته گاهی می تواند نشان دهنده یک مشکل عمیق تر باشد. اگر سطح روغن پایین باشد، ممکن است روغن در حال سوختن یا نشت از موتور باشد. اگر سطح روغن در حال افزایش باشد، ممکن است روغن رقیق شده و در نتیجه بی اثر باشد.

بازسازی موتور

اگر یک موتور تازه بازسازی شده دارید، بسیار مهم است که با تغییرات روغن همراه باشید. بلافاصله پس از بازسازی، یک دوره شکست وجود دارد که در آن از روغن مخصوص شکست استفاده می شود. این معمولاً در مقایسه با تعویض معمولی روغن، فاصله زمانی کوتاه تری است. پس از دوره شکست، شما می خواهید با جدیت روغن را تازه نگه دارید زیرا این کار عمر موتور تازه بازسازی شده شما را به حداکثر می رساند.

اگر شک دارید، بهتر است روغن را عوض کنید. اگر بودجه کمی دارید، تعویض روغن معمولاً ارزان است. در غیر این صورت، آن را نزد یک مکانیک ماهر ببرید که می تواند سایر مشکلات احتمالی دوچرخه شما را نیز بررسی کند

چرا روغن مهم است؟

روغن برای کارکرد موتور ضروری است و حفظ آن بهترین راه برای افزایش عمر وسیله شماست. بی توجهی به روغن نه تنها عمر موتور را کوتاه می کند بلکه عملکرد آن را هم کاهش می دهد.

برخی از افراد ممکن است از نگهداری روغن غافل شوند زیرا مطمئن نیستند که در مورد آن چه کاری انجام دهند. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، در اینجا سه ​​مرحله وجود دارد که باید انجام دهید. ابتدا به آخرین زمان تغییر آن فکر کنید و زمان موعد آن را محاسبه کنید. اگر نمی توانید آن را بفهمید، به هر حال آن را تعویض کنید. دوم، یک تعمیرگاه ماهر پیدا کنید که بتواند این کار را انجام دهد. یک چشم آموزش دیده ممکن است مسائل پنهانی را پیدا کند که آنها را ندانید. سوم، آن را به یک عادت تبدیل کنید. چه به تازگی وارد دنیای موتورسیکلت شده باشید و چه کارکشته باشید، اولویت بندی تعمیر و نگهداری موتور سیکلت شما را برای مدت طولانی تری در جاده نگه می دارد.

بهترین زمان تعویض روغن موتور سیکلت

روغن برای عملکرد موتور شما حیاتی است. برای عملیات انتقال نیز مهم است. تازه نگه داشتن آن باعث می شود وسیله شما برای مدت طولانی تری بهتر کار کند. برای جزئیات به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید، اما روغن معمولا بسته به نوع روغنی که استفاده می کنید بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مایل تعویض می شود. اطمینان حاصل کنید که از درجه مناسب روغن از یک برند معتبر استفاده می کنید. انجام این کار ارزش موتورتان را حفظ می کند تا بتوانید از جاده لذت ببرید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *