علت روغن ریزی موتور سیکلت چیست؟

علت روغن ریزی موتور سیکلت

اگرچه موتور سیکلت‌ ها ماشین‌ های ساده‌ تری هستند، اما چند چیز در مورد آن‌ ها وجود دارد که باید به آن توجه کرد. یکی از این موارد ممکن است نشت روغن موتور باشد. در این مقاله علت روغن ریزی موتور سیکلت را بررسی خواهیم کرد.

روغن ریزی موتور سیکلت ممکن است کمی ترسناک و مرموز باشد زیرا مشکل اساسی می تواند چندین چیز باشد. نشت روغن در بین موتورسیکلت ها تا حدودی رایج است.

پس چرا موتور سیکلت نشتی دارد؟ دو دلیل اصلی برای نشت روغن موتورسیکلت وجود دارد. دلیل اول، واشرهای معیوب است که روی تابه روغن، درپوش سوپاپ، میل لنگ یا سرسیلندر موتور پیدا می شود. دومین محل رایج برای نشت روغن، شمع های معیوب مانند شمع تخلیه روغن، شاخه های کناری میل لنگ و شاخه های پوشش سوپاپ است.

چرا موتور سیکلت نشتی دارد؟

نشت روغن می تواند کثیف و آزاردهنده باشد. خجالت آور است که موتورسیکلت را در یک مکان عمومی پارک کنید و متوجه شوید که یک گودال کوچک روغن در زیر آن وجود دارد.

اولین دلیل اصلی نشت روغن موتور سیکلت به دلیل واشر معیوب موتور است. واشرهای اصلی که در نهایت نشتی دارند عبارتند از:

  • واشر تابه روغن
  • واشر درپوش سوپاپ
  • واشر میل لنگ
  • واشر سرسیلندر

اینها چهار واشر معمولی هستند که در موتورهای موتورسیکلت وجود دارند و بالاترین فشار داخلی را متحمل می شوند. اگر آنها کار خود را انجام ندهند، روغن می تواند از بین سطوح آنها به بیرون درز پیدا کند.

علت روغن ریزی موتور سیکلت

من از تصویر بالا به عنوان مرجع بصری بهتر استفاده کرده ام. واشر تابه روغن در پایین موتور (دایره سبز، پشت اگزوز)، واشر درپوش سوپاپ در بالای موتور (دایره قرمز)، واشر میل لنگ در کنار موتور (زرد) قرار دارد. دایره)، و واشر سر سیلندر در سطح میانی موتور معمولاً در پایین باله ها قرار دارد (دایره آبی).

این امر اجتناب ناپذیر است که واشرها در برخی مواقع منقبض شده و ترک بخورند و در کار خود کمتر مؤثر واقع شوند. با فشار مداوم بر روی آنها، روغن از نقاط ضعیف واشرها خارج می شود که باعث نشتی می شود.

بی استفاده ماندن موتورسیکلت برای مدت طولانی می تواند تأثیر منفی بر واشرها داشته باشد. هنگامی که یک موتورسیکلت به طور منظم استفاده می شود، واشرها گرم شده و منبسط می شوند. به عبارت دیگر، واشرها در هنگام استفاده طولانی تر دوام می آورند. هنگامی که غیر فعال می مانند، روند پیری تسریع شده و بسیار سریع تر شکننده می شوند.

دومین دلیل اصلی نشت روغن موتورسیکلت ها، معیوب بودن شمع های روغن است. رایج ترین شمع هایی که نشتی دارند، شمع تخلیه روغن در کف تشت تخلیه روغن، شمع های میل لنگ کناری و پلاگین پوشش سوپاپ است.

پلاگین تخلیه روغن یک مقصر آشکار برای نشت روغن است. گاهی اوقات موتورسواران می توانند ته موتورسیکلت خود را روی یک پیچ یا سرعت گیر خراش دهند که می تواند به پلاگین تخلیه آسیب برساند.

اغلب اوقات در کنار میل لنگ دوشاخه هایی برای بررسی زمان بندی، کلاچ، استاتور یا موارد دیگر وجود دارد. همه موتورسیکلت‌ ها این‌ ها را ندارند، اما اگر موتورسیکلت شما دارد، ممکن است مقصر احتمالی نشتی باشد. معمولاً روی درپوش سوپاپ دوشاخه‌ هایی وجود دارد تا صاحبان یا مکانیک‌ ها بتوانند به راحتی لپ سوپاپ را تنظیم کنند. اینها اغلب می توانند عاملی برای نشت روغن نیز باشند.

دلیل اصلی نشت شمع های روغن این است که به اندازه کافی سفت نیستند. ارتعاشات موتورسیکلت گاهی اوقات باعث می شود که آنها کمی از بین بروند، بنابراین مطمئن شوید که همه آنها سفت هستند. همچنین بر روی دوشاخه ها اورینگ هایی وجود دارد که می توانند مانند واشرها شکننده و بی اثر شوند. اگر آنها درست کار نکنند، روغن به راحتی می تواند نشت کند. گاهی اوقات، شاخه ها ممکن است به درستی رزوه نشوند که باعث کاهش مهر و موم محکم لازم برای حفظ روغن می شود.

همچنین توصیه می شود مقاله علت نشتی روغن ترمز موتور سیکلت را هم نیز مطالعه کنید.

نحوه برطرف کردن نشتی روغن موتورسیکلت

خوشبختانه، اکثر مشکلات نشت روغن توسط هر کسی که مایل به یادگیری چند ابزار اساسی است، قابل رفع است.

شمع های تخلیه روغن به راحتی قابل تعمیر هستند. باید شمع های تخلیه جایگزین را در فروشگاه قطعات یا آنلاین پیدا کنید. کتابچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید یا به صورت آنلاین تحقیق کنید تا مطمئن شوید که شمع مناسب را خریداری کرده اید. این کاری است که می توان به راحتی در عرض ۱۵ دقیقه انجام داد.

بیشتر این واشرهایی که در مورد آنها صحبت کردیم خودتان می توانید تغییر دهید. برای واشرهای پوشش سوپاپ، فقط باید چند پیچ و مهره را جدا کنید و ممکن است مجبور شوید مخزن گاز خود را بردارید (که بسیار ساده است).

واشر میل لنگ و تابه روغن نیز به راحتی قابل انجام است. فقط مطمئن شوید که دستورالعمل‌ ها را دقیق انجام می دهید.

واشر سر سیلندر یک واشر است که توصیه می کنم خودتان آن را تعمیر نکنید. این مستلزم آن است که قسمت بالایی موتور شما جدا شود که باعث می شود پیستون ها و سایر قسمت های حیاتی موتور در معرض دید قرار گیرد. انجام هر کار اشتباهی می تواند در نهایت موتور شما را منفجر کند.

در حالی که به دستورالعمل نحوه تعویض واشرها نگاه می کنید، برخی از دستورالعمل ها به شما توصیه می کنند از RTV در یک یا هر دو طرف واشر نیز استفاده کنید. RTV یک درزگیر واشر است و از موتور شما محافظت سه گانه می کند و در آینده کمتر منجر به نشت روغن می شود.

بسیاری از منابع می گویند که تنها کاری که باید برای رفع نشتی روغن انجام دهید تا از روغن با افزودنی های خاص استفاده کنید. در حالی که این ممکن است یک چسب زخم موقت باشد، من به شما توصیه نمی کنم این کار را انجام دهید زیرا این کار به سادگی یک مشکل اساسی را نادیده می گیرد.

چگونه از وقوع نشتی موتورسیکلت جلوگیری کنیم؟

معمولا نشتی برای همه اتفاق می افتد، چندین کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از وقوع آنها یا بدتر شدن شرایط انجام دهید.

اولین و بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از نشت روغن موتور سیکلت انجام دهید این است که به طور منظم موتورسیکلت خود را سوار شوید. به اندازه کافی ساده است، درست است؟ منظورم این است که شما احتمالاً خرید موتور سیکلت را به همین دلیل انجام داده اید.

همانطور که قبلاً ذکر کردم، هنگامی که واشرهای داخل موتور در حال “ورزش” و استفاده هستند، عمر طولانی تری دارند. این را در مقایسه با یک نوار لاستیکی در نظر بگیرید. اگر فقط اجازه دهید در یک مکان بماند و برای مدتی از آن استفاده نکنید، در نهایت شکننده می‌شود و وقتی سعی کنید از آن استفاده کنید، می‌ شکند. اما هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، ماندگاری بیشتری دارد.

تعویض منظم روغن نیز ضروری است. وجود روغن قدیمی با عناصر خورنده بالقوه برای موتور و همچنین واشرها نیز خوب نیست. اگرچه بیشتر روغن دارای مواد افزودنی برای جلوگیری از اسیدی شدن آن است، اما این مواد افزودنی به مرور زمان از بین می روند و روغن اسیدی می شود. اسیدیته ای که در روغن ایجاد می شود به طور بالقوه می تواند واشرها را از بین ببرد. تعویض منظم روغن از این اتفاق جلوگیری می کند.

همچنین ایده خوبی است که هر از گاهی موتور سیکلت خود را پس از یک سواری طولانی بررسی کنید. چند دقیقه بعد از سوار شدن به دور موتورسیکلت قدم بزنید و زیر آن را برای یافتن لکه های روغن یا نشتی که ممکن است در حال شکل گیری است نگاه کنید.

گاهی اوقات علائم کوچکی از شروع نشت روغن وجود دارد. ممکن است مقداری روغن در جایی جمع شده باشد، اما پس از خنک شدن موتورسیکلت تخلیه یا غیرقابل توجه می‌ شود. بررسی آن بلافاصله پس از یک سواری طولانی باعث می شود که متوجه این نشت ها شده و آنها را خیلی زودتر از علائم آشکار بعدی برطرف کنید.

علت روغن ریزی موتور سیکلت چیست؟

گاهی اوقات نشت روغن در موتورسیکلت می تواند کمی مشکل باشد زیرا شما دقیقا نمی دانید که نشتی از کجا می آید. و از آنجایی که چندین مکان ممکن برای نشت وجود دارد، می تواند شما را حتی بیشتر گیج کند.

ابزارهای فانتزی زیادی وجود دارد که مکانیک ها از آنها برای شناسایی سریع محل دقیق نشت روغن استفاده می کنند. اما بسیاری از ما ابزارهایی مانند آن را در اختیار نداریم و نمی‌خواهیم هزینه زیادی را بپردازیم.

اگر نمی دانید نشتی از کجا می آید، ابتدا یک تکه مقوا را مستقیماً زیر موتور سیکلت خود قرار دهید. قطره ها را با محل قرارگیری واشرها مرتبط کنید.

اگر هنوز هم نمی دانید علت روغن ریزی موتور سیکلت چیست، از روش دستمال کاغذی استفاده کنید. هنگامی که موتورسیکلت کاملاً خنک شد، با استفاده از مقداری نوار، مقداری دستمال کاغذی را محکم دور موتور بپیچید. این کار کمی طول می کشد، اما نشت به سرعت با خیساندن در دستمال کاغذی، محل دقیق آن را روی موتور نشان می دهد.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *