مقایسه مدل های وسپا – تفاوت نسل قدیم و جدید وسپا

مقایسه مدل های وسپا

با ۷۵ سال سابقه و فروش بیش از ۱۸ میلیون واحد در سراسر جهان، وسپا توانسته است افراد با فرهنگ های دور و متفاوت را متحد کند. وسپا یک اسکوتر مارک ایتالیایی است که توسط پیاجیو تولید می شود. این نام در ایتالیایی به معنی زنبور است. وسپا از یک موتور اسکوتر تک مدل تولید شده در سال ۱۹۴۶ توسط Piaggio & Co. S.p.A. از Pontedera ایتالیا به یک سری کامل از اسکوترها و یکی از هفت شرکت امروزه متعلق به Piaggio تبدیل شده است و امروزه خرید وسپا به یکی از دغدغه های دوستداران موتورسیکلت تبدیل شده است. در این مقاله می خواهیم به مقایسه مدل های وسپا بپردازیم و تفاوت نسل قدیم و جدید وسپا را درک کنیم.

تاریخچه وسپا

پیاجیو در سال ۱۸۸۴ توسط رینالدو پیاجیو بیست ساله تأسیس شد و در ابتدا قبل از تولید کالسکه های ریلی، وانت کالا، موتورهای لوکس، تراموا و بدنه مخصوص کامیون، اتصالات کشتی لوکس را آغاز کرد.

جنگ جهانی اول تنوع جدیدی را ایجاد کرد که تمایز فعالیتهای پیاجیو برای چندین دهه بود. این شرکت تولید هواپیما و هواپیمای دریایی را آغاز کرد. در سال ۱۹۱۷ پیاجیو کارخانه جدیدی را در پیزا خریداری کرد و چهار سال بعد کارخانه کوچکی را در پونتره ایجاد کرد که برای اولین بار به مرکز تولید هوانوردی (پروانه ها، موتورها و هواپیماهای کامل، از جمله پیشرفته ترین پیاجو پی ۱۰۸ در نسخه های مسافربری و بمب افکن). قبل و در طول جنگ جهانی دوم، پیاجیو یکی از برترین تولید کنندگان هواپیما در ایتالیا بود. به همین دلیل، کارخانه های آن اهداف مهم نظامی بودند و کارخانه های Piaggio در جنوا، Finale Ligure و Pontedera در اثر جنگ صدمات جبران ناپذیری دیدند.

مقایسه مدل های وسپا

اولین حق ثبت اختراع وسپا

در ۲۳ آوریل ۱۹۴۶ Piaggio & CSpA حق اختراع ثبت اختراع، مدل و نام تجاری را در وزارت صنعت و تجارت در فلورانس به اداره مرکزی ثبت اختراع ثبت کرد. در مدت زمان کوتاهی انریکو پیاجیو خط تولید ۲۰۰۰ دستگاه اولین وسپا ۹۸ سی سی را آغاز کرد و تا به امروز انواع وسپا با ویژگی های مختلف عرضه شده است.

۲۰۱۶ – ۱۹۴۶: مقایسه مدل های وسپا

از اولین وسپای ۹۸ سی سی در سال ۱۹۴۶، بیش از ۱۵۰ مدل و نسخه مختلف از وسپا وجود دارد که توسط “کدهای شاسی” مختلف – تولید شده توسط پیاجیو قابل شناسایی هستند. زمان عرضه Vespa ET4 در سال ۱۹۹۶، بیش از ۲۰،۰۰۰ تغییر در محصول اصلی انجام شده و بیش از ۱۵۰۰ قطعه تعویض شده است.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا ۹۸، ۱۹۴۶ – اولین وسپا

مجهز به موتور ۹۸ سی سی بود که ۳.۲ اسب بخار قدرت در ۴۵۰۰ دور در دقیقه با حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت ارائه می داد. این مدل به مدت دو سال تولید شد.

وسپا ۱۲۵، ۱۹۴۸

این اولین وسپا ۱۲۵ سی سی بود. علاوه بر اندازه متفاوت موتور، با معرفی سیستم تعلیق عقب با ۹۸ متفاوت است. سیستم تعلیق جلو نیز اصلاح شد.

وسپا ۱۲۵، ۱۹۵۳

این اولین تغییر مهم در موتور بود. توان خروجی به ۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر سرعت به ۷۵ کیلومتر در ساعت می رسد. طراحی عقب نیز جدید بود.

وسپا ۱۲۵ یو ، ۱۹۵۳

نسخه “مفید” با سبک اسپارتان، که با قیمتی کمتر از ۱۲۵ مدرن تر فروخته شد. چراغ جلو برای اولین بار در ایتالیا در بالای فرمان ظاهر شد (قبلاً در تعداد محدودی از مدل های صادراتی معرفی شده بود).

مقایسه مدل های وسپا

وسپا ۱۵۰ جی اس ، ۱۹۵۵

متخصصان آن را “محبوب ترین و به یاد ماندنی ترین مدل” خواندند. نوآوری های زیادی وجود داشت: موتور ۱۵۰ سی سی، جعبه دنده ۴ سرعته، زین بلند استاندارد، چراغ جلو و فرمان، چرخ های با لاستیک ۱۰ اینچ. این وسپا می تواند به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

وسپا ۱۶۰ جی اس ، ۱۹۶۲

این موتور در ادامه موفقیت بازار اولین GS، با طراحی کاملاً جدید، متولد شد. صدا خفه کن اگزوز، کاربراتور و سیستم تعلیق نیز جدید بودند. توان خروجی ۸.۲ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه بود.

وسپا ۱۵۰ جی ال، ۱۹۶۳

طرح جدید دیگری که “یکی از بهترین وسپاهای خوش تولید شده توسط طراحان Piaggio” نامیده شده است. فرمان، چراغ جلو ذوزنقه ای و گلگیر جلو همه جدید بودند.

وسپا ۵۰، ۱۹۶۴

اولین وسپای ۵۰ سی سی. بسیار متنوع و قابل اعتماد، موتور از طرح جدیدی برخوردار است، سیلندر به جای افقی ۴۵ درجه شیب دارد.

وسپا ۱۸۰ اس اس، ۱۹۶۵

این یک نقطه عطف جدید در رشد موتور بود (۱۸۱.۱۴ سی سی)، با ۱۰ اسب بخار برای حداکثر سرعت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت. ۱۸۰ SS (Super Sport) جایگزین GS با شکوه ۱۵۰/۱۶۰ سی سی شد. Piaggio کولینگ جلو را اصلاح کرده و آن را آیرودینامیکی تر کرده و راحتی، هندلینگ و نگهداری جاده را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

وسپا ۱۲۵، ۱۹۶۶

غیررسمی با نام “۱۲۵ جدید”، دارای نوآوری های اساسی در طراحی، قاب، موتور (۴۵ درجه شیب دار) و سیستم تعلیق است.

وسپا سوپر اسپرینت ۹۰، ۱۹۶۶

سری ویژه ای که از وسپا ۵۰/۹۰ سی سی و “جدید” ۱۲۵ گرفته شده بود، نگهدارنده ها بین زین و فرمان برای سبک سواری “آرام” قرار گرفتند. فرمان باریک و کم ارتفاع بود، و گلگیر ساده بود. حجم موتور فقط ۹۰ سی سی و می تواند ۹۳ کیلومتر در ساعت کار کند.

وسپا ۱۲۵ پریماورا، ۱۹۶۸

همراه با نسخه بعدی PX، با دوام ترین نسخه وسپا بود. این از ۱۲۵ “جدید” گرفته شده است، اما با تفاوت قابل توجهی در موتور، که باعث افزایش حداکثر سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت می شود.

وسپا ۱۸۰ رالی ، ۱۹۶۸

با این وسیله نقلیه جدید، پیاجیو سیستم تغذیه سوخت چرخان زمان بندی را به کل تولید خود گسترش داد. موتور جدید بود، چراغ جلو جلو جدید و قدرتمندتر بود، قاب تولید شده از وسپا ۱۵۰ اسپرینت، باریک تر و آیرودینامیکی تر از سوپر اسپرت.

وسپا ۵۰ الستارت، ۱۹۷۰

از جدیدترین ویژگی های احتراق الکتریکی بود، اما در مقایسه با ۵۰ Special نیز طراحی کاملاً تجدید نظر و تزئین شد.

وسپا ۲۰۰ رالی، ۱۹۷۲

وسپا با بزرگترین موتور. این مدل با قدرت ۱۲.۳۵ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه می تواند به ۱۱۶ کیلومتر در ساعت برسد.

وسپا ۱۲۵ پریماورا ET3، سال ۱۹۷۶

این نام مخفف “۳ پورت ورودی الکترونیکی” بود و شامل تغییرات مهمی در موتور بود که قدرت و درخشش بیشتری داشتند. حتی یک ظاهر طراحی از Primavera استاندارد (که در محدوده باقی مانده بود) تغییر یافت.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا پی ۱۲۵ ایکس، ۱۹۷۸

“PX” گام جدیدی را به جلو در سبک سازی (بدنه کاملاً دوباره طراحی شده) و عملکرد آن رقم زد. در همان سال P 200 E نیز عرضه شد. سه سال بعد PX 150 E با عملکرد نیمه کاره بین دو مدل روانه بازار شد.

وسپا پی کی ۱۲۵، ۱۹۸۳ – این جایگزین وسپا پریماورا (استاندارد و ET3) شد. استایل جدید بود.

وسپا پی کی ۵۰، ۱۹۸۳ –کاملاً مشابه PK 125، در دو مدل PK 50 و PK 50 S، هر دو با جعبه دنده ۴ سرعته و احتراق الکترونیکی ظاهر شد.

وسپا PK 125 اتوماتیک ، ۱۹۸۴

یک گیربکس اتوماتیک در وسپا معرفی شد، شاید اساسی ترین تغییر (حداقل از نظر کاربر) از سال ۱۹۴۶ باشد. وجود گیربکس اتوماتیک با نبود ترمز پا تأکید شد، با اهرم دسته چپ جایگزین شده است (که به دلیل خودکار بودن آن نیازی به کنترل کلاچ نیست). سال بعد وسپا PK 50 اتوماتیک به بازار عرضه شد.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا T 5 Pole Position، سال ۱۹۸۵

نسخه “فوق العاده اسپرت” سری PX بود. با یک موتور جدی ، سیلندر آلومینیوم و ۵ پورت ورودی، اما طراحی آن نیز جدید بود، به خصوص در عقب و اطراف چراغ جلو.

وسپا ET4 125 سی سی ، ۱۹۹۶

“نسل جدید وسپا” با موتور چهار زمانه، در پنجاهمین سالگرد راه اندازی شد. در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ این پرفروش ترین وسیله نقلیه دو چرخ (از جمله موتورسیکلت ها) در کل اروپا بود و پس از آن نسخه ۵۰ سی سی ET2 و سپس در سال ۱۹۹۹ نیز ۱۵۰ سی سی کلاسیک ET4 دنبال شد.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا ET4 50، سال ۲۰۰۰

این اولین وسپا ۵۰ مجهز به موتور ۴ زمانه بود و به لطف ویژگی های نیروگاه خود، رکورد درست و مناسبی را ایجاد کرد: بیش از ۵۰۰ کیلومتر با یک مخزن پر.

وسپا PX، سال ۲۰۰۱

ترمز جلو دیسکی، زیبایی، رنگ های جدید و بازگشت به آرم “تاریخی” وسپا برای PX بی انتها، که بیش از رقم خارق العاده سه میلیون دستگاه تولید و فروش بیش از ۳۰ سال فعالیت حرفه ای خود بود . در سال ۲۰۱۱ دوباره اصلاح شد و امروز در نسخه های ۱۲۵ و ۱۵۰ در دسترس است. وسپا PX “همیشه سبز” است  بخشی از آن به دلیل انتقال دنده ۴ سرعته و امکان نصب لاستیک جانبی است.

وسپا Granturismo 200L و ۱۲۵L، سال ۲۰۰۳

در سال ۲۰۰۳، Granturismo ظاهر خود را به عنوان قدرتمندترین وسپای تولید شده تا به حال نشان داد. در نسخه های ۲۰۰L و ۱۲۵L، جذابیت احساسی وسپا و پیشرفته ترین فناوری را ترکیب می کند: این اولین وسپا بود که دارای موتورهای چهار زمانه، چهار سوپاپ و مایع خنک کننده درخشان بود و از یورو ۲ جدید برخوردار است. استانداردهای آلایندگی و همچنین چرخ های ۱۲ اینچی و سیستم ترمز دو دیسکی. بدنه استیل لمسی منحصر به فرد وسپا است.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا ال ایکس، ۲۰۰۵

این بازگشت “vespino” بود، مدل بدنه کوچکی که بیش از ۴۰ سال در کنار “vespone” بزرگتر ارائه می شد ، در یک کلید سبک و فنی بسیار مدرن. وسپا LX جایگزین وسپای باشکوه ET شد (بیش از ۴۶۰،۰۰۰ دستگاه از سال ۱۹۹۶ فروخته شده است) و در چهار اندازه موتور مدرن و اکولوژیکی: ۵۰ سی سی دو و چهار زمانه، ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی چهار زمانه موجود است.

وسپا .GTS 250 i.e، سال ۲۰۰۵

پنجاه سال پس از راه اندازی وسپا GS (گرن اسپرت)، اولین موتور ورزشی در تاریخ عرضه شد که هنوز هم به عنوان گنجینه ای مورد توجه مجموعه داران و طرفداران است، وسپا GTS 250 یعنی ترکیب سرعت و سبک GS. که به سریعترین، قدرتمندترین و پیشرفته ترین وسپا تبدیل شد. از نوامبر ۲۰۱۱، وسپا GTS با پیشرانه آوانگار ، چهار سوپاپ و مایع خنک کننده مایع با تزریق الکترونیکی به کلاس ۳۰۰ تبدیل شد. وسپا GTS با یک سیستم ترمز دو دیسک عالی متوقف می شود.

وسپا GTV و LXV، سال ۲۰۰۶

وسپا LXV و وسپا GTV متمایزترین عناصر سبک ۵۰ و ۶۰ را در شکل و عملکرد تکرار و تفسیر می کنند. وسپا GTV که با موتورهای ۱۲۵ و ۲۵۰ سی سی در دسترس است، به دلیل چراغ جلو که بر روی گلگیر نصب شده درست مانند نمونه اولیه ۱۹۴۶، برجسته است. وسپا LXV که با موتورهای ۵۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی ارائه می شود و از ظاهری زیبا و مینیمالیستی برخوردار است.

وسپا جی تی ۶۰ درجه ، ۲۵۰ سی سی، ۲۰۰۶

این هدیه ای است که وسپا مصمم بود به طرفداران خود برای جشن شصتمین سالگرد شرکت اهدا کند. این نسخه منحصر به فرد فقط در یک سری ۹۹۹ واحدی ساخته شده و قرار است به یکی از نقاط عطف تاریخ طولانی وسپا تبدیل شود.

وسپا S 50 و ۱۲۵ ، ۲۰۰۷

تمام شخصیت های ورزشی “وسپینو” سال های گذشته توسط وسپا اس کاملاً زنده شده است. این ترکیب جذاب سبک ها و خاطرات روح جوانترین و ورزشی ترین وسپاها را در تمام جهان زنده نگه می دارد. وسپا S ظاهر دقیق مینیمالیستی خود را از مدل های افسانه ای دهه ۱۹۷۰ مانند ۵۰ ویژه و وسپا پریماورا به ارث می برد.

وسپا GTS 300 Super، سال ۲۰۰۸

ظرافت منحصر به فرد وسپا را به بیش از ۲۵۰ کلاس می رساند. سبک کلاسیک و منحصر به فرد وسپا با شخصیتی کاملاً اسپرت و مدرن ترکیب شده و ظاهری کاملاً ناهموار به خطوط تمیز وسپا می بخشد. وسپا GTS 300 Super با طراحی اسپرت خود مجسم کننده سبک، راحتی، ایمنی و مقاومت برند Vespa است. با استفاده از زمان بندی جدید ۴ سوپاپ، این نیروگاه کوچک کاملاً جدید و محکم چیزی کمتر از همتایان دو زمانه خود ندارد (با قدرت ۴.۳۵ اسب بخار، قدرتمندترین ۵۰ سی سی چهار زمانه در بازار است).

وسپا S 50 و وسپا LX 50، سال ۲۰۰۹

موتور جدید ۵۰ سی سی، چهار زمانه، چهار سوپاپ که “افسانه ای” در تاریخ وسپا است. با استفاده از زمان بندی جدید ۴ سوپاپ و قدرت ۴.۳۵ اسب بخار قدرتمندترین ۵۰ سی سی چهار زمانه در بازار است.

مقایسه مدل های وسپا

وسپا LX 3V و وسپا S 3V

در ژوئن ۲۰۱۲ در وسپا LX و وسپا S یک موتور جدید ایجاد شد، به درستی در این بخش پیشرفته محسوب میشد و از نظر عملکرد و حداقل مصرف سوخت و آلایندگی جلوتر از زمان خود بود، کاهش انتشار CO2 به میزان ۳۰٪. این یک موتور تک سیلندر ۴ زمانه خنک کننده هوا با ۳ سوپاپ (۲ ورودی و ۱ اگزوز) و تزریق الکترونیکی سوخت است. با هدف افزایش عملکرد و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده ها، در کارخانه Pontedera، در پیشرفته ترین مراکز تحقیق و توسعه در جهان طراحی و ساخته شد.

در سال ۲۰۱۴ وسپا GTS با اتخاذ پیشرفته ترین سیستم های پشتیبانی الکترونیکی موتور سواری جدید: سیستم ترمز ABS 2 کاناله و کنترل کشش ASR جدید و بهبود یافته است. بنابراین وسپا، برترین فناوری خود را که همیشه گذشته آن را مشخص کرده و یکی از مدرن ترین، پیشرفته ترین و ایمن ترین وسایل نقلیه در جهان را تأیید می کند.

پرشین سیکلت ارائه کننده انواع موتورسیکلت از جمله وسپاست که با توجه به اوضاع اقتصادی خرید موتور سیکلت اقساطی با قیمت مناسب عرضه میکند. برای اطلاع از شرایط خرید اقساطی با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۸۲۲۱۰۰۴

۰۲۱۳۳۰۰۰۴۰۱

 

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *