نحوه گرم کردن موتور سیکلت

گرم کردن موتور سیکلت

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در مورد موتور سیکلت صورت می گیرد گرم کردن نادرست موتور است. همه موتورسواران معمولا این کار را انجام می دهند؛ اما اغلب اوقات به اشتباه. یک موتور به درستی گرم شده برای ماندگاری موتورسیکلت بسیار مهم است. با خرید موتور سیکلت های جدیدتر و در عین حال پیچیده تر گرم کردن موتور سیکلت بسیار مهم تر شده است. زمانی که برای گرم کردن صحیح موتورسیکلت خود وقت می گذاریم، به موتور خود اجازه می دهیم همانطور که طراحی شده است کار کند و در ازای آن برای سال های طولانی برایتان کار کند و نیاز به خرید موتور سیکلت جدید نداشته باشید. روش گرم کردن موتورسیکلت ها به اندازه تعویض روغن یا بازرسی لاستیک ها و زنجیر برای سلامت طولانی مدت آن مهم است.

آیا هنوز هم باید اجازه دهید موتور سیکلت قبل از حرکت گرم شود؟ بسیار مهم است که اجازه دهید موتور سیکلت قبل از سوار شدن گرم شود زیرا تأثیر عمیقی بر عملکرد و ایمنی آن خواهد داشت. تعداد زیادی مهر و موم و حلقه در داخل موتور وجود دارد که نیاز به گردش روغن در دمای مطلوب دارند. گرم کردن موتور سیکلت باعث می شود که روغن به طور موثر گردش کند.

چرا باید موتورسیکلت قبل از حرکت گرم شود؟

ماشین‌ و موتورسیکلت‌ از نظر نحوه گرم کردن بسیار شبیه به هم هستند، اما رانندگان نمی‌ دانند چگونه این کار را به درستی انجام دهند. آیا به تازگی هنگام روشن کردن موتورسیکلت اجازه داده اید تا زمانی که RPM کنترل شده تر به نظر برسد؟ یا آن را روشن کرده اید و فورا دریچه گاز را فشار داده اید؟ اگر این کاری است که برای گرم کردن موتورسیکلت خود انجام داده اید، خجالت نکشید. اغلب افراد به این روش موتورسیکلت خود را گرم می کنند.

قبل از اینکه به روش مناسب برای گرم کردن موتور سیکلت آشنا شویم، اجازه دهید در وهله اول به این موضوع بپردازیم که چرا باید موتور را گرم کنید. همانطور که می دانید در داخل یک موتور قطعات زیادی وجود دارد که در اطراف حرکت می کنند و گرما ایجاد می کنند. بیشتر آن گرما در اثر اصطکاک ایجاد می شود، اما مقدار زیادی از آن گرما توسط روغن و مایع خنک کننده دفع می شود.

موتورسیکلت ها، درست مانند ماشین ها، برای حرکت طراحی شده اند. هنگامی که یک موتورسیکلت در حال حرکت است، هوا در کناره های آن و بالا و اطراف موتور یا از طریق رادیاتور جریان دارد. همانطور که هوا حرکت می کند، موتور را خنک می کند و از نشستن بیش از حد گرمای غیر ضروری روی هر قطعه خاصی جلوگیری می کند.

وقتی موتورسیکلت حرکت نمی‌ کند، قدرت خنک‌ کنندگی کافی برای حفظ دمای کارکرد موتور ندارید. همین اصل باید در مورد روغن موتور نیز اعمال شود. تا زمانی که موتور سیکلت در جاده حرکت نکند، روغن موتور به طور کامل در اطراف جریان ندارد.

نکته:

گرم کردن موتور سیکلت قبل از سوار شدن به این معنی است که روغن در دمای بهینه خود کار می‌ کند که به نوبه خود به این معنی است که موتورسیکلت می‌ تواند به‌ طور طبیعی خود را در حین حرکت راحت‌ تر خنک کند. سواری بدون گرم کردن مناسب آن می تواند به معنای خرابی زودرس قطعه در اجزای مختلف موتور باشد.

گرم کردن موتورسیکلت فقط به معنای روشن کردن آن نیست. معنای واقعی آن این است که اطمینان حاصل کنید که موتور شما به طور مساوی گرم می شود، همانطور که طراحی شده است تا بتواند در حین سواری به درستی کار کند.

اگر موتورسیکلت خود را گرم نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم، گرم کردن نادرست موتورسیکلت می تواند از گردش صحیح مایعات مهم در اطراف موتور جلوگیری کند. روغن مخصوصاً باید گرم شود و در موتور چرخانده شود.

وقتی یک موتورسیکلت روی پایه گذاشته می شود، روغن نمی تواند به درستی در اطراف موتور و سیلندرها جریان یابد. این می تواند باعث ایجاد گرمای بیش از حد شود و این گرما می تواند باعث سایش و آسیب دیدن برخی از اجزای بسیار مهم شود. اگر مهر و موم و حلقه های داخل موتور منحرف یا آسیب ببینند، راکب با مشکلات عملکردی جدی مواجه می شود و حتی ممکن است دوچرخه خود را به طور کامل خراب کند.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر دور موتور را بعد از راه‌ اندازی سریعا بالا ببرید؟ بار دیگر، روغن کافی از موتور عبور نمی کند. در این شرایط روغن سرد در کف ظرف روغن می نشیند. روغن سرد به آسانی روغن گرم جریان ندارد.

با گرم شدن روغن نازک‌ تر می‌ شود و بیشتر می‌ تواند داخل موتور را بپوشاند. بنابراین وقتی دور موتور را در حالی که روغن هنوز سرد است خارج می‌ کنید، در خطر از بین رفتن کامل داخل سیلندرهای موتور نیز هستید.

گرم کردن نادرست موتورسیکلت یا عدم گرم کردن موتورسیکلت می تواند اثرات ماندگاری داشته باشد. انجام نادرست یک یا دو بار آن به هیچ وجه آسیب زیادی نمی‌ زند، اما استارت‌ های مداوم و نادرست می‌ تواند باعث شود موتور زودتر از زمان لازم از کار بیفتد.

چگونه موتورسیکلت خود را به درستی گرم کنید؟

اکنون که خطرات ناشی از عدم انجام صحیح آن را به طور کامل بیان کردیم، بیایید نحوه گرم کردن صحیح موتورسیکلت را بررسی کنیم.

برای انجام صحیح آن، سه مرحله ساده را در نظر می گیریم که به راحتی قابل یادآوری است. ابتدا موتور سیکلت را روشن می کنیم و می گذاریم در حالت بیکار بماند (نه روی جک).

مرحله دوم این است که مطمئن شوید که موتورسیکلت شما قادر به تشخیص و پاسخ به ورودی گاز است. گاهی اوقات اگر شروع به چرخاندن دریچه گاز کنیم، موتور پاسخ نمی دهد یا به آرامی پاسخ نمی دهد. اگر اینطور است فقط یک دقیقه دیگر وقت بگذارید. چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که وقتی روی دریچه گاز غلت می زنیم (بسیار مختصر و فقط در حدود ۲ یا ۳ هزار دور در دقیقه)، موتور به خوبی پاسخ دهد و از حرکت باز نگردد.

مرحله سوم و آخر این است که وقتی دریچه گاز موتور سیکلت به خوبی پاسخ داد، جلو بروید و حرکت کنید. وقتی موتور در جاده است به این معنی نیست که موتور کاملاً گرم شده است، اما تقریباً نزدیک هستیم. وقتی در جاده هستید، قبل از شتاب دادن به موتور سیکلت خود کمی زمان دهید تا گرم شود. دور در دقیقه را پایین نگه دارید و در هنگام گشت و گذار به آرامی با گاز برخورد کنید.

این برای اطمینان از اینکه روغن و مایع خنک کننده قادر به گردش در سراسر موتورسیکلت هستند. امیدواریم بسته به آب و هوای شما، این مرحله طولانی نشود. بعد از چند کیلومتر، باید احساس کنید که موتورسیکلت شما آماده است.

نکته:

ممکن است قبل از اینکه بیرون بروید و به سرعت برانید، زمان صرف کنید. مدت زمانی که برای گشت و گذار سبک در محله لازم است تقریباً تمام چیزی است که برای گرم کردن موتورسیکلت خود نیاز دارید.

آیا زمان گرم شدن با دمای بیرونی متفاوت است؟

گرم کردن موتور سیکلت شما به دمای موتور بستگی دارد. فرآیندی که توضیح داده شد باید برای در نظر گرفتن دماهای مختلف بیرون اصلاح شود. هیچ فرمولی وجود ندارد که باید به شما بگویم که به شما نشان دهد چه مدت می توانید موتور خود را در حالت بیکار نگه دارید، اما فقط مرحله یک را دنبال کنید و بگذارید بیکار بماند تا زمانی که احساس کنید دریچه گاز پاسخ درستی می دهد و موتور متوقف نمی شود. مراقب باشید و اهمیت راندن موتورسیکلت گرم را به خاطر بسپارید. در هر سواری نمی توانید این مراحل را دنبال کنید، اما خطراتی را که در صورت گرم نکردن کامل آن به درستی متحمل می شوید، درک کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *