قدیمی ترین موتورسیکلت های جهان

قدیمی ترین موتورسیکلت های جهان

قدیمی ترین موتورسیکلت های جهان

شنیدن تاریخچه موتورسیکلت های محبوب ما جذاب است. شخصی در جایی مجبور بود آن را اختراع کند تا امکان لذت بردن امروز را برای ما فراهم کند. سوالی که برای خیلی از علاقه مندان خرید موتورسیکلت پیش می آید اینست که قدیمی ترین موتورسیکلت های جهان کدامند؟ شواهد و مستندات حاکی از آن است که Reitwagen که توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ ایجاد شده است، قدیمی ترین موتورسیکلت در جهان است. بسیاری از مخترعان همزمان مشغول ساخت اختراعات مشابه بودند، اما مورخان ادعا می کنند این اولین موتورسیکلت بنزینی است.

تاریخچه زیادی در پشت Reitwagen وجود دارد از جمله برخی بحث ها در مورد اینکه آیا این موتور اصلی و قدیمی ترین موتورسیکلت بوده است یا خیر. ما برای کمک به شما در درک کمی بهتر از این اختراع خارق العاده، منشا اصلی آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه اولین موتور سیکلت

همانطور که می دانیم موتورسیکلت در سال ۱۸۸۵ اختراع شد. به طور کلی پذیرفته شده است که اولین موتورسیکلت توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ ساخته شده است. دایملر دستیار نیکلاس اتو بود که به دلیل اختراع چرخه اتو یا چرخه ۴ زمانه یک موتور احتراق داخلی شهرت دارد. دایملر برای موتور خود طراحی های خاص خود را داشت و برای تولید آن با مایباخ همکاری کرد. موتورهای جدید دایملر کوچکتر بودند و بنابراین برای یک وسیله نقلیه موتوری یک نفره مساعدتر بودند.

قبل از شروع اختراع موتورسیکلت، در مورد موتور و دوچرخه کشف های زیادی شده بود. همین باعث ایجاد زمینه ای شد که این دو با هم ترکیب شوند و وسیله ای به وجود آید که امروزه آن را موتورسیکلت بدانیم.

در طول قرن نوزدهم، جهان در حال توسعه بود. این یک دوره از ۱۸۶۰-۱۷۶۰ بود که بسیاری از فناوری ها در کشاورزی، تولید و اقتصاد توسعه یافتند. این انقلاب از اروپا آغاز شد و به ایالات متحده منتقل شد.

بعد از انقلاب صنعتی عصر علم به وجود آمد. افراد خود را در درک اصول علمی فرو ریختند و برای آزمایش و اثبات نظریه ها به برخی از فناوری ها و منابع دسترسی داشتند. نمونه ای از این پیشرفت، پیشرفت در موتور احتراقی است. نیروی بخار هنوز برای موتورهای ثابت و برخی از لوکوموتیوها محبوب بود، اما مردم سعی کردند موتور بخار را با موفقیت مقیاس بندی کنند.

تقریباً در همین زمان، velocipedes محبوبیت بیشتری پیدا کرد. اصطلاح velocipede به عنوان وسیله نقلیه دارای بیش از یک چرخ تعریف می شود. این اصطلاح قبل از موفقیت تجاری دوچرخه بود. پنی-فرتینگ اجرای اولیه دوچرخه ای بود که چرخ جلو بسیار بزرگی داشت. مفاهیم مربوط به پدال، میل لنگ و چرخ دنده تا سال ۱۸۸۵ وجود نداشتند، که در زمان تصور اولین موتورسیکلت نیز وجود دارد.

در این مدت چند بار سعی در طراحی دوچرخه مجهز شده بود. در اواخر دهه ۱۸۶۰ و دهه ۱۸۸۰، تلاشهای موفقیت آمیزی در کاهش موتور بخار برای قرار دادن یک پیچ سرعت انجام شد. در سال ۱۸۹۷، یک دوچرخه برقی در انگلیس ساخته شده بود، اما به باتری های بسیار سنگین احتیاج داشت. هیچ یک از این طرح ها نتیجه نگرفت، حتی اگر خود دوچرخه ها قابل استفاده باشند.

دایملر و میباخ موتورسیکلت خود را Reitwagen نامیدند، که به معنی “اتومبیل سواری” است. این اختراع زمینه را برای توسعه فناوری موتورسیکلت فراهم کرد، به همین دلیل برخی از دایملر به عنوان “پدر موتور سیکلت” یاد می کنند.

مشخصات Reitwagen

در مقایسه با فناوری امروز، Reitwagen ابتدایی به نظر می رسد. حتی برای معاصرانش از نظر طراحی کمی خشن بود. اما این اولین موتورسیکلت دارای چند ویژگی جالب توجه بود، در درجه اول موتور بنزینی، همچنین فرمان و زین.

این موتور سیکلت اولیه برای نمایش “Grandfather Clock Engine” طراحی شده بود که محور کار دایملر و میباخ بود. آنها لزوماً به دنبال ایجاد موتور سیکلت نبودند، آنها می خواستند با استفاده از یک موتور سوختی یک وسیله نقلیه را پیش ببرند. این تلاش برای اختراع اتومبیل اولیه، به طور اتفاقی یک موتور سیکلت اولیه تولید کرد. در حالی که دایملر طرح خود را ثبت اختراع کرد، اما به دنبال توسعه آن نبود.

ابعاد موتور موجود در اولین موتور ۲۶۴ سی سی است اما تنها در دور موتور ۶۰۰ دور در حدود ۰.۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور چهار زمانه خنک کننده هوا یک تسمه را به چرخ عقب می رساند. خیلی زود، یک جعبه دنده دو سرعته ساخته شد. حداکثر سرعت برای این موتور ۱۱ کیلومتر در ساعت یا حدود ۶.۸ مایل در ساعت بود. دارای سیستم تعلیق با چرخهای آهنی و چوبی نبود. وزن کلی آن حدود ۲۰۰ پوند بود.

میباخ نوع جدیدی از کاربراتور را تولید کرد که با طرح Reitwagen تلفیق شده بود. طراحی های قبلی کاربراتور هوا را از طریق استخر سوخت می کشید تا بخارات سوخت را به محفظه احتراق بکشاند. این کاربراتور جدید از نازل اتومایزر مشابه آنچه در بطری های اسپری یافت می شود، استفاده کرده است. این اختراع جنگ قانونی بودن حق ثبت اختراع را طی کرد و در نهایت به مایباخ اعتبار نیافت.

موتورسیکلت اصلی وجود ندارد زیرا در سال ۱۹۰۳ در آتش سوزی منهدم شد، اما چند نسخه بر اساس برنامه های Daimlers ساخته شده است. این ماکت ها از نظر ساختاری متفاوت هستند اما همه براساس طرح های اصلی ساخته شده اند. این نمونه ها را می توان در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت، آلمان یافت. موزه آلمان در مونیخ، آلمان؛ تالار مجموعه هوندا در ژاپن؛ تالار مشاهیر موتور سیکلت AMA در اوهایو؛ و نمایشگاه موتورسیکلت دیلی در ونکوور کانادا.

اگر به مباحث مربوط به موتورسیکلت علاقه دارید، پیشنهاد می شود مقاله انواع موتورسیکلت را مطالعه کنید.

قدیمی ترین موتورسیکلت های جهان

بحث های پیرامون اولین موتور سیکلت

در حالی که Reitwagen به طور کلی به عنوان موتور سیکلت اصلی پذیرفته می شود، بحث هایی پیرامون این ادعا وجود دارد. در آن زمان چندین مخترع وجود داشت که همگی بر روی یک نظریه مشابه کار می کردند و رقابت برای ثبت اختراعات بسیار داغ بود. همچنین چند اختلاف در مورد طراحی دایملر وجود دارد که برخی اختلافات را بر اساس ایجاد می کند. با این حال، شواهدی وجود دارد که این ایده را که این موتور سیکلت اصلی است، تأیید می کند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، چندین مخترع در حال طراحی موتورهای مجهز به موتور بخار بودند. سرعت بخار Michaux-Perreaux زمانی بین سالهای ۱۸۶۷ و ۱۸۷۱ اختراع شد که حداقل ۱۴ سال قبل از Daimler’s Reitwagen بود. تاریخ واقعی اختراع مبهم است زیرا هیچ سابقه قابل تأیید برای مراجعه وجود ندارد.

لویی-گیوم پروو آزمایش نصب موتور بخار بر روی یک قاب ولوپید دو چرخ میچاکس را تجربه کرد. Pierre Michaux آهنگری بود که از اعتبار کمی برای ایجاد اولین دوچرخه برخوردار است. آن موتور ۱-۲ اسب بخار قدرت تولید می کرد و عقب را با کمربندهای دوقلو می رانید. طراحی کلی یک دوچرخه جمع و جور بود که مطمئنا یادآور دوچرخه های مدرن است.

همزمان با Michaux-Perroau سرعت بخار روپر بود. سیلوستر روپر یک مخترع آمریکایی مستقر در بوستون، ماساچوست بود، که به همین ترتیب در حال آزمایش نصب موتور بخار بر روی یک پیچ سرعت بود. Roper دو اجرا داشت، اولی با استفاده از یک قاب هدفمند و دیگری در اطراف “دوچرخه ایمنی” پاپ کلمبیا ساخته شده است، که یک طراحی شبیه به دوچرخه های مدرن است زیرا اندازه هر دو چرخ یکسان است.

بحثی که اولین موتورسیکلت در مورد آن بود، حول موتور بخار در مقابل موتور نفت است. برخی از مورخان ادعا می کنند از آنجا که موتورهای بنزینی به محبوبیت بیشتری رسیده اند، Reitwagen نسخه اصلی است. موتورهای بخار به سرعت در سالهای پس از این اختراعات به خصوص برای وسایل نقلیه از بین رفتند.

با این حال ، Reitwagen از نظر فنی ۴ چرخ داشت. از آنجا که دایملر سعی در اختراع خودرو داشت، احساس کرد چرخ های اضافی سودمند هستند. اما از آنجا که موتورسیکلت ها به عنوان دو چرخ تعریف می شوند، برخی ادعا می کنند که این طرح صلاحیت یک موتورسیکلت واقعی را ندارد.

با این تعریف، ادعا بیشتر به سمت طرح Roper متمایل می شود زیرا این امر بر اساس هندسه واقعی دوچرخه است. فرمان Reitwagen فاقد هندسه چنگکی و ردیابی بود که یک موتورسیکلت واقعی را کاربردی می کند. این یکی دیگر از موارد اختلاف در بحث در مورد اولین موتورسیکلت است.

پس از آن چه شد؟

چندین مخترع دیگر با دیملر معاصر بودند و هدفی مشابه را در نظر داشتند. به عنوان مثال، لوسیوس کوپلند دوچرخه بخار کوپلند را اختراع کرد. این طرح شامل یک دوچرخه با یک چرخ بزرگ و یک چرخ عقب کوچکتر بود. این موتور بخار ۴ اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه تولید می کرد و قادر بود با سرعت ۱۲ مایل در ساعت حرکت کند. کوپلند تلاش کرد تا اختراع خود را تجاری کند، اما تجارت به اندازه کافی سودآور نبود.

همچنین چندین اختراع از یک سه چرخه با بخار نیرو وجود داشت که در دهه ۱۸۸۰ ساخته شد. طرح دیگری خیلی زودتر در سال ۱۷۶۹ رخ داده بود اما اختراع نیکولاس-جوزف کوگنوت دنبال نشد. در حالی که امروزه سه چرخه های موتوری از محبوبیت بالایی برخوردار هستن ، سه چرخه های مدرن به احتمال زیاد ناشی از موتورسیکلت های سازگار با دیفرانسیل عقب است.

اولین تولید انبوه موتورسیکلت ها توسط هیلدبراند و ولفمولر بر اساس حق ثبت اختراع ۱۸۹۴ انجام شد. هاینریش و ویلهلم هیلدبرند پیش از همکاری در موتور سیکلت، سازندگان موتور بخار بودند. این دوچرخه دارای یک موتور ۲ سیلندر چهار زمانه بود که توسط مخترع آلمانی، آلوس ولفمولر ساخته شده است. این طرح دارای نقص هایی مانند کمبود کلاچ و در عوض چرخ ها توسط میله های اتصال بود. حدود ۲۰۰۰ دستگاه از این دوچرخه فروخته شد و در نهایت شرکت تعطیل شد.

به موازات هیلدبراند و ولفمولر، شرکت Excelsior Motor در انگلیس و موتورسیکلت Orient-Aster در ایالات متحده بود. تا پایان قرن نوزدهم میلادی شرکتهای بزرگ موتورسیکلت تأسیس می شدند. به عنوان مثال، Triumph در سال ۱۸۹۸ با حضور هند و هارلی دیویدسون به ترتیب در سال ۱۹۰۱ و ۱۹۰۳ تاسیس شد. اولین جنگ جهانی تولید موتور سیکلت را تقویت کرد که امروز نیز ادامه دارد.

 

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *