علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

اطمینان از اینکه موتورسیکلت شما می تواند به راحتی متوقف شود باید اولین گام تعمیر و نگهداری موتورسیکلت باشد. قبل از اینکه مطمئن شوید موتور کار می کند و کربوهیدرات ها تمیز هستند، همیشه باید مطمئن شوید که ترمزها کار می کنند. اساس ترمزگیری صحیح، یک سیلندر اصلی است. سیلندر اصلی ترمز تقریباً در همه موتورسیکلت ها یافت می شود. درست مانند هر قطعه موتورسیکلت، سیلندرهای اصلی مستعد سایش هستند و به مرور زمان ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. اما علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتور سیکلت چیست؟

علائمی که نشان می دهد سیلندر اصلی موتورسیکلت شما خراب شده است ممکن است شامل نشتی سیلندر، احساس سفت شدن بیش از حد ترمزها و درگیر شدن آن دشوار باشد، اگر روغن ترمز آلوده به نظر برسد، یا اگر ترمزها خیلی نرم و اسفنجی هستند. اگر این علائم را تجربه می کنید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که سیلندر اصلی موتورسیکلت خود را تعمیر یا تعویض کنید.

مهمتر از دانستن نحوه تعویض یک سیلندر اصلی شکسته، این است که بدانید چگونه یک سیلندر معیوب را به درستی تشخیص دهید.

سیلندر اصلی ترمز موتور سیکلت چیست؟

سیلندر اصلی یک جزء هیدرولیکی است که یک یا چند پیستون، مخزن روغن ترمز، خطوط ترمز، مهر و موم و فنرها را در خود جای داده است. اینها به گونه ای چیده شده اند که نیروی مکانیکی اعمال شده توسط یک سوار یا راننده بر روی پدال ترمز/اهرم ترمز به فشار هیدرولیک تبدیل می شود که در نهایت روتورها را از طریق کالیپرهای ترمز ترمز می کند. سیلندر اصلی این نیروی ترمز مکانیکی را چند برابر می کند (که به خودی خود برای ترمز کافی نیست) و فشار بالا را روی کالیپرهای ترمز منتقل می کند. ترمز زمانی اتفاق می افتد که سیلندر اصلی هنگام کشیدن اهرم ترمز، مایع ترمز را به مدار ترمز منتقل می کند.

علائم خرابی سیلندر اصلی ترمز موتور سیکلت

قبل از شروع به تشخیص سیلندر اصلی ترمز، باید با انجام یک بازرسی کامل بصری از سیستم ترمز موتور شروع کنیم. یکی از علائم اصلی خرابی سیلندر اصلی این است که خود سیلندر نشتی دارد.

نشتی معمولاً از بالای سیستم، سیلندر شروع می‌شود و از خطوط ترمز پایین می‌ رود یا به فیرینگ‌ ها می‌ ریزد. موتورسیکلت هایی که مجهز به ترمز دیسکی عقب هستند نیز یک سیلندر اصلی بالای پدال ترمز عقب خواهند داشت. اگر با ترمز عقب مشکل دارید، مطمئن شوید که نشتی اطراف سیلندر عقب را نیز بررسی کنید.

شل بودن پدال ترمز

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد سیلندر اصلی خراب است، این است که احساس می شود پدال یا اهرم بیش از حد شل و له شده است. یک مشکل رایج این است که نشتی در خود سیلندر وجود دارد. این بدان معنی است که با وارد شدن فشار به سیستم، هوا وارد سیستم می شود و فشار روی کالیپر ترمز را ضعیف می کند. یک اهرم نرم یا شل می تواند مستقیماً بر قدرت ترمز دوچرخه تأثیر بگذارد.

کثیفی مایع درون ظرف

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد سیلندر اصلی خراب است و نیاز به بازسازی یا تعویض دارد این است که مایع درون ظرف آلوده به نظر می رسد. یک سیلندر اصلی قرار است یک محیط آب بندی شده برای روغن ترمز ایجاد کند. دلیل نیاز به سفت بودن آن این است که روغن ترمز مرطوب است. این بدان معناست که وقتی سیال در دمای اتاق قرار می گیرد و در معرض جو قرار می گیرد، به طور طبیعی آب را جذب می کند.

این می تواند به دلایل مختلفی باعث ایجاد مشکلاتی شود. اولین مورد این است که همانطور که آب برای فشرده سازی کولیس استفاده می شود، تا دمای جوش گرم می شود و در سیستم تبخیر می شود. این باعث تشکیل گاز می شود. گاز موجود در خط ترمز، خواه اکسیژن آن یا غیر آن، مانند یک سیال فشرده نمی شود و باعث می شود اهرم یا پدال له شود و توانایی ترمز دوچرخه را مختل کند.

مشکل دیگری که آب دارد این است که می‌ تواند باعث ایجاد ذرات در سیلندر اصلی شود. مایع آلوده ممکن است تغییر رنگ داده یا به نظر برسد که حاوی نوعی زباله یا کثیفی است. روغن ترمز تمیز باید شفاف و شبیه روغن پخت و پز باشد و اگر مایع قهوه ای است، به روغن موتور نزدیکتر است، باید مایع را تعویض کرده و سیلندر اصلی را از نظر نشتی بررسی کنید.

نشتی در سیلندر اصلی ترمز موتورسیکلت

هنگامی که متوجه نشتی در سیلندر اصلی می شوید، مهم است که ابتدا محل نشتی را پیدا کنید. به راحتی می توان تشخیص داد که بیشتر نشت ها از کجا می آیند. زیرا معمولاً در بالاترین نقطه ای است که می توانید نشت را ببینید.

یک روش خوب برای پیدا کردن نشتی این است که همه چیز را تمیز کنید. از یک پاک کننده ترمز یا آئروسل مشابه استفاده کنید، و سپس منتظر بمانید تا ببینید آیا نشتی برگشت می کند یا خیر، و سعی کنید محل نشتی را تشخیص دهید. مشاهده نشتی در نقاطی که شیلنگ به محفظه مایع متصل است، معمول است. اطراف گیره های شلنگ یا نقاطی که آب بندی وجود دارد را بررسی کنید. اگر مایع ناخواسته ای پیدا کردید، بخشی از نشت را پیدا کرده اید.

پس از اینکه منبع نشتی را پیدا کردید، سعی کنید تعیین کنید چه چیزی می تواند باعث نشتی شده باشد. آیا ممکن است شلنگی که در اطراف پایه سیلندر اصلی قرار دارد نیاز به تعویض داشته باشد؟ آیا گیره شلنگ محکم نیست؟ اگر نشتی مستقیماً از خط ترمز می آید، شاید به فکر تعویض واشر اسکویش باشید که معمولاً در اطراف سیلندر اصلی قرار دارد و از نشتی جلوگیری می کند.

نکته:

سیلندر اصلی همچنین می تواند از محفظه پلاستیکی برای نگه داشتن روغن ترمز استفاده کند. اگر موتور شما افتاده است، احتمالاً این محفظه ترک خورده یا آسیب دیده است که باعث نشت مایع از آن و ورود هوا به داخل آن شده است. روغن ترمز ماده بدی است که در نزدیکی سطح رنگ شده وجود دارد. به محض اینکه متوجه نشت روغن ترمز خود شدید، باید سعی کنید آن را از سطوح رنگ شده تمیز کنید. اگر روغن ترمز روی هر یک از این موارد باقی بماند، ممکن است باعث آسیب به رنگ و پوسته پوسته شدن آن شود.

نحوه تعمیر سیلندر اصلی ترمز

سخت ترین کار در مورد تعمیر سیلندر اصلی این است که مطمئن شوید که سیلندر اصلی را به درستی تشخیص داده اید. گاهی اوقات ممکن است مشکل را مربوط به سیلندر اصلی فرض کنیم، در حالی که واقعاً مایع قدیمی و آلوده در خطوط داشتیم.

تعمیر واقعی سیلندر اصلی واقعاً نسبتاً آسان و مستقیم است. سیلندر اصلی برای ترمزهای جلو بسیار آسان است و درست در بالای فرمان قرار دارد. دستیابی به عقب ممکن است دشوارتر باشد، اما جایگزین کردن آن به همان اندازه مستقیم است.

بعد از اینکه تشخیص دادید که سیلندر اصلی شما نیاز به تعویض دارد و آن را تعویض کردید، باید مطمئن شوید که مایع را با روغن ترمز کاملاً جدید توصیه شده توسط کارخانه جایگزین کنید. گاهی اوقات برخی افراد ظروف روغن ترمز استفاده شده را در اطراف نگه می دارند، اما شما هرگز نباید آن را در موتور خود قرار دهید.

توجه:

مایع قبلاً آلوده شده است و همیشه باید مایع جدید بخرید. پس از ریختن مایع، باید فرآیند تخلیه ترمز را طی کنید. این به این معنی است که تمام هوایی که در طول فرآیند تعمیر وارد سیستم شده است را از سیستم خارج کنید. نباید فراموش کنید که سیستم را تخلیه کنید، زیرا اگر این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که ترمزهای خود کاملاً بی اثر هستند.

در طول عیب یابی مناسب، ممکن است تشخیص دهید که سیلندر اصلی به درستی کار می کند، اما توجه کنید که برخی از مهر و موم ها و واشرها خراب شده اند. معمولاً می‌توانید کیت‌های بازسازی سیلندر اصلی را به صورت آنلاین پیدا کنید. این می تواند شامل تمام واشرها و واشرهای مورد نیاز برای آب بندی سیلندر اصلی موتورسیکلت شما و شبیه سازی مجدد آن باشد.

اقدامات پیشگیرانه و نگهداری سیلندر اصلی

درست مانند هر قسمت از موتور، تعمیر و نگهداری مناسب می تواند به جلوگیری از خراب شدن قطعات کمک کند. و سیلندر اصلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مشکل رایجی که یک سیلندر اصلی با آن مواجه می شود، اورینگ های خشک و ترک خورده و واشرهای فرسوده است. هنگامی که یک سرویس ترمز روی موتور خود انجام می دهید، ایده بدی نیست که به سراغ برخی از این اتصالات بروید و آنها را تعویض کنید. این ارزان و ساده است و در نهایت می تواند عمر سیلندر اصلی را افزایش دهد.

همچنین باید وضعیت روغن ترمز را بررسی کنید. اگر روغن ترمز آلوده است، احتمالاً زمان آن رسیده است که قبل از اینکه ذرات باعث ایجاد هر گونه مشکل دیگری در ترمز شوند، آن را تعویض کنید. همچنین، همیشه باید از وضعیت ترمزهای خود آگاه باشید. سعی کنید با موتور سیکلت هماهنگ باشید تا زمانی که چیزی پیش می‌ آید، بتوانید آن را قبل از اینکه تأثیر جدی‌ تری بر موتور سیکلت داشته باشد، تشخیص دهید.

مثل همیشه، باید مراقب موتورسیکلت خود و سیستم های ایمنی آن باشید. به طور خاص، شما باید از ترمزهای خود و سیستم های مرتبط با آن بسیار مراقبت کنید. اگر از موتور خود به خوبی مراقبت کنید، موتور هم به خوبی از شما مراقبت خواهد کرد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *