علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت

علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت

خرابی کاربراتور می تواند بسیار خسته کننده باشد. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا کاربراتور باعث ایجاد مشکل شده است یا خیر دشوار است. در این مقاله علائم خرابی کاربراتور موتورسیکلت فهرست کرده ایم که می توانید بررسی کنید که آیا واقعاً دلیل عملکرد ضعیف موتورسیکلت شماست یا خیر.

نشانه های خرابی کاربراتور موتورسیکلت

مشکلات کاربراتور به طور کلی به سه بخش تقسیم می شوند: مخلوط هوای بسیار کم، مخلوط هوای بسیار غنی، یا تنظیم نادرست. خوشبختانه علائم آشکاری وجود دارد که به شما می گوید با کدام مشکل دست و پنجه نرم می کنید.

کاربراتورها دستگاه های نسبتا ساده ای هستند. عملکرد اصلی آنها این است که مقدار مناسبی از مخلوط سوخت/هوا را در یک دهانه دریچه گاز (که توسط سوار انتخاب شده است) تحویل دهند. با این حال، مانند همه دستگاه های مکانیکی، کاربراتورها نیاز به تنظیم و سرویس دوره ای دارند و در نهایت فرسوده می شوند. قبل از اینکه بخواهید مشکل کاربراتور موتورسیکلت خود را برطرف کنید، باید تشخیص درستی داشته باشید.

راندن ضعیف

وظیفه اصلی کاربراتور در موتورسیکلت مخلوط کردن مقدار مناسب هوا و سوخت مورد نیاز موتور برای کارکرد صحیح است. هنگامی که موتورسیکلت ضعیف کار می کند، به این معنی است که هوای زیادی وجود دارد و سوخت کافی در مخلوط هوا/سوخت در طول فرآیند احتراق وجود ندارد. اگر موتورسیکلت شما دارای کاربراتور باشد، این فرآیند در کاربراتور انجام می شود.

یک موتورسیکلت با عملکرد ضعیف شناخته می شود، لوله های اگزوز داغتر از حد معمول کار می کنند و ممکن است آبی شوند، و شمع ها سریعتر از حد معمول فرسوده شوند. این به این دلیل است که هوای بیش از حد باعث می شود که مخلوط بسیار داغ تر از آنچه باید بسوزد.

موتور ضعیف معمولاً به دلیل گرفتگی جت های داخل کاربراتور ایجاد می شود. هنگامی که جت ها مسدود می شوند، به این معنی است که سوخت کافی تحویل داده نمی شود، به همین دلیل هوای بیش از حد وجود دارد. همچنین می تواند به سادگی چرخاندن پیچ روی کاربراتور برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت باشد.

علائم معمول مخلوط هوای بسیار کم عبارتند از:

  • با بسته شدن دریچه گاز (عمدتاً در هنگام سقوط در ساحل) واکنش معکوس ایجاد می کند.
  • شتاب هولناک
  • شمع های سفید یا خاکستری روشن
  • نیاز به مقادیر بیش از حد چوک برای اجرا/شروع
  • لوله های انتهایی صدا خفه کن سفید یا خاکستری روشن
  • آبی شدن (در سیستم های کرومی) لوله های پایین هدر اگزوز

Run rich

Run rich به این معنی است که نسبت هوا به سوخت داخل کاربراتور موتور سیکلت بیش از حد سوخت وجود دارد و به نوبه خود باعث عملکرد ضعیف موتورسیکلت می شود.

هنگامی که سوخت بیش از حد اضافه شده و هوای کافی وجود ندارد، احتمالاً متوجه بوی شدید سوخت موتورسیکلت خود خواهید شد، متوجه نشت سوخت (به احتمال زیاد از کاربراتور) و عملکرد کلی ضعیف در موتورسیکلت خواهید شد. برخی از موتورسیکلت ها به طور طبیعی بوی سوخت را در خود دارند، اما اگر مقدار زیادی از این بو را مشاهده کردید، احتمالاً rich هستید.

خوشبختانه راه های مختلفی برای تعمیر موتور سیکلت rich وجود دارد. چنین راه هایی ممکن است شامل تنظیم پیچ هوا/سوخت، ثابت کردن سوزن چسبنده، ثابت کردن شناورهای باز چسبیده، و ثابت کردن شیرهای پروانه ای چسبنده (که همه بخشی از کاربراتور هستند) باشد.

علائم معمول یک مخلوط هوای غنی عبارتند از:

  • مصرف سوخت ضعیف
  • شتاب کند
  • خفگی از شروع سرد مورد نیاز نیست
  • شمع های دوده ای یا مشکی
  • لوله های انتهایی صدا خفه کن دوده ای یا مشکی
  • بوی تند بنزین در حالت بیکار بودن دستگاه
  • راندن یکنواخت (اغلب از دورهای معمولی بیکار کند می شود و سپس متوقف می شود)

تنظیم نادرست

وقتی کاربراتور از تنظیم خارج است، به این معنی است که پیچ هوا/سوخت و تعادل بین دو یا چند کاربراتور باید تنظیم شود. تنظیم نادرست می تواند هر یک از علائم ذکر شده قبلی را ایجاد کند. در موتورهای چند سیلندر، با کاربراتورهای جداگانه برای هر سیلندر، علائم زیر نمونه‌ای از مشکل تنظیم هستند:

  • عملکرد کلی ضعیف
  • صدای تق تق از کلاچ
  • موتور به راحتی از کار می افتد
  • شتاب نامنظم
  • مصرف سوخت ضعیف
  • شلیک نادرست و/یا نتیجه معکوس

بک فایر – Backfiring

در حالی که برخی از دارندگان موتورسیکلت عمداً موتورسیکلت های خود را بک فایر می کنند، این چیزی نیست که به طور معمول اتفاق بیفتد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک موتورسیکلت می تواند ناخواسته بک فایر بدهد، اما دو مورد از بزرگترین دلایل شامل سوخت زیاد یا سوخت بسیار کم (ضعیف یا ریچ) از کاربراتور است. اگر سوخت بیش از حد موجود باشد، فرآیند احتراق ممکن است نتواند تمام سوخت را بسوزاند و بخشی از آن را به لوله های اگزوز فشار دهد. سپس سوخت به دلیل دماهای شدید در لوله‌ ها می‌ سوزد و صدای بلندی می‌ دهد.

با سوخت خیلی کم، هوای زیادی وجود دارد و سوخت در احتراق مشکل دارد. به محض باز شدن سوپاپ اگزوز و برخورد مخلوط هوا/سوخت به هدر داغ اگزوز، سوخت مشتعل می شود و صدای انفجار بلندی ایجاد می کند.

ریپ زدن

اگر موتورسیکلتی دارید که در حال ریپ زدن است، مقصر احتمالی کاربراتور است. سه دلیل اصلی وجود دارد که شامل نشتی خلاء، نشت سوخت و عدم تنظیم است.

نشت خلاء از کاربراتور می تواند باعث ریپ زدن موتور سیکلت شود زیرا باعث ایجاد وقفه در مخلوط نسبت هوا به سوخت مناسب می شود که باعث عملکرد ضعیف موتورسیکلت می شود. نشتی خلاء معمولاً به دلیل ورودی ترک خورده یا شکننده است. نشت سوخت از کاربراتور نیز نسبت هوا به سوخت را مختل می کند زیرا به جای دیگری می رود.

ریپ زدن همچنین ممکن است به دلیل تنظیم نشدن کاربراتور باشد، به این معنی که برای اطمینان از مخلوط مناسب باید پیچ ​​هوا/سوخت را تنظیم کنید.

موتور سیکلت استارت نمی خورد

چند دلیل وجود دارد که موتور سیکلت روشن نمی شود. کاربراتور ممکن است کثیف باشد و نیاز به تمیز کردن خوبی داشته باشد. این بدان معنی است که جت های داخل احتمالاً با رسوبات مسدود شده اند و این بدان معنی است که هیچ سوختی نمی تواند از آن عبور کند. استفاده از نوع نامناسب سوخت، نداشتن فیلتر سوخت، و اجازه دادن به موتورسیکلت شما برای مدت طولانی بدون آمادگی مناسب، ترکیبی عالی برای جت های گرفتگی است. پیشنهاد می شود با برداشتن کاربراتور، کاملا آن را تمیز کنید، اما تمیز کردن آن بدون جدا کردن آن نیز امکان‌ پذیر است.

از دست دادن قدرت در هنگام شتاب

شتاب موتور سیکلت تا حد زیادی به کاربراتور بستگی دارد. در هنگام شتاب گیری، سوار دریچه گاز را که به سیم دریچه گاز که به کاربراتور متصل است، می پیچد. این مکانیسم دریچه های پروانه ای را باز و بسته می کند که هوا را به مخلوط هوا/سوخت داخل کاربراتور می رساند.

وقتی در حین شتاب برق از بین می رود، احتمالاً مشکلی در کاربراتور وجود دارد. چنین دلایلی ممکن است شامل گرفتگی جت‌ ها، شکستن فنر کاربراتور، نشت خلاء از کاربراتور یا صندوق ورودی، یا فنری که به سمت عقب قرار گرفته باشد، باشد. تمیز کردن معمولی کربوهیدرات خوب باید این کار را انجام دهد، اما اگر این مشکل را برطرف نکرد، به فنرها نگاهی بیندازید و با دریچه گاز بازی کنید تا مطمئن شوید که دریچه ها را به درستی باز می کند.

دور آرام بالا

دور آرام موتور سیکلت مشکلی است که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند. این مشکل می‌تواند موتور را سریعتر فرسوده کند و سوخت بیشتری از آنچه که مایل به پرداخت آن هستید بسوزاند. و باز هم، مقصر معمولی احتمالاً مشکلی در داخل کاربراتور است.

هنگامی که یک موتورسیکلت در حالت آرام در حال حرکت است، به این معنی است که مقدار زیادی از مخلوط هوا/سوخت در سرعت کم یا در موقعیت خنثی وجود دارد. اساساً هنگامی که موتورسیکلت سریع حرکت نمی کند یا اصلاً حرکت نمی کند واکنش احتراق بیشتر رخ می دهد. این معمولاً به دلیل چرخاندن بیش از حد پیچ ​​بیکار روی کاربراتور ایجاد می شود. خوشبختانه با چند چرخش ساده باید مشکل برطرف شود.

همچنین ممکن است از فنر دریچه گاز کاربراتوری (فنر که در هنگام پیچاندن دریچه گاز کشیده می‌شود) دریچه‌ای بالا باشد. این برای بازگرداندن دریچه گاز به حالت بیکار در هنگام رها شدن استفاده می شود.

هنگامی که این فنر خراب می شود، دریچه های پروانه ای تا انتها بسته نمی شوند که باعث می شود مقدار زیادی هوا وارد کاربراتور شود و باعث می شود که فرآیند احتراق بیش از حد نیاز انجام شود. با ارزیابی بصری خود فنر می توانید تشخیص دهید که آیا این مشکل شماست یا خیر.

نشت گاز

نشت گاز خوشبختانه یک مشکل بسیار آسان برای تشخیص است. شما می توانید با مشاهده نشتی یا مشاهده بوی قوی تر گاز از موتور سیکلت خود متوجه شوید که این اتفاق می افتد. نشت گاز می تواند در هر نقطه از سیستم سوخت رخ دهد.

اگر متوجه نشت گاز خود شدید، به سیستم سوخت رسانی به خصوص کاربراتور دقت کنید. اگر کاربراتور شما نشتی دارد، احتمالاً به این معنی است که واشر که در بالای کاسه کاربراتور قرار دارد شکننده یا فرسوده شده است. کاسه کاربراتور همان چیزی است که گاز آماده شده را برای احتراق نگه می دارد و با قرار گرفتن آن در کنار یک واشر معیوب، به راحتی نشت می کند.

رفع این مشکل کم هزینه است، اما کمی زمان می برد. شما باید یک واشر جدید برای کاربراتور خود سفارش دهید و آن را برای تعویض واشر معیوب جدا کنید. کاربراتورها مخصوص موتور سیکلت هستند، اما شما می توانید به راحتی به دنبال دستورالعمل هایی در مورد نحوه جدا کردن کاربراتور خود به صورت آنلاین باشید.

صدای خش خش

خش خش همیشه صدای ناخوشایندی است، مهم نیست از کجا می آید. اگر متوجه صدای خش خش دوچرخه خود شوید نه تنها آزاردهنده است، بلکه می تواند یک مشکل اساسی در کاربراتور شما باشد. صدای خش خش معمولاً از کاربراتور است و تقریباً همیشه به این معنی است که در جایی خلاء نشتی دارد.

کاربراتورها با استفاده از مقدار معینی فشار کار می کنند که ترکیب مناسبی از سوخت و هوای مورد نیاز موتور برای احتراق را ایجاد می کند. هنگامی که نشتی خلاء وجود دارد (به این معنی که اگر جایی در سیستم سوخت سوراخ وجود داشته باشد)، کاربراتور نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. مانند تلاش برای مکیدن آب از نی فکر کنید. اگر در جایی بالای آب سوراخی در آن وجود داشته باشد، واقعاً نمی توانید آن را به طور مؤثر بمکید.

نشتی خلاء را می توان در مکان های مختلف یافت و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود. واشرهای شکننده، چکمه‌ های ورودی فرسوده، پیچ‌ های شل و غیره. به همین دلیل، یافتن محل دقیق نشت خلاء در صورتی که خش‌ خش آشکار نباشد، می‌ تواند کمی سخت باشد.

برای پیدا کردن محل نشتی هوا، یک قوطی WD-40 یا پاک کننده کربوهیدراتی که یک نازل اکستنشن روی آن دارد تهیه کنید و در حالی که موتورسیکلت روشن است، برای مدت کوتاهی روی بخش های کوچک کاربراتور اسپری کنید. اگر بعد از یک اسپری معین روی کاربراتور متوجه بهبود حالت بیکار موتور سیکلت شده اید، محل نشتی را پیدا کرده اید. این به این دلیل است که نشت پاک کننده یا WD-40 را می مکد و آن را می سوزاند و نسبت هوا به سوخت را بهبود می بخشد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *