سیستم خنک کننده موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

سیستم خنک کننده موتور سیکلت

هر ماشینی که دارای فرآیند احتراق داخلی باشد به نوعی سیستم خنک کننده نیاز دارد تا فلز را از گرمای بیش از حد محافظت کند. موتورسیکلت ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل سیستم خنک کننده موتور سیکلت از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن نحوه عملکرد سیستم خنک کننده می تواند از گرم شدن بیش از حد موتور توسط موتورسوار جلوگیری کرده و مانع تعمیرات پرهزینه شود. اگر قصد خرید موتور را دارید، قبل از شروع به رانندگی در جاده، این موضوع را یکی از اولویت های خود قرار دهید. اما سیستم خنک کننده موتورسیکلت چگونه کار می کند؟

انواع سیستم خنک کننده موتور سیکلت

سیستم خنک کننده موتور سیکلت به دو روش مختلف کار می کند:

  • اول خنک کننده از طریق هوا است که در آن باد طبیعی از باله هایی که روی سیلندر و سرسیلندر قرار دارند عبور می کند.
  • دوم خنک کننده از طریق آب است که در آن مایع خنک‌ کننده از صفحات نازک روی رادیاتور عبور می‌کند که از طریق باد طبیعی خنک می‌شود و دوباره به داخل موتور می‌چرخد.

سیستم خنک کننده موتورسیکلت یک فرآیند بسیار ساده است، اما زمانی که به درستی کار نمی کند می تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد.

سیستم هوا خنک چگونه کار می کند؟

خنک کننده هوا رایج ترین راه برای خنک کردن موتور سیکلت است. اکثر موتورسیکلت ها این نوع را دارند. کارآمد است به این معنا که به قطعات کمتری برای تکمیل خنک‌ سازی موتور نیاز دارد. متوجه خواهید شد که چگونه بسیاری از موتورسیکلت ها دارای برجستگی یا باله روی موتور هستند. اینها صرفاً برای ظاهر نیستند، بلکه در واقع یک هدف حیاتی در عملکرد موتور سیکلت دارند.

فرآیند احتراق در داخل یک موتور بسیار داغ است و برای اینکه موتور آن پیستون ها را بالا و پایین کند تا موتور سیکلت حرکت کند، باید این کار انجام شود. اما موتور نمی تواند خیلی داغ شود زیرا این بدان معناست که ساختار اجزای فلزی شروع به تغییر کرده و به نوبه خود می تواند موتور را به طور کامل خراب کند.

سوختن پیستون

ممکن است اصطلاح “سوختن پیستون” را شنیده باشید. این بدان معناست که پیستون های داخل به نوعی ذوب شده اند. این معمولاً به این دلیل است که آن قسمت ها داغ شده و اساساً با هم ذوب می شوند. امکان تعمیر آن وجود دارد، اما احتمالاً به صرفه تر است که به سادگی یک موتور جدید به طور کامل تهیه کنید.

اینجاست که آن باله ها وارد بازی می شوند. اکثر قطعات موتورسیکلت به هر حال در معرض دید قرار می گیرند، بنابراین قرار دادن پره ها روی سیلندر و سرسیلندر راهی عالی برای خنک کردن موتور است. این پره ها عموماً از آلومینیوم ساخته می شوند زیرا وزن سبکی دارند و راندمان انتقال حرارت بالاتری دارند.

هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت در جاده، باد به طور طبیعی از این باله ها عبور می کند و اساسا موتور را خنک می کند. موتور بدون پره ها نمی تواند خود را به طور موثر خنک کند. ساختار باله ها می تواند هوا را بسیار بهتر از خود بلوک موتور جذب کند.

سیستم خنک سازی با مایعات چگونه کار می کند؟

روشی که سیستم خنک سازی مایعات در موتورسیکلت کار می کند همان اصل هوا خنک است، اما عملکرد متفاوتی دارد. متوجه خواهید شد که یک موتور موتور سیکلت خنک شده با آب کمی متفاوت از موتورهای دیگر به نظر می رسد. این به این دلیل است که این نوع موتورها معمولاً باله ندارند، در عوض چیزی به نام رادیاتور دارند که احتمالاً در جلوی بلوک موتور قرار گرفته است.

این سیستم پیچیده‌ تر است، اما می‌ تواند دماهای شدیدتری را تحمل کند. به جای باله در خارج، مسیرهایی به نام جلیقه آبی وجود دارد که در داخل موتور و اطراف سیلندرها قرار دارند. به این مسیرها یک رادیاتور و همچنین یک مخزن متصل است.

یک پمپ (معروف به پمپ آب) به گردش در می‌ آید و محلول آب/ضد یخ را از روکش‌ های آب داخل موتور به رادیاتور می‌ برد و سپس به موتور بازمی‌ گرداند. این مایع خنک کننده در طول گردش رادیاتور از صفحات کوچک عبور می کند که اساساً به دلیل عبور باد از آن خنک می شود. سپس ماده خنک شده مجدداً در سراسر موتور به گردش در می آید تا خنک شود.

ترموستات نقش حیاتی ایفا می کند زیرا دمای موتور را حس می کند و مقدار مایع خنک کننده را در صورت نیاز از موتور عبور می دهد. یک فن اضافی توسط رادیاتور قرار می گیرد و در صورتی که مایع خنک کننده به اندازه کافی سریع موتور را خنک نمی کند، به عنوان پشتیبان روشن می شود. یک مخزن نیز نقش حیاتی ایفا می کند زیرا در صورتی که رادیاتور به آن نیاز دارد، خنک کننده اضافی از طریق فشار در آنجا قرار می گیرد.

توجه:

اگرچه این روش معمولاً به عنوان “خنک سازی با آب” نامیده می شود، این فقط آب نیست که در سراسر موتور گردش می کند. برای کنترل دمای مطلوب به مخلوط ۵۰/۵۰ ضد یخ و آب نیاز است. ضد یخ تحمل بالاتری در دماهای یخ زدگی و بسیار گرم دارد، بنابراین لازم نیست در هر دو حالت نگران موتورسیکلت خود باشید. آب معمولی در چنین سیستمی تحمل کمتری به آن می دهد و می تواند موتور شما را بیش از حد گرم کند.

کدام سیستم خنک سازی موتورسیکلت بهتر است؟

یکی از سوالات رایجی که در دنیای موتورسیکلت می شنوید این است که “کدام سیستم خنک کننده بهتر است؟” واقعاً هیچ پاسخ درستی برای این وجود ندارد، همه اینها فقط بر اساس سوار و ترجیح آنها است. من می توانم لیستی از مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنم و به شما اجازه دهم تصمیم بگیرید که کدام سیستم خنک کننده موتورسیکلت برای شما کار می کند.

مزایای سیستم هوا خنک

ابتدا در مورد سیستم هوا خنک بحث می کنیم. یکی از بزرگترین مزایای چنین سیستمی سادگی آن است. در واقع تنها قسمت هایی که با این همراه است باله ها هستند و اساساً همین. این بدان معناست که مایع خنک کننده نشتی ندارد و قطعات کمتری برای نگهداری وجود دارد که به این معنی است که قیمت آن نیز ارزان تر است.

به دلیل سادگی این سیستم، وقتی می خواهید سوار شوید، موتور شما خیلی سریعتر گرم می شود. لازم نیست منتظر بمانید تا مایع خنک کننده به گردش درآید و قبل از رسیدن به دمای عملیاتی بهینه این کار را انجام دهید.

بزرگترین عیب داشتن سیستم خنک کننده هوا این است که در مقایسه با سیستم خنک کننده آبی کارایی کمتری دارد. این به نوبه خود به این معنی است که شما در معرض خطر داغ شدن بیش از حد موتور خواهید بود که می تواند به معنای تعمیرات پرهزینه در آینده باشد. اگرچه سیستم پیچیدگی بسیار کمتری دارد، اما اگر باله‌های موتور شکسته شوند، می‌توانند یک تعمیر پیچیده باشند. وجود یک تراشه در اینجا یا آنجا جای نگرانی زیادی ندارد، اما ضربه یا افتادن شدید با چند باله شکسته می‌تواند به این معنی باشد که به سرسیلندر یا پوشش سیلندر جدید نیاز دارید.

مزایای سیستم آب خنک

خنک کننده آب اساساً با نحوه تنظیم دمای موتور سیکلت بسیار کارآمدتر است. انتقال حرارت معمولی که دائماً انجام می دهد می تواند به راکب اطمینان دهد که موتور سیکلت آنها بسیار کمتر احتمال دارد که بیش از حد گرم شود، به خصوص اگر برای رفت و آمد از آن استفاده می کنند.

برخلاف هوا خنک، موتورهای آب خنک دارای قطعات زیادی هستند که باید از آنها مراقبت و نگهداری کنید. این سیستم بدیهی است که بسیار پیچیده‌ تر از یک سیستم خنک‌ کننده با هواست، بنابراین ممکن است چندین مقصر در مورد علت داغ شدن بیش از حد موتور در کنار جاده با یک موتور وجود داشته باشد.

باید سطوح مایع خنک کننده در سطح بالایی باشد. فراموش کردن پر کردن آن می‌ تواند به معنای گرم شدن بیش از حد موتور باشد. ناگفته نماند نشتی های مایع خنک کننده احتمالی که ممکن است با آنها مواجه شوید که گاهی اوقات تشخیص دقیق آنها از کجا می آیند دشوار است.

علت خرابی سیستم خنک کننده چیست؟

دانستن نحوه عملکرد یک سیستم خنک کننده موتور سیکلت، باعث می شود زود متوجه مشکلات و علت ایجاد آنها شوید. اگر با موتورسیکلتی مواجه شدید که دائماً در حال گرم شدن بیش از حد است، مشکلات زیر ممکن است وجود داشته باشد.

  • چندین باله شکسته در یک موتور با هوا خنک می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن شود.
  • پایین بودن مایع خنک‌ کننده نیز می‌ تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

اما چندین راه دیگر وجود دارد که موتور می تواند بسیار داغ شود، مهم نیست چه نوع موتوری دارید.

  • بسیاری از مردم نمی دانند که روغن ارتباط زیادی با سیستم خنک کننده دارد. شما می‌ توانید تمام مایع خنک‌ کننده یا هوای مورد نیاز برای خنک کردن موتور را داشته باشید، اما اگر روغن کافی وجود نداشته باشد، موتور همچنان می‌تواند بیش از حد گرم شود و منفجر شود. خاصیت روانکاری روغن به سیستم خنک کننده کمک می کند موتور را در دمای پایین تری نگه دارد.
  • دورهای بالا یا دور آرام بالا نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود. چنین شرایطی به این معنی است که موتور اضافه کار می کند.
persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *