گیربکس موتور سیکلت چگونه کار میکند؟

گیربکس موتور سیکلت چگونه کار میکند؟

تعدادی اجزای کلیدی وجود دارد که موتورسیکلت شما را تشکیل می‌دهند و هر یک به عملکرد آن در جاده کمک می‌کند. یکی از بخش های اصلی گیربکس است. قبل از پرداختن به اینکه گیربکس موتور سیکلت چگونه کار میکند ، اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم.

در هر وسیله نقلیه ای (موتورسیکلت یا غیره) گیربکس دو هدف اصلی دارد:

  • این اجازه می دهد تا موتور بدون چرخ در زمانی که خودرو در حالت استراحت است بچرخد.
  • سرعت موتور را در محدوده صحیح مربوط به سرعت خودرو حفظ می کند.

موتورهای احتراق داخلی دارای باند قدرت نسبتاً باریکی هستند. اگر دور موتور که بر حسب دور در دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود، خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، قدرت و راندمان موتور بهینه نخواهد بود. گیربکس ها دارای نسبت دنده های متعددی هستند که دور موتور را در یک محدوده ایده آل نگه می دارند و به خودرو اجازه می دهند از توقف، حرکت با سرعت بالا و هر چیزی در این بین شتاب بگیرد.

یک گیربکس موتور سیکلت از طریق خروجی موتور که مستقیماً از طریق یک زنجیر/تسمه پوشیده به کلاچ بسته می شود، کار می کند. کلاچ به شفت ورودی گیربکس بسته می شود که یک محور خروجی دارد که از طریق چرخ دنده ها و یک زنجیر/تسمه به چرخ عقب بسته می شود. به این ترتیب نیروی موتور به چرخ منتقل می شود.

گیربکس موتور چیست؟

گیربکس قطعه ای است که گشتاور را از موتور به چرخ ها منتقل می کند. این وسیله ای است که به راننده اجازه می دهد تا سرعت خودرو را کنترل کند. اساساً هر وسیله نقلیه موتوری از یک گیربکس استفاده می کند و انواع مختلفی از گیربکس در بین این وسایل نقلیه وجود دارد.

وقتی صحبت از موتورسیکلت کلیک و سایر وسایل نقلیه سبک مانند چهارچرخ، اسکوتر و غیره می شود، گیربکس به طور خاص برای کاربرد طراحی شده است. وسایل نقلیه سبک تر کمی راحت تر حرکت می کنند و بنابراین وزن و دنده با آنچه یک ماشین یا کامیون نیاز دارد متفاوت است.

مشخصات گیربکس موتور سیکلت

گیربکس موتورسیکلت همان دو هدف اصلی ذکر شده در بالا را انجام می دهد. با این حال، به صورت فشرده بسته بندی شده است، بنابراین کوچک و سبک وزن باقی می ماند.

بسیاری از موتورسیکلت های هارلی دیویدسون از یک گیربکس مستقل استفاده می کنند که به موتور بسته شده و توسط یک درایو اصلی خارجی هدایت می شود. اکثر موتورسیکلت های دیگر از طرحی استفاده می کنند که در آن جعبه دنده و موتور یک واحد کامل هستند.

قطعات گیربکس موتور سیکلت

گیربکس موتور سیکلت از یک سری قطعات داخلی و خارجی برای حفظ محدوده دور در دقیقه ایده آل استفاده می کند. این شامل:

  • یاتاقان ها: یاتاقان ها در موتور بیرونی یا جعبه انتقال فشار داده می شوند و به شفت های گیربکس اجازه می دهند آزادانه و درست بچرخند.
  • ورودی/شفت اصلی: شافت ورودی/اصلی که توسط موتور از طریق بسته کلاچ هدایت می‌شود، نحوه دریافت نیرو توسط گیربکس است.
  • خروجی/کنترشفت: با هدایت شفت اصلی، خروجی/کنترشفت نیرو را از طریق یک چرخ دنده یا میل محرک به درایو نهایی می رساند.
  • دنده ها: گیربکس موتور سیکلت دارای سه نوع دنده ثابت، آزاد و کشویی است. دو دنده دائماً مشبک هر نسبت دنده را تشکیل می دهند، به این معنی که یک جعبه دنده شش سرعته دارای ۱۲ دنده خواهد بود.
  • چرخ دنده های ثابت بخشی از میل اصلی یا محور اصلی هستند یا به آن قفل می شوند و با همان سرعت می چرخند.
  • چرخ دنده های آزاد به طور مستقل از شفت اصلی یا میل جلو می چرخند. آنها دارای برآمدگی یا شکاف در طرفین خود هستند تا بتوانند با یک چرخ دنده همسایه درگیر شوند.
  • چرخ دنده های لغزنده با محورها (اصلی یا شمارنده) می چرخند. با این حال، آنها می توانند به صورت افقی روی شفت حرکت کنند. همانطور که می لغزند تا با چرخ دنده آزاد همسایه خود درگیر شوند، چرخ دنده آزاد را به طور موقت ثابت می کنند.
  • شاخک تعویض: دوشاخه(های) شیفت حرکت افقی چرخ دنده های کشویی را کنترل می کند.
  • شیفت درام: شیفت درام حرکت شاخک های شیفت را کنترل می کند.
  • اتصال دنده: اتصال دنده، انتخابگر دنده کنترل شده با پا را به درام تعویض دنده متصل می کند.

گیربکس موتورسیکلت چگونه کار می کند؟

یکی از اجزای کلیدی برای درک کلاچ است. اکثر گیربکس های موتور سیکلت گیربکس دستی هستند، به این معنی که دنده به صورت دستی در مقابل اتوماتیک انتخاب می شود. کلاچ چیزی است که موتور و گیربکس را به هم متصل می کند اما همچنین چیزی است که آنها را از هم جدا می کند. یک کلاچ دستی از صفحات متعددی ساخته شده است که به طور متناوب به موتور یا گیربکس دنده می شوند. فنرهای بسته کلاچ صفحات را به هم فشار داده و آنها را درگیر می کند. هنگامی که دسته کلاچ به داخل کشیده می شود، فشار فنر آزاد می شود و به موتور اجازه می دهد مستقل از گیربکس بچرخد.

دنده گیربکس

گیربکس موتور سیکلت دارای دنده های متوالی است، به این معنی که شما فقط می توانید به ترتیب از دنده ها عبور کنید. برخلاف یک گیربکس معمولی خودرو با انتخاب دنده الگوی H، دور زدن دنده ها در یک گیربکس متوالی امکان پذیر نیست. این نوع گیربکس با امکان انتخاب سریع دنده بالا یا پایین برای سوارکار سود می برد. خنثی معمولاً با نیم کلیک بین دنده ۱ و دنده ۲ است. با شروع در حالت خنثی، الگوی شیفت را می توان به صورت “یک پایین، چهار (یا پنج) بالا” به خاطر آورد، اما برخی از انتقال ها به “یک بالا، چهار (یا پنج) پایین معکوس می شوند.

در داخل جعبه دنده، یک شفت ورودی و یک شفت خروجی وجود دارد. شفت ورودی به موتور و سمت خروجی به چرخ بسته شده است. روی هر شفت چندین چرخ دنده قرار دارد که در حالت مشبک ثابت قرار دارند. برخی از چرخ دنده ها که به آن ها دنده چنگکی می گویند، توسط یک اسپلاین به شفت ثابت می شوند که به آنها اجازه می دهد بلغزند و در چرخ دنده های دیگر قفل شوند. لغزش این چرخ دنده ها توسط شاخک های شیفت متصل به شیفت درام که یک شفت با شیارها است کنترل می شود.

علائم خرابی گیربکس موتور سیکلت

گیربکس در معرض فرسودگی و پارگی است و به مرور زمان می تواند منجر به مشکلات دیگری شود. مهم است که از مشکلات کوچک قبل از تبدیل شدن به مسائل بزرگتر و گرانتر آگاه باشید. در زیر برخی از خرابی های رایج در گیربکس موتور سیکلت آورده شده است:

خرابی کلاچ

چه مبتدی باشید چه نباشید، کلاچ عملکرد زیادی را می بیند. علائم ناکارآمدی کلاچ شامل تاخیر در شتاب، مشکل در تعویض دنده یا صدای تق تق در هنگام تعویض دنده است. کلاچ ها طوری طراحی شده اند که در صورت نیاز تنظیم و/یا تعویض شوند. اولین قدم آسان، تنظیم کابل های دسته کلاچ است. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، باید بیشتر به جستجو بپردازید. برای رویه ها و مشخصات مناسب به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.

اهرم دنده کار نمی کند

اهرم تعویض پا، درام تعویض دنده را برای انتخاب دنده می چرخاند. یک فنر طراحی شده برای نگه داشتن انتخاب وجود دارد که در معرض سایش قرار دارد و باعث می شود اهرم پس از جابجایی برنگردد. یک تعمیر ساده می تواند روانکاری اهرم تعویض دنده برای آزاد کردن آن باشد. در غیر این صورت، تعویض اهرم تعویض دنده برای حل این مشکل ضروری است.

بلبرینگ ها فرسوده شده اند

شفت های گیربکس توسط بلبرینگ ها آویزان می شوند. این بلبرینگ ها می توانند به تدریج فرسوده شوند و یاتاقان فرسوده با صدای غرغری که ایجاد می کند بیشتر قابل توجه است. یک راه سریع برای باریک کردن محل یاتاقان فرسوده وجود دارد. اگر صدا را با کلاچ درگیر و گیربکس در حالت خنثی می شنوید، احتمالا یکی از یاتاقان های محور اصلی است. در صورتی که صدا با جدا کردن کلاچ ایجاد شود، احتمالاً یاتاقان میل مقابل است. اگر سر و صدا بدون توجه به آن اتفاق بیفتد، احتمالاً بلبرینگ هاب کلاچ است. تعویض بلبرینگ فرآیند بسیار پیچیده ای است و ممکن است برای انجام آن به یک تکنسین آموزش دیده نیاز باشد.

شیفت چنگال خم شده

شاخک های تعویض دنده اجزای گیربکس هستند که دنده های چنگک را در موقعیت خود قرار می دهند. آنها توسط شیارهای درام شیفت هدایت می شوند، بنابراین حرکت پهلو به پهلو را می بینند. تعویض نادرست دنده می تواند باعث خم شدن این شاخک ها شود. یک علامت معمولی چنگال خم شده این است که گیربکس از دنده خارج می شود. اگر ثابت بماند، دندان‌های چرخ‌دنده‌های چنگک می‌توانند از درگیری ناکافی دور شوند. اصلاح این مشکل مستلزم جداسازی گیربکس نیز خواهد بود.

برخورد دنده

برخورد دنده وضعیتی است که در آن تحمل یا فاصله بین دندانه های چرخ دنده به دلیل سایش زیاد شده است. هنگامی که کلاچ درگیر می شود و گشتاور اولیه را به موتور وارد می کند، دنده ها به هم می پرند و باعث ایجاد صدای تق تق یا صدای تق تق می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، گیربکس را به درستی نگهداری کنید. دوچرخه های قدیمی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. متأسفانه، هیچ راه حل سریعی برای این وجود ندارد و اغلب نیاز به بازسازی یا تعویض گیربکس دارد.

سرویس گیربکس

حفظ و نگهداری گیربکس موتورسیکلت بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات و قوی نگه داشتن موتور سیکلت است. سرویس گیربکس بیشتر شامل تعویض روغن است. برخی از دوچرخه ها دارای اتاقک جداگانه برای روغن موتور و روغن انتقال هستند در حالی که برخی از دوچرخه ها از روغن موتور برای هر دو طرف استفاده می کنند. برای آنچه دوچرخه شما نیاز دارد به کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید.

فرآیند تغییر مایعات بسیار ساده است. با تهیه مجدد روغن صحیح، ظرف تخلیه و ابزارهایی برای باز کردن دریچه های تخلیه شروع کنید. قبل از تخلیه مایعات، گرم کردن موتورسیکلت مفید است زیرا به تخلیه روغن کمک می کند. موتور را روی یک سطح صاف پارک کنید و تابه را زیر شاخه ها قرار دهید. دوشاخه ها را باز کنید و اجازه دهید تا جایی که ممکن است روغن تخلیه شود. روغن را از نظر وجود براده ها یا تکه های فلزی بررسی کنید زیرا این نشان دهنده یک مشکل داخلی است.

بررسی پلاگین تخلیه

یکی دیگر از قطعاتی که باید بررسی شود، پلاگین تخلیه است. اغلب شاخه ها دارای آهنربایی در نوک خود هستند تا براده های فلزی را جمع آوری کنند. برخی از دوشاخه ها همچنین دارای مهر و موم اورینگ هستند که در حین سرویس باید تعویض شوند. پس از تخلیه روغن، دوشاخه را دوباره نصب کنید و آن را به خوبی سفت کنید.

اگر موتور شما از روغن موتور برای روغن گیربکس استفاده می کند، اکنون زمان تعویض فیلتر روغن است. اغلب در کنار موتور قرار دارد و ممکن است برای برداشتن آن به ابزارهایی نیاز باشد. پس از برداشتن، براده های فلزی را بررسی کنید. ممکن است یک مهر و موم وجود داشته باشد که باید با فیلتر تعویض شود. یک فیلتر جدید نصب کنید و هر سخت افزاری را سفت کنید.

هنگامی که روغن تخلیه شد و دوشاخه ها دوباره نصب شدند، نوبت به پر کردن روغن می رسد. مطمئن شوید که از نوع روغن توصیه شده سازنده استفاده کنید. برندهای مختلفی برای انتخاب وجود دارد و اینکه از کدام برند استفاده کنید به شما بستگی دارد. همچنین، مطمئن شوید که مقدار مناسبی از روغن را پر کنید، زیرا پر شدن بیش از حد و کم پر شدن هر دو می تواند به گیربکس آسیب برساند. ممکن است داشتن یک قیف طولانی تر برای دسترسی به پورت های پر مفید باشد.

پس از پر شدن، درپوش را بسته و هرگونه نشتی را بررسی کنید. موتور را راه اندازی و دوباره نشتی را بررسی کنید. موتور را برای یک سواری سریع ببرید و دوباره از نظر نشتی و همچنین سطح مایع را دوبار بررسی کنید. اگر سطح پر است و هیچ نشتی وجود ندارد، موتور آماده حرکت است.

انواع گیربکس

همانطور که قبلا ذکر شد، اکثر موتورسیکلت ها دارای گیربکس دستی هستند. با این حال، چند نوع دیگر در برخی از موتورسیکلت ها یافت می شود، یعنی گیربکس های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک.

گیربکس نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک کلاچ شبیه گیربکس دستی است، اما کلاچ به طور خودکار فعال می شود. راننده همچنان انتخاب دنده را وارد می کند. برخی از نمونه‌های آن عبارتند از هونداماتیک، یاماها YCCS، دوچرخه‌های دارای شیفتر ماشه، و چندین مدل/مدل مینی‌بایک.

یک گیربکس اتوماتیک از مایع گیربکس تحت فشار، سوپاپ ها و شیر برقی برای تعویض دنده استفاده می کند. به جای کلاچ، از مبدل گشتاور استفاده می کند که مجموعه ای از فن هاست که یکدیگر را به حرکت در می آورند. بسیاری از اسکوترها از گیربکس اتوماتیک و همچنین برخی از هوندا گلدوینگ، برخی از موتورهای ماجراجویی و موتورسیکلت های برقی استفاده می کنند.

مشکلات رایج در گیربکس موتور سیکلت

در حالی که موتورسیکلت های مدرن قابل اعتماد و خوش ساخت هستند، مشکلات انتقال هنوز ممکن است در برخی موارد رخ دهد:

  • صداهای کوبنده
  • تعویض سخت/مشکل
  • از دنده بیرون پریدن
  • مشکل در یافتن دنده خلاص

یک تکنسین ماهر می تواند تفاوت بین مشکل گیربکس و مشکل کلاچ را تعیین کند، زیرا هر دو می توانند نگرانی های مشابهی را برای صاحب موتورسیکلت ایجاد کنند. دستیابی به گیربکس موتورسیکلت می تواند چالش برانگیز باشد و می تواند فرآیندی زمان بر باشد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *