اگر روغن موتور زیاد باشد چه اتفاقی می افتد؟

روغن زیاد در موتور سیکلت

تعویض روغن یکی از ساده ترین و متداول ترین کارها در موتور سیکلت است. اما ممکن است اشتباه انجام شود. چه اتفاقی می افتد وقتی روغن زیادی در موتور سیکلت می ریزیم؟ اضافه کردن روغن زیاد در موتور سیکلت باعث افزایش فشار در میل لنگ می شود که به نوبه خود روغن را از موتور خارج کرده و وارد سیستم ورودی شما می کند. این می تواند باعث آسیب به موتور و همچنین سوختن روغن در موتوری شود که قرار است روغن وجود نداشته باشد.

اگرچه ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما موتورسیکلت شما طوری طراحی شده است که با مقدار خاصی روغن کار کند. روغن زیاد یا روغن کم به اجزای سازنده آسیب می رساند. بهترین نکته ای که پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت به شما توصیه می کند این است که همیشه هنگام اضافه کردن روغن سرعت خود را کم کنید.

گاهی اوقات ما توجه نمی کنیم و فقط مقدار روغنی را که فکر می کنیم موتورسیکلت به آن نیاز دارد اضافه می کنیم تا زمانی ادامه می دهیم که آن را بیش از حد پر کرده ایم. اضافه کردن مقدار مناسب روغن در دراز مدت در وقت شما صرفه جویی می کند و از بروز مشکلات جلوگیری می کند.

عواقب روغن زیاد در موتور سیکلت

علیرغم اینکه تعویض روغن کار نسبتاً ساده ای است، اما اگر مراقب نباشید، می توانید هنگام تعویض روغن مشکلات زیادی ایجاد کنید. پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت اقساطی در ادامه عواقب ریختن روغن بیش از حد در موتور سیکلت را بررسی کرده است.

همانطور که قبلا ذکر شد، زمانی که روغن زیادی به موتور سیکلت خود اضافه می کنید، باعث افزایش فشار در میل لنگ موتور می شود. در مورد خودروها، این امر می تواند منجر به خراب شدن مهر و موم شما و نشت روغن شود.

موتور سیکلت ها کمی متفاوت عمل می کنند. موتورسیکلت ها دارای سیستم تنفس مجدد هستند. این سیستم اجازه می دهد تا فشار داخل میل لنگ متعادل بماند. در طول چرخه های کارکرد معمولی، موتورسیکلت شما هنگام استارت زدن برای اولین بار سرد خواهد بود.

پس از رانندگی، روغن به شدت داغ می شود. همان مقدار مایع هنوز در موتور وجود دارد فقط در دمای بسیار متفاوت که منجر به فشارهای مختلف در داخل موتور می شود. سیستم تنفس مجدد اجازه می دهد تا فشار تخلیه شود تا همیشه متعادل بماند.

با اضافه کردن روغن زیاد در موتور سیکلت، روغن می تواند از طریق سیستم تنفس مجدد شما از موتور خارج شود. در اکثر موتورها، این سیستم تنفس مجدد مستقیماً به ورودی شما می‌ رود. این بدان معنی است که فیلتر هوای شما می تواند به سرعت در روغن خیس شود. از آنجا، روغن می تواند از فیلتر هوا عبور کرده و وارد موتور شما شود.

هنگامی که روغن وارد موتور شما شد، اکنون با هر چرخه احتراق شروع به سوزاندن روغن خواهید کرد. با ادامه این روند، در نهایت شمع موتور را خراب خواهید کرد. هنگامی که شمع جرقه می زند، یک اثر دومینو در سرتاسر موتور اتفاق می افتد و سایر قسمت ها نیز شروع به خراب شدن می کنند. این می تواند منجر به نیاز به تعویض و/یا تمیز کردن مقدار زیادی از قطعات در صورت کارکردن شود.

پیشنهاد می شود مقاله بهترین زمان تعوض روغن موتور سیکلت را مطالعه کنید.

چگونه روغن موتور را کم کنیم؟

وقتی متوجه شدید روغن زیادی به موتور سیکلت خود اضافه کرده اید، چه باید بکنید؟ آیا کاری هست که بشود انجام داد؟ خوشبختانه راه های مختلفی وجود دارد که می توانید مقداری از آن روغن اضافی را تخلیه کنید.

اولین راه این است که مقداری روغن را از دریچه تخلیه تخلیه کنید. مراقب باشید درپوش تخلیه را به طور کامل جدا نکنید زیرا روغن خیلی سریع خارج می شود. با باز کردن جزئی دوشاخه، می توانید اجازه دهید روغن به آرامی چکه کند. از آنجا می توانید به تخلیه مایع ادامه دهید و سپس سطح آن را بررسی کنید تا جایی که باید باشد.

در خانه خود، احتمالاً بطری های متنوعی دارید که می توانند به حذف روغن شما کمک کنند. می توانید از هر نوع بطری که دارای پمپ دستی یا هر بطری اسپری باشد استفاده کنید. ابتدا مطمئن شوید که پمپ را به خوبی تمیز کرده اید تا چیزی وارد موتور خود نکنید. از آنجا، نی بلند را مانند قطعه داخل درگاه پرکننده روغن فرو کنید. از آنجا به پمپاژ ادامه دهید تا روغن به سطحی که می خواهید برسد.

روش مشابه دیگر استفاده از سرنگ برای حذف روغن اضافی است. این روش مشابه روش فوق عمل می کند با این تفاوت که می توانید دقیقاً با سرنگ اندازه گیری کنید که چقدر روغن می خواهید خارج کنید. این می تواند مقداری از حدس و گمان های تخلیه روغن شما را از بین ببرد.

مقدار مناسب روغن موتور سیکلت

مقدار روغن مناسبی که باید هنگام تعویض روغن به موتور موتور سیکلت خود اضافه کنید چقدر است؟ حقیقت این است که هر موتور نسبت به موتور دیگر متفاوت است. مهم است که همیشه قبل از تلاش برای اضافه کردن روغن با کتابچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

از آنجایی که هر موتورسیکلت به طور متفاوتی طراحی شده است، هر کدام به مقادیر متفاوتی از روغن کاری و خنک‌ کاری از طریق روغن نیاز دارند. بنابراین فقط به این دلیل که یک موتورسیکلت مقدار مشخصی روغن مصرف می کند، تصور نکنید که موتورسیکلت شما نیز به همین مقدار نیاز دارد.

به طور کلی یک موتورسیکلت ۳-۴ لیتر روغن مصرف می کند. باز هم، این از سازنده به سازنده و موتور به موتور دیگر متفاوت است. همچنین بسته به اینکه فیلتر روغن را در هر تعویض روغن عوض کنید، بر مقدار روغنی که باید اضافه کنید نیز تاثیر می گذارد. اگر تصمیم دارید فیلتر روغن را روشن بگذارید، می توانید انتظار داشته باشید که برای پر کردن آن به حدود نیم لیتر کمتر از حد معمول روغن نیاز داشته باشید.

پیشنهاد می شود مقاله بهترین زمان تعوض فیلتر هوا موتور سیکلت را مطالعه کنید.

با توجه به همه متغیرهایی که در اضافه کردن روغن به موتور موتور سیکلت شما وجود دارد، همیشه مهم است که بررسی کنید که مقدار مناسبی روغن اضافه شده است. پس از افزودن روغن، قبل از خواندن سطح مایع، مطمئن شوید که به موتور زمان می دهید تا روغنش ته نشین شود.

پس از اینکه رانندگی کردید، سطح مایع را دوباره بررسی کنید. مطمئن شوید که ریزش ندارد و به طور تصادفی روغن زیادی اضافه نکرده اید. زمان اندکی که برای بررسی سطح روغن شما طول می کشد می تواند در هزینه تان صرفه جویی کند.

علائم روغن زیاد در موتور سیکلت

از کجا بفهمیم روغن موتور زیاد است؟ چندین نشانه واضح وجود دارد که موتورسیکلت شما روغن زیادی در آن دارد. اولین و ساده ترین راه برای تأیید این موضوع، بررسی سطح روغن با شیشه دید یا میله اندازه گیری است. این باید به صورت هفتگی انجام شود، اگرچه به ندرت انجام می شود. پس از تعویض روغن، باید به طور مکرر روغن خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مقدار صحیح روغن در آن وجود دارد. هرگز تصور نکنید که موتورسیکلت شما چقدر روغن نیاز دارد و همیشه آن را دوباره چک کنید.

دود بیش از حدی که از اگزوز شما خارج می شود، نشان دهنده این است که موتور موتور سیکلت شما روغن زیادی دارد. همانطور که روغن از سیستم تنفس مجدد شما عبور می کند، از طریق ورودی شما و وارد محفظه احتراق می شود، روغن همراه با سوخت و هوا می سوزد. این امر منجر به خروج دود از اگزوز می شود.

مقدار دود می تواند براساس مقدار روغن نشت شده به محفظه احتراق متفاوت باشد. دود ناشی از سوختن روغن اغلب می تواند رنگ مایل به آبی داشته باشد. اگر متوجه شدید این دود از موتورتان می‌ آید، احتمالاً باید توقف کرده و سطح روغن را قبل از اینکه بیش از حد در اطراف رانندگی کنید، بررسی کنید. در مقاله دیگری علت نشتی روغن ترمز را بررسی کرده ایم.

یکی دیگر از نشانه های زیاد بودن روغن موتور از طریق ورودی مشهود است. فیلتر هوا می تواند بسیار با روغن اشباع شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است متوجه کاهش قدرت شوید زیرا روغن به طور قابل توجهی جریان هوا را از طریق آن محدود می کند. همچنین می توانید فیلتر خود را به صورت بصری بررسی کنید تا از اشباع نشدن آن مطمئن شوید.

شما همچنین می توانید به داخل جعبه هوا خود نگاه کنید. اگر روغن از طریق تنفس مجدد نشت کند، احتمالاً در اطراف داخل جعبه هوا روغن وجود دارد. اگر مشکوک هستید که روغن زیاد در موتور سیکلت شما ریخته شده است، حتما این بررسی های بصری را انجام دهید تا شک خود را تقویت کنید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *