علت نشتی روغن ترمز موتور سیکلت چیست؟

20160904 194545

گر متوجه شدید که موتورسیکلت شما روغن ترمز نشت می کند، احتمالاً ناشی از شلنگ معیوب، شل بودن کلاهک های تخلیه در پایین کالیپرهای جلو، سیلندر اصلی قدیمی/خورده یا مخزن روغن ترمز قدیمی/خورده است.

نشت روغن ترمز یک خطر ایمنی برای شما و هر کس دیگری در جاده است. اگر نشتی ادامه یابد، تا زمانی که قدرت توقف شما کافی نباشد، سطح مایع به افت ادامه خواهد داد. مهم است که به یاد داشته باشید که سیستم ترمز شما یک سیستم هیدرولیک است. بدون سیال هیدرولیک، سیستم به هیچ وجه کار نمی کند. همانطور که مقدار مایع به زیر سطح قابل قبول کاهش می دهید، کارایی سیستم را کاهش می دهید. نشتی همچنین می تواند هوا را به خطوط شما وارد کند که باعث کاهش کارایی ترمزهای شما نیز می شود.

دلایل نشتی روغن ترمز موتور سیکلت

مهم است که به یاد داشته باشید که سیستم ترمز موتورسیکلت شما یک سیستم بسته است به این معنی که مایع هرگز خارج نمی شود. فقط بارها و بارها استفاده می شود تا اینکه در نهایت برای مایع جدید تعویض شود. حتی اگر متوجه نشت های قابل مشاهده از موتورسیکلت خود نشدید، ولی متوجه شدید که سطح روغن ترمز شما در حال کاهش است، قطعاً دلیلی برای نگرانی وجود دارد.

تنها راه هایی که می تواند سطح روغن ترمز شما را پایین بیاورد این است که در جایی نشتی داشته باشید یا لنت ترمز شما بسیار فرسوده شده باشد. این باعث می شود سطح مایع شما پایین تر به نظر برسد. اگر لنت ترمز شما خوب است، قطعاً در جایی نشتی دارید. باید بلافاصله موضوع را بررسی کرده و علت نشتی روغن ترمز را ریشه یابی کنید.

بنابراین، اگر متوجه شدید که موتورتان نشتی روغن ترمز دارد، علت چه چیزی می تواند باشد؟ پاسخ این است که به طور بالقوه هزاران علت مختلف وجود دارد. هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال بدون بررسی کامل خود موتورسیکلت وجود ندارد. احتمالاً رایج‌ ترین مکان برای نشتی موتورسیکلت روی خطوط ترمز یا روی کلاهک‌ های هواکش است.

ایراد در شیلنگ

خطوط ترمز همان چیزی است که مایع را به پیستون می رساند. این خطوط در معرض محیط قرار می گیرند و گاهی اوقات می توانند تا جایی که شروع به نشت می کنند پوشیده شوند. سعی کنید ببینید آیا شیلنگ سالم است یا خیر تا محل نشتی را شناسایی کنید. اگر متوجه شدید که شیلنگ نشتی دارد، بهتر است فوراً آن را با یک شلنگ جدید تعویض کنید.

ایراد در کلاهک های روغن ریزی

کلاهک های روغن ریزی در پایین کولیس های جلوی شما قرار دارند. اینها کلاهک های گرد کوچکی هستند که می توانید از آنها برای تخلیه مایعات از طریق سیستم استفاده کنید. این قطعات اغلب اوقات ممکن است بیش از حد شل شوند و باعث خروج مایعات شوند. بنابراین، اطراف این منطقه را برای هر گونه باقی مانده روغن بررسی کنید.

مشکل در سیلندر

محل احتمالی دیگر نشتی، سیلندر اصلی موتور سیکلت است. یافتن این نشتی می تواند بسیار دشوار باشد زیرا مایع می تواند از کل خطوط ترمز موتورسیکلت و سایر اجزای ترمز عبور کند.

این می تواند تشخیص اشتباه سیستم ترمز شما و جایگزینی قطعه ای که در واقع نشتی ندارد را بسیار آسان کند. از آنجایی که سیلندر اصلی شما خراب می شود، ممکن است شروع به نشتی کند. سعی کنید اطراف سیلندر اصلی و همچنین سایر اجزای دارای روغن ترمز را تمیز کنید تا بررسی کنید که آیا خود سیلندر اصلی نشتی دارد یا خیر.

مخزن روغن ترمز موتور سیکلت

رایج‌ ترین مکان دیگری که می‌توانید نشت روغن ترمز را پیدا کنید، از خود مخزن روغن ترمز است. اینها معمولاً از پلاستیک های نسبتاً ارزان ساخته شده اند و می توانند نشتی ایجاد کنند. اگر اینها شروع به نشت کنند، به طور کلی تعویض کامل آنها بسیار ساده و ارزان است. فقط مطمئن شوید که سیستم ترمز خود را به درستی آماده کرده اید.

رفع نشتی روغن ترمز موتور چگونه است؟

رفع نشتی روغن ترمز معمولاً بسیار ساده است. آنچه باعث زحمت و دردسر می شود، یافتن خود نشت است. وقتی متوجه شدید که موتورسیکلتتان روغن ترمز نشتی دارد، باید روشمند و علمی عمل کنید. مهم است که همیشه قبل از تعویض هر قطعه، منبع نشتی را پیدا کنید. این کار باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما می شود.

مرحله بعدی این است که همه چیز را به درستی تمیز کنید. تمیز کردن همه چیز، پیدا کردن نشتی را بسیار آسان تر می کند. اگر روغن ترمز از بالای سیستم تا انتها به پایین چکه شود، تشخیص دقیق محل نشتی و وجود نشتی های متعدد بسیار دشوار خواهد بود.

هنگامی که همه چیز را تمیز کردید، باید مشاهده بصری خود را از بالا به پایین شروع کنید. بسته به میزان بدی نشتی، ممکن است لازم باشد برای ایجاد فشار در سیستم، ترمزها را بکشید. این می تواند به افشای آن نشت مرموز کمک کند.

به طور کلی، هر قطعه ای که نشتی دارد باید فوراً تعویض شود. اینها معمولاً فرآیندهای حذف و جایگزینی نسبتاً ساده هستند. اگر سیستم ترمز را باز کنید، هوا را وارد سیستم خواهید کرد. پس از بسته شدن مجدد سیستم، باید حذف شود.

نکات ایمنی که باید هنگام استفاده از روغن ترمز در نظر بگیرید

هنگام کار با سیستم ترمز موتور خود، آگاهی از نحوه صحیح استفاده از روغن ترمز نیز مهم است. اول از همه، به یاد داشته باشید که روغن ترمز بسیار خورنده است. روغن ترمز تقریباً روی هر ماده یا سطحی سفت است. می تواند رنگ ها را به طور کامل کنده و پلاستیک ها را بخورد.

اجزای مورد استفاده برای سیستم ترمز به ویژه برای رسیدگی به این مواد خورنده طراحی شده اند. هر چیز دیگری روی موتور سیکلت شما قرار نیست در معرض این مایع قرار گیرد. اگر روغن ترمز به چیزی که نباید وارد شود، مهم است که آن را در اسرع وقت تمیز کنید.

روغن ترمز نیز بسیار سمی است. شما باید از تماس با پوست و چشم خود اجتناب کنید. اگرچه ممکن است آسیب شدید به پوست یا چشم شما بعید باشد، اما روغن ترمز می تواند محرکی باشد که می تواند باعث درد و قرمزی شود. هر زمان که با روغن ترمز کار می کنید، همیشه از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید.

جایی که روغن ترمز بسیار نگران کننده تر می شود، بلعیده شدن آن است. اگر به طور تصادفی مایع ترمز را قورت دادید، باید بلافاصله با مرکز کنترل سموم تماس بگیرید. قورت دادن روغن ترمز می تواند کشنده باشد. همچنین می تواند به سرعت کبد و کلیه شما را از بین ببرد. مراقبت های پزشکی به سرعت برای کاهش اثرات مضر مورد نیاز خواهد بود. به همین دلیل نیز مهم است که همیشه مایع ترمز را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

آیا پس از رفع نشتی نیاز به تخلیه ترمز دارید؟

هنگامی که ترمز شما نشتی دارد یا اگر یکی از اجزای سیستم ترمز خود را تعویض کنید، هوا به سیستم شما وارد می شود. این می تواند بسیار خطرناک باشد. در شاخه مکانیک سیالات که به بررسی نیروها و اثرات سیالات می پردازد، بیان می شود که مایعات تراکم ناپذیر هستند.

مقدار فشار مورد نیاز برای فشرده کردن یک مایع حتی یک کسر کوچک آنقدر زیاد است که اغلب به طور کامل نادیده گرفته می شود. از طرف دیگر گازها به راحتی فشرده می شوند. شما می توانید این را هنگام قرار دادن هوا در لاستیک های خود مشاهده کنید.

هواگیری ترمز موتور سیکلت

وقتی مخلوطی از روغن ترمز و هوا در لاستیک های خود دارید، اکنون یک مایع دارید که فشرده می شود و یک مایع که فشرده نمی شود. هنگامی که اهرم ترمز را می کشید، سیلندر اصلی حباب های هوا را به جای حرکت دادن سیلندر slave فشرده می کند.

اثرات این تا حد زیادی توسط مقدار هوا در خطوط تعیین می شود. تنها مقدار کمی هوا، مقدار حرکت سیلندر slave را محدود می کند زیرا بخشی از فشار برای فشرده سازی هوا استفاده می شود. اگر هوای بیش از حد در سیستم باشد، سیلندر slave ممکن است اصلا حرکت نکند.

به همین دلیل مهم است که پس از رفع نشتی، ترمزهای موتورسیکلت خود را تخلیه کنید. در نزدیکی پایین کولیس شما یک دریچه قرار دارد. شما باید یک تکه شیلنگ کوچک را از این شیر تخلیه به یک بطری یا سطل وصل کنید. باید ترمزهای موتور را فشار دهید و سپس دریچه تخلیه را حدود نیم دور باز کنید.

مقدار کمی روغن ترمز و هوا از سیستم خارج می شود. از اینجا سوپاپ تخلیه را ببندید و اهرم ترمز را رها کنید. باید همین روند را تکرار کنید تا زمانی که تمام رغن ترمز خارج شود.

هنگامی که دیگر هیچ حباب هوایی وجود ندارد، سیستم شما به طور کامل تخلیه می شود. همچنین هنگام تخلیه ترمز، مراقب مخزن روغن باشید. اگر اجازه دهید مایع خیلی کم شود، هوا به داخل سیستم وارد می شود و ممکن است مجبور شوید کل کار را از ابتدا شروع کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *